Waarom willen (economische) vluchtelingen naar Engeland?

13-09-2018 17:01 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat het al jaren zo is, maar waarom?
Vluchtelingen uit allerlei landen (ook waar geen oorlog is) die via Calais en nu ook Moerdijk naar Engeland proberen te komen.

Waarom Engeland? Wat is daar zoveel beter voor ze? Maken ze daar wél een kans op een normaal bestaan en werk, en in Frankrijk of Nederland (nog) minder? Het lijkt mij bijvoorbeeld dat Albanezen daar net zo min een kans maken op huisvesting en behoorlijk betaald werk, als in andere landen.
Wat mis ik? In alle nieuwsberichten over die 'vrachtwagenklimmers' en de jungle bij Calais, wordt dat nooit uitgelegd. Waarom zoveel moeite, wat is daar te vinden wat aan deze kant van de zee niet te vinden is?

Oh ja en ik vraag niet om meningen of discussie over vluchtelingen an sich. Die zijn er al genoeg op dit forum. Ik wil gewoon alleen maar weten wat er zo extra aantrekkelijk aan Engeland is dat ze daar zoveel moeite voor doen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 13-09-2018 17:04
21.39% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
mss woont daar al familie vvan ze
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
Vanwege de taal?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Als ze hoger opgeleid zijn spreken ze waarschijnlijk al Engels.
Is toch makkelijker een baan zoeken en integreren dan in een land waar je de taal niet spreekt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn geheugen is jammer genoeg slecht. Dit is beschreven in een weekendbijlage van de Volkskrant. Een van de redenen was wel dat er al familie woont.
Het VK kent geen nationale identiteitskaart, er zijn weinig regels op de arbeidsmarkt en de loonkosten zijn er laag.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 40456.html
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft mijn dochter vorig jaar bij global issues gehad en blijkbaar is de belangrijkste reden dat GB geen identificatieplicht kent; het is daar dus makkelijker om zwart te werken en onder de radar te blijven dan in veel andere Europese landen waar men wel een identificatieplicht heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt eigenlijk wel logisch, van die ID kaart.
Ik hoor van Afrikanen dat je daar makkelijker kunt ondernemen en dat ze daar al veel netwerk hebben.
Het schijnt daar goedkoop en makkelijk te zijn om voor jezelf iets te beginnen en minder regels.
Mensen vinden het hier heel verstikkend, ik ken een aantal gezinnen die het idee hebben dat ze hier nooit uit de uitkering komen.
Misschien ook vanwege de taal.
Alle reacties Link kopieren
En omdat ze elkaar vertellen, dat je naar de UK moet. Van die geruchten die 'waarheid'. Worden. Want omdat alle anderen gaan, zal het dus wel goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Goeie vraag. Ik heb me ooit laten vertellen dat dat zo is omdat het daar makkelijker is om een eigen bedrijf te starten dan in andere delen van Europa (en natuurlijk vanwege de taal).
Er wordt, onder andere in deze tekst, gezegd dat het de favoriete bestemming voor mensensmokkelaars is (dus in feite een aangepraat idee, naar Engeland gaan) juist omdat het moeilijk te bereiken is, dus een hogere smokkelprijs 'rechtvaardigt'.

Omdat het een lastig te bereiken bestemming is – met Het Kanaal als extra barrière – vragen de smokkelaars de hoofdprijs. "Wat ze zeggen is vaak niet waar, maar dat weet een vluchteling niet. Dat maakt de smokkelaar niet uit, die wil er gewoon zo veel mogelijk aan verdienen", zegt Crawley.
https://nos.nl/artikel/2048443-waarom-v ... illen.html
nounou
Alle reacties Link kopieren
Naast het ontbreken van een identificatieplicht heb je in Engeland ook geen burgerlijke stand zoals in Nederland waarin precies geregistreerd staat wie waar woont.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Omdat Engeland op nummer 1 staat van Europa wat betreft snel en makkelijk een bedrijfje beginnen (volgens een onderzoek van The World Bank uit 2014). Je kunt al binnen 13 dagen aan de slag (inclusief papierwinkel) als private limited company/Ltd.
Dit in combinatie met een hele flexibele arbeidsmarkt (voor illegalen ideaal).

Op de Duitse ARD een stukje van een docu gezien waarin veel illegalen in Calais werden geïnterviewd. Allen kenden wel ‘iemand’ in Engeland die hen kon helpen aan een eerste baan. Vanuit die baan willen ze dan zo snel mogelijk aan de vrouw (met Brits paspoort) en dan wilden ze een eigen bedrijfje beginnen.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 13-09-2018 23:54
0.08% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik dacht dat het te maken geeft met feit dat als je op Brits grondgebied bent/verblijft je automatisch allerlei rechten hebt.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
13-09-2018 17:41
Ik dacht dat het te maken geeft met feit dat als je op Brits grondgebied bent/verblijft je automatisch allerlei rechten hebt.
Als je de bovenstaande redenen ziet kan je zelfs stellen dat juist het gebrek aan rechten meespeelt in waarom naar Engeland. Doordat er weinig wordt geregistreerd, kan je makkelijker zwart werken dan elders, maar daardoor ben je meteen ook vogelvrij. Als een werkgever wil kan die daar vreselijk misbruik van maken. Zo van, niet doen wat de baas wil (hoe raar ook), dan aangifte doen zodat die persoon het land uit wordt gezet.
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/20/na ... 26-a429894

https://www.trouw.nl/home/migranten-wet ... ~a3c3f8aa/
Dit vroeg ik me laatst ook af. Interessant topic, en fijne antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen een opleiding als ze mogen blijven.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 15-09-2018 00:33
99.34% gewijzigd
Het-groepje schreef:
13-09-2018 17:13
Ik hoor van Afrikanen dat je daar makkelijker kunt ondernemen en dat ze daar al veel netwerk hebben.
Het schijnt daar goedkoop en makkelijk te zijn om voor jezelf iets te beginnen en minder regels.
Mensen vinden het hier heel verstikkend, ik ken een aantal gezinnen die het idee hebben dat ze hier nooit uit de uitkering komen.
Misschien ook vanwege de taal.

Dit. Vluchtelingen hebben nauwelijks kansen als werknemer. Immers een taalachterstand, cultuurverschil en opleidingen en ervaring tellen hier niet. Dus vluchtelingen willen ondernemen.

Ondernemen in west Europa is K*T qua regeldrang! Behalve.. in het Verenigd Koninkrijk. En inmiddels wonen er al zoveel Afrikanen dat het netwerk er inderdaad groot is.
Mensen willen namelijk voor zichzelf zorgen en hun gezin, en niet afhankelijk zijn van een uitkering. Het gekke is dat wij dat mensen hier onmogelijk maken.

Daarom willen ze naar de UK. Om onafhankelijk te kunnen zijn en een volwaardig leven te kunnen leiden. Krom hè. Kunnen VVDers zich niet voorstellen. Vluchtelingen gaan weg omdat ze elders kunnen werken ipv een uitkering te moeten ontvangen.
Koffiekop1 schreef:
13-09-2018 18:44
Dit. Vluchtelingen hebben nauwelijks kansen als werknemer. Immers een taalachterstand, cultuurverschil en opleidingen en ervaring tellen hier niet. Dus vluchtelingen willen ondernemen.

Ondernemen in west Europa is K*T qua regeldrang! Behalve.. in het Verenigd Koninkrijk. En inmiddels wonen er al zoveel Afrikanen dat het netwerk er inderdaad groot is.
Pas op, vluchtelingen =/= illegale (im)migranten
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
13-09-2018 19:25
Pas op, vluchtelingen =/= illegale (im)migranten

Je bedoelt ≠ , vluchtelingen zijn niet hetzelfde als illegale immigranten, neem ik aan ?
nounou
Is het ook zo dat in Engeland geboren kinderen automatisch de Engelse nationaliteit krijgen of is dat niet het geval? Ik kan het natuurlijk opzoeken op i'net maar misschien weet iemand hier dat toevallig..
PiNuts14 schreef:
13-09-2018 19:25
Pas op, vluchtelingen =/= illegale (im)migranten

Ook ‘legale’ asielzoekers willen graag naar de UK. Velen blijven bewust illegaal omdat je als je eenmaal in een ander land asiel hebt aangevraagd, niet door kan reizen. Dus pas op. ;) Iemand die illegaal blijft omdat ie naar de UK wil kan misschien best in aanmerking komen voor asiel bij ons en is dus niet persee een gelukszoeker. Niet dat met dat laatste wat mis is trouwens. Het onderscheid tussen legaal, illegaal en asiel is maar een papieren classificatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven