Kerk: "misbruik is schuld van homo's"

19-08-2018 17:27 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
zojuist verschenen:

"De Amerikaanse kardinaal Raymond Burke vindt dat misbruik door geestelijken hoofdzakelijk te wijten is aan homoseksualiteit.
Dat zei de kardinaal in een interview met de voorzitter van de christelijke organisatie Catholic Action for Faith and Family. Het gesprek vond plaats nadat bekend was geworden dat duizenden kinderen in Amerika jarenlang zijn misbruikt door zo’n driehonderd priesters in de staat Pennsylvania.

Het misbruik is volgens hem geen fout van de kerk, maar het zijn „daden die komen door de homoseksuele cultuur. Die heeft de kerk beïnvloed en moet worden uitgeroeid.”
„Seksualiteit is alleen tussen de man en de vrouw.” Burke raadt ouders ook aan om kinderen uit de buurt van homo’s en homoseksuele familieleden te houden.


De kardinaal vindt niet dat de kerk toe is aan een drastische hervorming of dat er strengere controles moeten komen. De regels zijn volgens hem al duidelijk genoeg."

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2452977 ... van-homo-s

En kardinaal dat zijn de één na hoogste functionarissen in die club!
Het blijft maar doorgaan.

Hoe veel schandalen moeten er nog toegedekt worden voordat deze club van misbruikers eindelijk verboden wordt?

De kerk blijft ook maar reactief reageren. In sommige landen zijn er onderzoeken (altijd van buiten) en dan gaat de kerk zich (soms) verontschuldigen. Maar in landen waar de kerk nog machtig is, daar hoor je nooit over dit soort schandalen. Want daar kunnen ze deze nog steeds verbergen. Bijvoorbeeld: Polen, Italie en heel veel Afrikaanse landen.

Natuurlijk is er maar één goed advies: hou je kinderen uit de buurt van Katholieken!


Hoe hou jij het geloof buiten de deur?
Dit is 1 debiel. Jammer dat de Telegraaf ook een stuk achterwege laat:

Het Vaticaan reageerde anders op het misbruikschandaal in Pennsylvania. Woordvoerder Greg Burke noemde het ‘crimineel en moreel verwerpelijk. De kerk moet harde lessen leren uit het verleden en daders ter verantwoording roepen.’ Hoewel de paus volgens Burke aan de kant staat van de slachtoffers is niet duidelijk hoe de kerk eindelijk voor eens en voor altijd een einde denkt te gaan maken aan het enorme misbruik binnen haar gelederen.
Hoezo moeten we opeens "het geloof" buiten de deur houden volgens jou TO?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-08-2018 17:30
Het Vaticaan reageerde anders op het misbruikschandaal in Pennsylvania. Woordvoerder Greg Burke noemde het ‘crimineel en moreel verwerpelijk. De kerk moet harde lessen leren uit het verleden en daders ter verantwoording roepen.’ Hoewel de paus volgens Burke aan de kant staat van de slachtoffers is niet duidelijk hoe de kerk eindelijk voor eens en voor altijd een einde denkt te gaan maken aan het enorme misbruik binnen haar gelederen.
De kerk heeft tot nu toe nog nooit aan de kant van de slachtoffers gestaan. De grootste misbruikers krijgen gewoon nog hoge functies in het Vaticaan en de rest werkt tot op de dag van vandaag actief mee aan het toedekken van alle schandalen.

https://www.demorgen.be/buitenland/amer ... -bad4a692/

Als de kerk het ook maar één moment serieus zou nemen, zou ze ook in alle andere landen, waar nu nog geen schandalen zijn, actief onderzoek gaan doen.
jo12345 schreef:
19-08-2018 17:34
De kerk heeft tot nu toe nog nooit aan de kant van de slachtoffers gestaan. De grootste misbruikers krijgen gewoon nog hoge functies in het Vaticaan en de rest werkt tot op de dag van vandaag actief mee aan het toedekken van alle schandalen.

https://www.demorgen.be/buitenland/amer ... -bad4a692/

Als de kerk het ook maar één moment serieus zou nemen, zou ze ook in alle andere landen, waar nu nog geen schandalen zijn, actief onderzoek gaan doen.

Ja dat dit soort debielen er niet direct uitgetrapt worden, snap ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Misbruik binnen de katholieke kerk is in belangrijke mate de schuld van het celibaat.
Het is niet dat zodra een man bv. priester wordt, hij meteen zijn seksuele driften in bedwang heeft. Die mannen gaan andere manieren zoeker om daarmee 'om te gaan'. Daar komt dat misbruik op grote schaal vandaan.
Het is niet de schuld van homo's, maar van hun eigen regels.
noesa wijzigde dit bericht op 19-08-2018 18:48
25.04% gewijzigd
Het is de schuld van "God". Zelfverheerlijking is hier de oorzaak van. Hoe kun je jezelf zo belangrijk vinden dat mensen alleen aan jou mogen denken.

Van Poetin of Erdogan verachten we dat en van mensen die in God geloven vinden we heel normaal. Bijzonder hoor.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
19-08-2018 17:34
De kerk heeft tot nu toe nog nooit aan de kant van de slachtoffers gestaan. De grootste misbruikers krijgen gewoon nog hoge functies in het Vaticaan en de rest werkt tot op de dag van vandaag actief mee aan het toedekken van alle schandalen.

https://www.demorgen.be/buitenland/amer ... -bad4a692/

Als de kerk het ook maar één moment serieus zou nemen, zou ze ook in alle andere landen, waar nu nog geen schandalen zijn, actief onderzoek gaan doen.
De OP, hoe begrijpelijk ook, is gewoon onjuist en onnodig kwetsend. Maar wat hier staat is helaas 100% correct
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 17:50
Misbruik is m.i. de schuld van het celibaat.
Het is niet dat zodra een man bv. priester wordt, hij meteen zijn seksuele driften in bedwang heeft. Die mannen gaan andere manieren zoeker om daarmee 'om te gaan'. Daar komt m.i. dat enorme misbruik vandaan.
Geloof ik niks van!
Als een man seksuele driften heeft, dan kan hij ook naar bed gaan met een andere volwassen man of vrouw.
Volgens mij oefent de katholieke kerk grote aantrekkingskracht uit op pedoseksuelen.
Het wordt/werd hen wel heel makkelijk gemaakt om aan potentiele slachtoffers te komen.
En dan wordt ze ook nog de hand boven het hoofd gehouden als het uitkomt en dus naar een andere parochie overgeplaatst zonder de nieuwe parochie over het misbruik in te lichten.
Loopt het helemaal de spuigaten uit, dan worden ze naar een ontwikkelingsland gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws TO: misbruik is al verboden.
Of was je vraag wanneer de Rooms-katholieke kerk in zijn geheel verboden zal worden serieus bedoeld?

De Kerk is gigantisch, oud, log, en intern verdeeld. De kardinaal spreekt helaas voor een deel van de kerk, gelukkig niet voor het geheel.
Dat er tot nu toe niet goed is opgetreden tegen misbruik is een feit.

Verder heb ik geen enkele behoefte mijn katholieke vrienden buiten de deur te houden, ik kan namelijk onderscheid maken tussen organisatie en individu.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
De Russen zeggen hetzelfde (seksueel misbruik van kinderen wordt gedaan door homo’s dus hou je kind uit de buurt van). Is dus niet specifiek een kerkelijk ding.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Het is misschien wat polinco om te berde te brengen, maar seksueel misbruik binnen de RK kerk ligt procentueel niet hoger dan in overige gebiedsdelen van de samenleving.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
19-08-2018 17:56
Geloof ik niks van!
Als een man seksuele driften heeft, dan kan hij ook naar bed gaan met een andere volwassen man of vrouw.
Volgens mij oefent de katholieke kerk grote aantrekkingskracht uit op pedoseksuelen.
Het wordt/werd hen wel heel makkelijk gemaakt om aan potentiele slachtoffers te komen.

Het celibaat is wel degelijk een van de belangrijkste oorzaken van het misbruik binnen de katholieke kerk. Daar zijn genoeg onderzoeken naar gedaan:

https://www.google.nl/search?q=misbruik ... e&ie=UTF-8
Polsjef schreef:
19-08-2018 17:54
Het is de schuld van "God". Zelfverheerlijking is hier de oorzaak van. Hoe kun je jezelf zo belangrijk vinden dat mensen alleen aan jou mogen denken.

Van Poetin of Erdogan verachten we dat en van mensen die in God geloven vinden we heel normaal. Bijzonder hoor.
Het zijn mensen die hem/haar vereren. Hij/Zij heeft daar niet om gevraagd.
En dat allemaal in Gods naam.
Als God daadwerkelijk bestaat lijkt mij dat hij/zij zich rotschaamt om alle daden die mensen uiten in zijn/haar naam.
Je zou toch denken dat zo'n kardinaal ter plekke ontvlamt door Gods toorn.
Alle reacties Link kopieren
Jaja, er zijn natuurlijk geen meisjes misbruikt door priesters :facepalm:
https://www.volkskrant.nl/mensen/ergste ... ~b5a5501a/

Verbijsterend hoe hoge vertegenwoordigers van de Rooms-Katholieke kerk keer op keer de zaken weten te verdraaien en zichzelf steeds verder ingraven en het instituut van de Katholieke kerk beschadigen.
Daar zijn geen atheïsten voor nodig.

Als het misbruik met het celibaat te maken zou hebben zou er bij de Jehova's en andere protestante kerken geen misbruik plaatsvinden, en dat is er wel.

Ik denk dat vooral kinderen geleerd moet worden op dit vlak niets te doen wat niet fijn voelt, en niet zogenaamde autoriteiten, of dat nu een priester of een voetbaltrainer is, te gehoorzamen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 18:14
Het celibaat is wel degelijk een van de belangrijkste oorzaken van het misbruik binnen de katholieke kerk. Daar zijn genoeg onderzoeken naar gedaan:

https://www.google.nl/search?q=misbruik ... e&ie=UTF-8
Nou, ik haal het er niet uit.
Ik lees zelfs "hoewel het celibaat niet de primaire hoofdoorzaak is van kindermisbruik".
Pedofiele gevoelens zijn de oorzaak van kindermisbruik.
Je kunt, als volwassene, ook naar bed gaan met een andere volwassene als je zin krijgt in seks.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
19-08-2018 17:56
Geloof ik niks van!
Als een man seksuele driften heeft, dan kan hij ook naar bed gaan met een andere volwassen man of vrouw.
Volgens mij oefent de katholieke kerk grote aantrekkingskracht uit op pedoseksuelen.
Het wordt/werd hen wel heel makkelijk gemaakt om aan potentiele slachtoffers te komen.
En dan wordt ze ook nog de hand boven het hoofd gehouden als het uitkomt en dus naar een andere parochie overgeplaatst zonder de nieuwe parochie over het misbruik in te lichten.
Loopt het helemaal de spuigaten uit, dan worden ze naar een ontwikkelingsland gestuurd.
Ik denk dat het celibaat er wel degelijk mee te maken heeft, + de geaardheid van de man zelf. Kinderen werden vroeger al op hun 12de naar het klein-seminarie gestuurd als voorbereiding op het priesterschap. En vast niet alle kinderen stonden daar zelf achter, maar een deel dacht waarschijnlijk op den duur wel dat ze echt roeping hadden omdat ze zich niet aangetrokken voelden door vrouwen. Wisten zij veel over homo's en pedo's dat was echt geen gespreksonderwerp. Dat kinderen van 12 zich tot de kerk aangetrokken voelden omdat ze pedo waren, gaat er bij mij niet in, dat het celibaat niets toevoegt aan het priesterschap wel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
19-08-2018 18:19
Jaja, er zijn natuurlijk geen meisjes misbruikt door priesters :facepalm:
https://www.volkskrant.nl/mensen/ergste ... ~b5a5501a/

Als het misbruik met het celibaat te maken zou hebben zou er bij de Jehova's en andere protestante kerken geen misbruik plaatsvinden, en dat is er wel.

Klopt. Maar de katholieke kerk spant de kroon. En het celibaat is daar een belangrijke oorzaak van.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-08-2018 18:25
Ik denk dat het celibaat er wel degelijk mee te maken heeft, + de geaardheid van de man zelf. Kinderen werden vroeger al op hun 12de naar het klein-seminarie gestuurd als voorbereiding op het priesterschap. En vast niet alle kinderen stonden daar zelf achter, maar een deel dacht waarschijnlijk op den duur wel dat ze echt roeping hadden omdat ze zich niet aangetrokken voelden door vrouwen. Wisten zij veel over homo's en pedo's dat was echt geen gespreksonderwerp. Dat kinderen van 12 zich tot de kerk aangetrokken voelden omdat ze pedo waren, gaat er bij mij niet in, dat het celibaat niets toevoegt aan het priesterschap wel
Veel kinderen gingen naar het klein-seminarie, omdat het de enige mogelijkheid was om een interne gymnasiumopleiding te kunnen volgen.Niet vanwege een zogenaamde "roeping".
De meeste kinderen werden dus geen priester.
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 18:28
Klopt. Maar de katholieke kerk spant de kroon. En het celibaat is daar een belangrijke oorzaak van.


Klopt voor geen meter, maar met jou een discussie voeren schijnt onmogelijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 18:14
Het celibaat is wel degelijk een van de belangrijkste oorzaken van het misbruik binnen de katholieke kerk. Daar zijn genoeg onderzoeken naar gedaan:

https://www.google.nl/search?q=misbruik ... e&ie=UTF-8
Je linkt naar zoekresultaten die zowel bevestigen als weerleggen wat je beweert.

Het is te simpel om hier één oorzaak aan te wijzen.
Een combinatie van taboes rond seksualiteit, taboe van misbruik/kinderen niet serieus nemen, status van geestelijken die boven kritiek verheven zijn, afhankelijkheid van mensen van de kerk (zowel voor hun spirituele noden als meer aardse zaken, zoals onderwijs, sociale voorzieningen), groot verschil in machtsverhoudingen, slechte controle op wangedrag en weinig risico op straf... Dit vormt een heel systeem dat misbruik faciliteert. Je ziet hetzelfde gebeuren in gevangenissen, bij Jehova's Getuigen, in vluchtelingenkampen, op internaten. Plekken waar celibaat niet van toepassing is. Al zal het celibaat best hebben kunnen bijdragen aan seksuele frustratie.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
“Natuurlijk is er maar één goed advies: hou je kinderen uit de buurt van Katholieken!”
Alsdus de TO.

Ik beschouw dit als een persoonlijke belediging.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 18:28
Klopt. Maar de katholieke kerk spant de kroon. En het celibaat is daar een belangrijke oorzaak van.

Eerlijk gezegd denk ik dat het tot nu toe bij de Katholieke kerk het best onderzocht is, dus dat er nog niet zoveel over te zeggen is.
Het misbruik-schandaal bij de Jehova's komt de laatste maanden pas naar buiten, en er zit ongetwijfeld nog veel meer in doofpotten bij allerlei
gesloten orthodox-gereformeerde gemeenschappen.
Het celibaat maakt het natuurlijk niet beter :(
nounou
Alle reacties Link kopieren
"Het kan niet ontkend worden dat het misbruik ook voorkomt in gezinnen, scholen, en kerken die het celibaat niet kennen. Maar waarom komt het zo bijzonder vaak voor in de katholieke kerk met celibataire leiders? Uiteraard is het celibaat niet de enige oorzaak van het wangedrag. Maar het is wel de belangrijkste - en het is structureel de meest doorslaggevende uiting van de strenge houding van de kerkelijke hiërarchie tegenover seksualiteit in het algemeen."

www.blikopdewereld.nl/rechtspraak/misbr ... t-celibaat
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
19-08-2018 18:34
Je linkt naar zoekresultaten die zowel bevestigen als weerleggen wat je beweert.

Het is te simpel om hier één oorzaak aan te wijzen.
Een combinatie van taboes rond seksualiteit, taboe van misbruik/kinderen niet serieus nemen, status van geestelijken die boven kritiek verheven zijn, afhankelijkheid van mensen van de kerk (zowel voor hun spirituele noden als meer aardse zaken, zoals onderwijs, sociale voorzieningen), groot verschil in machtsverhoudingen, slechte controle op wangedrag en weinig risico op straf... Dit vormt een heel systeem dat misbruik faciliteert. Je ziet hetzelfde gebeuren in gevangenissen, bij Jehova's Getuigen, in vluchtelingenkampen, op internaten. Plekken waar celibaat niet van toepassing is. Al zal het celibaat best hebben kunnen bijdragen aan seksuele frustratie.
In gevangenissen komt wel seksueel misbruik voor, maar geen pedoseksualiteit.
Verder ben ik het wel eens met je verhaal.

En toch, als er geen pedofiele gevoelens zijn, worden er ook geen kinderen misbruikt.
De meeste volwassenen associeren kinderen nu eenmaal niet met seks,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven