Medepleger doodslag grensrechter moet land verlaten

20-09-2018 19:47 67 berichten
https://nos.nl/artikel/2251285-medepleg ... laten.html

Wat vinden jullie hiervan? Moet iemand die in Nederland geboren is en een misdaad pleegt, uit het land gezet kunnen worden? Puur politiek gezien bedoel ik. Daarom wil ik jullie vriendelijk verzoeken niet te gaan discussiëren over Marokkanen of moslims. Dat is namelijk niet de strekking van dit topic. Als je dat te moeilijk vindt om te begrijpen, beeld je je in dat het hier om een Deen of Canadees gaat.

Ik zal zelf aftrappen: enerzijds heeft de jongen de dood van die man op zijn geweten. Hij heeft dus weinig recht van spreken en moet blij zijn dat hij naar Marokko kan en überhaupt nog kan leven. Anderzijds was hij minderjarig toen het gebeurde, en medepleger. Het ging om "zes jeugdspelers en een vader". De andere jongens en de vader worden ook niet weggestuurd. De jongen is hier geboren. Hij heeft geen Nederlands paspoort, maar hij was ook niet bepaald in de gelegenheid om dat te regelen toen hij meerderjarig werd. Door alle verschillende factoren heb ik er een heel dubbel gevoel bij en weet ik eigenlijk niet goed wat ik vind. Qua antwoord op onderstreepte vraag hierboven neig ik naar 'nee'.
Als je een dergelijk topic als deze opent, weet je toch wel welke kant het uitgaat?
Kan je wel zeggen dat dat de bedoeling niet is, maar het gaat zeker die kant wel op...
En mijn mening: een Nederlander kan je nooit uitzetten. Ook al heeft de persoon ook nog een ander paspoort.
Alle reacties Link kopieren
Zouden ze altijd moeten doen in geval van dubbel paspoort.
Alle reacties Link kopieren
De man heeft een hele waslijst aan veroordelingen staan. Zelfs toen hij te horen kreeg dat zijn verblijfsvergunning niet verlengd zou worden ging hij nog de fout in.
Vrijwel alle landen zetten vreemdelingen uit als ze misdrijven begaan. Deze man heeft geen Nederlandse nationaliteit en is dus vreemdeling.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Hij heeft alleen een tijdelijke verblijfsvergunning en die wordt niet verlengd.

Geen sprake van afpakken paspoort of nationaliteit. De man in kwestie heeft alleen de Marokkaanse nationaliteit.
Ik lees dus niks raars.
Voor zover ik weet kan in België bij zwaardere misdaden met veroordeling de staatssecretaris aan de asielinstantie vragen of het dossier kan worden heropend om een toegekende status in te trekken of op te heffen.

Ik vind het ergens wel wat dubbel, want intekking of opheffing betekent niet automatisch ook dat terugsturen een mogelijkheid is. Ligt aan het herkomstland en of daar akkoorden mee zijn. En om zo’n figuur dan illegaal door Europa te laten zwerven is ook weer zoiets...
Dit is gewoon een Marokkaan die terug moet naar Marokko, ik zie het probleem niet? Goede zaak lijkt mij.
gizzmo-returns schreef:
20-09-2018 19:49
Als je een dergelijk topic als deze opent, weet je toch wel welke kant het uitgaat?
Kan je wel zeggen dat dat de bedoeling niet is, maar het gaat zeker die kant wel op...
Heb ook erg getwijfeld of ik het zou posten. Maar het is een vraag die mij bezighield vandaag. Ik hoop maar dat mensen gewoon vanuit politiek oogpunt hun mening kunnen geven en op andere reacties (natuurlijk niet alle 'andere reacties'... je snapt wat ik bedoel) ga ik niet in.
In dit specifieke geval, met wat ik er als leek van weet, nee ik heb er geen problemen mee dat hem de toegang tot het land ontzegt wordt. Deen of Canadees maakt mij niet uit.

Of hij wel of niet psychische hulp heeft gekregen, of hij destijds in staat was een verblijfsvergunning aan te vragen doet er niet toe. Ongeacht je nationaliteit heb je een moreel kompas en iemand doodtrappen op het voetbalveld is niet oké. Als je dan een ook nog eens een vergunning voor bepaalde tijd hebt en dus nog te gast bent in een land, moet je misschien even iets voorzichtiger zijn. Dat is misschien niet eerlijk. Maar er is wel meer oneerlijk.
PiNuts14 schreef:
20-09-2018 19:57
Voor zover ik weet kan in België bij zwaardere misdaden met veroordeling de staatssecretaris aan de asielinstantie vragen of het dossier kan worden heropend om een toegekende status in te trekken of op te heffen.

Ik vind het ergens wel wat dubbel, want intrekking of opheffing betekent niet automatisch ook dat terugsturen een mogelijkheid is. Ligt aan het herkomstland en of daar akkoorden mee zijn. En om zo’n figuur dan illegaal door Europa te laten zwerven is ook weer zoiets...
Dat laatste ook inderdaad, kan hij wel gaan wonen in Marokko? Voor hetzelfde geld is zijn hele familie hier en gaan ze hem daar echt niet helpen. Ik vind het ook lastig dat hij hier geboren is; hij had dan wel geen Nederlands paspoort maar een minderjarige kan dat zelf ook niet actief gaan regelen lijkt me.
Nitflex schreef:
20-09-2018 20:02
(...) Als je dan een ook nog eens een vergunning voor bepaalde tijd hebt en dus nog te gast bent in een land, moet je misschien even iets voorzichtiger zijn. Dat is misschien niet eerlijk. Maar er is wel meer oneerlijk.
Daar heb je zeker gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu niet echt een voorbeeld(vul hier een random nationaliteit in). Hij deed dit al toen hij jong was, en heeft daarna ook niet stilgezeten qua strafbare feiten. Ik vind het prima dat hij weg moet. Waarom moeten alle rotte appels hier blijven? Net als die ene verkrachter die een lagere straf krijgt omdat hij anders ons land moet verlaten. Belachelijk. Nederlanders kunnen we nu éénmaal niet de toegang tot NL ontzeggen maar om de samenleving een beetje gezellig te houden vind ik wel dat voor de anderen waar dit wel kan, en die zich niet kunnen gedragen, wel mag gelden.
Moezy schreef:
20-09-2018 20:04
Dat laatste ook inderdaad, kan hij wel gaan wonen in Marokko? Voor hetzelfde geld is zijn hele familie hier en gaan ze hem daar echt niet helpen. Ik vind het ook lastig dat hij hier geboren is; hij had dan wel geen Nederlands paspoort maar een minderjarige kan dat zelf ook niet actief gaan regelen lijkt me.
Nee, maar andere immigranten zijn dan juist extra voorzichtig en durven nog niet door rood te fietsen. Hij heeft zich niet ingehouden. Hij mag zijn ouders verwijten dat ze hem hierheen hebben gehaald en nog geen permanente vergunning hebben kunnen bewerkstelligen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je hier bent geboren dan bestaat er niet zo iets als terug sturen. Je moet wel ergens zijn geweest voordat je er naar terug kan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-09-2018 19:51
En mijn mening: een Nederlander kan je nooit uitzetten. Ook al heeft de persoon ook nog een ander paspoort.
Dit is geen Nederlander, maar een criminele Marokkaan.
Fijn dat hij een enkeltje naar Marokko krijgt.
.
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
20-09-2018 20:04
hij had dan wel geen Nederlands paspoort maar een minderjarige kan dat zelf ook niet actief gaan regelen lijkt me.
Hij is 19, niet 9.
Natuurlijk had hij dat allang kunnen regelen. Vanaf 14 jaar heb je minimaal een id bewijs nodig.
Prima gelegenheid om een Nederlands paspoort te regelen.
granny71 schreef:
20-09-2018 20:12
Hij is 19, niet 9.
Natuurlijk had hij dat allang kunnen regelen. Vanaf 14 jaar heb je minimaal een id bewijs nodig.
Prima gelegenheid om een Nederlands paspoort te regelen.
Het gebeurde in 2013, toen was hij 17. Ik neem aan dat hij vanaf dat moment heeft vastgezeten. Verder denk ik niet dat een 14-jarige knul beseft dat hij een paspoort moet gaan regelen. Dat ligt toch echt bij zijn ouders. Misschien niet eens een gek idee voor zijn ouders om met hem mee te gaan.
Moezy schreef:
20-09-2018 20:16
Het gebeurde in 2013, toen was hij 17. Ik neem aan dat hij vanaf dat moment heeft vastgezeten. Verder denk ik niet dat een 14-jarige knul beseft dat hij een paspoort moet gaan regelen. Dat ligt toch echt bij zijn ouders. Misschien niet eens een gek idee voor zijn ouders om met hem mee te gaan.
Dan hadden zijn ouders hem daar mee moeten helpen. Dat doen andere ouders ook als er iets geregeld moet worden. Hij woonde hier toch met zijn familie? Waarom zou dat anders zijn dan in een ander gezin?
Nitflex schreef:
20-09-2018 20:20
Dan hadden zijn ouders hem daar mee moeten helpen. Dat doen andere ouders ook als er iets geregeld moet worden. Hij woonde hier toch met zijn familie? Waarom zou dat anders zijn dan in een ander gezin?
Daarom zeg ik ook dat het bij zijn ouders ligt, en het geen gek idee zou zijn als ze met hem mee zouden gaan.
Moet iemand die in Nederland geboren is en een misdaad pleegt, uit het land gezet kunnen worden?

Maar hij is toch niet hier geboren? Dus klopt de vraag/stelling niet toch?
Waarom zou je hier een dubbel gevoel bij hebben?

Het gaat hier om een buitenlander (geen Nederlander) die medeverantwoordelijk is voor de dood van iemand en geen verblijfsvergunning krijgt. Uiteraard worden buitenlandse criminelen heen gestuurd of ze nu uit Marokko of IJsland komen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-09-2018 20:26
Moet iemand die in Nederland geboren is en een misdaad pleegt, uit het land gezet kunnen worden?

Maar hij is toch niet hier geboren? Dus klopt de vraag/stelling niet toch?
Wel hier geboren, geen Nederlands paspoort.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Lucifer2018 schreef:
20-09-2018 20:26
Moet iemand die in Nederland geboren is en een misdaad pleegt, uit het land gezet kunnen worden?

Maar hij is toch niet hier geboren? Dus klopt de vraag/stelling niet toch?
In het artikel van de NOS staat dat hij hier geboren is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven