Lerares ontslagen wegens opmerking op Facebook

22-09-2018 08:25 269 berichten
Na het drama in Oss. Zie hier bericht met de screenshot: https://theworldnews.net/nl-news/lerare ... n-over-oss

Ik lees het bericht overigens als sarcasme na dat iemand plaatste 'altijd weer iets met de NS'. Maar dat terzijde.

Ik vind dat volksgericht een beetje eng. Ja, je stuurt het zelf. Ja misschien moet je beter na denken. Ja, grappen kunnen ongepast zijn. Maar het lijkt wel als of mensen geen misstap meer mogen begaan tegenwoordig. Zou het anders zijn als het in besloten kring was gezegd, en iemand in dat gezelschap dit had gemeld bij de werkgever van die persoon? Is het de zichtbaarheid van social media? Maken we niet allemaal af en toe harde grappen? Ik wel in ieder geval, en dat is voor mij ook een manier om met dingen om te gaan.

Dus: vind jij ontslag en ongetwijfeld hatelijke persoonlijke berichten naar iemand naar aanleiding van een foute grap terecht?

Terecht ontslag?

Totaal aantal stemmen: 222

Ja (57%)
Nee (15%)
Nee, maar een flinke waarschwing wel (28%)
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig mag en kan niks meer lang leve de vertruting en bekrompenheid.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het niet de eerste misstap die ze gedaan heeft. Kan mij niet voorstellen dat als het een goede werknemer is dat ze die hiervoor laten gaan.
Heel goed.

Wat een onwijs achterlijke nare en zieke kutopmerkingen. En ze blijkt dat vaker te doen.
Maar ze is nu ineens gehacked. Sure.
Hallozeg schreef:
22-09-2018 08:28
Tegenwoordig mag en kan niks meer lang leve de vertruting en bekrompenheid.
Koekkoek. Echt.

Maar daar doe je het voor toch?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-09-2018 08:30
9.04% gewijzigd
Wat bizar! Facebook is een privémedium waar je je privé mening deelt. Te absurd voor woorden dat je daardoor ontslagen kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Hallozeg schreef:
22-09-2018 08:28
Tegenwoordig mag en kan niks meer lang leve de vertruting en bekrompenheid dat ter zijde maar is dit bericht over dat ontslag wel echt ?
En het ongeluk in Oss wordt door veel mensen alleen maar gebruik voor hun eigen ego en geiligheid.
redbulletje schreef:
22-09-2018 08:30
Wat bizar! Facebook is een privémedium waar je je privé mening deelt. Te absurd voor woorden dat je daardoor ontslagen kan worden.
Je weet wat Facebook is? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onvoorstelbaar dat je zoiets als grap openbaar deelt terwijl je zelf met kinderen werkt. Verantwoordelijk voor ze bent en een voorbeeldrol hebt in hun maatschappelijke ontwikkeling. Het komt daarbij zo minzaam over, alsof kinderen niks waard zijn. En dat zou ik me als werkgever in die context zeker wel ter harte nemen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat context belangrijk is. De lerares heeft (ik kan het me niet anders voorstellen) een erg sarcastisch antwoord gegeven op een andere sarcastische opmerking. Van een lerares verwacht je dat ze heel aangeslagen is door het gebeuren.
Dan ga je het gesprek aan als school en dan kun je erachter komen wat er in het hoofd van de lerares omgaat.
Terecht. Je moet in je online uitingen rekening houden met hoe je overkomt in functie, zeker bij een dergelijke ‘publieke’ functie als leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het inderdaad ook als sarcasme. Het gaat me echt te ver om voor het plaatsen van een smakeloze reactie ontslagen te worden. Het is vaak maar net hoe iemand iets leest.
Lucifer2018 schreef:
22-09-2018 08:30
Heel goed.

Wat een onwijs achterlijke nare en zieke kutopmerkingen. En ze blijkt dat vaker te doen.
Maar ze is nu ineens gehacked. Sure.
Moet je eens kijken wat er tegenwoordig op internet staat en die mensen worden niet ontslagen, beetje raar toch.
Hallozeg, ik ben het met je eens.

Door internet ligt je leven onder een vergrootglas. Ja, je bent verantwoordelijk voor wat je zelf post. Ja, anderen mogen daar wat van vinden. Nee, een harde grap hoeft niet te leiden tot ontslag.

Zelf ben ik ook van de harde humor als het om heftige zaken gaat. Door grappen te maken wordt het voor mij wat minder zwaar. Ik zou het ontzettend naar vinden als een paar mensen mij afrekenen op mijn manier van omgaan met.

Sowieso is dat wel iets van deze tijd: een bepaalde mening is salonfahig en de rest heeft zich daar maar aan aan te passen. Doe je dat niet, dan kan je rekenen op scheldtirades en zulks. Soms dus met ontslag. Belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben die namen ook goed weggehaald in de screenshots zeg :facepalm:
parbleumondieu schreef:
22-09-2018 08:32
Ik denk dat context belangrijk is. De lerares heeft (ik kan het me niet anders voorstellen) een erg sarcastisch antwoord gegeven op een andere sarcastische opmerking. Van een lerares verwacht je dat ze heel aangeslagen is door het gebeuren.
Dan ga je het gesprek aan als school en dan kun je erachter komen wat er in het hoofd van de lerares omgaat.

Ik kan me dat ook niet voorstellen. Maar het was blijkbaar niet sarcastisch bedoelt. Ze blijkt gewoon heel vaak zo te reageren.
NoName1983 schreef:
22-09-2018 08:33
Ik lees het inderdaad ook als sarcasme. Het gaat me echt te ver om voor het plaatsen van een smakeloze reactie ontslagen te worden. Het is vaak maar net hoe iemand iets leest.
Het sarcasme lees ik ook, maar dat moet je als leerkracht gewoon niet zo neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-09-2018 08:30
Heel goed.

Wat een onwijs achterlijke nare en zieke kutopmerkingen. En ze blijkt dat vaker te doen.
Maar ze is nu ineens gehacked. Sure.
Helemaal mee eens. Zoiets zeg je gewoon niet en helemaal niet als lerares. Achterlijk en ziek inderdaad.
Wageningen1985 schreef:
22-09-2018 08:33
Moet je eens kijken wat er tegenwoordig op internet staat en die mensen worden niet ontslagen, beetje raar toch.
Ja er zijn wel meer dingen waar de een voor aangepakt word of bestraft en de ander niet omdat die niet 'betrapt' is? Op alle vlakken van het leven?

Doet verder toch niks af aan of dit terecht is of niet?
Ik wist niet dat ze vaker van die zure opmerkingen plaatste. Dat plaatst het een en ander wel in perspectief.
*Toos* schreef:
22-09-2018 08:33
Hallozeg, ik ben het met je eens.

Door internet ligt je leven onder een vergrootglas. Ja, je bent verantwoordelijk voor wat je zelf post. Ja, anderen mogen daar wat van vinden. Nee, een harde grap hoeft niet te leiden tot ontslag.

Zelf ben ik ook van de harde humor als het om heftige zaken gaat. Door grappen te maken wordt het voor mij wat minder zwaar. Ik zou het ontzettend naar vinden als een paar mensen mij afrekenen op mijn manier van omgaan met.

Sowieso is dat wel iets van deze tijd: een bepaalde mening is salonfahig en de rest heeft zich daar maar aan aan te passen. Doe je dat niet, dan kan je rekenen op scheldtirades en zulks. Soms dus met ontslag. Belachelijk.
Ja, eens.

Ben even aan het denken over meer van dit soort zaken maar kan er nog niet op komen, zal wel even zoeken.

Ik vind het wel dom, daar niet van. Facebook en Twitter zijn openbaar, dus je weet dat de kans groot is dat iemand het leest. Ik heb bewust geen social media.
Strik, ik doe ook niet aan social media. Vroeger wel, maar na een tijdje vond ik het vooral saai en een vreemde vorm van eigengeilerij, dus ben ik er mee gestopt. Nog steeds blij mee!
Alle reacties Link kopieren
De grap is natuurlijk onhandig.

Maar minstens zo erg vind ik al de mensen die het verspreiden. Als je zogenaamd ontstelt bent door hoe erg de grap is ga je niet ervoor zorgen dat de slachtoffers het zeker onder ogen moeten krijgen. Wat een boter heb je dan op je hoofd. Dit is ordinair sensatiezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Terecht ontslag.

Natuurlijk heb je vrijheid om te zeggen wat je wilt; maar houd rekening met je imago, omgeving en de context. Of het nou sarcastisch is of niet.

Ik heb een publieke/herkenbare functie en van mij wordt verwacht dat ik me ook aan een ongeschreven social media gedragscode houdt. Er staat duidelijk zwart op wit dat je daar je gezond verstand bij gebruikt en sla je een flater dan mag je op het matje komen. Als een collega van mij een dergelijke uitlating zou doen zou ik me daar ook van distantiëren.

Daarnaast zou deze dame niet aan mijn kinderen les hoeven te geven.
Alle reacties Link kopieren
Los van het feit dat ik irl “dit soort mensen met wrange humor verbaal rauw lust”, denk ik dat net als die VVD-er die recent de tweede kamer inging het niet “verboden is”. Hij had als ik meen 19 jarige vergelijkbare opmerkingen de media ingeslingerd.

Maar voor bepaalde “voorbeeld functies” gelden soms andere regels.

Blijft zum kotzen....
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven