Stijging zorgpremie, wat als?

11-09-2018 18:40 89 berichten
Vandaag kwam het NOS met het nieuws dat de zorgpremie volgend jaar fors zal gaan stijgen en het eigen risico van 385 euro blijft.
Voor veel mensen die krap bij kas zitten zal dat pijn gaan doen in de portemetnix.
Nu vraag ik mij af, wat zou er gebeuren als we massaal tijdens de jaarwisseling zouden overstappen naar dezelfde zorgverzekeraar, bijvoorbeeld het Zilveren Kruis, ik noem maar wat.
Wat is dan het lot van de overige zorgverzekeraars die dan plots geen klanten meer heeft, zullen die failliet gaan of zullen ze hun maandelijkse premies wel goedkoper maken om te redden wat er te redden valt. Al kan overstappen dan helemaal niet meer.
Zilveren kruis kan niet heel nederland aan. Overigens denk ik dat de verzekeringsmaatschappijen in conclaaf gaan om gezamenlijk het volk af te persen. Echte concurrentie is er niet, het is puur een illusie.
De premies voor komend jaar worden nu al vastgelegd. Dus die gaan niet in de uitverkoop als er mensen overstappen. Wellicht heeft het een jaar later effect, maar ik denk het niet. De hoogte van de premies is van veel meer factoren afhankelijk dan het klantenbestand. Het heeft ook te maken met de kosten die worden gemaakt en wat wel en niet vergoed wordt.

Ik kost een verzekeraar nu weinig. Ik heb vorig jaar €14 aan zorgkosten gehad (uit mijn eugen risico) en de periodieke huisartskosten. Dat is het. Maar wie weet wat mij te wachten staat. Maar een ander heeft meer zorg nodig en kost een verzekeraar meer.
Je kunt niet zomaar overstappen als je daadwerkelijk zorg uit de aanvullende nodig hebt. Een andere verzekering mag je weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
11-09-2018 18:48
Zilveren kruis kan niet heel nederland aan. Overigens denk ik dat de verzekeringsmaatschappijen in conclaaf gaan om gezamenlijk het volk af te persen. Echte concurrentie is er niet, het is puur een illusie.
Als je dat denkt heb je daar ongetwijfeld bewijs voor. Je beweert nl. nogal wat. Wil je dat met ons delen?

Maar het klopt dat er weinig echte concurrentie is: iedere verzekeraar moet hetzelfde product leveren zoals is vastgelegd door de overheid, het personeel van iedere verzekeraar verdient overal ongeveer evenveel, dus daar kan je het ook al niet vandaan halen. Er zou concurrentie kunnen komen als de inhoud van het basispakket wordt losgelaten. Maar ik denk niet dat we dat willen.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
11-09-2018 18:40
Nu vraag ik mij af, wat zou er gebeuren als we massaal tijdens de jaarwisseling zouden overstappen naar dezelfde zorgverzekeraar, bijvoorbeeld het Zilveren Kruis, ik noem maar wat.
Wat is dan het lot van de overige zorgverzekeraars die dan plots geen klanten meer heeft, zullen die failliet gaan of zullen ze hun maandelijkse premies wel goedkoper maken om te redden wat er te redden valt. Al kan overstappen dan helemaal niet meer.
Stel dat het al kan, dan zal in jouw voorbeeld Zilveren Kruis kapot gaan. Die moet ineens voor iedereen alle zorgkosten gaan betalen terwijl hun reserves daar niet op zijn gebaseerd. De rest blijft gewoon bestaan en hoeven hun reserves niet meer aan te spreken, want ze hebben bijna geen uitgaven meer. Vervolgens zullen zorgverleners stoppen met zorgverleners want de verzekeraar (zilveren kruis in dit voorbeeld) betaalt de rekeningen niet meer.
Zorg had nooit geprivatiseerd mogen worden.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
11-09-2018 18:48
Zilveren kruis kan niet heel nederland aan. Overigens denk ik dat de verzekeringsmaatschappijen in conclaaf gaan om gezamenlijk het volk af te persen. Echte concurrentie is er niet, het is puur een illusie.
De Nederlandse zorgpremie is helemaal niet zo hoog vergeleken met andere Westerse landen. Bedenk daarbij ook dat je zelfs in landen met “gratis” zorg ook premie betaalt, alleen is het daar verrekend in de belasting die je betaalt.
En zodra je kanker krijgt of, hartpatiënt wordt of alzheimer krijgt haal je je premie er dubbel en dwars weer uit.

Het basispakket wordt in Nederland trouwens niet door de verzekeraars bepaald maar door de overheid.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2018 19:00
Zorg had nooit geprivatiseerd mogen worden.
Zorg is niet echt geprivatiseerd. Naast de premies betaalt de overheid ook nog een flink deel. Ziekenhuizen en een flink deel van de verzekeraars zijn non profit instellingen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Dit was te verwachten aangezien de vergrijzing steeds erger wordt en er ook steeds meer mogelijk is op medisch gebied. Fijn dat er steeds meer mogelijk is op medisch gebied en je aan een boel dingen niet meer dood gaat maar er hangt wel een steeds groter prijskaartje aan.

En dan zijn er ook nog partijen die de prijs lekker opdrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het gecompenseerd wordt door de zorgtoeslag?
Sowieso zou ik me liever niet verzekeren tegen zorgkosten.
Het kan voor mij niet uit.
Loullah schreef:
11-09-2018 18:48
Zilveren kruis kan niet heel nederland aan. Overigens denk ik dat de verzekeringsmaatschappijen in conclaaf gaan om gezamenlijk het volk af te persen. Echte concurrentie is er niet, het is puur een illusie.

Welk sprookjesboek heb jij gelezen?
Er worden onderling geen afspraken gemaakt.
Dat gaat allemaal in het diepste geheim.
miedo schreef:
11-09-2018 19:15
Ik neem aan dat het gecompenseerd wordt door de zorgtoeslag?
Sowieso zou ik me liever niet verzekeren tegen zorgkosten.
Het kan voor mij niet uit.

Hoe fijn is dat!!

Ik hoop dat ik de rest van mijn leven 'voor een ander' premie betaal.
Met alle liefde.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
11-09-2018 19:15
Ik neem aan dat het gecompenseerd wordt door de zorgtoeslag?
Sowieso zou ik me liever niet verzekeren tegen zorgkosten.
Het kan voor mij niet uit.
Prijs je gelukkig! Maar reken er wel op dat als je wel iets mankeert en je in de medische molen terecht komt het dan al gauw duizenden euro's kost!!
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
11-09-2018 18:40
Vandaag kwam het NOS met het nieuws dat de zorgpremie volgend jaar fors zal gaan stijgen en het eigen risico van 385 euro blijft.
Voor veel mensen die krap bij kas zitten zal dat pijn gaan doen in de portemetnix.
Nu vraag ik mij af, wat zou er gebeuren als we massaal tijdens de jaarwisseling zouden overstappen naar dezelfde zorgverzekeraar, bijvoorbeeld het Zilveren Kruis, ik noem maar wat.
Wat is dan het lot van de overige zorgverzekeraars die dan plots geen klanten meer heeft, zullen die failliet gaan of zullen ze hun maandelijkse premies wel goedkoper maken om te redden wat er te redden valt. Al kan overstappen dan helemaal niet meer.
De premie kan natuurlijk nooit goedkoper dan de kosten. De enige die in dat scenario de premie kan verlagen is Zilveren Kruis omdat die grote schaalvoordelen hebben.

Maar het is maar de vraag of ze dat doen: ze hebben ook geen concurrentie meer, dus waarom zouden ze.

De premies worden trouwens vastgesteld voordat mensen kunnen overstappen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-09-2018 18:49
De premies voor komend jaar worden nu al vastgelegd. Dus die gaan niet in de uitverkoop als er mensen overstappen. Wellicht heeft het een jaar later effect, maar ik denk het niet. De hoogte van de premies is van veel meer factoren afhankelijk dan het klantenbestand. Het heeft ook te maken met de kosten die worden gemaakt en wat wel en niet vergoed wordt.

Ik kost een verzekeraar nu weinig. Ik heb vorig jaar €14 aan zorgkosten gehad (uit mijn eugen risico) en de periodieke huisartskosten. Dat is het. Maar wie weet wat mij te wachten staat. Maar een ander heeft meer zorg nodig en kost een verzekeraar meer.
Dus in ieder geval al iets van 10% van je premie.
miedo schreef:
11-09-2018 19:15
Ik neem aan dat het gecompenseerd wordt door de zorgtoeslag?
Sowieso zou ik me liever niet verzekeren tegen zorgkosten.
Het kan voor mij niet uit.
Mijn vader was ook zo iemand die een zorgverzekering maar onzin vond want hij had toch nooit wat. Helemaal toen ze die no claim teruggave werd afgeschaft. Maar toen kreeg hij opeens uit het niks een hartaanval en toen is het balletje gaan rollen. Zou niet willen weten hoe duur die week ziekenhuis heeft gekost incl. al die onderzoeken en dan nog het hele traject erna. Nu heeft hij standaard halverwege het jaar zijn eigen risico al op.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland is de zorgverzekering echt extreem goedkoop. Voor een bescheiden premie en een kleine eigen bijdrage ben je verzekerd voor hele goede zorg voor het allerbelangrijkste wat we allemaal hebben, je eigen gezondheid.

Zeker als je het vergelijkt aan wat voor soort onzin mensen veel grotere bedragen uitgeven.
De laagste inkomens krijgen over die toch al lage premie ook nog eens zorgtoeslag.
Die betalen vaak meer aan hun mobiele telefoon als aan hun zorgverzekering.
Pipistrello schreef:
11-09-2018 19:20
Welk sprookjesboek heb jij gelezen?
Er worden onderling geen afspraken gemaakt.
Dat gaat allemaal in het diepste geheim.
Ik denk dat ze bedoeld dat diverse zorgverzekeraars dezelfde moedermaatschappij hebben.
Zoals Zilveren Kruis, Avéro, FBTO, Interpolis en Centraal Beheer en een aantal andere allemaal onder de paraplu van Achmea vallen.

Niet elk moederbedrijf maakt afspraken met bedrijven onderling, sommige wel, sommige niet. Of Achmea dit doet met al hun merken dat weet ik niet.

Volgens mij hebben ze ook aandelen in Independer. Met deze twee dingen kan men al snel denken dat Achmea nogal wat kan zeggen en beinvloeden.

Of ze een sprookje heeft gelezen dat weet ik dus niet. Het kan beide kanten op gaan. Tot iemand die hoog zit bij Achmea het een en ander uitlegt, maar ook dan zullen vele dat niet geloven. Vindaloopje dus :-)
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
11-09-2018 19:15
Ik neem aan dat het gecompenseerd wordt door de zorgtoeslag?
Sowieso zou ik me liever niet verzekeren tegen zorgkosten.
Het kan voor mij niet uit.
Dat kan. Dien een aanvraag in dat je gewetensbezwaard bent, hoef je geen premie te betalen.
Maar...... de rekening van je open hartoperatie of behandeling tegen kanker mag je dan wel zelf betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Stampertje12 schreef:
11-09-2018 19:28
Dus in ieder geval al iets van 10% van je premie.
Hoe bedoel je? Ik heb die €14 voor oogdruppels zelf moeten betalen. Of bedoel je dat niet?

Niet dat ik het erg vind. Ik heb een verzekering voor het geval dat ik wel voor een keer een fikse behandeling kom te staan. Dan gaat het hard. Ik brak een keer mijn been met een nare val. Een bezoek aan de eerste hulp, röntgenfoto’s, CT scans voor mijn hoofd, zwaardere pijnstillers, een arts die komt verdoven om het bot recht te zetten, de gipskamer, dat zijn toch flinke kosten. En dat is dan eigenlijk iets kleins. Bij een echt nare ziekte ben je pas echt dankbaar voor je verzekering en dan is €160 per maand eigenlijk niets.
Alle reacties Link kopieren
Zorgtoeslag stijgt ook, dus de arme mensen merken er niks van. Voor chronisch zieken is dit beter, hun eigen risico stijgt nu niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-09-2018 19:45
Hoe bedoel je? Ik heb die €14 voor oogdruppels zelf moeten betalen. Of bedoel je dat niet?

Niet dat ik het erg vind. Ik heb een verzekering voor het geval dat ik wel voor een keer een fikse behandeling kom te staan. Dan gaat het hard. Ik brak een keer mijn been met een nare val. Een bezoek aan de eerste hulp, röntgenfoto’s, CT scans voor mijn hoofd, zwaardere pijnstillers, een arts die komt verdoven om het bot recht te zetten, de gipskamer, dat zijn toch flinke kosten. En dat is dan eigenlijk iets kleins. Bij een echt nare ziekte ben je pas echt dankbaar voor je verzekering en dan is €160 per maand eigenlijk niets.
Die bijdrage voor de huisarts is al iets van 90 euro per jaar.
Ja veel zorgverzekeraars horen bij elkaar. Zo horen VGZ, Unive en IZA en al die andere labels (zoals IZZ, UMC, ZEKUR) die daar weer onder vallen allemaal bij elkaar.
Zo heeft Achmea er inderdaad ook een hoop.

Veel mensen weten dat echter niet. Heb wel eens mensen gehoord van "Ik stap wel over op Unive want VGZ is verschrikkelijk!". En als ik dan zei dat Unive bij VGZ hoorde dan geloofde men het niet. :hihi:
Stampertje12 schreef:
11-09-2018 19:53
Die bijdrage voor de huisarts is al iets van 90 euro per jaar.
Ja, maar die heeft iedereen. Dus in verhouding tot anderen ben ik al jaren goedkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven