De economie laat juichende cijfers zien

04-09-2018 13:36 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onderstaande link staat dat de economie juichende cijfers laat zien. Toch zag ik vorige week een winkelstraat zoals ik ze nog nooit had gezien. Er waren in één straat nog maar drie winkels open. Een van de drie winkels was een brillenzaak. De andere panden stonden allemaal leeg. Het kan ook door webwinkels komen, maar dan lees ik dat er veel financieel kwetsbare ouderen zijn die tandarts, dokter en apotheek vermijden. Maar ook jonge senioren, zestigers en vijftigers dreigen voor hun pensioen in de problemen te komen.
Maar ook steeds meer gezinnen die naar de voedselbank gaan.

De economie laat juichende cijfers zien, en toch is er zoveel armoe in dit rijke land.

Voel jij de juichende cijfers? Of voel je schaamte dat er armoe is in dit rijke land ?





Veel ouderen financieel kwetsbaar https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018090 ... -kwetsbaar via @delimburger


Toename aanvragen bij voedselbank in Midden-Limburg https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018090 ... oedselbank via @delimburger
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, het gaat goed in NL
Dat winkels leegstaan, is een gevolg van online winkelen. Niet van Niet-winkelen

En er zijn inderdaad groepen die niet/niet-voldoende meeprofiteren
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-09-2018 13:41
Ja hoor, het gaat goed in NL
Dat winkels leegstaan, is een gevolg van online winkelen. Niet van Niet-winkelen
Plus dat het uitgavenpatroon sinds de crisis is veranderd: er worden minder spullen gekocht maar meer geld uitgegeven aan horeca e.d. Zelfs in provinciestadjes zitten restaurants tegenwoordig op maandag- en dinsdagavond vol.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die nu letterlijk nummertjes met zwaaiende en joelende armen voor zich ziet?

OT: de leegstand vind ik persoonlijk wel jammer, maar ik denk niet dat dit een goed beeld laat zien van de financiele situatie van particulieren.
.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
04-09-2018 19:18
Plus dat het uitgavenpatroon sinds de crisis is veranderd: er worden minder spullen gekocht maar meer geld uitgegeven aan horeca e.d. Zelfs in provinciestadjes zitten restaurants tegenwoordig op maandag- en dinsdagavond vol.

Heb je wel de links in de OP gezien?
LOEP ME MAAR aub.
lilalinda schreef:
04-09-2018 13:41
Ja hoor, het gaat goed in NL
Dat winkels leegstaan, is een gevolg van online winkelen. Niet van Niet-winkelen

En er zijn inderdaad groepen die niet/niet-voldoende meeprofiteren
Waardoor er een stukje werkgelegenheid verloren gaat.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
04-09-2018 20:23
Waardoor er een stukje werkgelegenheid verloren gaat.
Psst, de krant, best een redelijke informatiebron :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
04-09-2018 20:25
Psst, de krant, best een redelijke informatiebron :)
Verklaar u nader.
Ja het is triest om te horen/lezen dat oudere het zo moeilijk hebben.

Ik heb trouwens nog steeds mijn bedenkingen bij de economische groei waarover gesproken wordt.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
04-09-2018 19:23
Ben ik de enige die nu letterlijk nummertjes met zwaaiende en joelende armen voor zich ziet?

OT: de leegstand vind ik persoonlijk wel jammer, maar ik denk niet dat dit een goed beeld laat zien van de financiele situatie van particulieren.
Die leegstand wordt wel anders, je zult zien, dat de winkels die overblijven zich gaan concentreren.
Minder winkelstraten dus, de rest van die panden komt iets anders in: woningen, horeca etc. Die leegstand wordt wel ingedikt.
Oifa schreef:
04-09-2018 20:33
Ja het is triest om te horen/lezen dat oudere het zo moeilijk hebben.

Ik heb trouwens nog steeds mijn bedenkingen bij de economische groei waarover gesproken wordt.
Ouderen zijn de rijkste groep in Nederland

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/215857 ... rland.html

3 procent onder de armoedgrens, over heel Nederland is dit 7 procent.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
04-09-2018 20:41
Ouderen zijn de rijkste groep in Nederland

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/215857 ... rland.html

3 procent onder de armoedgrens, over heel Nederland is dit 7 procent.
Zo te lezen in het krantenartiekel zijn er zat oudere met geldproblemen. Vergeet niet dat iemand van 80 niet meer in staat is een baan te vinden en of extra inkomen te genereren.
lilalinda schreef:
04-09-2018 20:38
Die leegstand wordt wel anders, je zult zien, dat de winkels die overblijven zich gaan concentreren.
Minder winkelstraten dus, de rest van die panden komt iets anders in: woningen, horeca etc. Die leegstand wordt wel ingedikt.
Ik moet zeggen dat ik zo'n lege winkelstraat altijd wel aparte sfeer vind hebben
Alle reacties Link kopieren
Oifa schreef:
04-09-2018 20:43
Zo te lezen in het krantenartiekel zijn er zat oudere met geldproblemen. Vergeet niet dat iemand van 80 niet meer in staat is een baan te vinden en of extra inkomen te genereren.
Maar hun pensioen wordt beduidend minder gekort, jaarlijks, dan de flipping pensioenpremie bij ons omhoog gaat hoor.
Onze generatie ligt krom voor de happy wereldreizende babyboomers
Natuurlijk, er zijn schrijnende situaties, maar DE oudere heeft het gemiddeld genomen in NL minder slecht dan veel andere groepen.
Maar tja, ouderen zijn zo heerlijk ongevaarlijk.
Zeggen dat DE vluchteling het slecht heeft, of DE ongeschoolde arbeider komt je altijd te staan op donderpreken en goedkope meningen.
Nee dan die gezellige grijze ouwetjes, met hun lieve rimpeltjes, mmmmmm, doen geen vlieg kwaad
Economische groei betekent niet automatisch meer welvaart voor iedereen.
Veel economische begrippen zijn goed gekozen marketing termen.

In onze huidige lineaire economie vindt economische groei plaats ten koste van andere wezens en zonder het natuurlijk herstelvermogen van de natuur in acht te nemen.

We moeten toe naar een circulaire economie waarin minder korte termijn gedacht wordt en meer lange termijn, een economie die minder zelfzuchtig is.

In plaats van te proberen de economie te laten groeien en geld te verdienen moeten we ten eerste proberen een samenleving op te bouwen.

Google eens op: onze huidige economische orde voorbij door Ben Landsbergen
Alle reacties Link kopieren
Weinig mensen verdiepen zich in feiten en cijfers.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
lilalinda schreef:
04-09-2018 20:48
Maar hun pensioen wordt beduidend minder gekort, jaarlijks, dan de flipping pensioenpremie bij ons omhoog gaat hoor.
Onze generatie ligt krom voor de happy wereldreizende babyboomers
Natuurlijk, er zijn schrijnende situaties, maar DE oudere heeft het gemiddeld genomen in NL minder slecht dan veel andere groepen.
Maar tja, ouderen zijn zo heerlijk ongevaarlijk.
Zeggen dat DE vluchteling het slecht heeft, of DE ongeschoolde arbeider komt je altijd te staan op donderpreken en goedkope meningen.
Nee dan die gezellige grijze ouwetjes, met hun lieve rimpeltjes, mmmmmm, doen geen vlieg kwaad
Natuurlijk zijn er meer groeperingen die het slecht hebben, vluchtelingen hebben het slecht en dan hebben ze ook nog eens een verleden wat ze met zich meedragen. Ongescholde arbeiders hebben het ook niet makkelijk, ik ben zelf ook ooit begonnen zonder echt een school afgemaakt te hebben, inmiddels heb ik wel wat bijgeleerd in de avonden waardoor ik nu een betere baan heb. Maar ik weet heel goed dat het niet gemakkelijk is om zonder diploma een goed betaalde baan te vinden.
Er zijn nog wel meer groeperingen, bv de bijstandmoeders, ook die hebben het niet makkelijk.

Wil overigens niet zeggen dat ik de ene groepering minder zielig vind dan de andere. Het is gewoon allemaal even triest.
shisha schreef:
04-09-2018 20:52
Economische groei betekent niet automatisch meer welvaart voor iedereen.
Veel economische begrippen zijn goed gekozen marketing termen.

In onze huidige lineaire economie vindt economische groei plaats ten koste van andere wezens en zonder het natuurlijk herstelvermogen van de natuur in acht te nemen.

We moeten toe naar een circulaire economie waarin minder korte termijn gedacht wordt en meer lange termijn, een economie die minder zelfzuchtig is.

In plaats van te proberen de economie te laten groeien en geld te verdienen moeten we ten eerste proberen een samenleving op te bouwen.

Google eens op: onze huidige economische orde voorbij door Ben Landsbergen
Ben het volkomen met je eens
Oifa schreef:
04-09-2018 20:43
Zo te lezen in het krantenartiekel zijn er zat oudere met geldproblemen. Vergeet niet dat iemand van 80 niet meer in staat is een baan te vinden en of extra inkomen te genereren.
De jongere groepen kunnen vast ook niet zo makkelijk meer geld verdienen. Anders zouden ze dat wel doen.

Heb heel veel zeurende ooms met dikke campers, mooi huis en een pensioen op hun 58ste. Die roepen het hardst dat ouderen het hardst getroffen worden. Vergeten ze even dat een heel groot deel van die ouderen het heel goed heeft. En daarom dus misschien naar rato eventjes wat inleveren. Ben er dus een beetje allergisch voor geworden ;)

En ja, sommige ouderen hebben alleen hun aow. Sommigen daarvan hadden wellicht ook nog wel wat aanvullend pensioen op kunnen bouwen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-09-2018 20:48
Maar hun pensioen wordt beduidend minder gekort, jaarlijks, dan de flipping pensioenpremie bij ons omhoog gaat hoor.
Onze generatie ligt krom voor de happy wereldreizende babyboomers
Natuurlijk, er zijn schrijnende situaties, maar DE oudere heeft het gemiddeld genomen in NL minder slecht dan veel andere groepen.
Maar tja, ouderen zijn zo heerlijk ongevaarlijk.
Zeggen dat DE vluchteling het slecht heeft, of DE ongeschoolde arbeider komt je altijd te staan op donderpreken en goedkope meningen.
Nee dan die gezellige grijze ouwetjes, met hun lieve rimpeltjes, mmmmmm, doen geen vlieg kwaad

Onze generatie ligt krom ?? Hoe krom lig jij werkelijk ? ik denk omdat de Overheid graag tweeverdieners wou (meer loonbelasting kan innen) en ouders met jonge kindjes die gestimuleerd werden te gaan of blijven werken.(dan hoeven ze later geen tegemoetkoming studiekosten) Voorheen was het een keuze om te werken met kleine kindjes, daarna werd het een must. In het begin kregen opa's en oma's een vergoeding als ze oppas werden maar dat was van korte duur. Nu moet men met tweeen blijven werken om de huur of hypotheek te kunnen betalen. Daar hebben ouderen geen schuld aan.

Als je vind dat DE ongeschoolde arbeider het slecht heeft, maar dat je er niets over wilt zeggen omdat je bang bent op goedkope meningen, dan heb je de links in de OP NIET gelezen.

Verder vind ik je post denigrerend.

missie_m wijzigde dit bericht op 05-09-2018 00:24
0.17% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
04-09-2018 20:59
De jongere groepen kunnen vast ook niet zo makkelijk meer geld verdienen. Anders zouden ze dat wel doen.

Heb heel veel zeurende ooms met dikke campers, mooi huis en een pensioen op hun 58ste. Die roepen het hardst dat ouderen het hardst getroffen worden. Vergeten ze even dat een heel groot deel van die ouderen het heel goed heeft. En daarom dus misschien naar rato eventjes wat inleveren. Ben er dus een beetje allergisch voor geworden ;)

En ja, sommige ouderen hebben alleen hun aow. Sommigen daarvan hadden wellicht ook nog wel wat aanvullend pensioen op kunnen bouwen.

Ik ken dames die vroeger in het onderwijs zaten, toen ze trouwden mochten ze niet meer werken, terwijl ze nooit kinderen hebben gekregen. Hoe willen ze dan voor een pensioen werken?

En ik ken heel veel gezinnen met veel kinderen, die moeders van toen hadden meer werk dan een huidige secretaresse die vier dagen werkt en hun kind naar de opvang of school brengen..
LOEP ME MAAR aub.
Henk-en-Roelie schreef:
04-09-2018 20:23
Waardoor er een stukje werkgelegenheid verloren gaat.
Werk zat in andere sectoren.


Maar ik vind dat zo'n dooddoener, dat door online shoppen zoveel arbeidsplaatsen verloren gaan. Dat vult zich gewoon weer op hoor.
In een gemiddelde fabriek of kantoor werkten 40 jaar geleden ook veel meer mensen die door de komst van machines en computers overbodig werden. Hebben we daardoor nu enorm veel werklozen? Nee. Integendeel.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
04-09-2018 20:41
Ouderen zijn de rijkste groep in Nederland

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/215857 ... rland.html

3 procent onder de armoedgrens, over heel Nederland is dit 7 procent.
Dat ja. Ouderen hebben het over het algemeen ontzettend goed.
Alleen jankprogramma's van Geer & Goor willen ons iets anders laten geloven.
Alle reacties Link kopieren
De ouderen die ik ken, ouders en schoonouders hebben het heel erg goed. De vrouwen nooit gewerkt, maar de partners natuurlijk wel fulltime. Goed pensioen opgebouwd en kunnen er nu rijk van leven.
Zelf ben ik een jonge senior, al 30 jaar gestopt met werken, dus ook geen pensioen. En we hebben t nog nooit zo goed gehad. Huis afbetaald, kinderen nu ook de deur uit, we kunnen alles doen wat we willen.
Er zijn ook mensen die zich niet bekommeren om pensioenopbouw, de ver van mn bed show. Ja en dan moet je rondkomen van alleen aow. En als je dan ook nog niet een eigen huis hebt en huurt, dan is het armoede.
ik geef mn bek ook maar een douw
-Darkside- schreef:
05-09-2018 00:31
Werk zat in andere sectoren.


Maar ik vind dat zo'n dooddoener, dat door online shoppen zoveel arbeidsplaatsen verloren gaan. Dat vult zich gewoon weer op hoor.
In een gemiddelde fabriek of kantoor werkten 40 jaar geleden ook veel meer mensen die door de komst van machines en computers overbodig werden. Hebben we daardoor nu enorm veel werklozen? Nee. Integendeel.

Minder personeel in bibliotheken d.m.v. het zelf kunnen scannen van de boeken
Bijna geen tandtechnicus assistent meer door de komst van de 3D printer
Minder baliepersoneel door modernere technieken
Minder kleine kruideniertjes, warme bakkers, groenteboeren en slagerswinkels i.v.m. de komst van de grote supermarkten
Geen personeel meer in postkamers omdat die nagenoeg niet meer bestaan
Minder personeel op postkantoren omdat veel postkantoren zijn opgeheven
Minder winkelpersoneel door online shoppen
Minder bankpersoneel door bankenfilialen die zijn opgeheven anders wel overbodig geworden door moderne technieken.
En wat dan niet te maken heeft met moderne technieken maar zeker voor meer werkloosheid heeft gezorgd destijds zijn de fabrieken die verhuisden naar Aziatische of voormalig Oostbloklanden.
enzovoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven