Beelden inbrekers op internet zetten.

04-10-2018 09:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.dvhn.nl/drenthe/Mogen-inbre ... 14926.html

Laatst hebben een paar hotelpiraten zich jankend gemeld bij de politie omdat ze op internet waren gezet.

Nu dreigt een ondernemer ook om beelden online te zetten. De politie heeft dit soort dingen liever niet, "Stuur maar naar ons toe, dan komt het op de stapel en doen we er verder niets mee".

Opnames mag je blijkbaar niet online zetten, maar hoe zit het juridisch, als je een webcam hebt en de beelden van jouw privéterrein constant te zien zijn op internet? Mag dat wel?
Er wordt een waarschuwingsbordje langs de weg gezet met de mededeling dat hier gefilmd wordt".

TO trapt af.
Ik vind dat beelden van criminelen op jouw privéterrein online mogen. Dus de beelden waarop echt te zien is dat een raam wordt opengebroken, bijvoorbeeld.

Dit gaat justitie volgens mij veel tijd en geld besparen. Veroordelen tot een taakstraf van 20 uur papiertjes prikken hoeft voor mij dan niet meer en civiele procedures voor schadevergoeding kosten meer tijd en moeite dan dat het iets oplevert. Kale kippen enseau...

Beelden van privéterrein online zetten mag.

Totaal aantal stemmen: 46

Nee (26%)
Ja (59%)
Alleen als... (15%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 09:58
4.53% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
We hebben het over de bescherming van privacy. Nou, ik vind dat als je inbreekt behoorlijk op iemand zijn privacy inbreekt. We moeten juist de beelden online zetten. Bah, er is een jaar geleden bij ons ingebroken, we woonden er nog maar net, en dat geeft zo'n onveilig gevoel. Afblijven van een ander z'n spullen, met je kop op internet en TV en lekker opsporen die lui.
Alle reacties Link kopieren
http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/
Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel).

Daar hebben we wetgeving voor
Als dit mag, mag een kennis bij wie ik op bezoek gaat ook beelden van mij online zetten zonder toestemming? Ook als ik helemaal niet weet dat daar een camera hangt? Ik voel me niet prettig bij het idee dat ik overal stiekem gefilmd kan worden voor op een live stream/youtube kanaal/snapchat.
Ja tuurlijk moet dit mogen. Omgekeerde wereld als de mensen die mijn privacy (en nog veel meer) aantasten door in te breken zich zouden mogen beroepen op hún privacy.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik ook niet normaal. Bij mij gaat het specifiek om inbraak en criminaliteit.
Dat mag om mij best online. Verder moet het strafbaar blijven om opnames buiten deze categorie om online te zetten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-10-2018 09:47
http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/
Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel).

Daar hebben we wetgeving voor
Dan maar op alle vensters een klein bordje plaatsen: hier wordt gebruik gemaakt van camerabewaking. Ik heb het wachtwoord van de beveiliging niet gewijzigd, dus uw aanwezigheid hier wordt openbaar gemaakt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Als je inbreekt, berooft, steelt, verkracht, dan lever je maar flink wat van je privacy in vind ik
De daderbescherming is in Nederland volkomen uit de hand gelopen.

Criminelen die privacy belangrijk vinden? Dan moeten ze maar de keuze maken om niet te roven, mishandelen en te stelen.

Bizar dat anno 2018 zulke dingen nog niet goed geregeld zijn in ons land

Maar gezien de corruptie en belangenverstrengeling in Den Haag verbaast het mij ook weer niet

Politie speelt ook een kwalijke rol vind ik, al hebben ze door de bezuinigingen al vele jaren een enorm tekort aan manschappen, en hebben ze te weinig bevoegdheden
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-10-2018 09:48
Ja tuurlijk moet dit mogen. Omgekeerde wereld als de mensen die mijn privacy (en nog veel meer) aantasten door in te breken zich zouden mogen beroepen op hún privacy.
Dit!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de vele camera's / smartphones wel een goede preventieve of oplossende werking kunnen hebben. Mits daders ook echt gestraft worden.
Anders zwaaien ze gewoon naar de camera. zoals op deze beelden:

https://www.dumpert.nl/mediabase/751681 ... _leeg.html
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik de OP moet aanvullen met "Er wordt een waarschuwingsbordje langs de weg gezet met de mededeling dat hier gefilmd wordt".

Je hebt ook webcams op toeristische plaatsen e.d. die constant uitzenden. Bergtoppen in Oostenrijk kan ik gewoon in Nederland live op de televisie bekijken. Ook de studio van RTV Noord en de Martinitoren zenden beelden uit.

Tistochwat, je mág helemaal niet fietsen op de Grote Markt. Dit is echt openbaar terrein.

http://www.bouwwebcam.nl/grotemarkt/


Ook is mijn terrein groot genoeg om bijvoorbeeld het toegangspad niet te filmen, of uit een bepaalde hoek.

De camera's moeten wel zo geplaatst worden dat de postbode nog niet in beeld hoeft te komen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
04-10-2018 09:53
Dan maar op alle vensters een klein bordje plaatsen: hier wordt gebruik gemaakt van camerabewaking. Ik heb het wachtwoord van de beveiliging niet gewijzigd, dus uw aanwezigheid hier wordt openbaar gemaakt.
Goeie.
Ik denk dat ik wat labeltjes ga printen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De gemeente "jat legaal" twee geparkeerde fietsen, zie ik nu op de webcam.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Tja ik vind ook dat ik iemand die in mijn huis inbreekt met een knuppel voor z'n harses mag slaan. Helaas is dat in nederland heel anders.
Ik ben aangevallen en verkracht in mijn eigen huis, met een mes bewerkt.
Krijg ik toch een brief van zijn advocaat dat ik ZIJN schade moet vergoeden???? In het gevecht was zijn horloge gesneuveld. Nou vráág ik je. Officier van justitie heeft daar gelukkig korte metten mee gemaakt.
In nederland mag je jezelf niet eens verdedigen. Lang leve de wet. Van mij mag het heeeel anders.
Inbreken? en dan bekend worden... risico van het "vak" Net als een knuppel n je nek krijgen.
nina1966 schreef:
04-10-2018 10:13
Tja ik vind ook dat ik iemand die in mijn huis inbreekt met een knuppel voor z'n harses mag slaan. Helaas is dat in nederland heel anders.
Ik ben aangevallen en verkracht in mijn eigen huis, met een mes bewerkt.
Krijg ik toch een brief van zijn advocaat dat ik ZIJN schade moet vergoeden???? In het gevecht was zijn horloge gesneuveld. Nou vráág ik je. Officier van justitie heeft daar gelukkig korte metten mee gemaakt.
In nederland mag je jezelf niet eens verdedigen. Lang leve de wet. Van mij mag het heeeel anders.
Inbreken? en dan bekend worden... risico van het "vak" Net als een knuppel n je nek krijgen.
Wow! Da's echt bizar! Als ik niet bevries op 'n moment dat ik word aangevallen zou ik ook slaan met de intentie om dood te slaan. Jammer dan wat de wet daar over zegt, ik zou me niet bewust inhouden omdat meneer de inbreker/verkrachter rechten heeft. Voor mij verlies je al je rechten als je je zonder toestemming toegang verschaft tot andermans woning/eigendommen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou je toch dood moeten schamen als advocaat...
En dan vinden sommige mensen het ook nog vreemd dat anderen het recht in eigen hand nemen.

Ik vind dat het een risico van het vak is, als je criminele activiteiten begaat.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
04-10-2018 10:13

In nederland mag je jezelf niet eens verdedigen. Lang leve de wet.
Wat naar wat je mee hebt moeten maken, en die advocaat moet zich natuurlijk kapot schamen.

Maar bovenstaande stelling klopt niet. Je mag je wel degelijk verdedigen tegen bijv een inbreker of aanval, zolang het daarbij toegepaste geweld strikt noodzakelijk, proportioneel en legaal is. Je mag dus niet iemand van het leven beroven omdat hij je tuinhekje vernield oid, maar als iemand jou persoonlijk aanvalt dan mag je doen wat nodig is om die aanval af te wenden.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
04-10-2018 10:26
Ik vind dat het een risico van het vak is, als je criminele activiteiten begaat.
Hier ben ik het mee eens. Wel vind ik het een taak voor de politie om die beelden te verspreiden, en niet voor de gewone burger. De reden daarvan is dat het toch regelmatig gebeurt dat de verkeerde aan de schandpaal wordt genageld.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
04-10-2018 10:26
Je zou je toch dood moeten schamen als advocaat...
En dan vinden sommige mensen het ook nog vreemd dat anderen het recht in eigen hand nemen.

Ik vind dat het een risico van het vak is, als je criminele activiteiten begaat.
En het was nog een vrouwelijke advocaat ook nog. Heel bizar.
nina1966 schreef:
04-10-2018 11:26
En het was nog een vrouwelijke advocaat ook nog. Heel bizar.
Kon je haar niet aanklagen?

Een advocaat is natuurlijk gewoon 'n hoer van z'n klanten; doen alles voor geld. Anders zouden criminelen uberhaupt nooit 'n advocaat kunnen krijgen als advocaten recht zouden willen doen zegevieren.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 11:30
38.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-10-2018 11:02
Wat naar wat je mee hebt moeten maken, en die advocaat moet zich natuurlijk kapot schamen.

Maar bovenstaande stelling klopt niet. Je mag je wel degelijk verdedigen tegen bijv een inbreker of aanval, zolang het daarbij toegepaste geweld strikt noodzakelijk, proportioneel en legaal is. Je mag dus niet iemand van het leven beroven omdat hij je tuinhekje vernield oid, maar als iemand jou persoonlijk aanvalt dan mag je doen wat nodig is om die aanval af te wenden.
Totdat je dus iemand verwond. Als ik het mes te pakken had gekregen en terug had gestoken dan had IK op het matje geroepen geworden. Tis echt krom hoor in nederland. Als mijn hond iemand kapot bijt terwijl die persoon in MIJN huis MIJN spullen aan het vernielen of stelen is dan ben ik als eigenaar verantwoordelijk voor de schade. Raar maar waar.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-10-2018 11:28
Kon je haar niet aanklagen?
Eh nee :D Officier van justitie maakte er snel korte metten mee hoor. Daar heb ik echt veel aan gehad. Die kapte dingen echt af met een 'ik zie precies welke kant dit opgaat en zo doen we dat niet" of iets van die strekking.
Dader heeft uiteindelijk 4 jaar gekregen. Nooit genoeg natuurlijk maar voor nederlandse begrippen een lange straf.
Morele vraag: een paar jaar geleden is bij mij ingebroken en de inbreker is gepakt en bestraft. Ik kwam vandaag het papierwerk erover weer tegen en vond daarin de naam van de inbreker (niet voluit natuurlijk). Even op facebook ingevoerd en voilá daar was meneer de inbreker. Nu heeft hij zijn straf uitgezeten en mij betaald (natuurlijk minder dan wat ik aan kosten heb gemaakt), maar ergens jeuken mijn handen toch om hem even op zijn nummer te zetten. Ik ga er niets mee doen, maar zouden jullie hem op facebook aan de schandpaal nagelen?
nina1966 schreef:
04-10-2018 11:31
Eh nee :D Officier van justitie maakte er snel korte metten mee hoor. Daar heb ik echt veel aan gehad. Die kapte dingen echt af met een 'ik zie precies welke kant dit opgaat en zo doen we dat niet" of iets van die strekking.
Dader heeft uiteindelijk 4 jaar gekregen. Nooit genoeg natuurlijk maar voor nederlandse begrippen een lange straf.
Voor Nederlandse begrippen is het idd best aardig, maar voor 'n slachtoffer kan het nooit genoeg zijn lijkt me.

Ik ben in mijn hart echt Amerikaans wat verdediging van eigen huis/spullen/lichaam betreft; shoot first, ask questions later!
nina1966 schreef:
04-10-2018 11:31
Eh nee :D Officier van justitie maakte er snel korte metten mee hoor. Daar heb ik echt veel aan gehad. Die kapte dingen echt af met een 'ik zie precies welke kant dit opgaat en zo doen we dat niet" of iets van die strekking.
Dader heeft uiteindelijk 4 jaar gekregen. Nooit genoeg natuurlijk maar voor nederlandse begrippen een lange straf.
Voor Nederlandse begrippen is het idd best aardig, maar voor 'n slachtoffer kan het nooit genoeg zijn lijkt me.

Ik ben in mijn hart echt Amerikaans wat verdediging van eigen huis/spullen/lichaam betreft; shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven