Alcohol duurder maken. Goed idee of niet?

31-08-2018 11:33 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lichte opschudding.

Het kabinet is van plan om alcohol duurder te gaan maken. Geleidelijk aan komt er steeds meer accijns op alcohol. Op den duur kost een kratje bier waarschijnlijk rond de 20 euro. Ook wil De Kamer een verbod op stuntprijzen op alcohol. Bijvoorbeeld 2 halen 1 betalen.

Dit alles is een onderdeel van het zgn. preventiebeleid. Men wil alcoholgebruik ontmoedigen.

Dit roept best wat reacties op, zo merk ik al in mijn omgeving en op social media.
Men vindt het betutteling van de overheid "we bepalen zelf wel hoe we leven". Volgens anderen is alcohol nu de nieuwe melkkoe en wordt het alleen maar gebruikt om de schatkist te vullen.

Ik merk de laatste jaren dat alcohol steeds meer een 'ding' wordt. Zo is de leeftijdsgrens verhoogd naar 18 jaar en wordt het op termijn zelfs 21. En nu dan de prijsverhoging. Eigenlijk best een goed idee. Want laten we eerlijk zijn: alcohol is ongezond en de gevolgen ervan kost de staat jaarlijks een hoop geld. Denk aan ongeluken tgv alcohol. Politie-inzet bij evenementen, comazuipers etc. Hoewel het een sociaal geaccepteerd iets is, is alcohol gewoon een drug. Dat de oveheid het ontmoedigt lijkt me best vanzelfsprekend.

Maar prijsverhoging brengt ook een hoop nadelen met zich mee. Slijterijen en horeca gaan hierdoor wel in de problemen komen.

wat vinden jullie? Een goede maatregel of betutteling?
Alle reacties Link kopieren
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... tschappij/

Ter info
Mocht dat zo zijn sla ik van te voren nog wel 'n flinke voorraad wijn in. Ik drink toch niet veel meer maar zou het belachelijk vinden als je er de hoofdprijs voor betaalt. Want je denkt toch niet dat ze echt willen dat men stopt met drinken? Ze willen gewoon een nieuwe accijnsbron aanboren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t prima, maar we hebben t zo goed en zijn zo rijk, dat het ons echt niet boeit of een kratje 10 of 20 euro is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een goede maatregel. Ik vind alcohol gewoon een hard drug, dus daar reclame voor maken en korting op geven vind ik echt nergens op slaan.
Alle reacties Link kopieren
Doen we ook even de frisdranken en de energiedrankjes flink omhoog dan?
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
31-08-2018 11:39
Doen we ook even de frisdranken en de energiedrankjes flink omhoog dan?
Wat mij betreft wel. Daar wordt toch ook over gepraat?
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
31-08-2018 11:39
Doen we ook even de frisdranken en de energiedrankjes flink omhoog dan?
Daar ben ik ook wel voorstander van.
Gewoon weer een maatregel om wat minder vermogende mensen te pesten.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
31-08-2018 11:41
Gewoon weer een maatregel om wat minder vermogende mensen te pesten.
Alcohol is geen primaire levensbehoefte.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
31-08-2018 11:39
Doen we ook even de frisdranken en de energiedrankjes flink omhoog dan?
En de snoep, koek, chips.En dan gaan we de tomaat, komkommer, wortelen en banaan en appels gratis weggeven en dan krijg je er ook nog paar sportschoenen bij. Zijn we allemaal goedjes bezig en dat eisen we.Ik vind de overheid sowieso betuttelend en niet alleen door dit vooringenomen besluit.
enn wijzigde dit bericht op 31-08-2018 11:43
8.22% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik vind het geen betutteling omdat ik denk dat het niet is om de burgers te betuttelen of voor te zorgen, maar puur om meer geld in het laatje te krijgen. Verder denk ik ook niet dat het wat gaat uithalen; pakjes sigaretten zijn intussen ook hartstikke duur maar mensen gaan echt niet minder roken vanwege de prijs. In Noorwegen (nee dit is geen trol) zijn er zat studenten die zelf wodka stoken omdat drank zo stervensduur is daar. Los van al dat soort overwegingen ben ik het er wel mee eens dat alcohol slecht is en het minder normaal zou moeten worden om te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Valeriana schreef:
31-08-2018 11:38
Ik vind het een goede maatregel. Ik vind alcohol gewoon een hard drug, dus daar reclame voor maken en korting op geven vind ik echt nergens op slaan.
Mee eens. Maar het is al eeuwenlang een geaccepteerde harddrug in onze maatschappij. Zo wordt het echter door veel mensen niet gezien.
Dan halen we het gewoon over de grens of maken het zelf. Kunnen ze mooi fluiten naar hun accijns.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
31-08-2018 11:41
Gewoon weer een maatregel om wat minder vermogende mensen te pesten.
Of te beschermen voor een verslaving.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
31-08-2018 11:39
Doen we ook even de frisdranken en de energiedrankjes flink omhoog dan?
Goed idee. Water is veel beter.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik vind het betutteling. Al maken ze het duurder ik drink er geen druppel minder om. Ik vind het wel zielig voor minder vermogende mensen en dat de horeca naar de kloten gaat.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
31-08-2018 11:42
En de snoep, koek, chips.En dan gaan we de tomaat, komkommer, wortelen en banaan en appels gratis weggeven en dan krijg je er ook nog paar sportschoenen bij. Zijn we allemaal goedjes bezig en dat eisen we.Ik vind de overheid sowieso betuttelend en niet alleen door dit vooringenomen besluit.
Wat me vaak wel opvalt is dat dit soort dingen als betuttelend wordt gezien. Maar wanneer het ons uitkomt we willen dat de overheid het voor ons oplost.
kintsugi schreef:
31-08-2018 11:41
Gewoon weer een maatregel om wat minder vermogende mensen te pesten.
Drank tast je hersens aan, denk ik.
mick87 schreef:
31-08-2018 11:42
Alcohol is geen primaire levensbehoefte.
Nee, het is iets wat het leven voor veel mensen af en toe wat leuker maakt.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
31-08-2018 11:41
Gewoon weer een maatregel om wat minder vermogende mensen te pesten.
Het idee achter deze maatregel is om mensen gezonder te laten leven. Net als dat gezonde dranken zonder suiker goedkoper worden tov dranken met suiker.

Voor sigaretten mag geen reclame worden gemaakt en die mogen ook niet goedkoper verkocht worden. Alcohol is net zo goed een verslavende drug. Eigenlijk is het dus raar dat daarvoor niet dezelfde wetgeving geldt als voor sigaretten.

Ik denk overigens wel dat veel mensen alcohol in omliggende landen gaan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Valeriana schreef:
31-08-2018 11:43
Of te beschermen voor een verslaving.
Zeker.

bigorexia Is ook al een groot probleem aan het worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
31-08-2018 11:44
Goed idee. Water is veel beter.
Belasting op water en suikervrije drankjes gaat omlaag.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
31-08-2018 11:44
Wat me vaak wel opvalt is dat dit soort dingen als betuttelend wordt gezien. Maar wanneer het ons uitkomt we willen dat de overheid het voor ons oplost.
We? Jij misschien.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
3thee schreef:
31-08-2018 11:44
Drank tast je hersens aan, denk ik.
Als ik 3x in een jaar een alcoholisch drankje drink, is het veel. Dus foute aanname.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven