China de nieuwe grootmacht?

03-09-2018 23:13 26 berichten
Ik las met een artikel dat China 60 miljard gaat pompen in Afrika. https://www.nu.nl/economie/5444720/chin ... a-toe.html

Ik heb daar toch een naar gevoel bij, is het niet gewoon een vorm van kolonisatie?

China is de laatste jaren keihard aan het groeien op economisch gebied, maar wat betekent het eigenlijk voor ons ‘het westen’?
Alle reacties Link kopieren
“RiRi” schreef:
03-09-2018 23:13
China is de laatste jaren keihard aan het groeien op economisch gebied, maar wat betekent het eigenlijk voor ons het ‘westen’?
Dat als wij niet als de donder aan de bak gaan en onze mentaliteit en manieren van werken niet snel gaan veranderen we over een paar jaar niet meer van belang zijn voor de wereld. Het is niet alleen China maar ook ander Aziatische landen. De grootste valkuil voor ons is dat heel veel mensen China nog steeds onderschatten. Iedereen kent wel de uitspraken over "goedkope Chinese zooi". Maar in China kunnen ze alles ontwerpen en produceren wat ze maar willen. Het is maar net hoeveel geld het mag kosten.
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch al oud nieuws? China investeert om o.a. de toevoer van grondstoffen veilig te stellen.
Alle reacties Link kopieren
De ´kolonisatie´ van Afrikaanse landen door China is niks nieuws, doen ze al jaren.
En nou is het afgelopen!
Sara9876 schreef:
03-09-2018 23:20
Dat als wij niet als de donder aan de bak gaan en onze mentaliteit en manieren van werken niet snel gaan veranderen we over een paar jaar niet meer van belang zijn voor de wereld. Het is niet alleen China maar ook ander Aziatische landen. De grootste valkuil voor ons is dat heel veel mensen China nog steeds onderschatten. Iedereen kent wel de uitspraken over "goedkope Chinese zooi". Maar in China kunnen ze alles ontwerpen en produceren wat ze maar willen. Het is maar net hoeveel geld het mag kosten.
Precies.
De Chinezen spelen het heel erg slim. Ik vraag mij af hoelang ze dit vol gaan houden.
Alle reacties Link kopieren
Overigens valt het met die economische groei van China allemaal wel mee, of tegen afhankelijk van welke kant je 't bekijkt.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
China koopt in heel veel landen vastgoed etc. Ik ben in Oost Afrika geweest en daar wordt door de Chinezen veel geïnvesteerd. Met name in infrastructuur en grondstoffen.

Over enkele decennia os de halve wereld Chinees.
Alle reacties Link kopieren
China koopt langzaam de hele wereld op. In Afrika zijn ze daar al heel ver mee. En wie de economische macht heeft, heeft de touwtjes in handen. Politieke macht volgt vanzelf.
Voorbeeld: de chinezen hebben Piraes, de haven van Athene in handen gekregen en willen daar de grootste haven van Europa van gaan maken. Ik hoorde laatst in een radiodocu dat de chinezen hierdoor nu al invloed uitoefenen op de Griekse (buitenlandse) politiek.
Wij kijken altijd naar moslims, maar ik denk dat de chinezen op den duur een groter en veel reëeler gevaar zijn voor onze vrijheid.
Wat mij ook opvalt is dat de detailhandel in heel veel Europese landen voor een groot deel is overgenomen door Chinezen. En niet alleen de slechte buurten rond stations. Het winkelgebied rond Les Halles in Parijs bijvoorbeeld - daar vind je zowat alleen nog maar chinese schoenwinkels. Vroeger zaten daar franse boetiekjes.
.
Niet alleen China.

BRIC (Brazilië Rusland India China): Goldman Sachs heeft betoogd dat de gecombineerde economieën van de vier BRIC landen, aangezien ze zich snel ontwikkelen, tegen 2050 de gecombineerde economieën van de huidige rijkste landen van de wereld zou kunnen overtreffen
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-09-2018 07:53
China koopt langzaam de hele wereld op. In Afrika zijn ze daar al heel ver mee. En wie de economische macht heeft, heeft de touwtjes in handen. Politieke macht volgt vanzelf.
Voorbeeld: de chinezen hebben Piraes, de haven van Athene in handen gekregen en willen daar de grootste haven van Europa van gaan maken. Ik hoorde laatst in een radiodocu dat de chinezen hierdoor nu al invloed uitoefenen op de Griekse (buitenlandse) politiek.
Wij kijken altijd naar moslims, maar ik denk dat de chinezen op den duur een groter en veel reëeler gevaar zijn voor onze vrijheid.
Wat mij ook opvalt is dat de detailhandel in heel veel Europese landen voor een groot deel is overgenomen door Chinezen. En niet alleen de slechte buurten rond stations. Het winkelgebied rond Les Halles in Parijs bijvoorbeeld - daar vind je zowat alleen nog maar chinese schoenwinkels. Vroeger zaten daar franse boetiekjes.


Communistische Chinezen plegen geen aanslagen
Werken hard
Trekken zelden uitkering
Beroving, stelen, inbraak, aanranding, verkrachting, moord door Chinezen? Hoogst uitzonderlijk
Ze vormen een miniem percentage van wat er in Nederlandse gevangenissen zit
Leggen anderen geen "feestdagen" op
Dwingen vrouwen niet om hoofddoeken of burka's te dragen
Slaan homo's niet kapot op straat

islamieten daarentegen.....
quattro35 schreef:
04-09-2018 09:07


Communistische Chinezen plegen geen aanslagen
Werken hard
Trekken zelden uitkering
Beroving, stelen, inbraak, aanranding, verkrachting, moord door Chinezen? Hoogst uitzonderlijk
Ze vormen een miniem percentage van wat er in Nederlandse gevangenissen zit
Leggen anderen geen "feestdagen" op
Dwingen vrouwen niet om hoofddoeken of burka's te dragen
Slaan homo's niet kapot op straat

islamieten daarentegen.....
Nee een voorbeeldig land is het >:-(

https://www.theguardian.com/news/2018/a ... ng-in-fear
anoniem_370133 wijzigde dit bericht op 04-09-2018 09:13
0.08% gewijzigd
impala schreef:
04-09-2018 07:53
China koopt langzaam de hele wereld op. In Afrika zijn ze daar al heel ver mee. En wie de economische macht heeft, heeft de touwtjes in handen. Politieke macht volgt vanzelf.
Voorbeeld: de chinezen hebben Piraes, de haven van Athene in handen gekregen en willen daar de grootste haven van Europa van gaan maken. Ik hoorde laatst in een radiodocu dat de chinezen hierdoor nu al invloed uitoefenen op de Griekse (buitenlandse) politiek.
Wij kijken altijd naar moslims, maar ik denk dat de chinezen op den duur een groter en veel reëeler gevaar zijn voor onze vrijheid.
Wat mij ook opvalt is dat de detailhandel in heel veel Europese landen voor een groot deel is overgenomen door Chinezen. En niet alleen de slechte buurten rond stations. Het winkelgebied rond Les Halles in Parijs bijvoorbeeld - daar vind je zowat alleen nog maar chinese schoenwinkels. Vroeger zaten daar franse boetiekjes.
China heeft toch ook een deel van de Rotterdamse haven in handen? Ze willen nu ook een spoorlijn aanleggen naar Europa toe. Wat een expansiedrift heeft China. Wel jammer dat Amerika voor Trump gekozen heeft, want de buitenland politiek bedrijven ze niet meer.

Wat ik overigens jammer vindt, is dat wij Nederlanders onze productie zo weggeven voor goedkopere krachten in Azië.
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
03-09-2018 23:46
Overigens valt het met die economische groei van China allemaal wel mee, of tegen afhankelijk van welke kant je 't bekijkt.



China heeft geen vrije pers, en de Chinese overheid weet al jaren van tevoren met welk percentage hun economie gaat groeien. Zelfs tot achter de komma
Conclusie: hun cijfers zijn niet betrouwbaar

Analyses van westerse mensen die kijken naar energie verbruik / handelsstromen geven vaak een beter beeld hoe het echt met de Chinese economie gaat
En corruptie / bureaucratie zijn in China een giga probleem, net als in Rusland en India trouwens

In de jaren '80 was Japan zogenaamd het grote voorbeeld voor de rest van de wereld. Leer je kinderen Japans! Japan weet hoe het moet! Ze kunnen alles beter dan wij!

En kijk nu eens....Japan is bijna failliet, ze leven op de pof, zodra de rente stijgt klapt het in elkaar vrees ik
quattro35 schreef:
04-09-2018 09:07


Communistische Chinezen plegen geen aanslagen
Werken hard
Trekken zelden uitkering
Beroving, stelen, inbraak, aanranding, verkrachting, moord door Chinezen? Hoogst uitzonderlijk
Ze vormen een miniem percentage van wat er in Nederlandse gevangenissen zit
Leggen anderen geen "feestdagen" op
Dwingen vrouwen niet om hoofddoeken of burka's te dragen
Slaan homo's niet kapot op straat

islamieten daarentegen.....
Dit is geen moslim bash topic doe dat elders aub.
Alle reacties Link kopieren
Als China iets wil doen wat teveel in hun nadeel is laten de andere landen dat echt niet gebeuren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In Duitsland worden in rap tempo bedrijven opgekocht door Chinezen om op deze manier de know-how te bemachtigen. Maar de hoeveelheid macht die een bepaald land in een ander land mag hebben wordt strikt in de gaten gehouden. Belangen worden zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. Niemand laat zijn poten onder zijn stoel vandaan knagen. Er zijn altijd meerdere machten die elkaar in de gaten houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
04-09-2018 09:35
In Duitsland worden in rap tempo bedrijven opgekocht door Chinezen om op deze manier de know-how te bemachtigen. Maar de hoeveelheid macht die een bepaald land in een ander land mag hebben wordt strikt in de gaten gehouden. Belangen worden zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. Niemand laat zijn poten onder zijn stoel vandaan knagen. Er zijn altijd meerdere machten die elkaar in de gaten houden.

als ze geld brengen kopen ze invloed.

Chinezen hebben trouwens ook al een groot aandeel in onze energie sector.
ze verwerken de helft van het Europese kernafval.
wat hebben ze eigenlijk niet in handen?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
maar andersom mag het niet.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
04-09-2018 09:39
als ze geld brengen kopen ze invloed.

Chinezen hebben trouwens ook al een groot aandeel in onze energie sector.
ze verwerken de helft van het Europese kernafval.
wat hebben ze eigenlijk niet in handen?
Vindt je dat niet eng?
Kijk alleen al maar in Nederland, waar vindt je nog een echte hollandse snackbar eigenaar? Chinezen nemen het stokje over. Ik krijg dan het idee dat de Chinese overheid hun financiert, want de snackbar met Chinese eigenaren komen als paddestoelen uit de grond.
Ze mogen zich ook heer en meester noemen wat betreft webshops Wish en Allie expres en mensen maar massaal inkopen doen.
Alle reacties Link kopieren
“RiRi” schreef:
04-09-2018 09:44
Vindt je dat niet eng?
Wat vind jij eng aan de Chinezen?
Alle reacties Link kopieren
“RiRi” schreef:
04-09-2018 09:44
Vindt je dat niet eng?
ik zit al vanaf mijn 17e in de handel.
eind jaren 90 begon de ellende al.
in NL moet je een heel proces doorlopen om iets te laten produceren.
eigendomsrechten, afkopen van rechten op iets wat er al is, enz.

als kleine zelfstandige kost dat kapitalen, liet je een kleine oplage maken.
hartstikke blij als het gelukt was.

zie je een tijdje later jouw eigen product voor een habbekrats overal aangeboden worden.
wel in een mindere versie natuurlijk, maar dat maakt de consument niet uit, die wil zo goedkoop mogelijk uit zijn.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
De snackbars hier in de buurt zijn helemaal niet van chinezen maar van nederlanders of turken. Die laatste verkopen dan ook meteen shoarma en pizza. Dat zou niet erg zijn als ze niet iedere keer van die ingemaakte paprika's op de pizza gooiden. Zo jammer ;-)
Verder doen Chinezen niks anders dan wat wij westerlingen jarenlang hebben gedaan en nog steeds doen.

Als je invloed van buitenaf op je economie en land wilt beperken moet je als Europa meer zelfvoorzienend worden. Dus meer windenergie, waterkracht en zonnecellen, meer andijvie eten en minder lychees zeg maar. Dus locally sourced. Ik probeer het tegenwoordig toe te passen bij het winkelen. Wijn uit Zuid-afrika of Chili is onzin als er ook wijn uit Duitsland of Frankrijk is. Ook veel beter voor het milieu want minder vervoer. Bij Alie express heb ik nog nooit wat gekocht. Zou niet weten wat ik daar zou moeten bestellen.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven