Esther Perel: 2019 is "het jaar van de man"

23-10-2018 13:33 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond bij DWDD te gast: Esther Perel; de wereldberoemde psychotherapeut, relatietherapeut en auteur van een hoge stapel bestsellers. Ze wil de man uit zijn "keurslijf" "bevrijden" of zoiets.

Is het haar naar de bol gestegen en slaat ze door of heeft ze een punt en moeten mannen voor ieders bestwil in 2019 een soort van geherprogrammeerd worden? Ik denk dus het eerste, vond het ook uitermate tenenkrommend hoe ze mannen versimpelt en generaliseert.

Wat vinden jullie ervan?

Moet de man bevrijd worden?

Volgens Esther Perel is de jagende man nu iets wat men als echt mannelijk typeert en vindt men de man die niet jaagt niet echt mannelijk. Een man die (op vrouwen) jaagt voldoet aan het verwachtingspatroon waardoor alle mannen die aan het verwachtingspatroon willen voldoen en erkent willen worden als echte man een rokkenjager moeten zijn.

Ik vind het dus echt belachelijke onzin, waar haalt ze het vandaan? Alsof de echte man zo onaantrekkelijk is en wanhopig dat hij op vrouwen moet jágen, omdat ze steeds wegrennen? Misschien is er wel iemand die Esther Perel beter of anders begrijpt en het kan uitleggen? Ik ben heel benieuwd.

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/426300
anoniem_327397 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 15:01
2.11% gewijzigd
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
Mijn hemel, wat een verhaal. Ga straks even het filmpje kijken, want zo simpel kan iemand toch niet denken. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even het filmpje terug gekeken en ik vind dat ze een goed punt heeft. Het gaat om het idee dat de Alpha man (altijd sterk, huilt nooit, jaagt altijd op vrouwen, altijd zin in seks, etc) de enige échte man is. Als je aan iets niet voldoet ben je geen echte man en dat is schijnbaar een van de ergste dingen die een man kan overkomen.

Dit beeld van de man is indirect ook schadelijk voor de vrouw. Het zorgt ervoor dat bepaald gedrag van de man wordt goedgekeurd of zelfs verwacht. Esther vindt dat het (stereotype) denkbeeld moet verdwijnen voor mannen. Vrouwen zijn hier al langer mee bezig (vrouwen gaan steeds meer werken, onafhankelijk zijn, mogen ook van seks genieten, etc.) maar de mannen komen nog niet "mee".
De mannen komen niet mee met de onafhankelijke vrouw?

Ik denk dat het andersom is. Een hoop mannen (gelukkig niet mijn man) zien vrouwen echt nog als minderwaardig, minder en vooral als object. Dat moet veranderen! Niet de man die, zielig als hij is, nog moet voldoen aan het sterotype alphaman op de apenrots.
Alle reacties Link kopieren
Bij zo'n relatie therapeut vraag ik me altijd af of zij zelf een relatie heeft....en zo ja hoe dat gaat ;-D
Ik weet niet of je het stuk goed hebt begrepen. Herken jij er niets van dat er een beeld is van wat mannen 'horen' en niet 'horen' te doen, of hoe mannen zijn met betrekking tot emoties en seksualteit? Ze zegt ook dat die vooroordelen over hoe een man 'hoort' te zijn juist een mythe zijn, dus dat mannen juist niet te versimpelen zijn en juist dat de maatschappij mannen juist vaak als 'simpel' (eenvoudig, makkelijk) bestempelt.

Ik vind dat ze een punt heeft en dat er in de laatste jaren veel aandacht uit is gegaan naar de empancipatie van vrouwen, maar dat mannen hierin veel minder aandacht in hebben gehad. ZIj hadden immers alles al en de vrouwen waren de zieligen die thuis zaten en niks mochten. Vrouwen mogen zich inmiddels ontwikkelen en meer zelf betekenis geven aan wat vrouw-zijn is, maar bij mannen zijn de stereotiepen nog steeds meer rigide en daar mag meer beweging en invulling (vanuit mannen zelf) in komen.

Het is gewoon nog een stap in de emancipatie en ontwikkeling naar meer gelijkwaardigheid, vrijheid en autonomie binnen onze westerse cultuur.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 14:16
20.97% gewijzigd
quattro35 schreef:
23-10-2018 14:07
Bij zo'n relatie therapeut vraag ik me altijd af of zij zelf een relatie heeft....en zo ja hoe dat gaat ;-D
.
Esther Perel is al heel lang getrouwd. Over hoe de dingen in haar relatie gaan deelt ze bewust niet veel, omdat zij niet als 'de goeroe' wil worden gezien die alles perfect doet. Het gaat namelijk niet om haar relatie, maar om jouw (de cliënt, de lezer, de luisteraar) relatie en wat voor jullie werkt.
Alle reacties Link kopieren
Esther Perel: "De man is angstig van roofdier te zijn is niet hetzelfde als 'de man is een roofdier'. Maar wat wij dikwijls doen is wij nemen de paar personen die zich niet goed gedragen en we maken daar een norm van. En we zeggen alle mannen zijn zo. En we laten alle mannen die niet zo zijn dan denken dat er iets mis is met hun in plaats van die andere."

Huh?

Is het echt zo dat men van de uitzondering de norm maakt? Is dit geen tegenstrijdige gedachte? Iets dat uitzonderlijk is kan toch nooit de norm zijn?
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik weet wel dat, net als bij vrouwen, ook mannen opgroeien met een beeld van hoe ze horen te zijn.

Doordat er de laatste jaren veel aandacht was, en terecht, voor de achtergestelde positie van de vrouw en het recht van de vrouw zich een plek te verwerven in werelden waar vroeger enkel mannen zaten, is er weinig aandacht geweest voor de emancipatie van de man.

Hiermee bedoel ik:

-meisjes mogen stoer en sterk zijn, maar jongens horen eigenlijk niet te huilen.
- meisjes die voetballen zijn stoer, maar een jonge op ballet vinden we maar raar
- een vrouw als directrice is het toppunt van emancipatie, maar een man die huisman wil worden snappen we niet
- Een vrouw als militair is fantastisch, maar een man die voor een kleuterklas staat dat moeten we niet willen.


Vrouwen mogen, maatschappelijk gezien, steeds meer sterk en onafhankelijk zijn, maar mannen die zacht zijn en hun emoties laten zien dst zijn geen echte mannen.


En nee niet iedereen denkt zo, maar heel generaliserend is dit wel wat er gebeurd.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
tu1nhek schreef:
23-10-2018 14:09
Ik weet niet of je het stuk goed hebt begrepen. Herken jij er niets van dat er een beeld is van wat mannen 'horen' en niet 'horen' te doen, of hoe mannen zijn met betrekking tot emoties en seksualteit? Ze zegt ook dat die vooroordelen over hoe een man 'hoort' te zijn juist een mythe zijn, dus dat mannen juist niet te versimpelen zijn en juist dat de maatschappij mannen juist vaak als 'simpel' (eenvoudig, makkelijk) bestempelt.

Ik vind dat ze een punt heeft en dat er in de laatste jaren veel aandacht uit is gegaan naar de empancipatie van vrouwen, maar dat mannen hierin veel minder aandacht in hebben gehad. ZIj hadden immers alles al en de vrouwen waren de zieligen die thuis zaten en niks mochten. Vrouwen mogen zich inmiddels ontwikkelen en meer zelf betekenis geven aan wat vrouw-zijn is, maar bij mannen zijn de stereotiepen nog steeds meer rigide en daar mag meer beweging en invulling (vanuit mannen zelf) in komen.

Het is gewoon nog een stap in de emancipatie en ontwikkeling naar meer gelijkwaardigheid, vrijheid en autonomie binnen onze westerse cultuur.
Oh gelukkig, we mogen ons ontwikkelen. Wat fijn! Van wie hebben we die toestemming gekregen?

Verder eens met je post.
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
23-10-2018 14:45
Oh gelukkig, we mogen ons ontwikkelen. Wat fijn! Van wie hebben we die toestemming gekregen?

Verder eens met je post.
Eigenlijk klopt dat wel. Het is pas sinds vorige eeuw dat vrouwen steeds meer dingen konden doen die mannen al jaren deden. Het was voorheen niet toegestaan.

Verder is het inderdaad zo dat je als vrouw soms meer mag zijn, dan mannen. De rol van de man is zeker nog niet geëmancipeerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
23-10-2018 14:09
Ik weet niet of je het stuk goed hebt begrepen. Herken jij er niets van dat er een beeld is van wat mannen 'horen' en niet 'horen' te doen, of hoe mannen zijn met betrekking tot emoties en seksualteit? Ze zegt ook dat die vooroordelen over hoe een man 'hoort' te zijn juist een mythe zijn, dus dat mannen juist niet te versimpelen zijn en juist dat de maatschappij mannen juist vaak als 'simpel' (eenvoudig, makkelijk) bestempelt.

Ik vind dat ze een punt heeft en dat er in de laatste jaren veel aandacht uit is gegaan naar de empancipatie van vrouwen, maar dat mannen hierin veel minder aandacht in hebben gehad. ZIj hadden immers alles al en de vrouwen waren de zieligen die thuis zaten en niks mochten. Vrouwen mogen zich inmiddels ontwikkelen en meer zelf betekenis geven aan wat vrouw-zijn is, maar bij mannen zijn de stereotiepen nog steeds meer rigide en daar mag meer beweging en invulling (vanuit mannen zelf) in komen.

Het is gewoon nog een stap in de emancipatie en ontwikkeling naar meer gelijkwaardigheid, vrijheid en autonomie binnen onze westerse cultuur.
Als ik dat herkende dan zou dit topic niet bestaan. :biggrin: Volgens haar was het een mythe dat typisch mannetjesgedrag natuurlijk cq. biologisch/hormonaal bepaald was, dus dat heb je misschien niet goed begrepen. Mannen, maar ook andere mensen :biggrin: zijn meestal ook simpel, echter is het voor mensen heel moeilijk om de simpelste dingen te begrijpen en wanneer ze het begrijpen onder woorden te brengen. :biggrin: Verder geloof ik niet dat mannen in de westerse wereld iets te kort komen, aandacht nog het minste: de meest interessante en invloedrijke mensen zijn veelal mannen. Ze hadden niet alleen alles, ze hebben het nog steeds en de vrouwen krijgen ook steeds meer wat mannen altijd al hadden, erbij. :biggrin:
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook bevrijd worden.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
23-10-2018 15:22
Ik wil ook bevrijd worden.
Een beetje man heeft daar wel een mannetje voor.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
gyda schreef:
23-10-2018 15:25
Een beetje man heeft daar wel een mannetje voor.
Liever een vrouwtje.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
23-10-2018 15:22
Ik wil ook bevrijd worden.
Waarvan?

:)
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren
Och, zielige blanke mannen...
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je het fragment van DWDD wel echt gezien ?
Je pikt er een paar zinnen uit en weeft daar een verhaal omheen.
Wat jij schrijft herken ik absoluut niet als de kern van haar betoog.
Ik weet niet eens waar te beginnen om daar op in te gaan.
Wil je echt op haar betoog ingaan, ben je geïnteresseerd hierin en wil je hierover discussiëren of wil je het alleen belachelijk maken ?
Dat is mij absoluut niet duidelijk door je OP en je reacties.
Zie bijvoorbeeld je reactie om 15:25.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 23-10-2018 15:35
0.31% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
23-10-2018 14:40
Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik weet wel dat, net als bij vrouwen, ook mannen opgroeien met een beeld van hoe ze horen te zijn.

Doordat er de laatste jaren veel aandacht was, en terecht, voor de achtergestelde positie van de vrouw en het recht van de vrouw zich een plek te verwerven in werelden waar vroeger enkel mannen zaten, is er weinig aandacht geweest voor de emancipatie van de man.

Hiermee bedoel ik:

-meisjes mogen stoer en sterk zijn, maar jongens horen eigenlijk niet te huilen.
- meisjes die voetballen zijn stoer, maar een jonge op ballet vinden we maar raar
- een vrouw als directrice is het toppunt van emancipatie, maar een man die huisman wil worden snappen we niet
- Een vrouw als militair is fantastisch, maar een man die voor een kleuterklas staat dat moeten we niet willen.


Vrouwen mogen, maatschappelijk gezien, steeds meer sterk en onafhankelijk zijn, maar mannen die zacht zijn en hun emoties laten zien dst zijn geen echte mannen.


En nee niet iedereen denkt zo, maar heel generaliserend is dit wel wat er gebeurd.
+1

Al vraag ik me wel af hoeveel vrouwen nu, verhoudingsgewijs, directeur willen worden...
Ja vrouwen mogen meer en ja, mannen zitten nog vast in stereotypen (tot op zekere hoogte misschien maar beter ook) maar loopt de ambitie van de gemiddelde vrouw paralel aan de emancipatie?
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-10-2018 15:35
TO, heb je het fragment van DWDD wel echt gezien ?
Je pikt er een paar zinnen uit en weeft daar een verhaal omheen.
Wat jij schrijft herken ik absoluut niet als de kern van haar betoog.
Ik weet niet eens waar te beginnen om daar op in te gaan.
Wil je echt op haar betoog ingaan, ben je geïnteresseerd hierin en wil je hierover discussiëren of wil je het alleen belachelijk maken ?
Dat is mij absoluut niet duidelijk door je OP en je reacties.
Zie bijvoorbeeld je reactie om 15:25.
Had je dan willen zien dat ik de hele uitzending uit had gelicht? Serieus? Die paar zinnen kan ik eruit pikken omdat ik de uitzending gezien heb.

Enneh, gelukkig kan ik uit jouw reactie opmaken dat jij het fragment zag, maar niet heus. Maw, lekker off topic en nergens op gebaseerd.
anoniem_327397 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 15:42
8.90% gewijzigd
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
gyda schreef:
23-10-2018 15:38
Had je dan willen zien dat ik de hele uitzending uit had gelicht? Serieus? Die paar zinnen kan ik eruit pikken omdat ik de uitzending gezien heb.

Nee, ik vraag alleen wat je met dit topic wilt omdat ik vind dat de zinnen die jij eruit haalt niet de kern vormen van haar betoog. zoals je kunt zien aan de reacties in de uitzending.
nounou
Alle reacties Link kopieren
palanja schreef:
23-10-2018 15:35
+1

Al vraag ik me wel af hoeveel vrouwen nu, verhoudingsgewijs, directeur willen worden...
Ja vrouwen mogen meer en ja, mannen zitten nog vast in stereotypen (tot op zekere hoogte misschien maar beter ook) maar loopt de ambitie van de gemiddelde vrouw paralel aan de emancipatie?
Nee, dat denk ik ook niet. Veel vrouwen willen deeltijd werken, ook die vrijgezel zijn en zonder kinderen, wat het vrij lastig maakt om directeur te worden. Overigens heb ik zelf ook die ambitie niet en ben zelf ook minder gaan werken.
Maar dat is hetzelfde als dat het aantal mannen dat voor een kleuterklas staat ook lager is dan het aantal vrouwen.
Maat het probleem gaat er om dat we een directeursambitie bij een vrouw stuk normaler vinden en positiever beoordelen dan een man die les wil geven aan kleuters.


Nog een voorbeeld waaruit blijkt dat mannen last hebben van het idee dat ze sterk moeten zijn. Bij misbruik en mishandeling is er vrijwel altijd sprake van schaamte bij het slachtoffer. Bij een man is die schaamte echter vaak nog veel groter en zij zullen er eerder over zwijgen. Want als man laat je dat toch niet gebeuren? Jij bent toch veel groter en sterker? En een vrouw die ongewenst aan je piemel zit? Niet klagen joh, dat vind je toch lekker?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dianaf schreef:
23-10-2018 14:49
Eigenlijk klopt dat wel. Het is pas sinds vorige eeuw dat vrouwen steeds meer dingen konden doen die mannen al jaren deden. Het was voorheen niet toegestaan.

Verder is het inderdaad zo dat je als vrouw soms meer mag zijn, dan mannen. De rol van de man is zeker nog niet geëmancipeerd.
Het is eigenlijk pas de laatste paar 100 jaar dat vrouwen niet meer werkten. In de arbeidersklasse was het voor die tijd heel normaal dat vrouwen ook werkten, vaak in kleine bedrijfjes samen met hun man. Toen alles steeds meer massaal in fabrieken werd geproduceerd, sneller, efficienter, dus minder mensen nodig. Op een gegeven moment toen de welvaart steeds hoger werd, werd het een statussymbool dat je als vrouw niet hoefde te werken. Inmiddels komt men daar weer van terug.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-10-2018 15:40
Nee, ik vraag alleen wat je met dit topic wilt omdat ik vind dat de zinnen die jij eruit haalt niet de kern vormen van haar betoog. zoals je kunt zien aan de reacties in de uitzending.
Uit die vraag kan ik opmaken dat je de OP niet gelezen hebt.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
palanja schreef:
23-10-2018 15:32
Waarvan?

:)
Weet ik niet maar het gevoel is wel heel sterk aanwezig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven