site van ophaalactie spoordrama steekt 14.000 in eigen zak

10-10-2018 13:25 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een prachtig bedrag is er opgehaald voor de slachtoffers en nabestaanden van het spoordrama in Oss €249.661,- waarmee de uitvaart van de kinderen en eventuele aanpassingen aan woning voor de slachtoffers kunnen worden bekostigd. Een prachtig gebaar van de initiatiefnemers!

Mijn mond viel wel open toen ik las dat de website van deze actie over de rug van de slachtoffers zelf ruim €14.000 van de donaties opstrijkt en in eigen zak steekt als commissie.
En dan heeft de site ook nog 60% korting gegeven voor deze inzameling dus anders was er zelfs ruim 35.000 euro naar hun eigen dikke portemonnee gegaan.

Wat ik wil met deze post? Geen idee, ik ben gewoon met stomheid geslagen en had t niet verwacht.
Misschien naief van mijn kant...
Ze staan vast in hun recht en het staat letterlijk in de voorwaarden dus ze doen niets tegen de wet. Maar ethisch????
Deze site kan in mijn ogen dus zo in het rijtje met goede doelen waar de directeur een jaarsalaris van tussen de 100.000 en 160.000 krijgt betaald uit donaties voor het goede doel. Al moet die directeur er dan nog wel een enorm grote organisatie voor aansturen en werken voor zijn geld.

:nooo:

Ter verduidelijking dit geld is dus niet naar de initiatiefnemer achter de actie gegaan maar naar de algemene inzamelsite die dit voor allerlei inzamelacties doet.

bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/286 ... rdrama-Oss
djbbi wijzigde dit bericht op 10-10-2018 13:39
6.03% gewijzigd
Geldinzamelsites houden altijd een percentage in. Het is nu een groot bedrag dus dan is het ingehouden bedrag ook groot. Ja ik vind het niet meer dan logisch.
Wie verwacht je dat de kosten draagt als dit soort sites alles gratis doen?
kopjechino schreef:
10-10-2018 13:26
Geldinzamelsites houden altijd een percentage in. Het is nu een groot bedrag dus dan is het ingehouden bedrag ook groot. Ja ik vind het niet meer dan logisch.
Ik ook. Zo kun je ook zeggen dat de begrafenisondernemer, het ziekenhuis en degenen die de knuffels en bloemen verkochten die bij de herdenkingsplek zijn neergelegd evil zijn omdat ze wat extra zaken hebben gedaan.
Zo werkt het niet natuurlijk.
Het is toch geen vrijwilligerswerk? Denk je dat werknemers/websites van lucht leven ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Dit was gewoon van tevoren bekend. Juist heel vriendelijk dat er 60% korting is gegeven.

Het is niet 'de site van de inzamelingsactie van het spoordrama', het is een al langer bestaande website die een service aanbiedt waar hier van gebruik is gemaakt.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
De kosten zijn niet ingehouden door de stichting uit Oss, maar door de website die als platform voor de inzameling gediend heeft.

Als je op die site kijkt, zie je dat dat platform het ook niet altijd gebruikt wordt voor algemene goede doelen als Oss, of Sulawesie, maar ook "ik heb geen geld voor een nieuwe auto" etc.

Dat is natuurlijk een soort verdienmodel. en ook zo'n site heeft zijn kosten aan hosting, bank, boekhouding etc.

En een percentage kan zorgen dat het om een groot bedrag ineens gaat.

Maar uit deze openingspost, zou je kunnen lezen dat de organiserende partij die 14.000 euro "inpikt". Maar dat is het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, in het andere topic typte ik dit ook al een keertje:

Maar dat is toch niet gek? Hij heeft een bedrijf dat op deze manier geld verdient. Als dan iemand bij hem deze dienst afneemt dan moet dat toch betaald worden?

De gene die de dienst afneemt kan toch niet voor degene die deze dienst aanbiedt bepalen dat die dit maar gratis moet doen? Je kan toch ook niet de keukenboer even een bellen dat hij een gratis keuken moet plaatsen omdat die arme mensen daar vast van opknappen? Of verlangen dat de begrafenisondernemer alles maar gratis doet omdat het een triest geval is?
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe gaat dat dan?
Krijgt de site een opdracht om de inzameling te doen, of is het degene die er het eerst mee begint de gelukkige.
Dat vind ik dan wel verschil maken.
Een ziekenhuis, of bloemist krijgt duidelijk een opdracht.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Nee inderdaad niet van lucht nee. Maar een begrafenis ondernemer werkt ervoor en een bloemist ook.
Een site kost absoluut ook geld! Maar geen 14 duizend euro.
En een site beheren kost ook veel tijd natuurlijk. Kijk maar naar de mods hier die al die berichten lezen. Maar die donaties gaan gewoon automatisch via de bank via ideal. Dat hoeft echt niet met de hand opgehaald te worden.
Of wellicht nogmaals ben ik hierin dan altijd zo naief geweest?
marcellav schreef:
10-10-2018 13:34
Maar hoe gaat dat dan?
Krijgt de site een opdracht om de inzameling te doen, of is het degene die er het eerst mee begint de gelukkige.
Dat vind ik dan wel verschil maken.
Een ziekenhuis, of bloemist krijgt duidelijk een opdracht.
Nee, de initiatiefnemer gebruikt de site als middel om het geld binnen te halen op een gecontroleerde manier. Daar heeft de site verder weinig mee van doen, behalve het faciliteren.
Alle reacties Link kopieren
Oh, even terug gelezen, nu meer duidelijk.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
ivo70 schreef:
10-10-2018 13:33
De kosten zijn niet ingehouden door de stichting uit Oss, maar door de website die als platform voor de inzameling gediend heeft.

Als je op die site kijkt, zie je dat dat platform het ook niet altijd gebruikt wordt voor algemene goede doelen als Oss, of Sulawesie, maar ook "ik heb geen geld voor een nieuwe auto" etc.

Dat is natuurlijk een soort verdienmodel. en ook zo'n site heeft zijn kosten aan hosting, bank, boekhouding etc.

En een percentage kan zorgen dat het om een groot bedrag ineens gaat.

Maar uit deze openingspost, zou je kunnen lezen dat de organiserende partij die 14.000 euro "inpikt". Maar dat is het dus niet.
Nee nee dat is me absoluut duidelijk. in mijn OP staat ook geschreven dat het een prachtig gebaar is van de initiatiefnemers en dat de site dit in zn zak steekt. Niet de persoon die de actie op touw zette. Daarvoor alleen maar respect.
En het is me inderdaad bekend dat ze dat voor alle acties binnen hengelen. Kun je nagaan wat een winst die maken.
Het moet zijn “Site van ophaalactie spoordrama geeft €21.000 aan slachtoffers spoordrama"

Want het is €21.000 minder investering in de toekomst van het bedrijf, €21.000 minder uitbetaald worden voor je faciliteiten en €21.000 voor alle spannende momenten die je als ondernemer hebt meegemaakt met het opzetten van je bedrijf.


Tsss :roll:
Alle reacties Link kopieren
https://www.bd.nl/oss/bedrijf-verdient- ... ~a3603450/

Zo gaat het
djbbi schreef:
10-10-2018 13:35
Nee inderdaad niet van lucht nee. Maar een begrafenis ondernemer werkt ervoor en een bloemist ook.
Een site kost absoluut ook geld! Maar geen 14 duizend euro.
En een site beheren kost ook veel tijd natuurlijk. Kijk maar naar de mods hier die al die berichten lezen. Maar die donaties gaan gewoon automatisch via de bank via ideal. Dat hoeft echt niet met de hand opgehaald te worden.
Of wellicht nogmaals ben ik hierin dan altijd zo naief geweest?
Duidelijk ben je hier niet bekend mee, maar -of we het niet goedkeuren of niet- dit concept bestaat al jaren hoor. Er zijn verschillende bedrijven die een platform aanbieden voor het inzamelen van geld. Ik verbaas me erover dat je dit niet weet. Ik ben het wel met je eens dat het geen 14 duizend euro zou moeten kosten. Maar goed, dit heeft natuurlijk wel sterke overeenkomsten met wat bijvoorbeeld Greenpeace doet, met fondsenwerving op straat. Ook daar gaat niet jouw hele donatie naar een goed doel, maar blijft er eea aan de strijkstok hangen.
Alle reacties Link kopieren
djbbi schreef:
10-10-2018 13:35
Nee inderdaad niet van lucht nee. Maar een begrafenis ondernemer werkt ervoor en een bloemist ook.
Een site kost absoluut ook geld! Maar geen 14 duizend euro.
En een site beheren kost ook veel tijd natuurlijk. Kijk maar naar de mods hier die al die berichten lezen. Maar die donaties gaan gewoon automatisch via de bank via ideal. Dat hoeft echt niet met de hand opgehaald te worden.
Of wellicht nogmaals ben ik hierin dan altijd zo naief geweest?
Wat dacht je dat alleen al de hosting kost van een site met duizenden bezoekers per dag? En elke i-Deal transactie kost de site ook €0,40 oid. En denk je dat programmeurs gratis werken? De site moet goed werken op alle devices én 24 uur per dag in de lucht zijn/goed werken. Het is geen gratis domeintje wat even snel opgezet is.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
djbbi schreef:
10-10-2018 13:35
Nee inderdaad niet van lucht nee. Maar een begrafenis ondernemer werkt ervoor en een bloemist ook.
Een site kost absoluut ook geld! Maar geen 14 duizend euro.
En een site beheren kost ook veel tijd natuurlijk. Kijk maar naar de mods hier die al die berichten lezen. Maar die donaties gaan gewoon automatisch via de bank via ideal. Dat hoeft echt niet met de hand opgehaald te worden.
Of wellicht nogmaals ben ik hierin dan altijd zo naief geweest?


Ja je bent naïef. Je hebt geen idee hoeveel de digitale wereld kost. Laten we beginnen dat je denkt dat iDeal gratis is voor bedrijven.


En nu gaan er mensen zeggen dat het siteje van hun zzperbedrijfje maar €5,99 heeft gekost bij Jimdoo
Restera schreef:
10-10-2018 13:40
Wat dacht je dat alleen al de hosting kost van een site met duizenden bezoekers per dag? En elke i-Deal transactie kost de site ook €0,40 oid. En denk je dat programmeurs gratis werken? De site moet goed werken op alle devices én 24 uur per dag in de lucht zijn/goed werken. Het is geen gratis domeintje wat even snel opgezet is.


Ik like je onderschrift :worship:
Het punt is dat als je het gratis gaat maken voor 'goede doelen' je hele verdienmodel weg is. Want waarom is het dan niet gratis voor de bijstandsmoeder die aan het crowdfunding is voor een nieuwe televisie?
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
10-10-2018 13:40
Duidelijk ben je hier niet bekend mee, maar -of we het niet goedkeuren of niet- dit concept bestaat al jaren hoor. Er zijn verschillende bedrijven die een platform aanbieden voor het inzamelen van geld. Ik verbaas me erover dat je dit niet weet. Ik ben het wel met je eens dat het geen 14 duizend euro zou moeten kosten. Maar goed, dit heeft natuurlijk wel sterke overeenkomsten met wat bijvoorbeeld Greenpeace doet, met fondsenwerving op straat. Ook daar gaat niet jouw hele donatie naar een goed doel, maar blijft er eea aan de strijkstok hangen.
Klopt. helemaal eens.. Ook dit benoemde ik in de OP.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
10-10-2018 13:40
Ja je bent naïef. Je hebt geen idee hoeveel de digitale wereld kost. Laten we beginnen dat je denkt dat iDeal gratis is voor bedrijven.


En nu gaan er mensen zeggen dat het siteje van hun zzperbedrijfje maar €5,99 heeft gekost bij Jimdoo
Ok thanks voor het belichten van de andere kant :)
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
10-10-2018 13:40
Ja je bent naïef. Je hebt geen idee hoeveel de digitale wereld kost. Laten we beginnen dat je denkt dat iDeal gratis is voor bedrijven.


En nu gaan er mensen zeggen dat het siteje van hun zzperbedrijfje maar €5,99 heeft gekost bij Jimdoo

Haha ja Jimdoo/Wix.. zucht.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
dacht je dan dat dit gratis kon ? Enige idee wat er komt kijken bij de administratie en de techniek hierachter ?
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
10-10-2018 13:46
dacht je dan dat dit gratis kon ? Enige idee wat er komt kijken bij de administratie en de techniek hierachter ?
Zeker niet gratis nee. Maar 14 duizend euro op deze inzamelactie leek mij dan weer het andere uiterste.
Maar goed blijkbaar zit ik fout in mijn veronderstelling en is het beheren van een site als deze zeer kostbaar en tijdrovend.
Ik zit dan ook niet in het bouwen van websites. Dus weer wat geleerd. :thumbsup:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven