Titel voor mbo'ers?

19-10-2018 10:09 91 berichten
GroenLinks wil titel voor afgestudeerde mbo'er - https://nos.nl/l/2255434

Als mbo'er vind ik het niet echt nodig, maar toch geeft het me een fijn gevoel. Een soort van erkenning dat ik niet 'maar' een mbo'er ben.
Onzin uiteraard, want iedereen -niet alleen hbo'ers of universitair geschoolden- draagt zijn steentje bij.

Al met al vind ik het geen slecht plan.
Alle reacties Link kopieren
Want als je een titel krijgt dan ben je interessanter ofzo? Terwijl iedereen weet dat je met die titel het mbo hebt gedaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geldt dat idee ook voor mensen die drs, dr of ing voor hun naam zetten?
Ik vind het niet interessanter, maar een stukje erkenning.
Ik vind het symboolpolitiek waarmee vooral wordt gesuggereerd dat mbo’ers hulp nodig hebben of zo. Mbo’ers moeten eens uit de underdogpositie worden gehaald. Zonder mbo’ers stort ons land in en de meeste mbo’ers die ik ken, verdienen echt een prima boterham. Met dit soort gekunsteld gedoe schiet niemand iets op, lijkt me.
Ik hecht maar in weinig gevallen waarde aan titels, zo ongeveer alleen in de gevallen die je hierboven noemt. En dan nog alleen omdat ze helderheid verschaffen.
Ik mag er zelf officieel een paar voor mijn naam plakken, maar nooit gedaan en ik zal het ook nooit doen. Het zegt nl. helemaal niets, en mijn diploma's en certificaten zijn de enige erkenning die ik daarvoor nodig heb. Oh ja, en natuurlijk dat ik waardering krijg voor mijn kennis, kunde en vaardigheden in de praktijk. Die erkenning vind ik vele malen belangrijker dan wat er op mijn papiertjes staat.
ik vind het onzin
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-10-2018 10:16
Ik vind het symboolpolitiek waarmee vooral wordt gesuggereerd dat mbo’ers hulp nodig hebben of zo. Mbo’ers moeten eens uit de underdogpositie worden gehaald. Zonder mbo’ers stort ons land in en de meeste mbo’ers die ik ken, verdienen echt een prima boterham. Met dit soort gekunsteld gedoe schiet niemand iets op, lijkt me.
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
En dan staat er bijv. Mb. voor je naam. Weet iedereen dat je mbo hebt gedaan.
Ik snap de toegevoegde waarde niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-10-2018 10:16
Ik vind het symboolpolitiek waarmee vooral wordt gesuggereerd dat mbo’ers hulp nodig hebben of zo. Mbo’ers moeten eens uit de underdogpositie worden gehaald. Zonder mbo’ers stort ons land in en de meeste mbo’ers die ik ken, verdienen echt een prima boterham. Met dit soort gekunsteld gedoe schiet niemand iets op, lijkt me.
Als we de waardering voor mbo's hoger willen maken kunnen we er beter voor zorgen dat de inhoud van de opleidingen beter worden en dus meer aansluiten op het werkveld. Als ik kijk naar de leerlingen die ik lesgeef moeten kennen en kunnen voor het examen is dat veel minder dan wat het werkveld van een starter verwacht. Dus wordt er voor werk wat in principe niveau 3 zou kunnen zijn niveau 4 gevraagd omdat werknemers er niet op vertrouwen dat iemand met niveau 3 dat kan.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Wat een symboolpolitiek zeg.

Ik vind het eerlijk gezegd een sneer naar mbo'ers toe. Blijkbaar is het heel zielig dat ze geen titel voor hun naam mogen zetten en krijg je met een titel meer waardering.

Zelf mag ik ook een titel voor mijn naam zetten. Ik doe het alleen nooit. Die titel zegt niets over wie ik ben of wat ik weet. Het zegt alleen wat over mijn opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-10-2018 10:16
Ik vind het symboolpolitiek waarmee vooral wordt gesuggereerd dat mbo’ers hulp nodig hebben of zo. Mbo’ers moeten eens uit de underdogpositie worden gehaald. Zonder mbo’ers stort ons land in en de meeste mbo’ers die ik ken, verdienen echt een prima boterham. Met dit soort gekunsteld gedoe schiet niemand iets op, lijkt me.
Hier ben ik het zeer mee eens.
Ik ken behoorlijk wat MBO'ersdie echt behoorlijk meer verdienen dan mensen die HBO hebben gedaan.
Zo ook MBO'ers en HBO'ers die een baan hebben tegenover werkelozen die en of andere vage studie op de universiteit hebben gedaan.
Wat zou het mooi zijn als we respect hebben voor de vuilnisman en de politieman .
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
19-10-2018 10:33
Wat zou het mooi zijn als we respect hebben voor de vuilnisman en de politieman .
Heel erg mee eens, maar daar gaat een titel niet bij helpen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
V1k1ng schreef:
19-10-2018 10:27
Als we de waardering voor mbo's hoger willen maken kunnen we er beter voor zorgen dat de inhoud van de opleidingen beter worden en dus meer aansluiten op het werkveld. Als ik kijk naar de leerlingen die ik lesgeef moeten kennen en kunnen voor het examen is dat veel minder dan wat het werkveld van een starter verwacht. Dus wordt er voor werk wat in principe niveau 3 zou kunnen zijn niveau 4 gevraagd omdat werknemers er niet op vertrouwen dat iemand met niveau 3 dat kan.
Ja, dat heb ik vaker gehoord.
De regering heeft daar nu wel plannen voor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... m-te-geven
Alle reacties Link kopieren
Titels bestaan eigenlijk niet meer in NL. Tegenwoordig krijg je een Bachelor of Master ACHTER je naam.

We gaan steeds meer op Amerika lijken. Daar heeft iedereen ook het hele alfabet achter de naam staan. Opleiding, fellowship, awards, etc. Aan de ene kant misschien meer duidelijkheid aan de andere kant ook een devaluatie van titels. Je altijd mensen hebben met meer letters of belangrijker letters (PhD is academisch nog steeds de hoogte, ook al heb je ook nog post-doc letters)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat is daar de toegevoegde waarde van? Waar om moet iedereen tegenwoordig een medaille krijgen?

Je hebt toch een diploma.
Ik vind het een beetje lullig.
Zo van: nou hier, hebben jullie stumperds ook een naampje.

Verder vind ik het belachelijk, voegt niets toe en is zo ontzettend onbelangrijk.
Ik vind het ook onnodig. Dat vond ik ook al toen je met Hbo opeens iets achter je naam mocht gaan zetten. Net of maakt dat je boeiender.

Ik heb respect voor iedereen, wat zijn of haar beroep ook is, dat wordt bij mij echt niet meer of minder als er een titel bij komt kijken.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
19-10-2018 10:19
Ik hecht maar in weinig gevallen waarde aan titels, zo ongeveer alleen in de gevallen die je hierboven noemt. En dan nog alleen omdat ze helderheid verschaffen.
Ik mag er zelf officieel een paar voor mijn naam plakken, maar nooit gedaan en ik zal het ook nooit doen. Het zegt nl. helemaal niets, en mijn diploma's en certificaten zijn de enige erkenning die ik daarvoor nodig heb. Oh ja, en natuurlijk dat ik waardering krijg voor mijn kennis, kunde en vaardigheden in de praktijk. Die erkenning vind ik vele malen belangrijker dan wat er op mijn papiertjes staat.
Ik heb mijn titels weleens gebruikt op plekken waar ik merkte dat men je echt serieuzer namen als ze wisten dat je ‘niet dom’ of ‘maar zus of zo’ bent.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
19-10-2018 10:45
Titels bestaan eigenlijk niet meer in NL. Tegenwoordig krijg je een Bachelor of Master ACHTER je naam.

We gaan steeds meer op Amerika lijken. Daar heeft iedereen ook het hele alfabet achter de naam staan. Opleiding, fellowship, awards, etc. Aan de ene kant misschien meer duidelijkheid aan de andere kant ook een devaluatie van titels. Je altijd mensen hebben met meer letters of belangrijker letters (PhD is academisch nog steeds de hoogte, ook al heb je ook nog post-doc letters)
Bij eerdergenoemd publiek gebruik ik zowel mijn ouderwetse titel als het achtervoegsel, dus mijn naam is ingebouwd. Eigenlijk gewoon om te pesten ofzo. Een Hoezo kan jij mijn woorden niet op waarde schatten?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-10-2018 10:15
Geldt dat idee ook voor mensen die drs, dr of ing voor hun naam zetten?
Ik vind het niet interessanter, maar een stukje erkenning.
Die gebruikt in praktijk toch ook niemand. Als je eenmaal werkt wordt de studie die je gedaan hebt steeds minder relevant. Hooguit bij sollicitaties doet je studie ertoe, al telt zelfs dan je werkervaring zwaarder.

Ik vind het dus onzin.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt louter symboolpolitiek zou zijn, dan kunnen we alle academische titels ook wel afschaffen.

Wat ik goed vind aan het plan, is dat het laat zien dat je een opleiding hebt gedaan om een beroep uit te oefenen als ambachtsvrouw of ambachtsman. Dat datgene wat jij doet, echt anders is dan ongeschoolde arbeid. Loodgieters, timmerlieden, hoveniers, kappers, verpleegsters, agenten, stoffeerders en fietsenmakers met een mbo-opleiding hebben een gedegen opleiding achter de rug en weten van wanten.

Niet dat de opleiding iets zegt over iemands werkniveau, maar dat doen de academische titels ook niet. Of is dat dan toch anders?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-10-2018 10:39
Ja, dat heb ik vaker gehoord.
De regering heeft daar nu wel plannen voor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... m-te-geven
Als dat ook wil zeggen dat wij hogere eisen aan onze leerlingen mogen stellen juich ik dat toe.
Wij doen dit al door gebruik te maken van terugkoppeling van stagebdrijven en omdat er bij ons relatief veel mensen (ik ook) uit het werkveld komen. Dus ik besteed in mijn lessen niet alleen aandacht aan de stof ik ik moet behandelen zodat ze een diploma halen, maar leer ze ook dingen waarvan ik weet dat een werkgever hierom vraagt.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
19-10-2018 11:29
Als dat ook wil zeggen dat wij hogere eisen aan onze leerlingen mogen stellen juich ik dat toe.
Wij doen dit al door gebruik te maken van terugkoppeling van stagebdrijven en omdat er bij ons relatief veel mensen (ik ook) uit het werkveld komen. Dus ik besteed in mijn lessen niet alleen aandacht aan de stof ik ik moet behandelen zodat ze een diploma halen, maar leer ze ook dingen waarvan ik weet dat een werkgever hierom vraagt.
Ik zit niet in dit werkveld, maar volgens mij beantwoordt dit plan wel aan je wensen. Alles lijkt erop gericht te zijn om het mbo aan te passen aan de behoeften van het (regionale) bedrijfsleven.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met het MBO zit niet in titels of erkenning.
Het is gewoon al jaren een hele grote rotzooi in het MBO onderwijs. En het kan niemand iets schelen, omdat de kinderen van beleidsmakers daar gewoon niet op school zitten.
Leerlingen op het MBO hebben over het algemeen baat bij kleinschaligheid, veiligheid, structuur en persoonlijk contact. Meer dan de helft van de leerlingen heeft om verschillende redenen extra aandacht nodig. Dat kan komen door een immigratie achtergrond of gewoon problemen thuis of een handicap.


Van de MBO scholen hebben we onpersoonlijke leerfabrieken gemaakt met soms meer dan 15000 leerlingen. Daarnaast worden leerlingen onderworpen aan de meest bizarre les en leermethodes waar ze niks van snappen en die juist voor dit type leerlingen minder geschikt zijn. De organisatie van het onderwijs is vanwege de schaalgrootte meestal gewoon heel erg slecht.

Op de meeste MBO's is de uitdaging niet zozeer de leerstof maar vooral de school zelf. Wat je moet doen is vaak onduidelijk. Hoge lesuitval. Veel onveiligheid en nauwelijks echt persoonlijk contact.

iedereen die erbij betrokken is, zou zich dood moeten schamen dat we het zo georganiseerd hebben.
We hebben er als samenleving meer aan als het niveau van veel opleidingen in het MBO, HBO en WO eens een keer opgekrikt gaat worden en we de lat weer hoger gaan leggen. Het niveau van afgestudeerden in veel richtingen is in de loop der jaren significant lager geworden. (Geldt helaas ook voor HAVO en VWO.) Lijkt mij veel belangrijker dan een titel voor een naam. Het verdienmodel in het onderwijs is belangrijker geworden dan de kwaliteit van dat onderwijs. Een heel slechte zaak en dat moet nu eens goed aangepakt gaan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven