Nederlandse mannen en vrouwen moeten minder gaan werken.

12-11-2018 13:52 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit naar aanleiding van het topic “Nederlandse vrouwen moeten minder gaan werken” waarin wotdt gesteld dat meer, meer, meer goed zou zijn.

Er wordt te veel tijd aan werken besteed, en dat terwijl veel uitgevoerde werkzaamheden niks bijdragen aan de welvaart of het welzijn van de maatschappij.(https://mens-en-samenleving.infonu.nl/s ... aeber.html). Verder zorgen werkenden voor files, voor overvolle treinen, voor stresssituaties, en voor hogere prijzen.

Als al het zinvolle werk verdeeld zou worden over de hele beroepsbevolking zou iedereen maar 15 uur hoeven te werken om het huidige welvaartspeil te handhaven. Verder zouden we meer tijd hebben voor belangrijke zaken zoals gezin, vriendschappen, Bildung en aandacht voor de naasten.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik Moet HeLeMaal Niks!
puh
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa! Ik werk 0 uur, vind dat een ander meer recht heeft op werk omdat ik al samenwoon met een partner die een baan heeft.
Zie je wel, ik ben gewoon erg sociaal :cheer2:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-11-2018 13:54
Ik Moet HeLeMaal Niks!
puh
Nee, jij hebt ook nog tijd om hele dagen op t forum te hangen. Dus lekker houden die baan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja, dubbel salaris en halvering van werkuren. Ik ben voor.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-11-2018 13:55
Nee, jij hebt ook nog tijd om hele dagen op t forum te hangen. Dus lekker houden die baan.
ja, had jij ook kunnen hebben, had je maar je best moeten doen op school
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal voor.
Om me heen zie ik mensen vol stress achter de feiten rennen, soms zinloos werk doen (heb ik in ieder geval wel gehad) omdat de baas het wil.

Intussen moet het geld worden uitgegeven aan onzinspullen die ons milieu onnodig belasten (allen de productie al!) en waarvoor mensen aan de andere kant van de wereld voor een hongerloontje aan werken.

Alleen hoe regelen we dat?

Zolang de machtige mensen rijk worden van dit huidige systeem zie ik niet zo snel dat dit wordt opgelost...
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-11-2018 13:54
Jaaaa! Ik werk 0 uur, vind dat een ander meer recht heeft op werk omdat ik al samenwoon met een partner die een baan heeft.
Zie je wel, ik ben gewoon erg sociaal :cheer2:
Of gewoon lui.
Alle reacties Link kopieren
Ter verduidelijking:
In iedere organisatie wemelt het ervan: onzinbanen. Topbestuurders die bezig zijn met overnames en fusies, managers die beleidslijnen uitzetten of dingen vernieuwen vanwege het vernieuwen, onderknuppels die veranderingen verkopen, administratief ondersteunen of juridisch regelen.

In 2013 lanceerde de antropoloog David Graeber de term bullshit-jobs. Ongeveer driekwart van al het werk dat in de westerse maatschappij wordt gedaan is niets meer dan zinloze tijdsvulling en draagt niets bij aan een betere wereld. Daaronder behoort het leeuwendeel van de banen in het management, financiële dienstverlening, communicatie, marketing en administratie. Mensen met onzinbanen zijn sterk vertegenwoordigd in de kletsende klasse die excelleren in de media.

Slechts een kwart van de banen levert producten en diensten waar daadwerkelijk behoefte aan is. Die kunnen, zoals de schoonmakers of treinmachinisten, de hele boel ontregelen met een staking. Als bankiers, juristen of pr-mensen dit doen zal niemand er erg in hebben.

Graeber noemde de opkomst van bullshit-jobs de verklaring voor het feit dat de voorspelling van John M. Keynes uit 1930 voor een 15-urige werkweek nog niet is gerealiseerd. Daadwerkelijk wordt volgens hem gemiddeld allang slechts 15 uur per week zinvol werk gedaan. De rest gaat verloren aan bezigheden als het verzenden van e-mails, het bijwerken van het Facebook-profiel, het posten op het Viva Forum, het marketen van nieuw beleid en veel vergaderen.

Terwijl in 1930 driekwart van de mensen productief werk verrichtte - het verbouwen van voedsel, het bouwen van woningen, het maken van spullen, het verlenen van medische zorg - is dat nu nog maar een kwart. Mechanisering, automatisering en digitalisering hebben die banen deels vernietigd. Daarvoor in de plaats zijn complete sectoren met overbodig werk uit de grond gestampt: juridische diensten, telemarketing, pr, financiële advisering. Omdat zoveel mensen zo druk zijn met hun nutteloze werk ontstaan weer andere banen als pizzakoeriers en hondenuitlaters, aldus Graeber.

Het lijkt of de westerse landen, net als de voormalige communistische staten, banen scheppen om te voorkomen dat mensen gaan niksen. Graeber zag het zelfs als een grote samenzwering. De politieke elite vreest dat ledigheid bij de massa tot moreel verval zal leiden. Daarom worden doelbewust bullshit-jobs gecreëerd. Afgezien van deze samenzweringstheorie kan de grote toename van bullshit-jobs wel een verklaring zijn voor het feit dat de productiviteit in het computertijdperk nauwelijks meer stijgt.

Het is mogelijk ook de reden dat startups zo vaak succesvoller zijn dan gevestigde ondernemingen bij innovatie. Google en Facebook versloegen alle mediagiganten omdat zij platte organisaties zijn waar de creativiteit niet door mensen met bullshit-jobs in een keurslijf wordt gedwongen.

Totdat ook zij zelf de bullshit-jobs creëren.
Peter de Waard in de Volkskrant
oudebaas wijzigde dit bericht op 12-11-2018 14:14
Reden: Eigen aanvulling
0.63% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
karin6789 schreef:
12-11-2018 14:03
Of gewoon lui.
Of allebei. :) Maar ik sta er wel achter, achter een partner vinden die veel verdient zodat je niet hoeft te werken.
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
12-11-2018 14:00
Ik ben helemaal voor.
Om me heen zie ik mensen vol stress achter de feiten rennen, soms zinloos werk doen (heb ik in ieder geval wel gehad) omdat de baas het wil.

Intussen moet het geld worden uitgegeven aan onzinspullen die ons milieu onnodig belasten (allen de productie al!) en waarvoor mensen aan de andere kant van de wereld voor een hongerloontje aan werken.

Alleen hoe regelen we dat?

Zolang de machtige mensen rijk worden van dit huidige systeem zie ik niet zo snel dat dit wordt opgelost...
Inderdaad. Ik heb het op mjn werk vaak genoeg meegemaakt, dat je tientallen uren in een project stopt, samen met anderen die er ook tientallen uren aan besteden, en dat het rapport of verslag rechtstreeks het archief in gaat en dat noemand er wat mee doet.
Oh ja, en dan moet het halve bedrijf eerst nog naar zo’n powerpoint presentatie over dat project kijken tijdens werktijd.

Eerlijk verdelen van zinvol werk, al dan niet in combinatie met een basisinkomen, zal ontstressen. En geld voor een basisinkomen iser genoeg, men kan immers ook alle zinloze banen betalen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Wacht op de volgende golf.
Software & internet zal talloze bureaujobs en managementposities overbodig maken. Voorlopig wordt de implementatie hiervan nog afgeremd omdat diegene die erover beslissen hun eigen positie ondermijnen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
12-11-2018 14:05
Of allebei. :) Maar ik sta er wel achter, achter een partner vinden die veel verdient zodat je niet hoeft te werken.
En lekker afhankelijk bent. Pffft... wat mijn partner verdient heeft echt nul komma nul te maken met mijn eigen inkomen. Moet er niet aan denken om afhankelijk te zijn.
Sophiever schreef:
12-11-2018 14:05
Of allebei. :) Maar ik sta er wel achter, achter een partner vinden die veel verdient zodat je niet hoeft te werken.
Sta je er ook achter dat degene die niet werkt omdat de partner veel geld verdient uiteindelijk een uitkering krijgt omdat diezelfde partner er met een ander vandoor gaat?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
12-11-2018 14:13
Sta je er ook achter dat degene die niet werkt omdat de partner veel geld verdient uiteindelijk een uitkering krijgt omdat diezelfde partner er met een ander vandoor gaat?
Die partner moet in de regel alimentatie betalen. Verder zou het probleem met een basisinkomen en een verdeling van zinvolle arbeid niet bestaan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
12-11-2018 14:16
Die partner moet in de regel alimentatie betalen. Verder zou het probleem met een basisinkomen en een verdeling van zinvolle arbeid niet bestaan.
Denk jij dat dat voldoende is om toeslag-loos te kunnen leven?
Ik heb eens een docu gezien over ik dacht Scandinavië (No, Zwe of Fi dat weet ik nou ff niet meer) waarin het welzijn van de mensen voorop stond. Daar was al bewezen dat wanneer mensen meer tijd besteden aan ontspanning en minder uren aan werk de mensen eigenlijk veel productiever waren en veel gezonder. Want minder stress, werken voor de leuk (en niet inkakken na 6 uur gewerkt te hebben en dan nog 2 uur moeten werken. De mensen waren rustiger, geduldiger en vriendelijker naar elkaar want geen stress. Lijkt mij heerlijk.

Even een voorbeeld: ik zie om mij heen dat mensen zich uit de naad werken en gestresst omdat ze het werk voor 2 moeten doen want werkplekken zijn wegbezuinigd, zo !ekker kostenbesparend, niet dus. En niet te vergeten naast de 8,5 uur werken is er ook nog gemiddeld 2 uur reistijd per dag. Lange dagen dus.
Aan de andere kant zie ik mensen thuiszitten, wegbezuinigd, voelen zich nutteloos en raken in negatieve spiraal. Als beiden nou eens 50/50 zouden kunnen werken. Zou toch mooi zijn. Bij de een haal je de druk weg en de ander blijft actief bezig.
anoniem_377870 wijzigde dit bericht op 12-11-2018 14:28
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
12-11-2018 14:20
Denk jij dat dat voldoende is om toeslag-loos te kunnen leven?
Als de schatting van Graeber inderdaad klopt dan draagt 85% van de uitbetaalde salarissen niet bij aan de productie. Waarschijnlijk zelfs meer, want bullshitbanen worden vaak beter betaald dan echt nuttig werk.
In dat geval is er ruim voldoende geld om een basisinkomen in te voeren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
12-11-2018 14:08
Inderdaad. Ik heb het op mjn werk vaak genoeg meegemaakt, dat je tientallen uren in een project stopt, samen met anderen die er ook tientallen uren aan besteden, en dat het rapport of verslag rechtstreeks het archief in gaat en dat noemand er wat mee doet.
Oh ja, en dan moet het halve bedrijf eerst nog naar zo’n powerpoint presentatie over dat project kijken tijdens werktijd.

Eerlijk verdelen van zinvol werk, al dan niet in combinatie met een basisinkomen, zal ontstressen. En geld voor een basisinkomen iser genoeg, men kan immers ook alle zinloze banen betalen.

Welzijnswerk spant misschien wel de kroon met uren spenderen aan nutteloze projecten. Allemaal in opdracht van de gemeente die er totaal geen verstand van heeft.
100% eens met de stelling van Oudebaas. Als je daarnaast ook eens wist hoe verschrikkelijk veel geld er omgaat in die onzin-banen en onzin-projecten en onzin-rapporten, onder andere bij de overheid, dan rijzen de haren je ter berge. Het lijkt wel of men puur en alleen aan het hobbiën is op al die kantoren. Werkverschaffing. Meer is het niet.

onzin-banen worden trouwens vaak vooraf gegaan door geldverslindende onzin-studies.
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
12-11-2018 14:26
Welzijnswerk spant misschien wel de kroon met uren spenderen aan nutteloze projecten. Allemaal in opdracht van de gemeente die er totaal geen verstand van heeft.
Wellicht ook, ik ken de (semi) overheidswereld niet zo goed. Maar opvallend is hoeveel nutteloos werk er wordt verricht binnen het particuliere bedrijfsleven, daar ken ik de boel weer beter.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
12-11-2018 14:28
100% eens met de stelling van Oudebaas. Als je daarnaast ook eens wist hoe verschrikkelijk veel geld er omgaat in die onzin-banen en onzin-projecten en onzin-rapporten, onder andere bij de overheid, dan rijzen de haren je ter berge. Het lijkt wel of men puur en alleen aan het hobbiën is op al die kantoren. Werkverschaffing. Meer is het niet.

onzin-banen worden trouwens vaak vooraf gegaan door geldverslindende onzin-studies.
Dat laatste inderdaad. Eerst een pretstudie als communicatiewetenschappen en daarna een overbetaalde nepbaan als PR medewerker bij een dikke lucht bedrijf is een veel voorkomemde loopbaan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Goedkope winkelketens. Zit ook veel nutteloos werk achter. Want wegwerpartikelen en zo goedkoop dat als je er op uit gekeken raakt, het in de kliko gooit. Heb je spijt dan koop je gewoon weer een nieuwe. Beter is om duurzaam te produceren.

Naast nutteloos werk is het ook nog milieubelastend. Veel productiemedewerkers die nutteloos wegwerpartikelen produceren,, elke dag druk verkeer woon-werkverkeer werkverkeer, af- en aanvoer van nutteloze producten, machines die op volle toeren draaien, fabrieken die uitstoten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-11-2018 14:00
ja, had jij ook kunnen hebben, had je maar je best moeten doen op school
had gekund ja, mn diploma's heb ik wel hoor, heb ook 10 jaar gewerkt. Als ik nu weet wat jij doet, ga ik ook solliciteren :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
12-11-2018 14:37
Dat laatste inderdaad. Eerst een pretstudie als communicatiewetenschappen en daarna een overbetaalde nepbaan als PR medewerker bij een dikke lucht bedrijf is een veel voorkomemde loopbaan.
Hahaha. Ja, ik weet er alles van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven