Ze zijn gewoon aan het filmen, terwijl...

02-11-2018 11:05 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2257501-ze-zijn- ... -gaan.html

Wat zijn dit voor mensen? Ik weet dat ramptoerisme al langer bestaat, maar heb het idee dat mensen steeds schaamtelozer worden. Tijdens de reanimatie van een man, staan tientallen! mensen door een raam er naar te kijken en te filmen. Ik denk nog steeds dat de meeste mensen dit schokkend en raar vinden, maar blijkbaar vinden steeds meer mensen dit wel normaal, hoe komt dit?
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Ik vind dit niet normaal, dit is ziekelijk gedrag.
Wat mij betreft wordt dit verboden en worden ze allemaal op de bon geslingerd. Dat het wettelijk toegestaan is om films en foto's te maken in de openbare ruimte mag wat mij betreft worden bijgesteld in deze tijd waarin iedereen met een camera rondloopt.
Alle reacties Link kopieren
Hele zieke mensen.
Ik vraag me af wat ze met zo'n filmpje doen als ze thuis zijn.
Wat moet je daar nu mee?
Alle reacties Link kopieren
ik blijf het een bizar ding vinden, net als mensen die op de snelweg filmpjes en foto's maken van een ernstig ongeluk.
Een jaar of 2 volgens mij, kwam er in Nijmegen een motorrijder om het leven door een botsing met een lantaarnpaal. Die man werd gereanimeerd en daar stonden moeders met kinderen!!!! bij, ook foto's en filmpjes te maken.
Ik heb heel veel bewondering voor hulpverleners die zich hierbij kunnen beheersen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij altijd af wat er nu zo interessant is om te filmen en foto's van te maken. Het zou jouw geliefde maar zijn die daar ligt. Ik blijf sowieso niet staan kijken als ik zie dat er voldoende hulpverleners zijn. Als slachtoffer zit je helemaal niet te wachten op pottenkijkers. En dan zijn er ook nog mensen die dit gelijk op social media zetten Je zou maar nabestaande zijn.

Ik begrijp echt dat de politie op dat moment andere zaken aan het hoofd heeft en dus geen tijd heeft om bekeuringen uit te schrijven. Maar van mij mogen ze.

Je ziet het ook vaak bij ongevallen op de snelweg, dat passanten filmen en foto's maken. Waarom? En dat gebeurd echt niet alleen door de bijrijders, ook door bestuurders zelf. Levensgevaarlijk dus.
Ik vind het bizar! En hoe nieuwsgierig ik ook ben, uit respect zou ik doorlopen in plaats van te blijven staan en te gaan kijken hoe iemand gereanimeerd word. Hoe iemand het in zijn hoofd kan verantwoorden om zijn telefoon er bij te pakken en te gaan filmen snap ik echt niet.
100% eens.
Waarom wil je dat filmen?
Wat ga je met die film doen? Later terugkijken? Delen met vrienden (waarom?)
Vind je het ook okay als jij daar dood ligt te gaan en je bovenkleding wordt van je lijf gerukt om te reanimeren en 20 wildvreemden filmen dat? Of als het je moeder/vader/kind/partner betreft?
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk, dan spoor je echt niet. En inderdaad, wat moet je in godsnaam met zo’n filmpje? Doorsturen naar al je vrienden en op Facebook zetten? :facepalm:
Het zou verhelderend zijn als dit soort ramptoeristen zich een nader kwamen verklaren.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
02-11-2018 11:37
Het zou verhelderend zijn als dit soort ramptoeristen zich een nader kwamen verklaren.
Ja, dat zou ik ook graag willen. Want het is geen enkeling meer die dit blijkbaar normaal vindt om te doen. Daarvoor komt het te vaak voor en zoals bij dit voorbeeld ook, het zijn er tientallen! bij 1 voorval.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
Ik word agressief van zulke mensen.
Alle reacties Link kopieren
Tijd terug was er een vrouw in de media die ook ongelukken filmde enzo.
Zij gaf als verklaring dat ze het 'leuk' vond om dit soort nieuws als eerste te delen op Facebook, want daar stond zij ook om bekend, dat ze snel nieuws deelde :facepalm:

Ziekelijk gedrag.
Ongelooflijk onbeschoft en bizar.. de mensen die dit doen zijn sensatie zoekers en scoren op dat moment blijkbaar een interessant verhaal ofzo. Om van te kotsen.
Blijkbaar hebben deze mensen een publiek die die filmpjes op prijs stelt. Als ze alleen maar afkeurende reacties zouden krijgen, zou dat filmen snel ophouden.
Ik zou het wel een goed idee vinden om hier een bekeuring voor te geven. De afweging/beoordeling zou ik bij agenten laten. Net als bij roekeloos rijgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Zou het een bepaald soort mensen zijn die dit doen? Mannen meer dan vrouwen?
Je moet er maar aan denken op zo'n moment je camera boven te halen. Daar zouden mijn gedachten dan niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk gedrag, dat soort mensen zou eens goed dit filmpje moeten bekijken:

https://youtu.be/nRmuaVPiodI
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag er een straf opstaan, dit is één van de weinige dingen waar ik echt boos van kan worden.

Ik ga dit soort dingen altijd uit de weg. Als ik niet kan helpen heb ik er niets te zoeken, dus laat ik die mensen lekker met rust.
Stelletje idioten.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
Zireael schreef:
02-11-2018 12:02
Van mij mag er een straf opstaan, dit is één van de weinige dingen waar ik echt boos van kan worden.

Ik ga dit soort dingen altijd uit de weg. Als ik niet kan helpen heb ik er niets te zoeken, dus laat ik die mensen lekker met rust.
Stelletje idioten.
Ben het helemaal met je eens. Zo heb ik eens iemand zien liggen op straat hier in het dorp die gereanimeerd werd. Ik zag aan de huidskleur dat de beste man overleden was, heel akelig om te zien, bah. Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om te gaan filmen.
Ach ja de kracht van social media he. Heb je weer wat stoers om op je facebook te kwakken. Te sneu voor woorden dat soort figuren.

Mijn moeder's vriend kijkt ook altijd naar dat soort filmpjes. Laatst nog een gezien van een man in China die in de brand gestoken door de straat liep te rennen en niemand die even een deken erover gooit of wat doet, nee hoor iedereen stond stoer te filmen. Je zou eens helpen. Ik wil die filmpjes ook niet zien, ik word er misselijk van.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam een keer een filmpje op Facebook tegen van ons affikkende huis. Vond ik niet geweldig. :-[
Alle reacties Link kopieren
Ik word er woest van. Ik vind het schaamteloos gedrag en wel zo respectloos. Ik begrijp gewoon niet dat je op zo’n moment bezig bent met likes verzamelen ipv je discreet terug te trekken in deze strijd tegen de dood. Schaamteloos!
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
02-11-2018 12:19
Ik kwam een keer een filmpje op Facebook tegen van ons affikkende huis. Vond ik niet geweldig. :-[
Verschrikkelijk he, wat ikzelf als erg heb ervaren is dat de "brandliefhebbers" er eerder waren dan de brandweer. Ze stonden niet in de weg overigens, maar als je in zo'n situatie zit zit je helemaal niet wachten op onbekenden die naar jouw ellende kijken.

Overigens zijn er officieel aangestelde persfotograven die foto's en filmpjes mogen maken. Deze werken meestal heel discreet.
rosanna08 schreef:
02-11-2018 11:16
Ik heb heel veel bewondering voor hulpverleners die zich hierbij kunnen beheersen.
Mijn man is brandweerman. Hij kan er boeken over volschrijven wat hij meemaakt qua ramptoerisme. Mensen die inderdaad staan te filmen bij reanimaties, maar ook bij woningbranden (met slachtoffers) onder het lint doorkomen en foto's staan te maken.

Het wordt wel steeds erger. Politie is nu ook standaard nodig bij welk incident dan ook hier om te zorgen dat iedereen ongestoord z'n werk kan doen en dat het incident niet al op facebook staat voordat eventuele familie ingelicht is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven