Waarom de focus op fatshaming en niet op bodyshaming?

03-11-2018 08:21 83 berichten
Of wat mij betreft shaming in zijn totaliteit!

In de media is er weer veel aandacht voor een maatje meer tot aan morbide obesitas. Als ik soms hoor wat er tegen dikkere mensen wordt gezegd, uit hun eigen omgeving of gewoon wildvreemden op straat, dan ben ik echt in shock. Totdat ik me realiseerde dat ik evenveel opmerkingen heb gekregen over mijn gewicht toen maar niet uit het ondergewichtgebied kwam. Ja, ik was een persoon die alles kon eten zonder aan te komen.

Gelukkig is het me uiteindelijk gelukt om mijn streefgewicht te halen. Maar de laatste tijd begin ik weer zenuwachtig te worden, en dat komt omdat ik blijkbaar weer wat afgevallen ben.

Ik weet dat het voor velen als een luxeprobleem klinkt, maar ik vond de opmerkingen over mijn gewicht altijd vreselijk (voor duidelijkheid, ik was absoluut geen vel over been maar wel mager). Komt er ooit een campagne tegen skinnyshaming?

Wat ik me dus afvraag is waarom de media een bepaalde groep onder de aandacht wil brengen, terwijl je shaming om wat voor reden dan ook in zijn geheel moet afkeuren. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua keuzes van mensen. Ik heb ook mijn beperkingen en blinde vlekken, maar ik doe het al een stuk beter dan jaren geleden. Al heb ik nooit van mijn leven een opmerking gemaakt over iemands gewicht (behalve laatst een kennis die opeens was gehalveerd).

Hmm, de kern van mijn betoog? Wilde dit kwijt en ik hoop dat we met z'n allen eens minder gaan shamen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar ik vind dat er juist onwijs veel aandacht is voor bodyshaming ipv alleen fatshaming.
Zanahoria schreef:
03-11-2018 08:23
Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar ik vind dat er juist onwijs veel aandacht is voor bodyshaming ipv alleen fatshaming.
Onder wat ik beschrijf valt ook het afsnauwen wat je wel online doet maar irl niet. Het is niet nodig.
Maloochem schreef:
03-11-2018 08:26
Onder wat ik beschrijf valt ook het afsnauwen wat je wel online doet maar irl niet. Het is niet nodig.

Waarom is het in jouw ogen snauwen? Er komt een vraag onder welke steen je gelegen hebt en daarna een mening: “ik vind..”

Je bedenkt zelf de toon die erbij hoort. Het zijn nu slechts woorden op een scherm. Daar mag men ook bij stilstaan. ;)
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
03-11-2018 08:26
Onder wat ik beschrijf valt ook het afsnauwen wat je wel online doet maar irl niet. Het is niet nodig.
Dan heb je het dus niet over bodyshamen maar over een eventuele toon door de luisteraar gehoord en niet perse door de verteller meegegeven van een boodschap in het algemeen.

Ik ben het eens met zanahoria.
subon wijzigde dit bericht op 03-11-2018 08:34
0.13% gewijzigd
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
03-11-2018 08:23
Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar ik vind dat er juist onwijs veel aandacht is voor bodyshaming ipv alleen fatshaming.
Nou dit dus.
Ja, misschien heb ik de toon erbij bedacht.

Er wordt wel gesproken over bodyshaming in de media, maar hoeveel mensen die tegen ondergewicht vechten zijn aan het woord geweest?
Ik zie de aandacht voor bodyshaming in het algemeen wel steeds meer voorbij komen.

En degene in mijn omgeving die commentaar geven op het feit dat ik af moet vallen, zijn dezelfde personen die commentaar geven op mensen als ze weer te veel zijn afgevallen. Of te gespierd zijn. Of er moe uit zien of weet ik het wat.
anoniem_370133 wijzigde dit bericht op 03-11-2018 08:40
58.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ee zijn nu eenmaal meer te dikke dan te dunne mensen, dus hoor en lees je daar meer over.
Maar dat te dunne mensen ook van alles te horen krijgen is best wel bekend volgens mij.
Iedereen krijgt van alles te horen, zodra je ergens in afwijkt van het gemiddelde (wat dat gemiddelde dan ook is): langer, korter, dikker, dunner, haarkleur, grote neus, kleine neus, slimmer, dommer, enz. enz.

Door te denken dat alleen jouw 'anders zijn' minder aandacht krijgt zet je jezelf in de slachtofferrol en geef je wat mij betreft blijk van een beperkt inzicht in hoe mensen met elkaar omgaan.

Zorg dat je naaste omgeving niet zo veroordelend is en leer de rest van je af te laten glijden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik denk dat je moet leren verdragen. Er zullen nu eenmaal altijd mensen zijn die iets vinden en dat niet alleen. Het wordt ook ongevraagd geuit.
Lengte,gewicht,opvoedkwaliteiten,carrière,opleidingsniveau grote/ plaats woning etc etc
De ene keer zeg je er wat van, de andere keer laat je het gaan.
Owlette schreef:
03-11-2018 08:37
Ik zie de aandacht voor bodyshaming in het algemeen wel steeds meer voorbij komen.
Klopt. Misschien had ik het anders moeten formuleren. Ik bedoel ik zie alleen mensen die spreken over het omgaan met de extra kilo's of herstellen van een eetstoornis en hun vollere lichaam omarmen. Prachtig! Maar geen dunne mensen die van nature zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
03-11-2018 08:41
Klopt. Misschien had ik het anders moeten formuleren. Ik bedoel ik zie alleen mensen die spreken over het omgaan met de extra kilo's of herstellen van een eetstoornis en hun vollere lichaam omarmen. Prachtig! Maar geen dunne mensen die van nature zo zijn.
Ofwel kijk je dan niet goed, ofwel is je omgeving vrij beperkt.
Ik heb zowel mensen met overgewicht als mensen met ondergewicht in mijn omgeving. En ik zie dat de oordelen vergelijkbaar zijn en de worsteling om op een gezond gewicht te komen ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Maloochem schreef:
03-11-2018 08:41
Klopt. Misschien had ik het anders moeten formuleren. Ik bedoel ik zie alleen mensen die spreken over het omgaan met de extra kilo's of herstellen van een eetstoornis en hun vollere lichaam omarmen. Prachtig! Maar geen dunne mensen die van nature zo zijn.
Omdat die veel minder problemen ervaren natuurlijk.

Ik heb zelf ernstig ondergewicht gehad en het enige wat ik veelvuldig hoorde was: O, ik wou dat ík alles kon eten wat ik wilde! :facepalm:
Solomio schreef:
03-11-2018 08:39
Door te denken dat alleen jouw 'anders zijn' minder aandacht krijgt zet je jezelf in de slachtofferrol en geef je wat mij betreft blijk van een beperkt inzicht in hoe mensen met elkaar omgaan.
Eens met de rest maar niet met dit stuk. Ja, ik begin nu weer zenuwachtig te worden en maak mijn zichtbaar wordende ribben alvast nat, maar ik voel me absoluut geen slachtoffer. In mijn OP zeg ik dat shaming in het algemeen afgekeurd moet worden. Uiteindelijk ligt het aan de mensen die de behoefte hebben om commentaar te leveren op het "anders zijn" van anderen. Dus eigenlijk die mensen aanpakken :)
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
03-11-2018 08:41
Klopt. Misschien had ik het anders moeten formuleren. Ik bedoel ik zie alleen mensen die spreken over het omgaan met de extra kilo's of herstellen vanr een eetstoornis en hun vollere lichaam omarmen. Prachtig! Maar geen dunne mensen die van nature zo zijn.
Ik snap je niet meer
Waarom raakt het je zo?
Mensen zullen altijd een mening hebben en sommige uiten dat ook.
Zowel te dikke mensen als te dunne mensen vallen op. Te dik zijn of te dun zijn is niet gezond. Iedereen die een duidelijk te dik of duidelijk te dun persoon ziet, zal bij zichzelf denken ' Die ziet er niet gezond uit'. Of ze daar dan vervolgens ook iets van gaan zeggen, hangt vooral van hun fatsoen en empathisch vermogen af.
greenmoustache schreef:
03-11-2018 08:47
Ik snap je niet meer
Er wordt gesproken van bodyshaming (dus niet specifiek fatshaming), maar er wordt nergens aandacht geschonken aan mensen met ondergewicht.
Tja, ik ben heel dun, altijd geweest ook. Nu na 3 kinderen nog steeds (te) dun.
En ik kreeg en krijg ook altijd vervelende opmerkingen, dat ik "gewoon" meer moet eten, of dat het lijkt dat ik anorexia heb, of het wel goed met me gaat.
Maar ook opmerkingen zoals: Wow, ik ben jaloers op je, ik wou dat ik alles kon eten. Of: Wees blij dat je kan eten wat je wil. Of: Dan moet je gewoon meer naar de McDonalds gaan. :facepalm:

Ondertussen doet het me niet meer zoveel, maar als tiener had ik hier echt heel veel moeite mee en kwetste me dat echt diep.
Waarom moeten we überhaupt opmerkingen maken over elkaar???
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 03-11-2018 08:58
0.16% gewijzigd
Lillybit schreef:
03-11-2018 08:48
Waarom raakt het je zo?
Mensen zullen altijd een mening hebben en sommige uiten dat ook.
Denk dat ik flashbacks kreeg omdat ik nu wat ben afgevallen. Ik ga me er vandaag druk om maken en vanaf morgen weer loslaten. Anders kost het me nog meer gewicht :-[
Maloochem schreef:
03-11-2018 08:57
Denk dat ik flashbacks kreeg omdat ik nu wat ben afgevallen. Ik ga me er vandaag druk om maken en vanaf morgen weer loslaten. Anders kost het me nog meer gewicht :-[
Mensen die denken alles maar te moeten kunnen ventileren zijn gewoon onnadenkende, vervelende mensen. Wat is jouw reactie op iemand als er wat gezegd word?
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk hecht je aan andermans mening. Aangezien wij sociaal levende wezens zijn is dat tot op zekere hoogte normaal, maar je kan je ook afvragen of je op elk meninkje van elke persoon moet reageren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik word een beetje heel erg moe van dat gejank over shaming. Mensen vinden altijd wel wat van elkaar, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Accepteer dat gewoon, haal je schouders op en live on.
.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
03-11-2018 08:55
Er wordt gesproken van bodyshaming (dus niet specifiek fatshaming), maar er wordt nergens aandacht geschonken aan mensen met ondergewicht.
Dat is niet waar! Het gaat óók over ondergewicht.
Wat Solomio zegt, er zijn gewoon meer mensen met overgewicht dan met ondergewicht. Logisch dus dat het daar vaker over gaat. Bovendien valt overgewicht meer op.
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben altijd wel een mening, over alles. Erg vermoeiend om daar steeds je eigen leven op af te moeten stemmen, je doet het toch nooit genoeg om het iedereen naar de zin te maken.

Het jezelf naar de zin maken in dit leven lijkt me een betere opgave. Er een gezonde levensstijl op na houden en voor de rest af en toe even je innerlijke Elsa aanzetten: Let it gooooo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven