Vereniging verantwoordelijk dood dronken jongen.

25-09-2018 21:37 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
https://nos.nl/artikel/2252026-geldboet ... iener.html

Een bijzonder interessante uitspraak.
Je komt als vereniging dus niet meer weg met drank verkoop aan personen onder de 18
Ik vermoed dat de controles bij veel verenigingen nu wel aangescherpt gaat worden.

Het wachten is op de eerste veroordeling van supermarkten die drank aan jongeren verkopen en ouderen die drank voor minderjarigen aanschaffen want ook dat gebeurt heel veel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ken al verschillende kassa medewerksters die ontslagen zijn omdat ze drank verkochten aan lok jongeren.
Het is ook een bijbaan: jongeren proberen in het nachtleven drank te kopen in opdracht van branche organisaties. Die bedrijven waar het lukt krijgen dan een best hoge boete.
Ik vind het dus niet heel raar dat dit zo hard wordt aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
25-09-2018 21:56
Ik ken al verschillende kassa medewerksters die ontslagen zijn omdat ze drank verkochten aan lok jongeren.
Het is ook een bijbaan: jongeren proberen in het nachtleven drank te kopen in opdracht van branche organisaties. Die bedrijven waar het lukt krijgen dan een best hoge boete.
Ik vind het dus niet heel raar dat dit zo hard wordt aangepakt.
Ik kende het fenomeen "lok jongeren" maar wist niet dat een kassière ook ontslagen kon worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
25-09-2018 21:37
Afbeelding
https://nos.nl/artikel/2252026-geldboet ... iener.html

Een bijzonder interessante uitspraak.
Je komt als vereniging dus niet meer weg met drank verkoop aan personen onder de 18
Ik vermoed dat de controles bij veel verenigingen nu wel aangescherpt gaat worden.

Het wachten is op de eerste veroordeling van supermarkten die drank aan jongeren verkopen en ouderen die drank voor minderjarigen aanschaffen want ook dat gebeurt heel veel.
Hoe kun je nu een vereniging verantwoordelijk houden? Wat als de vereniging zich opheft of niet thuis geeft? Waarom heeft justitie niet gewoon de mensen voor het hekje gebracht die een 15-jarige dronken hebben laten worden?
Alle reacties Link kopieren
Terecht, regels als deze zijn er niet voor niets.
Als ik twijfels heb over leeftijd als ik achter de bar sta, vraag ik het altijd. Er wordt 10x gezucht en dan zit ik er 1 jaar naast, maar de 11e keer is iemand wel te jong. Ik voorkom daar in ieder geval mee dat IK iets te maken heb met teveel drankgebruik.
Een vriendin van mij is eigenaresse van een café.
Zij zet mensen eruit die een waarschuwing hebben gehad dat ze drank hebben gekocht voor een minderjarige inclusief de minderjarige. En gelijk heeft ze.
Ze voorkomt daardoor in ieder geval in haar zaak (overmatig) drankgebruik door minderjarigen, maar ook de boetes die erop staan als een controleur het ziet dat het wel gebeurt.
Ik heb zelf een dochter en ik snap heus dat je niet kunt voorkomen dat ze te jong drinken.
Maar als bedrijf wat alcohol verstrekt heb je een bepaalde verantwoordelijkheid.
ManOpHetPrikbord schreef:
25-09-2018 22:12
Hoe kun je nu een vereniging verantwoordelijk houden? Wat als de vereniging zich opheft of niet thuis geeft? Waarom heeft justitie niet gewoon de mensen voor het hekje gebracht die een 15-jarige dronken hebben laten worden?
Een vereniging is een rechtspersoon dus dat kan prima. Is echt niet gek en gebeurt vaker.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 25-09-2018 22:15
3.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verantwoordelijk voor zijn dood vind ik aardig ver gaan, verantwoordelijk vanwege een KIND dronken te voeren snap ik erg goed. De tijden zijn nu eenmaal veranderd en je mag een 15 jarige geen drank meer schenken.
Alle reacties Link kopieren
We hebben dit aan onze cultuur te danken. Een kratje bier is een zeer gangbaar campingstoeltje en nu we toch op de camping zijn belandt, een biertoren bouwen is Oudhollands volksvermaak. Wie geen bier lust is geen echte Nederlander. In Duitsland en Engeland gelden op dat vlak dezelfde normen en waarden.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-09-2018 21:58
Ik kende het fenomeen "lok jongeren" maar wist niet dat een kassière ook ontslagen kon worden.
Zeker. Er staan zeer hoge boetes op het verkopen van alcohol aan minderjarigen, en een winkel kan z'n drankvergunning kwijtraken.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Sophievdb schreef:
25-09-2018 22:13
Terecht, regels als deze zijn er niet voor niets.
Als ik twijfels heb over leeftijd als ik achter de bar sta, vraag ik het altijd. Er wordt 10x gezucht en dan zit ik er 1 jaar naast, maar de 11e keer is iemand wel te jong. Ik voorkom daar in ieder geval mee dat IK iets te maken heb met teveel drankgebruik.
Een vriendin van mij is eigenaresse van een café.
Zij zet mensen eruit die een waarschuwing hebben gehad dat ze drank hebben gekocht voor een minderjarige inclusief de minderjarige. En gelijk heeft ze.
Ze voorkomt daardoor in ieder geval in haar zaak (overmatig) drankgebruik door minderjarigen, maar ook de boetes die erop staan als een controleur het ziet dat het wel gebeurt.
Ik heb zelf een dochter en ik snap heus dat je niet kunt voorkomen dat ze te jong drinken.
Maar als bedrijf wat alcohol verstrekt heb je een bepaalde verantwoordelijkheid.
Nou, ik ben 30 en er wordt me nog regelmatig om mijn legitimatie gevraagd. Dan zitten ze er dus 12 jaar naast. Nu moet je je legitimeren tot je 25ste, en dat vind ik echt een stomme regel, want je kunt toch net zo min zien of iemand 25 is? Volgens die regel hoef ik me dus niet te legitimeren, maar als ik het niet doe krijg ik in principe geen drank mee. Ik zeg in principe, omdat ik de laatste keer gezegd heb dat ik 30 was en de caissière toen zei 'oh, maar dan hoef je je niet te legitimeren hoor' maar dat slaat natuurlijk ook nergens op, want dat kan iedereen wel zeggen. :nut: Gewoon een stomme regel dus. Bij twijfel legitimeren, niet tot 25.
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
25-09-2018 22:19
Zeker. Er staan zeer hoge boetes op het verkopen van alcohol aan minderjarigen, en een winkel kan z'n drankvergunning kwijtraken.
In gehuchten als Guttecoven gelden andere wetten. 1300 inwoners, ik vermoed 0 politie.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed wat je wil met dit topic, maar ik kan mij wel vinden in de uitspraak.
Alle reacties Link kopieren
ipsissimosity schreef:
25-09-2018 22:22
In gehuchten als Guttecoven gelden andere wetten. 1300 inwoners, ik vermoed 0 politie.

Blijkbaar dus niet aangezien dit cafe nu ook een boete krijgt.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
25-09-2018 22:25
Blijkbaar dus niet aangezien dit cafe nu ook een boete krijgt.
-


-
Blijkbaar dus wel als er eerst een dode moet vallen.
SallySpectra* schreef:
25-09-2018 22:13
Een vereniging is een rechtspersoon dus dat kan prima. Is echt niet gek en gebeurt vaker.
Hoe omschrijf je dan een rechtspersoon, en wat is de meerwaarde om een rechtspersoon aansprakelijk te houden voor wat hier is gebeurd? Als menselijke fouten leiden tot de dood van een persoon, dan moet je toch de mensen aanpakken in plaats van een abstracte juridische entiteit?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
25-09-2018 22:12
Hoe kun je nu een vereniging verantwoordelijk houden? Wat als de vereniging zich opheft of niet thuis geeft? Waarom heeft justitie niet gewoon de mensen voor het hekje gebracht die een 15-jarige dronken hebben laten worden?

Dat was het barpersoneel vermoed ik.
Juridisch zal het wel kloppen anders had de rechter er wel op gewezen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
ipsissimosity schreef:
25-09-2018 22:28
-


-
Blijkbaar dus wel als er eerst een dode moet vallen.
Ja maar daar worden ze dus wel degelijk op aangesproken. Jouw stelling dat daar andere wetten gelden gaat dus niet echt op.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
25-09-2018 22:24
Ik weet niet zo goed wat je wil met dit topic, maar ik kan mij wel vinden in de uitspraak.
Niks in het bijzonder maar vind het wel een uitspraak die vertrekkende gevolgen gaat hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
25-09-2018 22:30
Ja maar daar worden ze dus wel degelijk op aangesproken. Jouw stelling dat daar andere wetten gelden gaat dus niet echt op.
Daarmee bedoel ik dus.... dat de waard niet controleert. Voor de waard in Guttecoven betekent de wet niets anders was die jongen nog springlevend.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
25-09-2018 22:30
Hoe omschrijf je dan een rechtspersoon, en wat is de meerwaarde om een rechtspersoon aansprakelijk te houden voor wat hier is gebeurd? Als menselijke fouten leiden tot de dood van een persoon, dan moet je toch de mensen aanpakken in plaats van een abstracte juridische entiteit?

Ik weet niet of dat kan.

Neem mij, ik ben in dienst van een bedrijf en als ik een fout maak waardoor iemand overlijd - een fout , geen opzet - dan is het bedrijf aansprakelijk en ik niet.

Dus als het barpersoneel verzuimd heeft goed te controleren op leeftijd is de vereniging aansprakelijk en niet de persoon.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hoe weten ze of die drank waardoor ie zich dood zoop bij die bar is aangekocht? Vaak nemen jongeren een fles sterke drank mee om hun colaatjes te pimpen. Die drank kunnen ze bij hun ouders uit de drankkast hebben getrokken of door een oudere vriend hebben laten kopen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-09-2018 22:39
Hoe weten ze of die drank waardoor ie zich dood zoop bij die bar is aangekocht? Vaak nemen jongeren een fles sterke drank mee om hun colaatjes te pimpen. Die drank kunnen ze bij hun ouders uit de drankkast hebben getrokken of door een oudere vriend hebben laten kopen.
Hoe weet ik als stadse dat het in veel gehuchten de normaalste zaak is om voor je 16de volleerd comazuiper te zijn?
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/20/pl ... 45-a264895
Omdat het om een vereniging gaat neem ik aan dat mensen die jongen wel kenden en dus bewust de regels overtraden. Een glaasje zodat hij toch een beetje mee kan doen zie ik niet zoveel kwaad (hoewel je prima lol kan hebben zonder alcohol) maar met had moeten voorkomen dat hij aangeschoten/dronken werd. Maar nog wel het meest erge en enge vind ik dat niemand het nodig vond en de verantwoording op zich nam om die jongen even veilig thuis af te zetten of desnoods had gezegd blijf bij mij slapen je gaat nu niet fietsen. Dat kun je die vereniging wel kwalijk nemen dat men niet goed zorgt voor leden en als je iemand dronken voert dan vind ik dat je de verantwoording hebt om te zorgen dat iemand veilig thuis komt.
ManOpHetPrikbord schreef:
25-09-2018 22:30
Hoe omschrijf je dan een rechtspersoon, en wat is de meerwaarde om een rechtspersoon aansprakelijk te houden voor wat hier is gebeurd? Als menselijke fouten leiden tot de dood van een persoon, dan moet je toch de mensen aanpakken in plaats van een abstracte juridische entiteit?
Hoe omschrijf je een rechtspersoon? Dat staat gewoon in het burgerlijk wetboek. Een vereniging is een rechtspersoon. Rechtspersonen kunnen strafbare feiten plegen en daarvoor vervolgd worden (denk bijvoorbeeld ook aan motorclubs enzo). De meerwaarde is dat een rechtspersoon dan bijvoorbeeld een geldboete moet betalen. Bij de rechtspersoon valt over het algemeen meer te halen dan bij de individuele bestuurders. Plus: als een rechtspersoon een geldboete moet betalen is een (niet de enige) gedachte dat de rechtspersoon dan in het vervolg meer zal doen om het plegen van strafbare feiten te voorkomen.

Daarnaast kun je inderdaad ook de individuele mensen vervolgen, dat is een keuze die per geval wordt gemaakt. Maar dat voert een beetje ver om hier helemaal uit de doeken te doen.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 25-09-2018 22:48
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-09-2018 22:39
Hoe weten ze of die drank waardoor ie zich dood zoop bij die bar is aangekocht? Vaak nemen jongeren een fles sterke drank mee om hun colaatjes te pimpen. Die drank kunnen ze bij hun ouders uit de drankkast hebben getrokken of door een oudere vriend hebben laten kopen.
Ik heb dit proces gevolgd maar er waren getuigen dat het personeel zonder naar een legitimatie te vragen bier verkocht aan jongeren waaronder aan de 15 jarige.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven