Zou jij DNA af staan?

23-08-2018 19:17 179 berichten
N.a.v de berichtgeving omtrent de verdachte in de zaak Nicky Verstappen:

Zou jij bij zo'n onderzoek DNA af staan? Dus ook voor onderzoek naar jouw familieleden?

Ik zou het niet doen wegens privacy. Het blijft wel in de database zitten immers. Ook vind ik het een niet zo fijne gedachte dat ik dan ook over de privacy van een familielid beslis, en wil ik familie ook niet in de problemen brengen.

Dus dat ben ik, wat zou jij doen? Poll time! :P

Zou jij DNA af staan tbv onderzoek naar misdrijf?

Totaal aantal stemmen: 219

Ja (53%)
Ja, maar alleen als het DNA hier na wordt vernietigd (30%)
Ja, maar alleen in zeer ernstige zaken met kinderen (4%)
Nee (13%)
Ja

Heb niets te verbergen en ga ervan uit dat mijn familie ook schoon is. Zo niet, hun probleem.
gizzmo-returns schreef:
23-08-2018 19:21
Ja

Heb niets te verbergen en ga ervan uit dat mijn familie ook schoon is. Zo niet, hun probleem.
Idem.
Ik ga geen crimineel familielid beschermen.
Ik heb gestemd op de optie ja, als het DNA daarna wordt vernietigd. Inderdaad met het idee van privacy van familie in mijn achterhoofd.

Onderscheid tussen zaken met kinderen of volwassenen als slachtoffers zou ik absoluut niet maken. Vind het in beide situaties belangrijk dat de zaak wordt opgelost.
gizzmo-returns schreef:
23-08-2018 19:21
Ja

Heb niets te verbergen en ga ervan uit dat mijn familie ook schoon is. Zo niet, hun probleem.
Tot het bij voorbeeld zelfverdediging was en je dit niet durfde aan te geven, of dat jouw DNA weliswaar aanwezig is maar via een heel andere route op die plaats is gekomen, of dat bepaalde zaken die wij nu gewoon straffeloos kunnen doen ineens strafbaar worden gesteld, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik stem voor ja, maar ik vind het wel belangrijk dat het wordt vernietigd. Dit wordt alleen ingezet bij zeer heftige misdaden en mocht een familielid dit op zijn geweten hebben, wil ik dat die persoon gestraft wordt.
Alle reacties Link kopieren
Je familie kun je alleen in de problemen brengen als ze zo stom zijn geweest om zichzelf in die situatie te brengen. Geen medelijden dus. Als mijn broer een verkrachter zou zijn zou ik blij zijn dat ze hem konden pakken dankzij mijn DNA.

Ik snap die privacy nooit zo goed. Wat stoort je dan? De DNA wordt alleen gebruikt bij politiezaken. Doe je niks verkeerd dan is je privacy toch ook niet in het geding?
strikjemetstippels schreef:
23-08-2018 19:22
Tot het bij voorbeeld zelfverdediging was en je dit niet durfde aan te geven, of dat jouw DNA weliswaar aanwezig is maar via een heel andere route op die plaats is gekomen, of dat bepaalde zaken die wij nu gewoon straffeloos kunnen doen ineens strafbaar worden gesteld, etc.
Ik geloof in een eerlijke rechtsstaat, mag dat?
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
23-08-2018 19:22
Tot het bij voorbeeld zelfverdediging was en je dit niet durfde aan te geven, of dat jouw DNA weliswaar aanwezig is maar via een heel andere route op die plaats is gekomen, of dat bepaalde zaken die wij nu gewoon straffeloos kunnen doen ineens strafbaar worden gesteld, etc.
Je wordt nooit veroordeeld met als enig bewijs jouw dna op plaats delict.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, mijn DNA mogen ze hebben. Zou jij echt je moordende familielid in bescherming nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel lastig. Zou graag de familie helpen want wat zij hebben moeten meemaken wens je niemand toe en een dader moet gepakt worden. Maar... straks halen ze twee uitslagen door elkaar of gaat er iets anders mis en heb je een veroordeling aan je broek hangen. Kom er dan maar eens onderuit...
Alle reacties Link kopieren
Huh, dat dna in de zaak die jij noemt, blijft toch niet bewaard? Waarom schrijf je dat dan zo?
chocolol wijzigde dit bericht op 23-08-2018 19:27
18.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja. Als een familielid van mij iemand vermoordt dan mag hij/zij ervoor gestraft worden. Daar heb ik echt geen problemen mee.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou gewoon te lui/lamlendig zijn om naar het lab te gaan. Dat op de eerste plaats.

Mochten ze me reuze verdacht vinden dan vinden ze heus wel ergens mijn DNA om te testen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
gizzmo-returns schreef:
23-08-2018 19:24
Ik geloof in een eerlijke rechtsstaat, mag dat?
Van mij wel, maar dat is niet per se eeuwig. En in deze eerlijke rechtstaat kon Lucia de B. ook worden veroordeeld door zogenaamd deskundige expert.
chocolol schreef:
23-08-2018 19:25
Huh, dat dna in de zaak die jij noemt, blijft toch niet bewaard?
Waar om zou dat niet bewaard worden? Is gewoon een file op een pc.
KessAgain schreef:
23-08-2018 19:24
Ja hoor, mijn DNA mogen ze hebben. Zou jij echt je moordende familielid in bescherming nemen?
Ligt er aan wie in mijn familie en wat de reden was.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
23-08-2018 19:27
Waar om zou dat niet bewaard worden? Is gewoon een file op een pc.

Omdat ze gezegd hebben dat het dna niet bewaard zal worden.
Ja. Zonder twijfel. Als er grootschalig DNA-onderzoek wordt gedaan, dan betekent het ook een ernstige zaak. Zo ernstig dat het het hele sociale leven in die omgeving is ontwricht. (denk aan Marianne Vaatstra, Nicky Verstappen). In zo'n geval heb ik liever dat de dader wordt opgepakt dan dat ik mogelijk meewerk aan het verstoppen van een dader.

Ik zou dus alleen DNA afstaan in dit soort extreme situaties. Nu ben ik vrouw en willen ze alleen van mannen. Ik zou mijn man aan zijn haren meeslepen als hij niet zou willen gaan.
Redballoon schreef:
23-08-2018 19:24
Je wordt nooit veroordeeld met als enig bewijs jouw dna op plaats delict.
Weet ik, maar het is ook wel knap vervelend als je wordt aangemerkt als verdachte in een ernstige zaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag Ja willen zeggen maar er kleven teveel risico's aan. Niemand kan garanderen dat de informatie echt wordt verwijderd na afloop. Niemand kan garanderen dat we altijd de fatsoenlijke regeringen houden die we tot nu toe gehad hebben. Niemand kan garanderen dat er geen foute beslissingen worden gemaakt op basis van een DNA profiel.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
23-08-2018 19:24
Je wordt nooit veroordeeld met als enig bewijs jouw dna op plaats delict.
Wel door de publieke opinie.
Nee.

Ik zal wel zorgen dat ze dat spul niet nodig hebben.
strikjemetstippels schreef:
23-08-2018 19:29
Weet ik, maar het is ook wel knap vervelend als je wordt aangemerkt als verdachte in een ernstige zaak.
Zonder toelaatbaar bewijs
Sara9876 schreef:
23-08-2018 19:30
Wel door de publieke opinie.
Daarmee kom je niet in het gevang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven