Scoutingleider vrijgesproken van brandmerken tieners

11-10-2018 18:31 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn dat voor rare spelletjes bij de scouting? Ik begrijp hier werkelijk niets van.
Citaat: 'Normaal gebeurt het brandmerken met alleen met inkt. Om het ritueel realistischer en spectaculairder te maken wordt de stempel kort voor het brandmerken even door het vuur gehaald'. ?!?
Brandmerken bij mensen doet mij nog steeds denken aan concentratiekampen.
Maar die leider heeft dan vervolgens brandwonden bij één kind gemaakt. Ziet dat het een brandwond is en het kind schreeuwt het uit van de pijn. En vervolgens doet hij er nog twee? Ik kan daar werkelijk met mijn boerenverstand niet bij.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het totaal niet als scoutingritueel. Dopen wel, maar dat is iets als elkaar geblinddoekt vla voeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat deze man is vrijgesproken. Naar wat ik heb begrepen kan het kind pas plastische chirurgie krijgenals het is uitgegroeid en moet dus nog jaren met heftige littekens op de rug rondlopen.

Mishandeling blijft dus ongestraft.

1 ding weet ik zeker mijn kind gaat niet op scouting. Ik heb al vaker gelezen op dit forum dat de leiding daar totaal niet capabel genoeg is om met kinderen om te gaan.

Gaan zwemmen met een grote groep jonge kinderen van wieven aantal geen diploma heeft in een meertje.

Dat is vragen om ongelukken.
En wat hier gebeurd is is gewoon mishandeling en toen bleek dat het een brandwond was zijn ze niet eens naar een dokter gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Dit 'scoutingritueel' zou een ontgroening zijn geweest voor nieuwe leden. Ik vind dat een ontgroening ook leuk kan zijn, gewoon spelletjes doen buiten met elkaar om elkaar te leren kennen. Aan deze ontgroening houden ze levenslang last als het om echte brandwonden gaat.
Alle reacties Link kopieren
Vind het ook raar. Hij zegt dat hij niet doorhad dat het zo erg was maar dat ruik je toch. En je ziet toch wanneer een kind echt pijn heeft. Maar ook niemand van de leiding die hem tegen heeft gehouden of doorhad dat de kinderen pijn hadden. Stonden vast te klappen en te juichen. Een heel raar verhaal.
Gatinmijnsok schreef:
11-10-2018 18:34
Ik ken het totaal niet als scoutingritueel. Dopen wel, maar dat is iets als elkaar geblinddoekt vla voeren.
+1
Bij ons op de club waren we ook heel geschokt/verbaasd dat dit gebeurd is
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
11-10-2018 18:55
Vind het ook raar. Hij zegt dat hij niet doorhad dat het zo erg was maar dat ruik je toch. En je ziet toch wanneer een kind echt pijn heeft. Maar ook niemand van de leiding die hem tegen heeft gehouden of doorhad dat de kinderen pijn hadden. Stonden vast te klappen en te juichen. Een heel raar verhaal.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Het lijkt me idd ook wel vrij logisch dat hij het gezien moet hebben dat het kind verging van de pijn. Ik snap ook echt niet dat hij er niks aan heeft gedaan om de wonden van het kind te verzorgen. Het kan niet zo zijn dat hij hiervoor vrijgesproken wordt, want het is gewoon mishandeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook altijd af of een leider van Scouting ook een VOG nodig heeft. Niet dat dit heilig is natuurlijk, want ook dan kan er wat gebeuren. Maar ben wel benieuwd. Iemand die mij dit kan vertellen?
-
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 19:40
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
saintjeisanoniem schreef:
11-10-2018 19:08
Ik vraag me ook altijd af of een leider van Scouting ook een VOG nodig heeft. Niet dat dit heilig is natuurlijk, want ook dan kan er wat gebeuren. Maar ben wel benieuwd. Iemand die mij dit kan vertellen?
Weet ik niet zeker, maar aan de hand van dit voorval is het misschien wel beter als dit wel gaat gebeuren.
saintjeisanoniem schreef:
11-10-2018 19:08
Ik vraag me ook altijd af of een leider van Scouting ook een VOG nodig heeft. Niet dat dit heilig is natuurlijk, want ook dan kan er wat gebeuren. Maar ben wel benieuwd. Iemand die mij dit kan vertellen?
Vanuit scouting nederland zijn alle vrijwiligers van 18+ verplicht tot een VOG.
anoniem_63bae62af3fb8 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 19:55
1.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe groot die stempel is geweest, want die kinderen zijn gewoon doorgegaan met het kamp. Niet dat een kleine stempel het allemaal minder slecht maakt hoor. Het is gewoon walgelijk dat je dit doet met kinderen. Ook met inkt trouwens, bah, beetje kinderen bang maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op de groep gebeuren dit soort dingen ook niet, vinden van zulk soort rituelen ook echt bizar!

En die man is wel vrijgesproken, maar kan in ieder geval geen leiding meer worden bij deze of een andere scoutinggroep, daar zorgt Scouting Nederland wel voor.
Ik heb begrepen dat de kinderen bij wie dit gebeurt is nog wel bij deze scoutinggroep zitten en er goed contact is met de ouders van die kinderen, dus zij hebben in de rest van de scoutinggroep nog wel vertrouwen!
Alle reacties Link kopieren
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Zeker niet bij scouting, zoon is al tien jaar lid, bij verschillende verenigingen.

De enige brandmerken die mijn zoon heeft, staan op zijn leren dasringen. Die koopt hij op de kampen als herinnering.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Welkom in Nederland, waar zware mishandeling van andermans kinderen gewoon ongestraft blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ja wat is dat voor rare uitspraak? Dat het niet opzettelijk is gebeurd? Serieus??!!
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
11-10-2018 21:11
Ja wat is dat voor rare uitspraak? Dat het niet opzettelijk is gebeurd? Serieus??!!
Het is een juridisch "ding"

Het OM had verkeerd ingezet.

Zit complex in elkaar.
Stel je beschuldigd iemand van mishandeling dan moet er sprake zijn van opzet.
In dit geval heeft de rechtbank aangegeven dat de scoutingleider wel degelijk schuld had maar nooit de bedoeling heeft gehad het kind te mishandelen (lees met opzet pijn doen)

Maar omdat het OM in de dagvaarding niet had gezet "grove onachtzaamheid" dat is net iets minder dan mishandeling kan de man niet veroordeeld worden.

Grove onachtzaamheid

Wel is de verdachte schuldig aan het toebrengen van de verwondingen, vanwege zijn "grove onachtzaamheid". Maar omdat dit niet door het OM ten laste was gelegd, kan B. hier niet voor worden veroordeeld, zegt de rechter. Nu de man is vrijgesproken, hebben de kinderen ook geen recht op een schadevergoeding, oordeelt de rechter.

Het OM gaat in hoger beroep tegen de uitspraak. "Het klopt dat wij de schuldvariant niet ten laste hebben gelegd. Maar dat is geen fout. Wij vinden principieel dat er sprake is geweest van opzet", zegt een woordvoerder.

https://nos.nl/artikel/2254339-scouting ... eners.html

Wel opmerkelijk dat niemand in deze draad even is gaan lezen over de uitspraak.
2 minuten lezen en het was duidelijk geweest.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-10-2018 21:56
Het is een juridisch "ding"
l

Wel opmerkelijk dat niemand in deze draad even is gaan lezen over de uitspraak.
2 minuten lezen en het was duidelijk geweest.
Ja gelukkig hebben we jou. Ik kan namelijk eigenlijk niet eens lezen, ik doe maar wat op gevoel...
...
ManOpHetPrikbord schreef:
11-10-2018 21:01
Welkom in Nederland, waar zware mishandeling van andermans kinderen gewoon ongestraft blijft.
Ja belachelijk. Als ze dit niet rechttrekken .. dan.. nou dan.. is mijn vertrouwen in rechtsprask helemaal weg
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
11-10-2018 22:07
Ja gelukkig hebben we jou. Ik kan namelijk eigenlijk niet eens lezen, ik doe maar wat op gevoel...

Dat las ik al :)

Geeft niet maar alle informatie is voorhanden, 5 seconden via google en dan een artikel 2 minuten lezen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-10-2018 22:15
Dat las ik al :)

Geeft niet maar alle informatie is voorhanden, 5 seconden via google en dan een artikel 2 minuten lezen.
Maar dan ontneem ik jou de kans om verheven te reageren, dat kan ik je toch niet aandoen!
...
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
11-10-2018 21:01
Welkom in Nederland, waar zware mishandeling van andermans kinderen gewoon ongestraft blijft.



Misschien waren het wel erg vervelende kinderen?
Zou zomaar kunnen ;-D

Dat hele scouting begrijp ik niet, vind het sowieso wat raar overkomen
Maar ik heb niks met draakjes, daar zal het wel aan liggen :)
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
11-10-2018 22:18
Maar dan ontneem ik jou de kans om verheven te reageren, dat kan ik je toch niet aandoen!

Nu even serieus :winkie:
Mijn verbazing dat werkelijk niemand zich inleest is oprecht.

Op zit forum is altijd veel kennis aanwezig maar af en toe lijkt het wel of de Facebook of Twitter een serieuze bron is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quattro35 schreef:
11-10-2018 22:18



Misschien waren het wel erg vervelende kinderen?
Dat denk ik eigenlijk ook. Met van die ouders die ze maar wat graag naar scoutingkamp sturen zodat ze eindelijk ff rust hebben. En dan bij het wegbrengen nog even tegen de leiding zeggen: ‘nou, pak ze maar flink aan de komende week’. Eigenlijk was dus gewoon het uitlokking. Of, wat natuurlijk ook kan, misschien waren ze gewoon [...] aan het spelen; daar werden de kampgangers ook gebrandmerkt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-10-2018 14:22
Reden: bericht gewijzigd - ongepast
1.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
11-10-2018 22:26
misschien waren ze gewoon Auschwitzje aan het spelen; daar werden de kampgangers ook gebrandmerkt.
Het nummer werd op je arm getatoeëerd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven