Mysterieuze moorden op social media sterren in Irak

14-10-2018 11:03 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
IS mag dan grotendeels verdreven zijn uit Irak, hun gedachtengoed nog niet.

Irak is in de ban van een aantal mysterieuze moorden die de afgelopen weken plaatsvonden. 2 Iraakse vrouwen werden ongeveer een maand terug dood in hun huis gevonden: doodsoorzaak onbekend. Beide vrouwen waren vooraanstaande invloedrijke personen in de schoonheidswereld. Beide hadden een eigen praktijk en veel aanzien. Toevallig werden ze rond dezelfde tijd onder mysterieuze omstandigheden dood gevonden. Toeval?

Nog geen maand later wordt een bekende vrouwenrechtenactiviste doodgeschoten wanneer ze uit haar auto stapt. 2 dagen later wordt social media ster Tara Fares - de Irakese Kim Kardashian - doodgeschoten wanneer ze in haar auto door Baghdad rijdt.

Ondertussen zijn andere social media sterren bang om de volgende te worden. Influencer Shimaa Quashim ontvangt doodsbedreigingen en vlucht naar Londen.

Deze week was het weer raak. De 14-jarige Hamoudi Al-Mutairi wordt op straat doogestoken. Zijn belagers maken homofobe opmerkingen, terwijl de jongen smeekt om zijn moeder. De ziek geesten filmen hun moord en plaatsen het later op internet. Ook Mutairi had een sociaal media kanaal.

Ik word echt misselijk van al deze berichten. Ik volg dit al een aantal weken en vind het echt afschuwelijk. Mensen die gewoon doen wat ze willen, zonder een ander kwaad te doen, worden in koele bloeden vermoord. Ziek ziek ziek. Wat een ellende. En wat ben ik dankbaar dat ik in een vrije samenleving ben opgegroeid en leef.

Maar wat erg voor de mensen in Irak. Die blijkbaar nog steeds niet kunnen zijn wie ze zijn.
De Irakese overheid doet onderzoek naar de moorden. Maar het ligt wel gevoelig. Een Irakese politicus twitterde na de moord op Tara, dat het 'die slet' haar eigen schuld was. Wat een waanzin 😢😢😢
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld dat ik het inderdaad een schokkend verhaal vind, ben ik wel benieuwd naar waarom jij er zo mee bezig bent? Heb je banden met Irak?
Am Yisrael Chai!
Afschuwelijk, dat soort dingen.
Gebrainwashte lui die zich in de status quo bedreigd voelen. Angst, macht, domheid...
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-10-2018 11:11
Vooropgesteld dat ik het inderdaad een schokkend verhaal vind, ben ik wel benieuwd naar waarom jij er zo mee bezig bent? Heb je banden met Irak?
Wat een vreemde reactie. Omdat Mick hierover een topic opent vraag je of ze banden heeft met Irak? Bepaald soort nieuws kan toch indruk op iemand maken zonder dat er "banden" zijn met het land waarin zich het nieuws afspeelt?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees radicale islamieten
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
14-10-2018 11:20
Wat een vreemde reactie. Omdat Mick hierover een topic opent vraag je of ze banden heeft met Irak? Bepaald soort nieuws kan toch indruk op iemand maken zonder dat er "banden" zijn met het land waarin zich het nieuws afspeelt?

Ik vraag het omdat er elke dag overal ter wereld allerlei afschuwelijke moorden worden gepleegd. In de regel krijgen we daar niks van mee, tenzij we zelf banden met een specifiek gebied hebben of wanneer het om de een of andere reden relevant voor Nederland is en daarom hier ook in het nieuws komt. Ik was gewoon benieuwd waarom Mick hier mee bezig is, zou toch kunnen dat ze familie in Irak heeft ofzo?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb geen banden met Irak. Maar ik vind het gewoon schokkend. Blijkbaar is daar een groep actief die vrouwen het zwijgen op wil leggen. En dat vind ik heel erg. Dingen die voor ons heel vanzelfsprekend zijn, zijn dat daar niet. En moet je zelfs met de dood bekopen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
14-10-2018 11:22
Ik vrees radicale islamieten
Ja, men gaat er van uit dat er 1 groep extremisten achter zit.
Ik had dit nog niet meegekregen. Doodeng. Dan realiseer ik me weer hoeveel geluk je hebt dat je in een land als Nederland geboren bent.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
14-10-2018 11:39
Nee, ik heb geen banden met Irak. Maar ik vind het gewoon schokkend. Blijkbaar is daar een groep actief die vrouwen het zwijgen op wil leggen. En dat vind ik heel erg. Dingen die voor ons heel vanzelfsprekend zijn, zijn dat daar niet. En moet je zelfs met de dood bekopen.
Ehm... dat is toch in een heel groot deel van de wereld sowieso aan de orde van de dag? Ik ben een beetje verbaasd dat je dit zegt. Er worden elke dag op heel veel plekken ter wereld heel veel mensen vermoord omdat ze vrouw zijn, of homo zijn, of de verkeerde politieke overtuiging hebben, of het verkeerde geloof hebben. Wist je dat eerder niet, dan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
In India wordt bijvoorbeeld elke drie minuten een misdaad gepleegd waar een vrouw het slachtoffer van is. Dat varieert van geweld als overgieten met zoutzuur of tot pulp slaan tot verkrachting tot moord.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk weet ik dat. Eerwraak komt ook nog heel veel voor.

Deze moorden in Irak grijpen me gewoon aan. Een soort groepering vermoordt mensen , die een levenswijze hebben die ze niet aanstaat. En dan gaat het gewoon om wat social mediasterren die dingen doen die voor ons doodnormaal zijn. en wat daar ook doodnormaal zou moeten zijn. En dat een politicus dan zo'n meisje 'slet' noemt die haar dood verdiende.
fashionvictim schreef:
14-10-2018 11:51
In India wordt bijvoorbeeld elke drie minuten een misdaad gepleegd waar een vrouw het slachtoffer van is. Dat varieert van geweld als overgieten met zoutzuur of tot pulp slaan tot verkrachting tot moord.
Dat is natuurlijk geen argument, elke moord is er een te veel en roept afschuw op (gelukkig maar). Daar doet het aantal moorden elders in de wereld niets aan af.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-10-2018 12:09
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
14-10-2018 11:56
Natuurlijk weet ik dat. Eerwraak komt ook nog heel veel voor.

Deze moorden in Irak grijpen me gewoon aan. Een soort groepering vermoordt mensen , die een levenswijze hebben die ze niet aanstaat. En dan gaat het gewoon om wat social mediasterren die dingen doen die voor ons doodnormaal zijn. en wat daar ook doodnormaal zou moeten zijn. En dat een politicus dan zo'n meisje 'slet' noemt die haar dood verdiende.
Het is toch nog niet bewezen dat het om een specifieke groepering gaat?

Overigens: er is wereldwijd al sinds het begin der tijden een groepering die mensen vermoordt wiens levenswijze hen niet aanstaat. Die groepering heet: MANNEN.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
14-10-2018 12:08
Dat is natuurlijk geen argument, Elke moord is er een te veel en roept afschuw op (gelukkig maar). Daar doe het aantal moorden elders in de wereld niets aan af.
Het was ook niet bedoeld als argument, ik heb toch helemaal geen meningsverschil met iemand?

Ik was gewoon nieuwsgierig naar waarom Mick deze specifieke ver-van-ons-bed moorden belangrijk genoeg vond om op dit forum er een topic over te openen. Ik denk niet dat er veel vrouwen op dit forum op de een of andere manier meer bij betrokken zijn dan bijvoorbeeld bij een moord op een jonge vrouw of jonge homo in India of Zimbabwe ofzo.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel een heel specifieke casus is, omdat het duidelijk bekende, westers uiziende vrouwen zijn waarvan sommige of alle veel invloed hebben via social media, die allen in een korte tijd werden vermoord. Dan hebben we het wel over een specifieke groep en dat verschilt wel van een ‘gewone’ hate crime jegens vrouwen, dit lijkt meer een heksenjacht op invloedrijke, westers uitziende vrouwen in Irak die staan voor hun mening en identiteit.

Ik was ook ontdaan na het lezen van meerdere berichten hierover en over de vrouwen zelf.
Hakuna Matata
Eens Spinnetje. Ook ik was geschokt na het lezen van de redenen waarom deze vrouwen vermoord zijn. Omdat ze blijkbaar te westers waren? Schijnbaar is dat iets heel slechts en moet je daarom dood. Helaas hebben we dat soort lieden ook in onze Nederlandse gelederen lopen en zijn er hier genoeg van die snuiters die het IS-gedachtegoed aanhangen.

Dat het wordt gebagatelliseerd door over de vrouwen in India te beginnen en dergelijke vind ik best sneu. Wat die vrouwen daar overkomt is afschuwelijk, net als wat vrouwen in andere delen van de wereld moeten ontberen. Puur omdat ze vrouw zijn!
Die 14-jarige was toch een man? Iedereen heeft het hier over een groepering die westers uitziende vrouwen als “doelgroep” zouden hebben, maar dat klopt al niet, aangezien er ook een man slachtoffer is geworden.
Whomi schreef:
14-10-2018 14:56
Die 14-jarige was toch een man? Iedereen heeft het hier over een groepering die westers uitziende vrouwen als “doelgroep” zouden hebben, maar dat klopt al niet, aangezien er ook een man slachtoffer is geworden.
Ten eerste was het geen man met zijn 14 jaar maar een jongen en ten tweede wellicht homosexueel.
https://www.google.nl/amp/s/www.dailyma ... -dies.html
Lijkt me wederom een duidelijk geval van moslimgeweld.
Wat is er precies mysterieus aan?
deepspace schreef:
14-10-2018 15:04
Ten eerste was het geen man met zijn 14 jaar maar een jongen en ten tweede wellicht homosexueel.
https://www.google.nl/amp/s/www.dailyma ... -dies.html
Lijkt me wederom een duidelijk geval van moslimgeweld.
dat laatste snap ik, maar het ging mij erom dat iedereen het hier heeft over geweld specifiek tegen vrouwen en dat is dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren
De moord op de jongen lees ik hier voor het eerst. Is hij het laatste slachtoffer? Zover ik weet begon het met een reeks moorden op deze vrouwen.

Weet iemand of de politicus gewoon gezellig verder gaat met zijn werk of heeft iemand op z’n minst tegen hem opgestaan, ook al is het maar via social media?
Hakuna Matata
mick87 schreef:
14-10-2018 11:56
Natuurlijk weet ik dat. Eerwraak komt ook nog heel veel voor.

Deze moorden in Irak grijpen me gewoon aan. Een soort groepering vermoordt mensen , die een levenswijze hebben die ze niet aanstaat. En dan gaat het gewoon om wat social mediasterren die dingen doen die voor ons doodnormaal zijn. en wat daar ook doodnormaal zou moeten zijn. En dat een politicus dan zo'n meisje 'slet' noemt die haar dood verdiende.
Precies... Ik vind dit toch wel echt bizar en heftig dit.
Jonge mensen die zomaar vermoord worden en niet vrij zijn om te leven hoe ze willen. Vermoord worden omdat ze te modern zijn, zich te modern gedragen/kleden, etc.
Bizar! Waarom bemoeien andere landen zich met zoveel dingen en hoor je hier niks over?
Omdat het een rijk land is met veel grondstoffen zeker...

En wauw... Wat is het toch fijn om als vrouw of homo in Nederland te wonen en hier opgegroeid te zijn.
spinnetje_ schreef:
14-10-2018 16:39
De moord op de jongen lees ik hier voor het eerst. Is hij het laatste slachtoffer? Zover ik weet begon het met een reeks moorden op deze vrouwen.

Weet iemand of de politicus gewoon gezellig verder gaat met zijn werk of heeft iemand op z’n minst tegen hem opgestaan, ook al is het maar via social media?
Super bizar dat je dit als politicus gewoon maar mag zeggen. Die denkwijze van die lui spoort echt niet en is gewoon een heel groot probleem.
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
14-10-2018 16:39
De moord op de jongen lees ik hier voor het eerst. Is hij het laatste slachtoffer? Zover ik weet begon het met een reeks moorden op deze vrouwen.

Weet iemand of de politicus gewoon gezellig verder gaat met zijn werk of heeft iemand op z’n minst tegen hem opgestaan, ook al is het maar via social media?
Ja die jongen is het laatste slachtoffer. Men is er nog niet over uit of het verband houdt met de andere moorden. Maar men vermoedt van wel. Opvallend is dat de Irakese regering zich nog niet over die moord heeft uitgesproken. Het is ontzettend heftig! De jongen wordt meerdere keren gestoken. Zijn belagers filmen hoe hij op de grond dood ligt te bloeden. De jongen smeekt om naar het ziekenhuis gebracht te mogen worden en zijn laatste woorden zijn: ik wil mijn moeder zien". Dit hebben de moordenaars op internet gepost. Te barbaars en ziek voor woorden. Naar ik begrijp is Irak hierover in shock. Maar de regering heeft er nog geen officiele reactie op gegeven. Dat geeft ook te denken.

Irak heeft nog een hele grote groep conservatief denkenden. En dat is echt een probleem. Zoals dus een politicus nota bene die twittert dat Tara fares een slet was. Die tweet is daarna na de ophef overigens wel verwijderd.

Een andere Irakese vrouw die ook bedreigd wordt postte een filmpje op haar insta. Waarin ze huilend te zien is en zegt dat ze bedreigd wordt. En dat ze het vreselijk vind om te zien hoe vrouwen in andere landen vrij en gelukkig leven. En dat alles wat ze wil gewoon haar leven leven is. Meer niet.

Wat is er toch gebeurd met Irak? Een land waar vrouwen ooit gewoon samen met mannen naar school gingen. Waar korte rokjes in het straatbeeld pasten en vrouwen bestuurlijke functies bekleedden. Dat geldt overigens voor meerdere landen. Ook in Iran en Afghanistan was het in het verleden beter gesteld met de vrouwenrechten dan nu. Huiveringwekkend....


Ik zou het mooi vinden als internationale social mediasterren ,zoals Kim Kardashian, hier iets over zoudeb posten. Als steun aan vrouwen uit andere delen van de wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven