Achterstand vrouwen op Nederlandse arbeidsmarkt

21-11-2018 18:32 136 berichten
Als vervolg op actueel/nederlandse-vrouwen-moeten-meer ... #p29270079


Het artikel wat de aanleiding was voor dat topic:
Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671



En mijn vragen daarbij:

Wanneer gaan we zorgtaken en het huishouden eens eerlijk verdelen?
Hoe krijgen we 'de Nederlandse vrouw' zover dat ze vier dagen gaat werken? Of op z'n minst vijf uur meer dan nu?
Hoe zorgen we ervoor dat het ook voor mannen gewoon wordt om maximaal vier dagen te werken?
Door het vooraf te bespreken voordat je aan kinderen begint.
Ik heb het als eis gesteld. We willen beide kinderen dus we gaan het ook verdelen. Beide vier dagen.
A- vind ik het belachelijk dat de tekorten in de zorg door de vrouwen moeten worden opgelost, en in tegenstelling tot wat to vraagt: eerlijkere verdeling zorgtaken.
Heel raar en tegenstrijdig.
Laat vrouwen gewoon het werk lekker doen wat ze willen zeg.
En dat toontje van: die vrouwtjes weten niet wat goed voor ze is staat me ook niet aan.
Ik ben niet debiel, vind een paar dagen per week werken heerlijk, ga over een paar jaar waarschijnlijk weer extra werken om die dure studies te kunnnen betalen voor de kinderen, en man is ook blij want die heeft nu geen zin in die andere taken thuis en met de ouders.
Ieder drie dagen werken lijkt ons ideaal als we zo tegen ons pensioen aanlopen of wellicht ook nog erna. Kom ik gemiddeld toch op die extra dag per week uit.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 21-11-2018 18:55
60.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft een aantal keer verontwaardigd aangegeven dat hij ook naar de BSO wil. En waarom dat nou toch niet mag?!

Hij heeft heel luxe een vader in de bijstand. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien is in het andere topic(waarom kan dat daar niet trouwens, is toch gewoon voortborduren op hetzelfde uiteindelijk), ook al verschillende malen aangegeven dat er in de zorg bijvoorbeeld geen grotere contracten worden gegeven wegens te veel belasting voor de werknemer. Dat gebeurt a) niet voor niets en b) moet de desbetreffende mevrouw dan maar gewoon twee banen nemen om aan het "vereiste" aantal uren te komen?
Dat topic heeft ruim meer dan 3000 posts.


Fulltime contracten worden blijkbaar amper gegeven in de zorg, maar contracten van 32 uur zeker wel. Bovendien gaat het niet perse om fulltime of 32 uur werken, maar (zie het artikel in de OP) om vijf uur meer dan nu. Dat zou al heel veel winst betekenen. Zowel voor de economie als voor de vrouw zelf.

Waarom zouden we de discussie beperken tot de zorg? Vrouwen werken niet alleen maar in de zorg he?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik dat zelf bepalen? Ik ga zelfs minder werken zodra dat kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral interessant dat de, regelmatig, ongelijke zorgverdeling tussen man en vrouw vooral alleen wordt genoemd nadat de vrouw wordt aangesproken op dat ze te weinig uren maakt. Als een soort aanhangsel van ofzo, alsof de vrouw daar dan ook 100% verantwoordelijk voor is en daar dus eigenlijk ook in 'faalt'. Niet als een eigen fenomeen dat misschien wel net zo belangrijk is. Maar dit is natuurlijk makkelijk, wéér de vrouw ergens helemaal alleen voor verantwoordelijk stellen, dus tsja.

Eigenlijk zijn vrouwen dus nog steeds vooral voor alles verantwoordelijk.
timetraveler wijzigde dit bericht op 21-11-2018 19:06
7.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vorige topic helemaal gemist, maar ik ben ook niet echt de doelgroep. Mijn man en ik werken namelijk allebei vier dagen per week (hij 32 uur, ik 36). :)
Alle reacties Link kopieren
Sillenelle schreef:
21-11-2018 18:58
Mag ik dat zelf bepalen? Ik ga zelfs minder werken zodra dat kan!
Mag je zelf weten. Maar ik vind: niet meer toeslag als de parttimefactor er de oorzaak van is dat je salaris daalt v
Marana-- schreef:
21-11-2018 18:58
Dat topic heeft ruim meer dan 3000 posts.


Fulltime contracten worden blijkbaar amper gegeven in de zorg, maar contracten van 32 uur zeker wel. Bovendien gaat het niet perse om fulltime of 32 uur werken, maar (zie het artikel in de OP) om vijf uur meer dan nu. Dat zou al heel veel winst betekenen. Zowel voor de economie als voor de vrouw zelf.

Waarom zouden we de discussie beperken tot de zorg? Vrouwen werken niet alleen maar in de zorg he?
Volgens het onderzoek zouden we mooi alle tekorten in de zorg kunnen opvangen als er maar eens normaal zouden doen zoals in heel Europa.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu precies het juiste aantal uur: 0. :rofl:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa komt u maar................
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik denk dat als het onderwijs eens gewoon met fulltime contracten werkt en de uren daarop aanpast (dus nakijkwerk, lesvoorbereiding en vergaderen zijn óók betaalde werkuren), vrouwen al heel wat meer uren blijken te werken dan nu uit de statistieken (en hun loon) naar voren komt.

En ik denk dat je de ORT in de zorg ook mee moet tellen in de statistieken. Als je 30 uur werkt en dat tegen factor 1,5 uitbetaald krijgt, is dat omdat het roturen zijn. Tel dat dan ook mee in je urenaantal. Maak er een fatsoenlijk contract en salaris van.

Wil je meer handen aan het bed? Laat mensen dan solliciteren op vaste werkuren in plaats van een contract waarbij je verplicht bent om op te komen draven wanneer men dat wenst. Zo kun je het nooit combineren met een gezin. Als je kinderen hebt kun je uitermate flexibel zijn met je uren - de een gaat prima van 5 tot 14 uur en de ander op zondagmiddag - alleen dat het elke week weer anders is zorgt voor extra zwaarte en minder mogelijkheden om fulltime te kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal ze er zelf even inkoppen:

Je bent niet financieel onafhankelijk!
Je profiteert van je man!
Je bent lui!
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
21-11-2018 19:22
Jaaaa komt u maar................
Gefeliciteerd met je vroegpensioen ;)
Timetraveler schreef:
21-11-2018 19:05
Ik vind het vooral interessant dat de, regelmatig, ongelijke zorgverdeling tussen man en vrouw vooral alleen wordt genoemd nadat de vrouw wordt aangesproken op dat ze te weinig uren maakt. Als een soort aanhangsel van ofzo, alsof de vrouw daar dan ook 100% verantwoordelijk voor is en daar dus eigenlijk ook in 'faalt'. Niet als een eigen fenomeen dat misschien wel net zo belangrijk is. Maar dit is natuurlijk makkelijk, wéér de vrouw ergens helemaal alleen voor verantwoordelijk stellen, dus tsja.

Eigenlijk zijn vrouwen dus nog steeds vooral voor alles verantwoordelijk.

En dus pleit ik voor het aanspreken van mannen dat zij perse fulltime willen blijven werken, en de zorgtaken thuis allemaal aan hun vrouw over willen laten.
Alle reacties Link kopieren
Dit schrijft de Rijksoverheid er over:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... eltijdwerk

Dit lijkt de trigger, hier heeft de overheid wel oren naar:
"...En meer gelijkheid op de arbeidsmarkt kan zorgen voor een substantiële toename van het bbp van Nederland, McKinsey berekent dat op meer dan €100 miljard...."

Het stuk vervolgt met
"...Belangrijk daarbij is dat we de vraag stellen of dit wel een vrije keuze is.” ...

"...Om te zorgen voor een gelijkere verdeling en grotere deeltijdbanen heeft dit kabinet een aantal maatregelen genomen. Zo wordt het met het nieuwe belastingstelsel financieel aantrekkelijker om meer uren te gaan werken, wordt er €248 miljoen geïnvesteerd in de kinderopvangtoeslag en wordt het geboorteverlof uitgebreid naar zes weken. “Nederland is kampioen deeltijdwerken. Ik wil weten hoe het komt dat Nederland hier zo in verschilt met de omliggende landen en welke maatregelen dit kunnen doorbreken. Daarom gaat het kabinet dit preciezer onderzoeken. Dit onderzoek moet laten zien hoe het anders zou kunnen. Het enige wat dan verandering in de weg kan staan, is de wil om te veranderen,” aldus de emancipatieminister..."

Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat we het in Nederland veel beter voor elkaar hebben dan in al die andere landen?

En wat te denken van de vele vrouwen die alleenstaand zijn en die vanaf hun 18e jaar al fulltime (moeten) werken, simpelweg om in hun eigen levensonderhoud te kunen voorzien. Nog maar kort geleden kregen die te horen dat zij 50 jaar lang fulltime zullen moeten werken voordat er sprake kan zijn van pensioen.

Of valt dat ook onder feminisme, maar dan ongewild en ongekozen?

Want intussen wordt het dagelijks leven voor hen nét zo veel duurder als voor stellen voor wat betreft de basisbehoeften. Onder andere omdat al die maatregelen bekostigd moeten worden.

Toch best vreemd, dat als het om alleenstaande vrouwen (en mannen) gaat, dat helemaal niemand de vraag stelt, of zegt het belangrijk te vinden, "of dit wel een vrije keuze is"......
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook gewoon genoeg alleenstaanden of twee verdieners zonder kinderen die part time werken. Heeft niets met zorgtaken van doen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
21-11-2018 19:27
En dus pleit ik voor het aanspreken van mannen dat zij perse fulltime willen blijven werken, en de zorgtaken thuis allemaal aan hun vrouw over willen laten.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik snap dat toen vrouwen nog niet werkte als er kinderen kwamen, dat je dan thuis kon komen en mocht verwachten dat je niks meer in huis hoefde te doen en het eten klaarstond. Maar nu werk ik 28u en gaat mijn man er nog steeds heel makkelijk vanuit dat ik alles wel regel "want jij werkt toch minder". Grappig is dat aan de andere kant de gemeente met haar jeugdwet staat en ik pgb nodig had voor mijn dochter. Dan vragen ze dus serieus of je niet zelf minder kan gaan werken en meer kan zorgen "want jij bent toch de moeder" :whip: . Volgens mij hadden moeders in de jaren 70 het zo gek nog niet. Ja, ze hadden geen keus, maar ze hadden zeker wel een relaxter leven.
Gebruna schreef:
21-11-2018 19:48
Dit schrijft de Rijksoverheid er over:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... eltijdwerk

Dit lijkt de trigger, hier heeft de overheid wel oren naar:
"...En meer gelijkheid op de arbeidsmarkt kan zorgen voor een substantiële toename van het bbp van Nederland, McKinsey berekent dat op meer dan €100 miljard...."

Het stuk vervolgt met
"...Belangrijk daarbij is dat we de vraag stellen of dit wel een vrije keuze is.” ...

"...Om te zorgen voor een gelijkere verdeling en grotere deeltijdbanen heeft dit kabinet een aantal maatregelen genomen. Zo wordt het met het nieuwe belastingstelsel financieel aantrekkelijker om meer uren te gaan werken, wordt er €248 miljoen geïnvesteerd in de kinderopvangtoeslag en wordt het geboorteverlof uitgebreid naar zes weken. “Nederland is kampioen deeltijdwerken. Ik wil weten hoe het komt dat Nederland hier zo in verschilt met de omliggende landen en welke maatregelen dit kunnen doorbreken. Daarom gaat het kabinet dit preciezer onderzoeken. Dit onderzoek moet laten zien hoe het anders zou kunnen. Het enige wat dan verandering in de weg kan staan, is de wil om te veranderen,” aldus de emancipatieminister..."

Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat we het in Nederland veel beter voor elkaar hebben dan in al die andere landen?

En wat te denken van de vele vrouwen die alleenstaand zijn en die vanaf hun 18e jaar al fulltime (moeten) werken, simpelweg om in hun eigen levensonderhoud te kunen voorzien. Nog maar kort geleden kregen die te horen dat zij 50 jaar lang fulltime zullen moeten werken voordat er sprake kan zijn van pensioen.

Of valt dat ook onder feminisme, maar dan ongewild en ongekozen?

Want intussen wordt het dagelijks leven voor hen nét zo veel duurder als voor stellen voor wat betreft de basisbehoeften. Onder andere omdat al die maatregelen bekostigd moeten worden.

Toch best vreemd, dat als het om alleenstaande vrouwen (en mannen) gaat, dat helemaal niemand de vraag stelt, of zegt het belangrijk te vinden, "of dit wel een vrije keuze is"......
Ik vind helemaal niet dat iedereen een vrije keuze zou moeten hebben voor wel of niet werken. Als je in een huis wil wonen, wil kunnen eten en je kinderen eten wil kunnen geven, kleding wil kunnen kopen en al die andere dingen, dan zou het normaal moeten zijn dat je werkt om dat geld zelf op te brengen.

Als alleenstaande heb je niemand om jouw leven en dat van je kinderen door te laten bekostigen. Heel logisch dat je het dus zelf doet. Het hele idee dat iemand anders dat zou moeten doen, snap ik niet.

Als je het samen zo wil regelen binnen een huwelijk, prima! Maar dat wel écht goed regelen, dus ook hoe je het gaat doen als de kostwinner plotseling doodgaat, of ervandoor gaat met zijn secretaresse. En niet dan ineens alle kosten afwentelen op de samenleving.

'Vrije keuze' vind ik echt een loze kreet. De ene zijn vrije keuze is vrijwel altijd een (dubbele) last voor iemand anders. Met jouw vrije keuze, beperk je die keuze voor een ander.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Ikigai. Persoonlijk denk ik ook dat er helemaal niets mis is met 20 uur contracten in zorg of onderwijs. Wanneer huwelijk of relatie strandt is er voldoende opleiding en relevante werkervaring aanwezig om eigen broek op te houden.

Ik krijg echt tranen in mijn ogen van (meestal) vrouwen die fulltime thuisblijven voor de vaat en de kids, geen opleiding hebben en na 15 jaar aan de kant gezet worden.

Ook helemaal eens mbt dat toeslagen enkel op basis van fulltime werken of opleiding toegekend zouden moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
21-11-2018 20:09
Ik vind helemaal niet dat iedereen een vrije keuze zou moeten hebben voor wel of niet werken. Als je in een huis wil wonen, wil kunnen eten en je kinderen eten wil kunnen geven, kleding wil kunnen kopen en al die andere dingen, dan zou het normaal moeten zijn dat je werkt om dat geld zelf op te brengen.

Als alleenstaande heb je niemand om jouw leven en dat van je kinderen door te laten bekostigen. Heel logisch dat je het dus zelf doet. Het hele idee dat iemand anders dat zou moeten doen, snap ik niet.

Als je het samen zo wil regelen binnen een huwelijk, prima! Maar dat wel écht goed regelen, dus ook hoe je het gaat doen als de kostwinner plotseling doodgaat, of ervandoor gaat met zijn secretaresse. En niet dan ineens alle kosten afwentelen op de samenleving.

'Vrije keuze' vind ik echt een loze kreet. De ene zijn vrije keuze is vrijwel altijd een (dubbele) last voor iemand anders. Met jouw vrije keuze, beperk je die keuze voor een ander.
Enerzijds snap ik wel wat je zegt, moet het gaan om een keuze ? Of moet je genoeg werken om in je levensonderhoud te voorzien. Anderzijds vind ik ook dat we zorgzaam mogen zijn voor hen die het moeilijk(er) hebben.
Toen ik op Viva begon te lezen, was ik mij helemaal niet bewust dat meer dan drie dagen opvang voor kinderen zielig zou kunnen zijn. Mijn drie zonen zijn fulltime in de opvang geweest tot ze op 2,5 jaar naar school zijn beginnen gaan, dan alle dagen van de week bso, behalve op woensdag want dan vingen oma en opa op. ( we waren er wel veel in de schoolvakanties). Bijna niemand heeft mij hier ooit op aangesproken. Omdat het hier zeer gebruikelijk is.
Hier in België bestaat niet eens het recht om parttime te werken. In de functie waarin ik werk, werkt iedereen voltijds. (En vaak eigenlijk meer, ik heb zeer regelmatig weken van 50 tot 60 uur, ook niet meer ok).
Misschien moet er wat meer van de cultuur van Nederland naar hier overwaaien.
We hebben wel vrij goedesystemen om tijdelijk minder te werken, als je zorg opneemt ( niet als het gaat over minder werken omdat je dat even wil voor jezelf, dat kan enkel als wg dat goed vindt). Bij die goede systemen, komt de overheid tussen met een premie, blijft je pensioenopbouw doorlopen...Dat vind ik wel een zorgzaam systeem. Enerzijds is fulltime de norm, maar op bepaalde momenten kan je minder werken, zonder dat het je een zware financiële opdoffer geeft.

Wat mij ook verbaasde is hoe gewoon het in Nederland blijkbaar is om vanaf je 18 heel veel zelf te betalen. Dat is hier zelden het geval. Wij betalen alles voor onze kinderen tot ze afgestudeerd zijn. Vermits er niet zoiets als duo bestaat, betalen Belgische ouders alles. (Krijgen nog wel kinderbijslag tot kind is afgestudeerd en max 25).

Ik denk dat ook dat er toe bijdraagt dat er zoveel uren gewerkt worden bij ons.

Ik denk dat we zoals ook anderen al aanhaalden, heel sterk product zijn van onze omgeving en opvoeding. Onze geesten en gewoonten zijn veel minder vrij dan we zelf vermoeden.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
21-11-2018 18:49
A- vind ik het belachelijk dat de tekorten in de zorg door de vrouwen moeten worden opgelost,
Heel veel vrouwen (en veel minder mannen) in de zorg (dus de mensen met de juiste opleiding en ervaring!) werken parttime. De personeelsproblemen in de zorg zijn dus het makkelijkst op te lossen als vrouwen iets meer gaan werken.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je het anders op korte (en lange) termijn kunt oplossen.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
21-11-2018 18:54
Bovendien is in het andere topic(waarom kan dat daar niet trouwens, is toch gewoon voortborduren op hetzelfde uiteindelijk), ook al verschillende malen aangegeven dat er in de zorg bijvoorbeeld geen grotere contracten worden gegeven wegens te veel belasting voor de werknemer. Dat gebeurt a) niet voor niets en b) moet de desbetreffende mevrouw dan maar gewoon twee banen nemen om aan het "vereiste" aantal uren te komen?
Ik weet niet of je op mijn posts doelt, ik denk het wel. Ik heb inderdaad twee banen nu, ik werk 3 dagen in de zorg (met uitloop naar 4, bijv. bij zieke collega's etc), en werk daarnaast bij de horeca. Dat doe ik echter niet om de staatskas te spekken, maar wel mijn eigen portemonnee. Ik zou mezelf als alleenstaande financieel niet kunnen redden anders. Daarnaast is het ook wel lekker om mijn hoofd leeg te maken van alle werkdruk in de zorg, maar dat daargelaten. :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven