Oud-topwetenschapper RIVM: haal HPV-prik uit Rijksvaccinatie

25-10-2018 20:05 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter

De overheid moet prioriteiten stellen in het het basispakket van inentingen, het Rijksvaccinatieprogramma. Zo moet het HPV-vaccin voor tienermeiden weer uit het programma. Omdat er weinig animo is voor de prik die beschermt tegen baarmoederhalskanker, is het beter de inenting via de huisarts aan te bieden.
Op zich wel een aardige gedachtegang. Het is ook niet gratis natuurlijk, en als de opkomst te laag is dan is het misschien beter om het via de huisarts te doen. Ik denk dat die meiden die die prik hebben laten zetten dat ook wel hadden gedaan bij de huisarts (de ouders dan).
De titel is nogal suggestief, alsof het geen goed vaccin zou zijn ofzo. Maar dat zegt de beste man helemaal niet:

'Het HPV-vaccin is een heel goed vaccin met weinig bijwerkingen. Maar de realiteit is dat maar 45 procent van de tienermeisjes zich laat inenten’,

‘Ik kan me best voorstellen dat je het HPV-vaccin overbrengt van zo’n anonieme sporthal naar de persoonlijkere sfeer van de huisarts’, zegt Van der Meer. ‘Je kunt het dan bijvoorbeeld aanbieden aan een meisje dat toch voor de pil komt.’ Meisjes zouden dan bijvoorbeeld niet meer per officiële brief worden opgeroepen voor de vaccinatie, maar zelf het initiatief nemen.


Kortom hij ziet geen probleem in het vaccin an sich, maar ziet dat de acceptatie belabberd is.i Mijn voorkeur zou uitgaan naar betere voorlichting over dat vaccin om de acceptatiegraad en daarmee de vaccinatiegraad te verhogen. Maar als dat niet haalbaar is vind ik het op zich geen gek idee wat hij voorstelt, mits het dan wel nog wordt vergoed!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad behoorlijk suggestieve titel. Dacht dat er weer een gekkie was die kwam miepen over vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de lage opkomst te maken heeft met de angst die er voor dat
Vaccin is. Veel verhalen over vermoeidheidsklachten, geen zicht op mogelijke bijwerkingen. DES staat veel mensen nog vers in het geheugen.

Het lijkt mij dus beter eens goed onderzoek te doen naar mogelijke bijwerkingen en daar een goed artikel over te schrijven. Voeg dat bij de uitnodiging en de opkomst zal snel verhogen

(En het prikmoment, in een drukke schoolweek om half 11 s morgens in een andere stad, vind ik voor die meiden ook niet handig! Zouden ze niet een keer een prikavond kunnen houden of zo?)
De titel lijkt me prima, de aanvullingen die er worden gedaan zijn aannames.

Verder; eens. Het kost bakken geld om dit in het RVP te houden, als minder dan de helft op komt dagen kun je hem beter via een andere weg aanbieden.
Toen ik die prikken ging halen was de locatie een drama. Er was in een straal van 25km maar een priklocatie.
Misschien dat veel ouders gewoon geen zin hebben om de hele stad door te moeten voor twee prikken die je alleen kan halen in verweggistan.
appeltjesgroen schreef:
25-10-2018 20:13
De titel is nogal suggestief, alsof het geen goed vaccin zou zijn ofzo. Maar dat zegt de beste man helemaal niet:

'Het HPV-vaccin is een heel goed vaccin met weinig bijwerkingen. Maar de realiteit is dat maar 45 procent van de tienermeisjes zich laat inenten’,

‘Ik kan me best voorstellen dat je het HPV-vaccin overbrengt van zo’n anonieme sporthal naar de persoonlijkere sfeer van de huisarts’, zegt Van der Meer. ‘Je kunt het dan bijvoorbeeld aanbieden aan een meisje dat toch voor de pil komt.’ Meisjes zouden dan bijvoorbeeld niet meer per officiële brief worden opgeroepen voor de vaccinatie, maar zelf het initiatief nemen.


Kortom hij ziet geen probleem in het vaccin an sich, maar ziet dat de acceptatie belabberd is.i Mijn voorkeur zou uitgaan naar betere voorlichting over dat vaccin om de acceptatiegraad en daarmee de vaccinatiegraad te verhogen. Maar als dat niet haalbaar is vind ik het op zich geen gek idee wat hij voorstelt, mits het dan wel nog wordt vergoed!

Maar is dat nodig voor dit betreffende virus? Dat er een bepaalde graad gehaald moet worden? Zoals met de rest van de vaccinaties wel moet?

Van mij mogen ze bij deze ook het via de huisarts laten lopen ofzo.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 25-10-2018 20:29
4.80% gewijzigd
Stefke schreef:
25-10-2018 20:25
Ik denk dat de lage opkomst te maken heeft met de angst die er voor dat
Vaccin is. Veel verhalen over vermoeidheidsklachten, geen zicht op mogelijke bijwerkingen. DES staat veel mensen nog vers in het geheugen.

Het lijkt mij dus beter eens goed onderzoek te doen naar mogelijke bijwerkingen en daar een goed artikel over te schrijven. Voeg dat bij de uitnodiging en de opkomst zal snel verhogen

(En het prikmoment, in een drukke schoolweek om half 11 s morgens in een andere stad, vind ik voor die meiden ook niet handig! Zouden ze niet een keer een prikavond kunnen houden of zo?)
Er zijn al meerdere onderzoeksrapporten uit verschillende landen. In NL is al bevestigd dat cvs geenszins door de hpv prikken komt.

In Japan denken ze dat spijbelen als oorzaak hpv prikken heeft en halen daarom veel meisjes die niet.
Alle reacties Link kopieren
Er worden mi al genoeg taken overgeheveld naar de huisarts. Ben altijd al blij als wij als praktijk de jaarlijkse griepvaccinatie weer hebben gehad, de organisatie kost veel tijd en levert veel extra telefoontjes op. Nog een vaccinatieprogramma doe je er niet zo even bij...
Je zou die vaccinaties toch ook gewoon via het consultatiebureau kunnen regelen? Daar zijn ze toch al ingesteld op vaccinaties en het maakt toch niet uit dat een ouder kind daar even langs gaat om gevaccineerd te worden?
Alle reacties Link kopieren
Je zou die vaccinaties op school moeten aanbieden, zodat het minder moeite kost. Gewoon standaard voor iedereen in de brugklas.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
25-10-2018 20:27
Maar is dat nodig voor dit betreffende virus? Dat er een bepaalde graad gehaald moet worden? Zoals met de rest van de vaccinaties wel moet?

Van mij mogen ze bij deze ook het via de huisarts laten lopen ofzo.
Nee, vaccinatiegraad voor hpv maakt niet uit, het is niet relevant voor de uitroeiing van het virus. (of in elk geval, niet zoals we het nu doen). Vaccineren is echt voor het individu voor dit vaccin.
florence13 schreef:
25-10-2018 21:02
Nee, vaccinatiegraad voor hpv maakt niet uit, het is niet relevant voor de uitroeiing van het virus. (of in elk geval, niet zoals we het nu doen). Vaccineren is echt voor het individu voor dit vaccin.
Is het niet zo dat jongens zich dan ook zouden moeten vaccineren? En de rest van de wereld eigenlijk ook? Of anders moet seks over de grens verboden worden.
Kortom; dat gaat nooit lukken.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
25-10-2018 21:02
Nee, vaccinatiegraad voor hpv maakt niet uit, het is niet relevant voor de uitroeiing van het virus. (of in elk geval, niet zoals we het nu doen). Vaccineren is echt voor het individu voor dit vaccin.
Natuurlijk maakt dat uit. https://www.sciencealert.com/australia- ... 0494380382

Als iedereen gevaccineerd is, zouden de betreffende HPV varianten waartegen gevaccineerd worden kunnen verdwijnen. Dan wordt de inenting overbodig.

Maar helaas, is tegenwoordig een utopie. Is alleen gelukt met de pokken (wat overigens een echt gevaarlijke vaccinatie was).
Alle reacties Link kopieren
south schreef:
25-10-2018 21:06
Is het niet zo dat jongens zich dan ook zouden moeten vaccineren? En de rest van de wereld eigenlijk ook? Of anders moet seks over de grens verboden worden.
Kortom; dat gaat nooit lukken.
Sws zouden jongens dan ook moeten, maar door de overlevingsgraag van het virus heeft het om te beginnen weinig zin, theoretisch is het niet perse onmogelijk, maar door alleen al de kenmerken van het virus is de kans dat het in de praktijk lukt praktisch nihil. En dan hebben we het nog niet eens over het gedrag van mensen.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het vaccin niet werkt, want het werkt wel. Maar dus niet om het virus permanent uit te roeien, alleen om te zorgen dat een individu het niet krijgt.
nimbus schreef:
25-10-2018 21:02
Je zou die vaccinaties op school moeten aanbieden, zodat het minder moeite kost. Gewoon standaard voor iedereen in de brugklas.
Er komt al zoveel op het bordje van de school en de kosten om zoiets te regelen zijn veel hoger dan als je het vaccineren via het consultatiebureau regelt. In ieder dorp of stad zijn deze bureaus in de nabije omgeving en het is niet meer moeite dan dat je naar bijvoorbeeld een huisarts gaat. Dat moet toch te doen zijn?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
25-10-2018 21:07
Natuurlijk maakt dat uit. https://www.sciencealert.com/australia- ... 0494380382

Als iedereen gevaccineerd is, zouden de betreffende HPV varianten waartegen gevaccineerd worden kunnen verdwijnen. Dan wordt de inenting overbodig.

Maar helaas, is tegenwoordig een utopie. Is alleen gelukt met de pokken (wat overigens een echt gevaarlijke vaccinatie was).
Ik ben bekend met de australische studie, en de resultaten zijn indrukwekkend, maar epidemologisch is er geen sprake van uitroeiing, alleen een enorme daling van prevalentie onder een bepaalde leeftijdsgroep. Wat heel mooi is natuurlijk. Echter maken de virus specifieke kenmerken volledige uitroeiing in de praktijk bijna onmogelijk. Bij pokken is dat een heel ander verhaal, het virus is echt onvergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
25-10-2018 20:25
Ik denk dat de lage opkomst te maken heeft met de angst die er voor dat
Vaccin is. Veel verhalen over vermoeidheidsklachten, geen zicht op mogelijke bijwerkingen. DES staat veel mensen nog vers in het geheugen.

Het lijkt mij dus beter eens goed onderzoek te doen naar mogelijke bijwerkingen en daar een goed artikel over te schrijven. Voeg dat bij de uitnodiging en de opkomst zal snel verhogen

(En het prikmoment, in een drukke schoolweek om half 11 s morgens in een andere stad, vind ik voor die meiden ook niet handig! Zouden ze niet een keer een prikavond kunnen houden of zo?)
Dat is echt al heel, heel vaak gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
25-10-2018 21:12
Er komt al zoveel op het bordje van de school en de kosten om zoiets te regelen zijn veel hoger dan als je het vaccineren via het consultatiebureau regelt. In ieder dorp of stad zijn deze bureaus in de nabije omgeving en het is niet meer moeite dan dat je naar bijvoorbeeld een huisarts gaat. Dat moet toch te doen zijn?
Maar via school is er heen enkel ‘excuus’ om niet te gaan.

Via het consternatiebureau ga je misschien weer school moeten missen.
shala91 schreef:
25-10-2018 22:09
Maar via school is er heen enkel ‘excuus’ om niet te gaan.

Via het consternatiebureau ga je misschien weer school moeten missen.
Zoals ik net al schreef, zitten daar veel meer kosten en organisatie aan verbonden.

Uit ervaring weet ik dat de gemiddelde scholier er niet heel erg mee zit om wat later naar school te gaan of om wat eerder naar huis te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
25-10-2018 22:13
Zoals ik net al schreef, zitten daar veel meer kosten en organisatie aan verbonden.

Uit ervaring weet ik dat de gemiddelde scholier er niet heel erg mee zit om wat later naar school te gaan of om wat eerder naar huis te gaan.
Zoals ìk net al schreef, moet er dan toch kostbare schooltijd gemist worden.

En ik weet dan weer uit ervaring dat er dan een hoop zijn die lekker naar huis gaan en die prik niet gaan halen. Wat je ouders daarvan zeggen/vinden is dan toch echt van later zorg.

Aanvulling:
De consultatiebureaus hier in de stad zijn maar tot 13 uur open, en de afspraaktijden zijn eigenlijk altijd vol. dan moet er toch een verpleegkundige langer aanwezig zijn om die prik te zetten. Dan kan ze net zo goed op school in de aula oid gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
zenga schreef:
25-10-2018 20:38
Er worden mi al genoeg taken overgeheveld naar de huisarts. Ben altijd al blij als wij als praktijk de jaarlijkse griepvaccinatie weer hebben gehad, de organisatie kost veel tijd en levert veel extra telefoontjes op. Nog een vaccinatieprogramma doe je er niet zo even bij...
Voor de huisarts is het financieel gezien een leuk extraatje.
florence13 schreef:
25-10-2018 21:20
Ik ben bekend met de australische studie, en de resultaten zijn indrukwekkend, maar epidemologisch is er geen sprake van uitroeiing, alleen een enorme daling van prevalentie onder een bepaalde leeftijdsgroep. Wat heel mooi is natuurlijk. Echter maken de virus specifieke kenmerken volledige uitroeiing in de praktijk bijna onmogelijk. Bij pokken is dat een heel ander verhaal, het virus is echt onvergelijkbaar.
Precies.
Zenzeo schreef:
26-10-2018 09:27
Voor de huisarts is het financieel gezien een leuk extraatje.
Ook dat, ze hoeven dat niet gratis te doen. Dat geld wat nu in de organisatie en gymzalen en krachten en verspreiding zit kan dan naar de huisartsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven