Welke krant?

09-11-2018 10:58 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik dit op de goede plek plaats maar gezien het te maken heeft met het volgen van de actualiteiten leek het me geschikt.
Na een aantal jaar geen krant te hebben gehad wil ik nu weer een abonnement nemen. Het liefst digitaal zodat ik overal op mijn telefoon kan lezen. Headlines kan ik natuurlijk ook op bijv nu.nl lezen maar ik ben juist geïnteresseerd in de achtergronden en opiniestukken. Welke krant lezen jullie en waarom? Landelijk of regionale krant? Wat zijn aanraders?
Alle reacties Link kopieren
NRC. Next
Veel achtergrondverhalen. Toegankelijk geschreven.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Nrc nexr, digitaal. Volkskrant op papier, al 35 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Volkskrant, heeft de beste weekend editie en weinig artikelen over luxe of lifestyle (zoals bijv. wel bij de NRC).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een weekend abbo op de Telegraaf. Fijne en overzichtelijke krant met een extra magazine. " Vrouw" heet dat magazine.
Alle reacties Link kopieren
Probeer gewoon wat kranten uit, dan merk je vanzelf welke je het best bevalt. Je kunt bij elke krant wel gratis of voor een paar euro een proefabonnement van een paar weken krijgen.
Alle reacties Link kopieren
De Telegraaf vind ik meer een roddelblad dan een krant.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-11-2018 11:35
De Telegraaf vind ik meer een roddelblad dan een krant.
Hoezo dat? Om die ene pagina shownieuws?
Voor de rest zijn het goede artikelen. Sport en politiek wordt op de voet gevolgd, evenals misdaad.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
09-11-2018 11:40
Hoezo dat?

Om de suggestieve koppen, de sensatiezoekende foto's en de slecht geschreven artikelen. En vooral omdat er weinig diepgang in zit.
Hier al jaren de Volkskrant. Hele goede bijlagen in het weekend, lekker leesbaar door een goede opmaak.
Ik bemerk echter de laatste tijd steeds meer dat sommige artikelen erg subjectief geschreven zijn. Nu zal dit in enige mate onontkoombaar zijn, maar het ligt er soms wel duimendik bovenop. Bijvoorbeeld bij de artikelen over Trump.
Niet dat ik nou zo'n Trump-fan ben, absoluut niet, maar ik vorm graag mijn eigen mening op basis van zo objectief mogelijk gebrachte feiten. Nu heb ik het idee een bepaalde richting op geduwd te worden. En dat wil ik niet. Het brengt me ook aan het twijfelen aan de rest van het nieuws.

Misschien dat ik dus ga overstappen.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-11-2018 11:42
Om de suggestieve koppen, de sensatiezoekende foto's en de slecht geschreven artikelen. En vooral omdat er weinig diepgang in zit.
Oke, dat zie ik totaal anders.
Gelukkig dat er meerdere kranten zijn. Voor ieder wat wils.
Dymphnatam schreef:
09-11-2018 11:50
Nu heb ik het idee een bepaalde richting op geduwd te worden. En dat wil ik niet. Het brengt me ook aan het twijfelen aan de rest van het nieuws.
Toen ik meerdere kranten naast elkaar las, viel mij op dat sommig nieuws de Volkskrant helemaal nooit haalde. (En ander nieuws pas een dag later.)
Het is gemakkelijker om bijvoorbeeld de Telegraaf te 'ontkleuren' dan achter nieuws te komen dat de krant niet eens in mag komen.
3thee schreef:
09-11-2018 11:59
Toen ik meerdere kranten naast elkaar las, viel mij op dat sommig nieuws de Volkskrant helemaal nooit haalde. (En ander nieuws pas een dag later.)
Het is gemakkelijker om bijvoorbeeld de Telegraaf te 'ontkleuren' dan achter nieuws te komen dat de krant niet eens in mag komen.

Sowieso is "nieuws" al enigszins aan devaluatie onderhevig. Veel artikelen worden volgens mij gewoon gekocht of uit andere kranten overgenomen.
Welke krant lees jij dan? De Telegraaf?
Dymphnatam schreef:
09-11-2018 12:10
Sowieso is "nieuws" al enigszins aan devaluatie onderhevig. Veel artikelen worden volgens mij gewoon gekocht of uit andere kranten overgenomen.
Welke krant lees jij dan? De Telegraaf?
Ik lees nu alleen nog maar online. Alleen de kranten die openbaar toegankelijk zijn dus. Ik ben net weer door mijn 5 gratis artikelen Volkskrant heen, dus nu even Telegraaf, lokale krant (aka AD lokaal), Britse krant, en soms de site van de provinciale omroep. Als er iets is waar ik een andere internationale krant voor nodig heb, zoek ik die op. Ik kan ook andere talen lezen.
3thee schreef:
09-11-2018 12:16
Ik lees nu alleen nog maar online. Alleen de kranten die openbaar toegankelijk zijn dus. Ik ben net weer door mijn 5 gratis artikelen Volkskrant heen, dus nu even Telegraaf, lokale krant (aka AD lokaal), Britse krant, en soms de site van de provinciale omroep. Als er iets is waar ik een andere internationale krant voor nodig heb, zoek ik die op. Ik kan ook andere talen lezen.

Hier moet ik over nadenken. Misschien is deze manier van nieuws "consumeren" ook wel iets voor mij. Ik ben echter ook zo gehecht aan mijn papieren krantje, en tot nu toe krijg ik hem ruim op tijd (lees: kwart over zes 's ochtends), wat perfect bij mijn leven past.

keuzes, keuzes....
Alle reacties Link kopieren
Telegraaf voor misdaad, politiek en economisch nieuws, hun redacties daarop verslaan met gemak die van de andere dagbladen. AD voor nieuws uit de regio Rotterdam en Topics voor alles wat ik dan nog mis.
Ik vind de columns van Sylvia WItteman (Volkskrant) en van Nausica Marbre en Leon de WInter (beide Telegraaf) echt leuk om te lezen. SW omdat ze af en toe echt lekker tegendraads jegens haar eigen krant is (uitspraken als 'vroeger was ik nog links') NM omdat ik haar echt heel slim vind en LW omdat hij zionist is.
In het weekend pak ik bij de pomp vaak Trouw mee. Hun twijfelende motto 'misschien wel de beste krant van Nederland' vind ik super. Ze zoeken -vind ik- het midden, hebben vaak in De Verdieping mooie artikelen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ja, papier leest wel fijner. Ik heb het idee dat je dan de kleine berichtjes net even wat minder vaak overslaat. Al dat scrollen door foto's en reclame helpt niet mee online.
Aan de andere kant ben je online weer veel sneller bij een verdieping of uitbreiding van het nieuws. Gewoon een nieuw tabblad openen en een internationale site kiezen, als je vindt dat het korte internationale berichtje je niet helemaal bevredigt. Bijvoorbeeld.

Tijdstip van bezorging is ook weer zo wat. Er is één krant die hier 's middags wordt bezorgd in de straat (NRC?) en dan heb je al het acute nieuws al meegekregen via andere kanalen. De Volkskrant komt hier aan de late kant in de ochtend, dus daar was mijn man ook niet voor, omdat hij dan pas de krant zag als hij uit zijn werk kwam - en dan gold hetzelfde als voor het NRC. Ook de lokale krant komt iets te laat (samen met de Volkskrant bezorgd). Ik lees die wel eens als ze verkeerd bezorgd zijn en ze niet naar een paar huizen verderop hoeven omdat ze hem zelf ook gekregen hebben, maar dat is 1x per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag het Nederlands Dagblad maar dat spreekt natuurlijk wel een heel specifiek publiek aan.
Verder vind ik Trouw ook goed.

Ik hou absoluut niet van sport/showbizz/lifestyle artikelen. Ik wil gewoon nieuws lezen en vooral goede achtergrond artikelen. Ik probeer dus een krant uit te zoeken waar je zo min mogelijk van dat soort zaken vindt (hoewel sport moeilijk te vermijden is bij de meeste kranten)


Nadeel van NRC vind ik inderdaad de middagbezorging.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-11-2018 12:33
Ja, papier leest wel fijner. Ik heb het idee dat je dan de kleine berichtjes net even wat minder vaak overslaat. Al dat scrollen door foto's en reclame helpt niet mee online.
Aan de andere kant ben je online weer veel sneller bij een verdieping of uitbreiding van het nieuws. Gewoon een nieuw tabblad openen en een internationale site kiezen, als je vindt dat het korte internationale berichtje je niet helemaal bevredigt. Bijvoorbeeld.

Tijdstip van bezorging is ook weer zo wat. Er is één krant die hier 's middags wordt bezorgd in de straat (NRC?) en dan heb je al het acute nieuws al meegekregen via andere kanalen. De Volkskrant komt hier aan de late kant in de ochtend, dus daar was mijn man ook niet voor, omdat hij dan pas de krant zag als hij uit zijn werk kwam - en dan gold hetzelfde als voor het NRC. Ook de lokale krant komt iets te laat (samen met de Volkskrant bezorgd). Ik lees die wel eens als ze verkeerd bezorgd zijn en ze niet naar een paar huizen verderop hoeven omdat ze hem zelf ook gekregen hebben, maar dat is 1x per jaar.
Al jouw problemen zijn in één handeling op te lossen: neem een digitaal abonnement. Je krijgt dan precies hetzelfde als de krant op papier, maar dan digitaal. De digitale krant van bijvoorbeeld het AD is echt anders dan de app van het AD. De pagina's zien er precies hetzelfde uit, dus je ziet de kleine en de grote berichtjes in één oogopslag. Ik vind het een uitkomst. Enkel als er een bijlage is die ik wil bewaren koop ik de krant op papier.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
09-11-2018 13:30
Al jouw problemen zijn in één handeling op te lossen: neem een digitaal abonnement. Je krijgt dan precies hetzelfde als de krant op papier, maar dan digitaal. De digitale krant van bijvoorbeeld het AD is echt anders dan de app van het AD. De pagina's zien er precies hetzelfde uit, dus je ziet de kleine en de grote berichtjes in één oogopslag. Ik vind het een uitkomst. Enkel als er een bijlage is die ik wil bewaren koop ik de krant op papier.
Bedankt. Dat klinkt wel als iets om te overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
09-11-2018 11:50
Ik bemerk echter de laatste tijd steeds meer dat sommige artikelen erg subjectief geschreven zijn. Nu zal dit in enige mate onontkoombaar zijn, maar het ligt er soms wel duimendik bovenop. Bijvoorbeeld bij de artikelen over Trump.
Niet dat ik nou zo'n Trump-fan ben, absoluut niet, maar ik vorm graag mijn eigen mening op basis van zo objectief mogelijk gebrachte feiten. Nu heb ik het idee een bepaalde richting op geduwd te worden. En dat wil ik niet. Het brengt me ook aan het twijfelen aan de rest van het nieuws
Hm... Dit is wel iets om in mijn overweging mee te nemen.

Ook dat de Telegraaf zo'n goede misdaad redactie heeft. Dat is wel iets wat ik interessant vindt om te lezen maar hun reputatie van veredeld roddelblad houdt me wel een beetje tegen.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-11-2018 11:34
Probeer gewoon wat kranten uit, dan merk je vanzelf welke je het best bevalt. Je kunt bij elke krant wel gratis of voor een paar euro een proefabonnement van een paar weken krijgen.
Goed idee, maar dit kan niet bij alle kranten volgens mij. Bij NRC next bijvoorbeeld niet.
NRC. Is inderdaad een avondkrant, maar is een compromis. Echtgenoot is nogal econoom, dus in zijn ogen voldoet deze krant als enige op dat vlak. Ik lees liever Volkskrant, maar dat is hem te zuur en te links. Trouw was hem te anti-katholiek en is mij wat te zijig. Het regionale Dagblad hier is vrij gemeen soms en biedt weinig internationale diepgang. Dus al met al is NRC de beste keus hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees thuis NRC. Doordeweeks digitaal en de weekendkrant op papier. Over het algemeen ben ik erg tevreden al kan het niveau van de artikelen wel verschillen per journalist.
Voor het actuele nieuws kijk ik op internet, maar voor achtergrondartikelen vind ik het heel fijn om een krantenabonnement te hebben. Ook omdat ik zo artikelen lees over onderwerpen waar ik online nooit zo snel op geklikt zou hebben.

Voor mijn werk lees ik ook vaak het FD, de Volkskrant en de Telegraaf. Telegraaf is erg goed wat betreft economisch nieuws, maar de rest is erg gekleurd. Datzelfde geldt wat mij betreft voor de Volkskrant. Ik heb vaak het idee dat die krant één grote opinie-pagina is (weinig hoor-en-wederhoor en subjectief taalgebruik), al heeft Volkskrant wel een goede cultuurbijlage. FD zou ik alleen lezen als je fanatiek belegger bent.
Alle reacties Link kopieren
Trouw

Het is de krant van de - politiek- tegenstanders dus tenenkrommend maar veel achtergrond artikelen en niet onbelangrijk het geeft me inzicht in de wondere denkwereld van Groen Links , CU etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven