Boom van het jaar

17-10-2018 16:46 13 berichten
De middenberm-eik op A58 is boom van het jaar, dat is wel een vermelding waard. Daar kan een boom trots op zijn. Het bijzondere van deze boom is dat de boom in de berm tussen twee drukke wegen staat en een restant is van een oprijlaan vol eiken van het landgoed Anneville.

Maar helaas,
de boom staat op de dodenlijst en zal plaats moeten maken voor verbreding van de rijbanen.

Maar er is hoop,
Rijkswaterstaat zegt; "Als er particulieren opstaan met een crowdfundingactie, waardoor er 3,5 miljoen euro aan particulier geld opgehaald wordt, dan willen wij de plannen heroverwegen."

Dat er zoveel geld nodig is om een mooie eigenwijze boom als deze te behoeden voor de kap. Laat staan die boom!

https://nos.nl/artikel/2255001-middenbe ... reigt.html
Ja, laten we doen alsof er niets aan de hand is: censuur kent weer een nieuw triest hoogtepunt op Viva.

Misschien kunnen alle knutseltopics hier ook wel.
HuLang schreef:
17-10-2018 16:54
Ja, laten we doen alsof er niets aan de hand is: censuur kent weer een nieuw triest hoogtepunt op Viva.

Misschien kunnen alle knutseltopics hier ook wel.
Zit je wel in het juiste topic met dit antwoord?
Alle reacties Link kopieren
Voor 3,5 miljoen euro kun je in de derde wereld een natuurgebied van meerdere vierkante kilometers groot kopen....met een ecologische waarde die een veelvoud is van die ene boom....

(En hectare landbouwgrond in Nederland kost vaak rond de 60.000 euro, een hectare bos vaak iets van 10.000 euro)

(Wel zonde dat hij wordt gekapt uiteraard)
Alle reacties Link kopieren
3,5 miljoen is wel heel erg veel geld voor een boom. Sorry, dan maak ik dat geld toch liever over aan een ander goed doel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Henk-en-Roelie schreef:
17-10-2018 16:56
Zit je wel in het juiste topic met dit antwoord?
Ja tuurlijk. Als je ergens een boompje wil over opzetten, dan mag dat wat mij betreft wel de boom van het jaar worden.
Alle reacties Link kopieren
HuLang schreef:
17-10-2018 16:54
Ja, laten we doen alsof er niets aan de hand is: censuur kent weer een nieuw triest hoogtepunt op Viva.

Misschien kunnen alle knutseltopics hier ook wel.

Ga naar het Moderatortopic of naar Napraat met dit gezeur cq getrol. Of open zelf een topic, het is je al eerder gesuggereerd.
Een beetje lef tonen, ja :wtf:

Roelie, deze boom moet blijven, zou ik zeggen, en dan zonder wegverbreding.
We kunnen eindeloos wegen verbreden, toch komt het wel weer ergens vast te staan.
Hoog tijd voor een andere aanpak van vervoer. Rekeningrijden, wegen op bepaalde tijden alleen open voor carpoolers of deelauto's ?
nounou
Zazamaenade schreef:
17-10-2018 17:22
Ga naar het Moderatortopic of naar Napraat met dit gezeur cq getrol. Of open zelf een topic, het is je al eerder gesuggereerd.
Een beetje lef tonen, ja :wtf:

Roelie, deze boom moet blijven, zou ik zeggen, en dan zonder wegverbreding.
We kunnen eindeloos wegen verbreden, toch komt het wel weer ergens vast te staan.
Hoog tijd voor een andere aanpak van vervoer. Rekeningrijden, wegen op bepaalde tijden alleen open voor carpoolers of deelauto's ?

Dank je, Zaza, ik vind Hulang ook erg vervelend doen.

Er zijn gelukkig veel voorstanders om de boom te laten staan maar het prijskaartje dat Rijkswaterstaat eraan heeft gehangen kan natuurlijk nooit zomaar opgehoest worden. Eeuwig zonde voor deze boom, ik denk dat zijn lot al bezegeld is maar jouw ideeën vind ik ook wel wat hebben, als daar de boom mee gered zou kunnen worden en zoals je al schreef, je komt altijd wel weer ergens vast te staan.
ik zou geld kunnen storten
Ik denk dat het de meeste mensen niks kan schelen of deze boom gekapt wordt of niet. Genoeg geld ophalen om deze boom te kunnen behouden zie ik zeker niet gebeuren.
Zoveel geld uitgeven om 1 boom te behouden is natuurlijk belachelijk. Zamel dan geld in voor bomen en zorg dat de gemeente een stuk grond aanwijst waar geplant mag worden.
Mooiste quote uit het artikel:

"De uitslag van de Boom van het Jaar-verkiezing verandert volgens Van Beerendonk het standpunt van Rijkswaterstaat niet. "Het is een mooie eer voor een fraaie boom, maar de enige optie is kappen.""

First world problems.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
17-10-2018 16:46
Dat er zoveel geld nodig is om een mooie eigenwijze boom als deze te behoeden voor de kap. Laat staan die boom!
Als die boom blijft staan moet het viaduct vlak bij de boom worden verbouwd. De weg kan nl. niet naar de zijkant worden verbreed want daar zitten pilaren van het viaduct. En volgens mij moet ook een stuk van een talud ter hoogte van de boom afgegraven worden om ruimte te maken. Dan valt 3,5 miljoen nog wel mee qua kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven