Wel of geen excuses

24-10-2018 22:46 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week bood de Noorse premier Solberg excuses aan voor het kaalscheren en mishandelen van "moffenmeiden" in Noorwegen in 1945.

De Nederlandse regering moet excuses aanbieden voor de vernederende behandeling van meisjes en vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een verhouding hadden met Duitse bezetters. Dat schrijft Stichting Werkgroep Herkenning woensdag in een brief aan premier Mark Rutte (VVD). Deze ‘moffenmeiden’ werden kaalgeschoren, verkracht en mishandeld.

Afbeelding

Persoonlijk ben ik van mening dat het wel netjes zou zijn maar het is allemaal erg lang geleden.

Tijd voor een poll

Ik vind excuses aan moffenmeiden

Totaal aantal stemmen: 118

Op zijn plaats (43%)
Onzin (55%)
Anders ik ligt het toe in de topic (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Leven de vrouwen van toen dan nog? Ik vind dat ze hier een paar decennia te laat mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
24-10-2018 22:57
Leven de vrouwen van toen dan nog? Ik vind dat ze hier een paar decennia te laat mee zijn.
Dat is mijn mening dus ook.
Een vrouw van 18 in 1945 is nu 91
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Tiana_76 schreef:
24-10-2018 22:57
Leven de vrouwen van toen dan nog? Ik vind dat ze hier een paar decennia te laat mee zijn.
dit en vergeven is mooi hoor, maar deze dames heulden met de vijand om er zelf beter van te worden
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:08
dit en vergeven is mooi hoor, maar deze dames heulden met de vijand om er zelf beter van te worden

Sommige wel, sommige niet.
Uiteraard had je opportunisten en carrièrejagers.

Er waren er ook genoeg die gewoon verliefd werden op een Duitse leeftijdsgenoot.
Duitse dienstplichtigen waren ook tussen de 18 en 20 (later ouder)

Om dan die meiden te mishandelen, kaal te scheren, met verf te besmeuren en zelfs te verkrachten gaat veel te ver.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:08
dit en vergeven is mooi hoor, maar deze dames heulden met de vijand om er zelf beter van te worden
Dat is erg kort door de bocht. Voor velen was het een manier om te overleven en voor anderen was het echte liefde.
Voor excuses is het inderdaad wat laat, maar wie weet is de familie van deze vrouwen er wel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:08
dit en vergeven is mooi hoor, maar deze dames heulden met de vijand om er zelf beter van te worden
Tja geschiedenis wordt altijd geschreven door de overwinnaars. Makkelijk oordelen achteraf.
Duitsers (en laten we niet doen alsof alle Duitsers een keuze hadden) en 'moffenmeiden' waren ook gewoon mensen en individuen; mensen kunnen verliefd op elkaar worden.
timetraveler wijzigde dit bericht op 24-10-2018 23:24
0.23% gewijzigd
hollebollegijs schreef:
24-10-2018 23:20
Sommige wel, sommige niet.
Uiteraard had je opportunisten en carrièrejagers.

Er waren er ook genoeg die gewoon verliefd werden op een Duitse leeftijdsgenoot.
Duitse dienstplichtigen waren ook tussen de 18 en 20 (later ouder)

Om dan die meiden te mishandelen, kaal te scheren, met verf te besmeuren en zelfs te verkrachten gaat veel te ver.
ja maar er waren ook dames die verzetsstrijders en joden verlinkten bij hun liefjes
oh verkrachten gaat veel te ver zeker
maar er zijn vele verraders nooit berecht en gestraft na de oorlog
Alle reacties Link kopieren
Er is een boek over geschreven
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b00860b4/

Zelfs kinderen van een moffenmeid werden vernederd

In 1945 werd Monika in Duitsland geboren. Na de dood van haar vader, twee jaar later, keerde haar moeder met haar peuter terug naar Nederland. ‘We werden er met de nek aangekeken.’ Hoewel ze een halfbroertje en halfzusje had mocht ze nooit met het gezin mee naar de kerk. ‘Dat kon niet; het kind van een Duitser hoorde niet in de kerk. Dat was fout.’


Ander citaat

De publieke vernederingen werden aangekondigd. Het werd aangeplakt: ‘Zo-en-zo-laat gaan we daar-en-daar kaalscheren’, vertelden de vrouwen aan de auteur. Het gebeurde allemaal onder het toeziend oog, en vaak met medewerking van leden van de Binnenlandse Strijdkrachten, die er juist voor waren om de mensen te beschermen. Vaak namen ze zelf deel aan de mishandelingen en de verkrachtingen. ‘Deze vrouwen werden publiekelijk als zondebokken gebruikt om te voorkomen dat er een bijltjesdag ontstond, om eigenrichting tegen te gaan, voorkomen dat men zelf die vrouwen pakte en voor rechter ging spelen’, zegt Diederichs.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
en waarom alleen excuus aan die vrouwen? er zijn heel veel collaborateurs na de oorlog vastgezet in kampen en naar behandeld.
Alle reacties Link kopieren
Andere Tijden had er in 2013 een uitzending over.
Ik wist niet dat het om zoveel kinderen ging.

https://www.anderetijden.nl/aflevering/ ... -de-vijand

Exacte aantallen zijn niet bekend maar volgens historica Diederichs zijn er in Nederland tussen de 12.000 en 15.000 kinderen van Duitse militairen. Diederichs deed als eerste in Nederland onderzoek naar dit thema waarop ze uiteindelijk wil promoveren. Vorig jaar verscheen haar boek: Kinderen van Duitse Militairen. Een verborgen leven. Ze sprak met tientallen van deze kinderen die vaak gebukt gaan onder de oorlog die ze nauwelijks hebben meegemaakt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:29
en waarom alleen excuus aan die vrouwen? er zijn heel veel collaborateurs na de oorlog vastgezet in kampen en naar behandeld.
Ach ja, excuses voor wat dan ook zijn eigenlijk gewoon niet nodig. Er is altijd wel een groep die ook geleden heeft.
-Darkside- schreef:
24-10-2018 23:33
Ach ja, excuses voor wat dan ook zijn eigenlijk gewoon niet nodig. Er is altijd wel een groep die ook geleden heeft.
ja met name 11 miljoen burgerslachtoffers in de gaskamers.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:29
en waarom alleen excuus aan die vrouwen? er zijn heel veel collaborateurs na de oorlog vastgezet in kampen en naar behandeld.
Collaborateurs waren strafbaar en die zijn na de oorlog in veel gevallen ook vervolgd.
Daar was een speciale tak van justitie voor opgezet het Directoraat-Generaal voor Bijzondere Rechtspleging (DGBR)
Die konden zelfs de doodstraf opleggen (is ook gedaan) terwijl die in Nederland was afgeschaft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzondere_rechtspleging

Maar veel van deze vrouwen werden niet berecht door een rechtbank maar door een woedende menigte.
Overigens mocht een werkgroep zich hard willen maken voor excuses voor de misstanden in de kampen staat ze dat vrij.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:38
ja met name 11 miljoen burgerslachtoffers in de gaskamers.

Er zijn geen 11 miljoen mensen vergast.
Wel tussen de 50 en 60 miljoen mensen omgekomen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
24-10-2018 23:41
Collaborateurs waren strafbaar en die zijn na de oorlog in veel gevallen ook vervolgd.
Daar was een speciale tak van justitie voor opgezet het Directoraat-Generaal voor Bijzondere Rechtspleging (DGBR)
Die konden zelfs de doodstraf opleggen (is ook gedaan) terwijl die in Nederland was afgeschaft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzondere_rechtspleging

Maar veel van deze vrouwen werden niet berecht door een rechtbank maar door een woedende menigte.
Overigens mocht een werkgroep zich hard willen maken voor excuses voor de misstanden in de kampen staat ze dat vrij.
je hoeft me geen les te geven gijs, ik ken de geschiedenis. in de interneringskampen zat van alles, ook zonder proces. ook daar was sprake van woede. en dat is niet raar er was oorlog geweest en mensen hadden grote verliezen geleden en honger gehad
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:43
je hoeft me geen les te geven gijs, ik ken de geschiedenis. in de interneringskampen zat van alles, ook zonder proces. ook daar was sprake van woede. en dat is niet raar er was oorlog geweest en mensen hadden grote verliezen geleden en honger gehad
Dit topic gaat over een werkgroep die een brief aan Rutte heeft geschreven ivm excuses aan de zogenaamde "moffenmeiden"
Mocht er een werkgroep voor andere groepen excuses willen is dat iets voor een ander topic.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
24-10-2018 23:43
Er zijn geen 11 miljoen mensen vergast.
Wel tussen de 50 en 60 miljoen mensen omgekomen.
6 mijoen joden, Wiki: Bredere definities holocaus omvatten ook de twee à drie miljoen Sovjet-krijgsgevangen die zijn gestorven ten gevolge van mishandeling door het racistische nazibeleid, twee miljoen niet-Joodse etnische Polen die door de omstandigheden van de nazibezetting zijn omgekomen, 90.000 tot 220.000 Roma, 270.000 mentaal en fysiek gehandicapten in het Duitse eugeneticaprogramma, 80.000 tot 200.000 vrijmetselaars, 20.000 tot 25.000 Slovenen, 5000 tot 15.000 homoseksuelen, 2500 tot 5000 Jehova's getuigen en 7000 Spaanse republikeinen, waarmee het dodental uit zou komen op ongeveer 11 miljoen.


dat cijfer staat los van de slachtoffers buiten de kampen, en de doden aan het front
hollebollegijs schreef:
24-10-2018 23:46
Dit topic gaat over een werkgroep die een brief aan Rutte heeft geschreven ivm excuses aan de zogenaamde "moffenmeiden"
Mocht er een werkgroep voor andere groepen excuses willen is dat iets voor een ander topic.
nee ik vind het relevant.
Nou. Slotje dan maar, want Meds vind het niet nodig.
Lekker makkelijk om het leed van de ene groep te bagatelliseren door de gaskamers erbij te slepen.
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:53
nee ik vind het relevant.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-10-2018 11:29
Reden: op de man
26.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:51
6 mijoen joden, Wiki: Bredere definities holocaus omvatten ook de twee à drie miljoen Sovjet-krijgsgevangen die zijn gestorven ten gevolge van mishandeling door het racistische nazibeleid, twee miljoen niet-Joodse etnische Polen die door de omstandigheden van de nazibezetting zijn omgekomen, 90.000 tot 220.000 Roma, 270.000 mentaal en fysiek gehandicapten in het Duitse eugeneticaprogramma, 80.000 tot 200.000 vrijmetselaars, 20.000 tot 25.000 Slovenen, 5000 tot 15.000 homoseksuelen, 2500 tot 5000 Jehova's getuigen en 7000 Spaanse republikeinen, waarmee het dodental uit zou komen op ongeveer 11 miljoen.


dat cijfer staat los van de slachtoffers buiten de kampen, en de doden aan het front

Jij schreef dat er 11 miljoen mensen zijn VERGAST en als ik dit zo lees bedoel je VERMOORD

Maar goed dit soort onsmakelijke - cijfermatige - discussie's zijn vreselijk ongepast in een topic over een werkgroep die vraagt of de Nederlandse regering - in navolging van de Noorse - excuses wil maken over de mishandeling van " moffenmeiden"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het nut van excuses door de overheid überhaupt niet. Wat hebben de (nabestaanden van deze) ‘moffenmeiden’ aan excuses van mensen die in 1945 nog niet eens geboren waren. Wat is de waarde van excuses voor daden die anderen gepleegd hebben?
Alle reacties Link kopieren
abc schreef:
25-10-2018 06:48
Ik snap het nut van excuses door de overheid überhaupt niet. Wat hebben de (nabestaanden van deze) ‘moffenmeiden’ aan excuses van mensen die in 1945 nog niet eens geboren waren. Wat is de waarde van excuses voor daden die anderen gepleegd hebben?
Dit dus. Wat nu als rutte sorry zegt hiervoor. En zegt dat het nooit had mogen gebeuren. Misschien is het erkenning voor de moffenmeiden die er nog zijn. Of hun kinderen maar ik vraag het me af. Rutte heeft er niks mee te maken gehad. Was er toen niet eens. De schade wordt niet ongedaan gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven