Back to the sixties. Academiegebouw Groningen bezet.

06-09-2018 19:47 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/198532/S ... sis-update

Tientallen studenten bezetten op dit moment de trap in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen aan de Broerstraat in de stad.

De studenten voeren actie voor betere huisvesting voor internationale studenten. De actie begon op de Ossenmarkt, maar daarna liepen de studenten naar het Academiegebouw.

'Sleep-in'
Op pamfletten wordt gesproken van een zogenaamde 'sleep-in'. Het is nog onduidelijk hoe lang de studenten blijven. Ze zeggen pas weg te gaan als aan vier eisen wordt voldaan.



De groeiambitie van de Rijksuniversiteit Groningen is grenzenloos. En heeft resultaat.

2016.

Het aantal buitenlandse studenten in Groningen is de afgelopen jaren fors gestegen. Afgelopen jaar waren er in de stad zo'n 5118.

2017.

Het aantal internationale studenten in Groningen stijgt jaarlijks. Aan het begin van het studiejaar 2017/2018 telde de RUG 5.625 internationals.

2018.

Uit onderzoek van Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs, blijkt dat aan de Rijksuniversiteit Groningen momenteel 6300 buitenlandse studenten onderwijs volgen. Dat is 21,4 procent van het totaal, meer dan een vijfde.


De universiteit vergat één ding. Die mensen moeten onderdak hebben... Er staan nu tenten, die inmiddels gratis zijn. Een bed en een kluisje. Geen privacy. Overdag mogen de studenten er echter niet in. Sanitaire voorzieningen moeten ze voor naar de sporthal.

https://nos.nl/artikel/2249257-studente ... -fijn.html

Moet de universiteit toch buitenlandse studenten inschrijven terwijl er geen huisvesting is?

Totaal aantal stemmen: 45

Ja, extra geld is welkom. (16%)
Nee, ze slaat internationaal een flater. (84%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 07-09-2018 01:07
Reden: Polltitel zelf kunnen wijzigen. De mods mogen mijn verzoekje/melding negeren.
21.58% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af.

Ik ben tegen meer buitenlandse studenten als er geen fatsoenlijke huisvesting is.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 07-09-2018 01:08
7.34% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Die tenten, dat is toch geen porem? Er is ontzettende betaalbare woningnood in de stad. En er zijn 50.000 studenten terwijl er in totaal 200.000 inwoners zijn.

Een gedeelte van de RUG of Hanze naar Leeuwarden verplaatsen zou wellicht al helpen.
Alle reacties Link kopieren
Die mensen slapen in tentenkampen. Het lijkt me toch wel klaar nu.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Scholen in Nederland zijn toch niet verantwoordelijk voor huisvesting van de studenten?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
06-09-2018 20:12
Die tenten, dat is toch geen porem? Er is ontzettende betaalbare woningnood in de stad. En er zijn 50.000 studenten terwijl er in totaal 200.000 inwoners zijn.

Een gedeelte van de RUG of Hanze naar Leeuwarden verplaatsen zou wellicht al helpen.
Of een campus.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
06-09-2018 20:13
Scholen in Nederland zijn toch niet verantwoordelijk voor huisvesting van de studenten?
Ze halen die jongelui vanuit verste uithoeken van d hele wereld hier naar toe met mooie praatjes en vervolgens worden ze in tenten gestopt omdat er nergens een kamer te vinden is. Veel internationale studenten haken daar al op af.
Hallo?!
chocolol schreef:
06-09-2018 20:13
Scholen in Nederland zijn toch niet verantwoordelijk voor huisvesting van de studenten?
Niet als het gaat om 5 studenten die geen kamer vinden.

Wel als je ze maar met bosjes blijft inschrijven hoewel je al tijden weet dat er totaal nergens geen plaats is.
Op 't moment dat je tenten moet gaan zetten, moet er als school een stevige alarmbel afgaan.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 20:17
12.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
06-09-2018 20:15
Ze halen die jongelui vanuit verste uithoeken van d hele wereld hier naar toe met mooie praatjes en vervolgens worden ze in tenten gestopt omdat er nergens een kamer te vinden is. Veel internationale studenten haken daar al op af.

Halen zij die studenten? Of willen die studenten graag hier studeren? Want als ik mij ergens inschrijf, al dan niet in het buitenland, lijkt mij dat ik zelf een kamer moet regelen. Of zegt de school dat zij een kamer regelen?
Ik zag laatst iemand die het er niet mee eens was dat studentenhuizen (hier in de stad?) alleen Nederlandse huisgenoten vragen in hun advertentie.
Aan de andere kant schieten de omgebouwde kantoorgebouwen met short stay units als paddenstoelen uit de grond en daar hebben Nederlandse studenten dan weer weinig aan. Maar die verhuurders varen er wel bij: de huren zijn heel hoog, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Dus er slapen nu buitenlandse mensen in tentjes zodat ze in nl kunnen studeren. Echt? :facepalm: Hoe zot is nl ondertussen en stoot dat niet tegen het mensenrecht?
Als mensen geen huisvesting kunnen vinden moeten ze ook niet naar groningen heen mogen komen om te studeren vind ik, er zijn nog wel andere steden of zelfs landen met universiteiten die wel huisvesting kunnen bieden. Ik snap ook echt niet dat je dat wilt als uitwisselstudent zijnde, snachts slapen in een tentje en overdag geen vaste plek om je terug te kunnen trekken..
Lady_Day schreef:
06-09-2018 20:12
Die tenten, dat is toch geen porem? Er is ontzettende betaalbare woningnood in de stad. En er zijn 50.000 studenten terwijl er in totaal 200.000 inwoners zijn.

Een gedeelte van de RUG of Hanze naar Leeuwarden verplaatsen zou wellicht al helpen.
De RUG is al uitgebreid naar Leeuwarden. University campus fryslan.
Alle reacties Link kopieren
Oh ze zitten binnen zie ik.

Waar staat die tent? Waren de containers ook al op?

Het is zo jammer dat zo'n enorm deel van de studenten meteen weer vertrekt daar wanneer ze werk zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
06-09-2018 20:16
Niet als het gaat om 5 studenten die geen kamer vinden.

Wel als je ze maar met bosjes blijft inschrijven hoewel je al tijden weet dat er totaal nergens geen plaats is.
Op 't moment dat je tenten moet gaan zetten, moet er als school een stevige alarmbel afgaan.

Maar stel je woont in een dorp vlakbij Groningen en je bent net klaar met je middelbare school en je wilt gaan studeren in Groningen. Dan kan je je dus niet inschrijven omdat er te veel studenten zijn zonder woning terwijl de capaciteit om meer studenten les te geven er wel is. Dat is dan toch ook raar?
chocolol schreef:
06-09-2018 20:17
Halen zij die studenten? Of willen die studenten graag hier studeren? Want als ik mij ergens inschrijf, al dan niet in het buitenland, lijkt mij dat ik zelf een kamer moet regelen. Of zegt de school dat zij een kamer regelen?
Op 't moment dat je elk jaar 500+ extra inschrijvingen uit het buitenland hebt, kan je toch echt die studenten vooraf inlichten.
Dat ze maar eerst kijken voor een kamer - die er dus niet is - voor ze zich inschrijven.
Ik gok dat een heel deel dan toch echt afhaakt, want de belofte van 4 jaar in een tentenkamp (waar je dan overdag nog niet eens binnen kan) lijkt mij niks.


Zet dat op je website, verkondig dat op elke studiebeurs in binnen- en buitenland, meldt dat duidelijk bij de inschrijving, meldt dat aan andere hogescholen en universiteiten die hun studenten doorsturen, ...
Iemand van vlakbij zal zich dan nog wel inschrijven.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 20:28
16.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bij de vraag van de poll (waar ik niet op gestemd heb) niet heel duidelijk dat het blijkbaar alleen om internationale studenten gaat in je poll.

Wordt er aan die studenten toegezegd dat de Uni een slaapplek voor ze regelt?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
06-09-2018 20:26
Op 't moment dat je elk jaar 500+ extra inschrijvingen uit het buitenland hebt, kan je toch echt die studenten vooraf inlichten.
Dat ze maar eerst kijken voor een kamer - die er dus niet is - voor ze zich inschrijven.
Ik gok dat een heel deel dan toch echt afhaakt, want de belofte van 4 jaar in een tentenkamp (waar je dan overdag nog niet eens binnen kan) lijkt mij niks.


Zet dat op je website, verkondig dat op elke studiebeurs, meldt dat duidelijk bij de inschrijving, ...
Iemand van vlakbij zal zich dan nog wel inschrijven.

Ja ik vind ook dat ze dat moeten vermelden. Maar dan vind ik dus niet dat ze geen studenten meer mogen inschrijven. Dus ik vind de poll heel raar. Ze moeten vooral duidelijker zijn ipv per se nee verkopen.
Alle reacties Link kopieren
20 jaar geleden stonden er ook Nederlandse eerstejaars op de camping.
Lady_Day schreef:
06-09-2018 20:12
Die tenten, dat is toch geen porem? Er is ontzettende betaalbare woningnood in de stad. En er zijn 50.000 studenten terwijl er in totaal 200.000 inwoners zijn.

Een gedeelte van de RUG of Hanze naar Leeuwarden verplaatsen zou wellicht al helpen.
En dan duiken er straks nog méér en méér studenten in Leeuwarden op en zitten beide steden meer dan overvol?
Kan je ze misschien richting de Wadden gaan verplaatsen? Met tentjes op 't strand.
Lady_Day schreef:
06-09-2018 20:12
Een gedeelte van de RUG of Hanze naar Leeuwarden verplaatsen zou wellicht al helpen.
Dat gebeurt al (campus Friesland), maar er is nauwelijks animo voor. Iedereen wil naar Groningen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
06-09-2018 20:24
Maar stel je woont in een dorp vlakbij Groningen en je bent net klaar met je middelbare school en je wilt gaan studeren in Groningen. Dan kan je je dus niet inschrijven omdat er te veel studenten zijn zonder woning terwijl de capaciteit om meer studenten les te geven er wel is. Dat is dan toch ook raar?
Natuurlijk wel. Dat soort studenten kan nog altijd thuis blijven wonen en gebruik maken van OV. Zie dat die internationale studenten maar eens doen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Aangezien Groningen behoorlijk wat studies aanbiedt zie ik mijn zoon niet op kamers gaan. Die fietst met alle plezier nu ook 10 kilometer heen en 10 kilometer terug naar school.

Buitenlandse studenten zijn vaak gewend dat er een campus is verbonden aan een universiteit.

De naam Zernike Campus vind ik wat dat betreft misleidend. Dat is geen "campus" maar een industrieterrein waar wetenschapsinstituten en bedrijfjes gevestigd zijn.

https://campus.groningen.nl/about-campu ... ike-campus



https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Campus

In het Latijn betekent campus "open ruimte" of "veld". In het Nederlands wordt het vooral gebruikt als aanduiding voor een universiteitsterrein waarop woningen en voorzieningen voor zowel docenten als studenten aanwezig zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
06-09-2018 20:24
Oh ze zitten binnen zie ik.

Waar staat die tent? Waren de containers ook al op?

Op de "Zernike Campus"... Naast de sporthal, waar de sanitaire voorzieningen gebruikt kunnen worden.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh wow de containers gaan voor 500 per maand zie ik

https://kamernet.nl/huren/studio-gronin ... io-1606953
LadyMadonna schreef:
06-09-2018 21:39
Oh wow de containers gaan voor 500 per maand zie ik

https://kamernet.nl/huren/studio-gronin ... io-1606953
Liever zo'n dure container dan zo'n veredeld veldbed met 0 privacy of zelfs maar stockage-ruimte voor je kleding of tandenborstel.


Dat ze maar rustig zo'n foto van dat tentenkamp op hun website en hun folders zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven