Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
eens
Ik zie het hier op Viev ook zo vaak, dat meer dan drie dagen kinderopvang teveel is (als beide 32 uur werken is drie dagen overigens genoeg). Wanneer stoppen we eens met dat soort opmerkingen?
Wanneer gaan we zorgtaken en het huishouden eerlijk verdelen?
Hoe krijgen we 'de Nederlandse vrouw' zover dat ze vier dagen gaat werken?
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 08:50
0.30% gewijzigd
Volgens mij zijn de vrouwen die minder dan 4 dagen/32 uur werken gewoon liever aan 't moederen. En zou een extra dag werken niets extra's opleveren omdat ze daardoor weer meer kinderopvang moeten afnemen. En wellicht minder toeslagen ontvangen.
Bovendien zijn vrouwen die zich laten onderhouden door hun man weg van de arbeidsmarkt, dus meer kansen werk te vinden voor kindvrijen/singles.
redbulletje schreef:
12-09-2018 08:50
Volgens mij zijn de vrouwen die minder dan 4 dagen/32 uur werken gewoon liever aan 't moederen. En zou een extra dag werken niets extra's opleveren omdat ze daardoor weer meer kinderopvang moeten afnemen. En wellicht minder toeslagen ontvangen.


Op de langere termijn levert het veel meer op. Hoger eindloon. Hoger pensioen. Hogere ww als je werkloos wordt. En minder duidelijke zaken als gelijkwaardigheid, jezelf nuttig voelen, zelfstandigheid. Zelf keuzes kunnen maken.
redbulletje schreef:
12-09-2018 08:51
Bovendien zijn vrouwen die zich laten onderhouden door hun man weg van de arbeidsmarkt, dus meer kansen werk te vinden voor kindvrijen/singles.


Er zijn mee vacatures dan werkzoekenden, zeker in onderwijs en zorg. En meer vrouwen die werken schept ook weer banen in bijv kinderopvang, waar ook al meer vrouwen werken dan mannen. Win-win.
Marana-- schreef:
12-09-2018 08:52
Op de langere termijn levert het veel meer op. Hoger eindloon. Hoger pensioen. Hogere ww als je werkloos wordt. En minder duidelijke zaken als gelijkwaardigheid, jezelf nuttig voelen, zelfstandigheid. Zelf keuzes kunnen maken.
Op korte termijn levert het ook meer op. Maar vrouwen kiezen nogal een de makkelijke weg en gebruiken kinderen als excuus. Dat ze daarmee zichzelf en de samenleving tekort doen zien ze niet
Alle reacties Link kopieren
En vergeet niet de bewering dat ze dan haast niks van hun salaris overhouden, omdat er zoveel weggaat naar opvang. Daar dient opvang, zodat de vrouw kan werken.

Heb het ooit mijn ex-schoonmoeder horen zeggen tegen mij. Stom wijf.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 08:49
Ik zie het hier op Viev ook zo vaak, dat meer dan drie dagen kinderopvang teveel is (als beide 32 uur werken is drie dagen overigens genoeg). Wanneer stoppen we eens met dat soort opmerkingen?
Wanneer gaan we zorgtaken en het huishouden eerlijk verdelen?
Hoe krijgen we 'de Nederlandse vrouw' zover dat ze vier dagen gaat werken?
ik vraag me altijd af waarom dat zou moeten, waarom een vrouw niet zelf de keuze mag maken voor minder geld en meer eigen tijd. Als iemand het niet erg vindt afhankelijk te zijn van haar partner, wat is dan het probleem? Want dat lijkt het enige probleem te zijn vanuit het artikel, er wordt minder door vrouwen gewerkt dan in sommige andere landen (maar dus ook meer dan in sommige andere landen, maar dat staat er niet) en vrouwen zijn afhankelijk van hun partner. Zolang die twee niet gaan scheiden is er dus niets aan de hand. Ik krijg een beetje een kriebel van die gedwongen emancipatie.

overigens, ik werk fulltime en ga dat blijven doen zodra baby er is en mijn verlof erop zit.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 08:52
Op de langere termijn levert het veel meer op. Hoger eindloon. Hoger pensioen. Hogere ww als je werkloos wordt. En minder duidelijke zaken als gelijkwaardigheid, jezelf nuttig voelen, zelfstandigheid. Zelf keuzes kunnen maken.
ik zie je punt (ik vind het zelf fijn om voltijds te werken) maar ik vind ook dat bij eigen keuzes maken hoort dat je de keuze mag maken minder te werken (en dus minder inkomen te hebben)
Alle reacties Link kopieren
Als je de link met banen in het onderwijs legt:

Als ze het aantal lesuren nou naar Europees gemiddelde trekken, dan zijn we er zo.

Dat zal bij de zorg, dat andere typische deeltijdvrouwenbaantje dat genoemd wordt, misschien ook wel zo zijn.
Ik vind dat ook, maar niet het argument dat we dan met z'n allen rijker zijn. En ook niet dat het móet.

Wat ik wel vind, is dat je het zelf mag voelen dat je niet meer werkt. Dus weg met die toeslagen die je gewoon krijgt als je zelf besluit minder te werken (als ik besluit om 8 uur per week te werken, krijg ik bij voorbeeld gewoon mega hoge toeslagen dus zit ik te chillen van andermans geld, belachelijk natuurlijk).

Ik vind het vrij makkelijk om van uit een overheid zo iets te zeggen, terwijl het natuurlijk omgekeerd moet zijn: overheid moet zelf stoppen met verkwisten van geld en onnodig dure proefballonnetjes op te laten stijgen waar niemand wat aan heeft. Laten we daar in snijden, minder minder minder overheid.
meaki schreef:
12-09-2018 08:55
En vergeet niet de bewering dat ze dan haast niks van hun salaris overhouden, omdat er zoveel weggaat naar opvang. Daar dient opvang, zodat de vrouw kan werken.

Heb het ooit mijn ex-schoonmoeder horen zeggen tegen mij. Stom wijf.
Echt onzin ik ken vrouwen die al klagen bij drie dagen werk. De kinderen zijn al lang de deur uit.
Ik ben helemaal voor meer werken. Maar uiteindelijk leiden mensen hun eigen leven en niet dat van de maatschappij.

Ik vind het wel altijd eng, vrouwen die zo leunen op de carrière van partner. Wie weet hoe je leven en dat van man loopt. Verliest hij zijn baan, of valt hij weg, dan kan dat echt een probleem zijn.
Marana-- schreef:
12-09-2018 08:49
Ik zie het hier op Viev ook zo vaak, dat meer dan drie dagen kinderopvang teveel is (als beide 32 uur werken is drie dagen overigens genoeg). Wanneer stoppen we eens met dat soort opmerkingen?
Wanneer gaan we zorgtaken en het huishouden eerlijk verdelen?
Hoe krijgen we 'de Nederlandse vrouw' zover dat ze vier dagen gaat werken?
schop onder de kont
Omdat mijn kind na 2 dagen BSO al volledig afgedraaid is en de schoolweek amper doorkomt.
Omdat ik (voordat ik kinderen kreeg) al een burn-out heb gehad, het geprobeerd heb om 32 uur te werken icm met kids, maar ik er achter ben gekomen dat ik dit op de lange termijn gewoon niet vol kan houden: blijkbaar is mijn belastbaarheid niet zo groot. En dan kies ik toch echt voor het welzijn van mijn gezin en mijzelf ipv wat 'men' vind van het aantal uren dat ik zou moeten werken.
En ja, ik heb een man die OSV heeft en zijn aandeel in de zorg voor de kinderen/het huishouden draaiende houden op zich neemt.

Overigens werk ik niet in de zorg of in het onderwijs, maar in een branche waar minimaal 32 uur werken nog steeds de norm is, maar ze toch duidelijk hebben laten merken dat ze me liever voor wat minder uur hebben dan dat ze me kwijt zijn. En ik weet niet precies wat de norm voor economisch zelfstandig is, maar ik vermoed dat ik daar met mijn huidige salaris nog steeds ruim boven zit.
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 09:05
8.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er wordt steeds gezegd dat in landen om ons heen de vrouwen meer werken.

Maar ik hoorde gisteren nog op tv dat in België een kleiner percentage van de vrouwen werkt dan in Nederland.

Ze verdienden wel beter in vergelijking met de Nederlandse vrouwen en werkten ook meer uren.

Maar er blijven er dus meer thuis dan in Nederland. Wellicht omdat daar minder part time banen zijn?

In dat soort onderzoeken wordt nooit meegenomen dat als je een familielid hebt in een verzorgingstehuis en jij niet op bezoek komt om met die mensen te gaan wandelen ze nooit buiten komen.

Veel vrouwen zijn gewoon druk met mantelzorg. Als ze niet alle hulp Voir ouderen zouden weg bezuinigen dan krijgen die vrouwen inderdaad meer tijd om te werken.

Bovendien voeden kinderen niet zich zelf op. En voor de mensen die roepen 5 dagen KDV is prima. Er gaan niet voor niets steeds opnieuw geluiden op om minder kinderen per leidster toe te laten. Die dan net zo hard weer de kop worden ingedrukt omdat het KDV anders onbetaalbaar wordt.

Het is geen emancipatie als een vrouw gedwongen wordt om steeds meer te doen. Maar wel nog steeds minder betaald krijgen om dat lonten wassen niets voordtelt. Alsof een muurtje metselen zulk verheven werk is.
Waarom dan niet gelijk meenemen dat het voor mannen ook heel normaal is om minder te gaan werken. Samen 60 uur, ieder vier dagen etc. Vrouwen kunnen niet alles op hun schouders nemen, mannen zullen moeten bijdragen.
Zijn het alleen de vrouwen in zorg en onderwijs die 'te weinig' werken dan? Als ik meer ga werken lost het geen enkel tekort in zorg of onderwijs op.
sugarmiss schreef:
12-09-2018 09:05
Er wordt steeds gezegd dat in landen om ons heen de vrouwen meer werken.

Maar ik hoorde gisteren nog op tv dat in België een kleiner percentage van de vrouwen werkt dan in Nederland.

Ze verdienden wel beter in vergelijking met de Nederlandse vrouwen en werkten ook meer uren.

Maar er blijven er dus meer thuis dan in Nederland. Wellicht omdat daar minder part time banen zijn?

In dat soort onderzoeken wordt nooit meegenomen dat als je een familielid hebt in een verzorgingstehuis en jij niet op bezoek komt om met die mensen te gaan wandelen ze nooit buiten komen.

Veel vrouwen zijn gewoon druk met mantelzorg. Als ze niet alle hulp Voir ouderen zouden weg bezuinigen dan krijgen die vrouwen inderdaad meer tijd om te werken.

Bovendien voeden kinderen niet zich zelf op. En voor de mensen die roepen 5 dagen KDV is prima. Er gaan niet voor niets steeds opnieuw geluiden op om minder kinderen per leidster toe te laten. Die dan net zo hard weer de kop worden ingedrukt omdat het KDV anders onbetaalbaar wordt.

Het is geen emancipatie als een vrouw gedwongen wordt om steeds meer te doen. Maar wel nog steeds minder betaald krijgen om dat lonten wassen niets voordtelt. Alsof een muurtje metselen zulk verheven werk is.
In Nederland is het aandeel vrouw op de arbeidsmarkt het slechtst van heel Europa
Alle reacties Link kopieren
Vroeger konden mensen het gewoon met 1 salaris af. Tegenwoordig kunnen we ons kapot werken voor alle luxe die we willen hebben. Als je daar nu een beetje afstand van doet, dan hoef je ook niet zoveel te werken.
Kunnen de salarissen in het onderwijs niet wat omhoog, zodat het ook voor mannen aantrekkelijker wordt om hierin te werken? Geldt ook voor de zorg, maak de zorg ook aantrekkelijker voor mannen. Voorts vind ik dat het werknemerschap in de zorg verpest is door privatisering/managers die allerlei onmogelijke deeltijdcontractjes afsluiten met mensen, je kan 2 uurtjes s ochtends opdraven en dan s avonds weer dat soort toestanden. Die versnippering is echt slecht voor bv ouderenzorg.

En ik ben zo blij dat ik 3 dagen werk! Als mijn kinderen wat groter zijn, dan ga ik wel weer meer werken trouwens. Maar de eerste 12 jaren van hun leven wil ik graag zoveel mogelijk meemaken, dat is pas rijkdom.

Het is trouwens wel waar dat toeslagenen uitkeringen het verpesten. Het stimuleert niet, als je in een bepaalde situatie zit, om toch te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat een ieder z’n eigen keuze. Wel vind ik dat je financieel onafhankelijk moet zijn. Ik werk zelf deeltijd, maar kan daar ook van rond komen als mijn man wegvalt. Puur alleen voor de maatschappij meer gaan werken is voor mij geen motivatie. Het welzijn van mijn kinderen gaat toch echt voor.
sugarmiss schreef:
12-09-2018 09:05
Er wordt steeds gezegd dat in landen om ons heen de vrouwen meer werken.

Maar ik hoorde gisteren nog op tv dat in België een kleiner percentage van de vrouwen werkt dan in Nederland.

Ze verdienden wel beter in vergelijking met de Nederlandse vrouwen en werkten ook meer uren.

Maar er blijven er dus meer thuis dan in Nederland. Wellicht omdat daar minder part time banen zijn?

In dat soort onderzoeken wordt nooit meegenomen dat als je een familielid hebt in een verzorgingstehuis en jij niet op bezoek komt om met die mensen te gaan wandelen ze nooit buiten komen.

Veel vrouwen zijn gewoon druk met mantelzorg. Als ze niet alle hulp Voir ouderen zouden weg bezuinigen dan krijgen die vrouwen inderdaad meer tijd om te werken.

Bovendien voeden kinderen niet zich zelf op. En voor de mensen die roepen 5 dagen KDV is prima. Er gaan niet voor niets steeds opnieuw geluiden op om minder kinderen per leidster toe te laten. Die dan net zo hard weer de kop worden ingedrukt omdat het KDV anders onbetaalbaar wordt.

Het is geen emancipatie als een vrouw gedwongen wordt om steeds meer te doen. Maar wel nog steeds minder betaald krijgen om dat lonten wassen niets voordtelt. Alsof een muurtje metselen zulk verheven werk is.
Waarom wandelen mannen dan niet met die ouderen?
Ik vind het vooral belangrijk dat vrouwen economisch zelfstandig zijn. Als je met drie dagen een (meer dan) modaal salaris binnen harkt waarom dan meer gaan werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven