Rechtse terreur neemt toe sinds Trump - weer neonazi aanslag

27-10-2018 22:30 437 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening staat eigenlijk al in de titel. Ik ben geschokt door weer een neonazi aanslag in de VS, ditmaal met 11 doden en waarschijnlijk gaat dat aantal wel oplopen.

Na ook de arrestatie van die pipe bomber van de week leek een topic over het groeiende rechtse terrorisme sinds Trump aan de macht is me wel gepast.
Am Yisrael Chai!
Tja. De feiten wijzen op een ‘lone wolf’ die een Trump-hatende anti-semiet schijnt te zijn. Of je dat moet scharen onder ‘rechts’ terrorisme.. ik weet het niet. De combinatie van Trump haten en anti-semitisme is bij links ook best goed vertegenwoordigd (oa Jeremy Corbyn in het VK). Ook in Nederland vind ik dat kritiek op Israel, meestal uit linkse hoek, vaak nogal dicht tegen anti-semitisme aanschuurt. Ik zie hierin kortom nog niet op voorhand een neonazistische aanslag in.
Ik gok dat er zometeen het vaste groepje actueeltikkers de meest vreselijke dingen komt tikken. :-?
Trump wil strengere straffen:

De Amerikaanse president Donald Trump liet in reactie op de schietpartij weten dat de schietpartij mogelijk voorkomen had kunnen worden, als er een gewapende bewaker in de synagoge had gestaan. "Dan was de schutter misschien de enige geweest die was neergeschoten."
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
27-10-2018 22:41
Tja. De feiten wijzen op een ‘lone wolf’ die een Trump-hatende anti-semiet schijnt te zijn. Of je dat moet scharen onder ‘rechts’ terrorisme.. ik weet het niet. De combinatie van Trump haten en anti-semitisme is bij links ook best goed vertegenwoordigd (oa Jeremy Corbyn in het VK). Ook in Nederland vind ik dat kritiek op Israel, meestal uit linkse hoek, vaak nogal dicht tegen anti-semitisme aanschuurt. Ik zie hierin kortom nog niet op voorhand een neonazistische aanslag in.
Feit is dat met het presidentschap van Trump, maar wereldwijd sowieso met de enorme ruk naar rechts die veel landen maken, extreem-rechts geweld sowieso minder afgekeurd wordt, of zelfs toegejuicht wordt. Dat het dan dus ook meer gebeurt verbaast mij niet. Trump roept in vrijwel elke speech die hij geeft op tot geweld, of gebruikt sowieso gewelddadige taal, net als veel andere politici van zijn kaliber doen.

Dat uit alle krochten van het riool dan dit soort gajes gekropen komt om dat geweld ook daadwerkelijk uit te voeren verbaast mij niks.
Am Yisrael Chai!
Trump kan een menigte goed bespelen, maar ik heb hem nog nooit horen oproepen tot dit soort geweld.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-10-2018 22:43
Trump wil strengere straffen:

De Amerikaanse president Donald Trump liet in reactie op de schietpartij weten dat de schietpartij mogelijk voorkomen had kunnen worden, als er een gewapende bewaker in de synagoge had gestaan. "Dan was de schutter misschien de enige geweest die was neergeschoten."
Trump reageert altijd zo. Alles had altijd voorkomen kunnen worden door, als, met.. bla bla. Het is nooit eens even echt stilstaan bij het leed dat is veroorzaakt en het gegeven dat er helaas mensen op deze aarde rondlopen met een kneiter eng gedachtengoed. Ik probeer me dan voor te stellen hoe bang die mensen moeten zijn geweest en hoe gruwelijk ze aan hun einde zijn gekomen. Zoveel onnodig leed, omdat een of andere loser denkt joden te moeten haten.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
27-10-2018 22:55
Trump kan een menigte goed bespelen, maar ik heb hem nog nooit horen oproepen tot dit soort geweld.
Nee, hij zegt inderdaad niet dat mensen een synagoge in moeten lopen op Shabbat en daar om zich heen moeten gaan schieten.
Dat neemt niet weg dat hij in elke rally gewelddadige retoriek gebruikt, op Twitter gewelddadige retoriek gebruikt en neonazi's "fine people" noemt.

Dan schep je wel een bepaald klimaat, zullen we maar zeggen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat dit soort geweld tegenwoordig minder afgekeurd en zelfs toegejuicht wordt? Of beperk jij je enkel tot de VS qua reacties?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Meestal zet men zich juist af tegen de huidige regering. Is die links dan moet rechts de verlossing brengen en is rechts aan zet dan zou links beter zijn geweest.

De waarheid is dat een regering niet de halleluja is die men ervan verwacht. Men moet het allemaal zelf doen.

Wel is het zo dat Trump veel antipathie wekt met zijn gedrag en uitspraken maar hij is Amerika niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Op de CNN-site zag ik zojuist een interview met iemand van HIAS, een Joodse organisatie voor de bescherming van vluchtelingen.
Er is blijkbaar een verband tussen de synagoge, deze organisatie en deze aanslag.
https://edition.cnn.com/2018/10/27/us/p ... index.html
https://www.hias.org/hias-statement-pittsburgh-tragedy

Wat dat verband is weet ik niet.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 27-10-2018 23:02
4.66% gewijzigd
nounou
fashionvictim schreef:
27-10-2018 22:58
Nee, hij zegt inderdaad niet dat mensen een synagoge in moeten lopen op Shabbat en daar om zich heen moeten gaan schieten.
Dat neemt niet weg dat hij in elke rally gewelddadige retoriek gebruikt, op Twitter gewelddadige retoriek gebruikt en neonazi's "fine people" noemt.

Dan schep je wel een bepaald klimaat, zullen we maar zeggen.
De VS is volkomen gepolariseerd. De democraten doen net zo goed mee aan het in stand houden van een bepaald klimaat door politieke tegenstanders als vijanden te zien in plaats van mensen met een wat andere mening of wereldbeeld waar je verder prima mee in gesprek zou kunnen gaan.

Voor het overige zijn dit soort bloedbaden - hoe heftig ook - onbeduidend als je kijkt naar de enorme aantallen slachtoffers van verziekte en verpauperde steden. Alleen al in een stad als Chicago worden jaarlijks 6 a 7 keer zoveel moorden gepleegd als in heel Nederland (meestal in de categorie ‘blacks kill blacks’, kennelijk is de ‘black lives matter’ beweging nog niet doorgedrongen in ‘gang land’).
Alle reacties Link kopieren
Van de 65 terreurdaden in de VS in 2017 waren er 37 te linken aan daders met openlijk racistische, xenofobe of fascistische denkbeelden blijkt uit een analyse van de Global terrorism database. Elf kwamen uit extreem linkse hoek en islamisten waren verantwoordelijk voor zeven.

(bron De standaard)

Bedenk dan dat de VS slechts twee FBI agenten heeft die belast zijn met terreur aanslagen uit de alt-right hoek. Dan vind ik dat echt bizar weinig.
...
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
27-10-2018 22:59
Waarom denk je dat dit soort geweld tegenwoordig minder afgekeurd en zelfs toegejuicht wordt? Of beperk jij je enkel tot de VS qua reacties?
Dat kun je gewoon zien en horen.

Bij die vorige neonazi aanslag in Charlottesville zaten zelfs hier op het forum mensen die neonazi's te verdedigen, het werd een hele discussie waarbij de gekste vergelijkingen gemaakt om maar niet te hoeven zeggen dat neonazi's gajes zijn.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 27-10-2018 23:08
12.66% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
27-10-2018 23:04
Van de 65 terreurdaden in de VS in 2017 waren er 37 te linken aan daders met openlijk racistische, xenofobe of fascistische denkbeelden blijkt uit een analyse van de Global terrorism database. Elf kwamen uit extreem linkse hoek en islamisten waren verantwoordelijk voor zeven.

(bron De standaard)

Bedenk dan dat de VS slechts twee FBI agenten heeft die belast zijn met terreur aanslagen uit de alt-right hoek. Dan vind ik dat echt bizar weinig.
Maar het is nu ook weer niet zo dat sinds het aantreden van Trump extreem-rechts actiever is.

Afbeelding

(Bron: Trouw)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-10-2018 23:00
Op de CNN-site zag ik zojuist een interview met iemand van HIAS, een Joodse organisatie voor de bescherming van vluchtelingen.
Er is blijkbaar een verband tussen de synagoge, deze organisatie en deze aanslag.
https://edition.cnn.com/2018/10/27/us/p ... index.html
https://www.hias.org/hias-statement-pittsburgh-tragedy

Wat dat verband is weet ik niet.
De dader heeft vanochtend nog dit geschreven:

“HIAS likes to bring invaders in that kill our people. I can’t sit by and watch my people get slaughtered. Screw your optics, I’m going in.”
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-10-2018 23:05
Dat kun je gewoon zien en horen.

Bij die vorige neonazi aanslag in Charlottesville zaten zelfs hier op het forum mensen die neonazi's te verdedigen, het werd een hele discussie waarbij de gekste vergelijkingen gemaakt om maar niet te hoeven zeggen dat neonazi's gajes zijn.

Dat melk-topic is in die zin ook bijzonder want het wordt "sneu" en "kut als je zo in het leven staat" gevonden om tegen neonazi's te zijn.
Ik denk dat het forum geen maatstaf is. En zeker niet de actueelpijler. Mag toch hopen van niet zeg. Ik kan bijvoorbeeld het hele gedoe rondom ‘hij die niet genoemd mag worden’ echt niet 1 op 1 overnemen op mijn RL omgeving. En dan heb ik IRL echt wel het achterste van iemands tong gehoord/gezien. En dat zijn echt niet allemaal politiek-correct GroenLinks stemmende Klaveradepten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
27-10-2018 23:06
Maar het is nu ook weer niet zo dat sinds het aantreden van Trump extreem-rechts actiever is.

Afbeelding

(Bron: Trouw)
Oh nee dat zeg ik ook niet.
...
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
27-10-2018 23:02
De VS is volkomen gepolariseerd. De democraten doen net zo goed mee aan het in stand houden van een bepaald klimaat door politieke tegenstanders als vijanden te zien in plaats van mensen met een wat andere mening of wereldbeeld waar je verder prima mee in gesprek zou kunnen gaan.

Oh ja? Noem mij dan 1 gelegenheid waarop Obama hate speech over andere bevolkingsgroepen of andere geaardheden heeft gegeven, of opgeroepen heeft "to kick their asses" of dat hij politieke tegenstanders of de pers "enemy of the people" heeft genoemd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij geen aantrekkelijke samenleving met Neonazi's aan het bewind. Ik denk dat de meerderheid dat niet zou willen. Als ze aanslagen moeten plegen om zich in de kijker te spelen dan worden ze daar alleen maar onaantrekkelijker van.

Zolang hun gedrag binnen de wet blijft vind ik dat iedereen zijn club of partij mag oprichten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
27-10-2018 23:09
Ik denk dat het forum geen maatstaf is. En zeker niet de actueelpijler. Mag toch hopen van niet zeg. Ik kan bijvoorbeeld het hele gedoe rondom ‘hij die niet genoemd mag worden’ echt niet 1 op 1 overnemen op mijn RL omgeving. En dan heb ik IRL echt wel het achterste van iemands tong gehoord/gezien. En dat zijn echt niet allemaal politiek-correct GroenLinks stemmende Klaveradepten.
ik zie het forum ook niet als maatstaf, maar het is wel tekenend dat op alle vormen van social media mensen openlijk dergelijk gedachtengoed delen, steunen, toejuichen of op zijn minst niet afkeuren. Dat was 30 jaar geleden natuurlijk ondenkbaar, dat je op een kringverjaardag iets zou zeggen als "nou ja, die mensen die tegen nazi's demonstreerden lokten het natuurlijk ook wel uit dat ze vermoord werden, he" .
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-10-2018 23:16
ik zie het forum ook niet als maatstaf, maar het is wel tekenend dat op alle vormen van social media mensen openlijk dergelijk gedachtengoed delen, steunen, toejuichen of op zijn minst niet afkeuren. Dat was 30 jaar geleden natuurlijk ondenkbaar, dat je op een kringverjaardag iets zou zeggen als "nou ja, die mensen die tegen nazi's demonstreerden lokten het natuurlijk ook wel uit dat ze vermoord werden, he" .
Ik denk zomaar dat die figuren die op social media reageren onder nicknames als ‘sweetprincess69’ of ‘whitewarrioronthestreet’ op een doorsnee kringverjaardag dat er ook niet zullen uitbraken. En als ze dat op een doorsnee kringverjaardag wel kunnen doen, dat dan ook een kring is waarin je in 1995 rustig kon vertellen dat je had gestemd op de Centrum Democraten van Janmaat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-10-2018 23:07
De dader heeft vanochtend nog dit geschreven:

“HIAS likes to bring invaders in that kill our people. I can’t sit by and watch my people get slaughtered. Screw your optics, I’m going in.”

"to bring invaders in" "my people" , Dat klinkt als de hate-speech waar Trump bekend om staat.

Ik vond het schokkend hoe Trump in antwoord op vragen direct sprak over wapenbezit. Alsof dit zo voorkomen had kunnen worden.
Dat klinkt bijna als een verwijt. Of als promotie voor wapenbezit.
Direct na een aanslag vind ik zo'n statement ongehoord.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 27-10-2018 23:39
2.78% gewijzigd
nounou
fashionvictim schreef:
27-10-2018 23:05
Dat kun je gewoon zien en horen.

Bij die vorige neonazi aanslag in Charlottesville zaten zelfs hier op het forum mensen die neonazi's te verdedigen, het werd een hele discussie waarbij de gekste vergelijkingen gemaakt om maar niet te hoeven zeggen dat neonazi's gajes zijn.
Nu moet je niet dingen gaan verdraaien he, er werd gezegd dat linkse mensen ook niet zulke lieverdjes zijn zich ook in charlottseville verschrikkelijk hebben misdragen.
Alle reacties Link kopieren
.

Bij nader inzien: totally not worth it.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven