Achterstand vrouwen op Nederlandse arbeidsmarkt

21-11-2018 18:32 136 berichten
Als vervolg op actueel/nederlandse-vrouwen-moeten-meer ... #p29270079


Het artikel wat de aanleiding was voor dat topic:
Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671



En mijn vragen daarbij:

Wanneer gaan we zorgtaken en het huishouden eens eerlijk verdelen?
Hoe krijgen we 'de Nederlandse vrouw' zover dat ze vier dagen gaat werken? Of op z'n minst vijf uur meer dan nu?
Hoe zorgen we ervoor dat het ook voor mannen gewoon wordt om maximaal vier dagen te werken?
[...]
Goh, applaus! De vader 'denkt mee'. Na járen waarin jij niet hebt gewerkt en daarna niet hebt kunnen doen waar je hart ligt en nu is er een kans voor jou en hij 'denkt mee of er misschien iets valt aan te passen in zijn baan'? Really??

Lijkt me de hoogste tijd voor hem om eindelijk de zorg voor zijn kinderen op zich te nemen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-12-2018 10:42
Reden: quote verwijderd
75.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
24-11-2018 10:36
In een eerder topic over werkende moeders bleek dit niet te kloppen. Het overgrote deel van het vrijwilligerswerk op scholen wordt gedaan door werkende ouders. En dus niet door thuisblijfmoeders, zoals je hier lijkt te suggereren.

Parttimers. Ik ken geen thuisblijfmoeders. Bij kind in de klas is er geen enkele ouder die niet werkt of studeert (statushouders die verplicht onderwijs volgen).
Daarnaast is het onderwerp van dit topic hoe het aantal uren van parttimers opgehoogd kan/moet worden.

Het zijn wel de parttime werkende ouders die opdraven en waarbij bij elk uitje benadrukt word dat als er onvoldoende ouders zich aanmelden het uitje niet door kan gaan.

@Mevrouw75 dat wist ik niet, is het dan zo dat in landen waar het gemiddelde aantal uren hoger ligt het dan meer richting alles of niets gaat? Dan is parttime toch nog beter inderdaad, als het dan nodig is kan de parttimer opschalen.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Ik dacht serieus tot aan zin dat je een alleenstaande moeder was. Van deze zin schrok ik zelfs eerlijk gezegd...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-12-2018 10:42
Reden: quote verwijderd
89.86% gewijzigd
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-11-2018 08:21
En ik ken ook niemand in het onderwijs die niet structureel overwerkt.

Ze zijn trouwens zelfs bezig om in het VO de fulltime aanstelling aan te passen, waarschijnlijk zo dat mijn 0,8 fte opeens toch officieel bijna wel 1,0 fte is. Wat het nu allang onofficieel wel is. Leuke theorie in dat artikel, maar slaat in de praktijk kant noch wal.
Dat zou mooi zijn! Het is toch eigenlijk te gek voor woorden al dat overwerken (waarvan deels gratis in eigen tijd).
spinnetje_ schreef:
25-11-2018 23:07
Ik dacht serieus tot aan zin dat je een alleenstaande moeder was. Van deze zin schrok ik zelfs eerlijk gezegd...
Dit is helaas nog altijd de bittere realiteit voor moeders met een kind waar iets aan mankeert. Papa 'kan' zijn baan niet aanpassen. Mama ook eigenlijk niet, maar ja? Wat is het alternatief? Kind naar pleeggezin? Ergens intern? Nee, natuurlijk wil je dat niet... als moeder en als vader ook niet, maar ja, die weet dat uiteindelijk de vrouw toch wel inschikt, dus waarom zou hij ook maar iets doen? Hij verschuilt zich achter zijn o zo belangrijke fulltime baan, waar hij uiteraard absoluut onmisbaar is en nog geen uur minder kan werken :O
Ik zou eerlijk gezegd als buurvrouw zijnde, of moeder van een vriendje, niet staan te springen om in zo'n geval te helpen. Ik werk zelf ook veel en zou eigenlijk niet weten waarom IK als buurvrouw zijnde de taken moest opnemen van een nalatige vader die zogenaamd 'druk is met werk'. Het idee dat je andere (vrouwen) laat inspringen, omdat de vader nu eenmaal moet werken, vind ik zelf onacceptabel.

Ik doe graag iets voor een ander, maar niet als ik hiermee (indirect) het probleem oplos van een vader die zogenaamd niet minder kan werken om voor zijn eigen kinderen te zorgen.
Ikigai schreef:
26-11-2018 13:03
Ik zou eerlijk gezegd als buurvrouw zijnde, of moeder van een vriendje, niet staan te springen om in zo'n geval te helpen. Ik werk zelf ook veel en zou eigenlijk niet weten waarom IK als buurvrouw zijnde de taken moest opnemen van een nalatige vader die zogenaamd 'druk is met werk'. Het idee dat je andere (vrouwen) laat inspringen, omdat de vader nu eenmaal moet werken, vind ik zelf onacceptabel.

Ik doe graag iets voor een ander, maar niet als ik hiermee (indirect) het probleem oplos van een vader die zogenaamd niet minder kan werken om voor zijn eigen kinderen te zorgen.

Ik die ook graag iets voor een ander. Daarbij maakt het mij gelukkig niet uit wat de onderliggende reden is van het verzoek om hulp. Ik doe het voor degene die ik daar mee help. Dat maakt het voor mij en voor die ander en stuk eenvoudiger. Zeker als je zelf na verloop van tijd de afspraak zou willen aanpassen.

Zo deed ik de naschoolse opvang voor een vriendinnetje van dochter. Daarmee hielp ik dat meisje en haar moeder, geen boodschap aan de vader.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Hier valt mn mond echt van open.
Nee maar zeg, hij denkt zowaar mee! Wat een lot uit de loterij!
Meid, sleep hem er bij zn haren (en niet nader te noemen lichaamsdelen) bij. Het is jullie BEIDER verantwoordelijkheid!!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-12-2018 10:42
Reden: quote verwijderd
89.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
damas schreef:
24-11-2018 10:28
De verschillen zijn veel groter dan dat. Ik heb Vlaamse vriendinnen die fulltime werken maar man en ik werken ook fulltime in Nederland en dat is een enorm verschil.

Vlaamse vriendinnen worden niet gevraagd voor hulp op school. In Vlaanderen is daar namelijk nog geld voor, de klassen zijn veel kleiner en als ze op uitstap gaan word er zonder pardon een bus geregeld.
Schoolzwemmen bestaat hier al heel lang niet meer, in Vlaanderen vaak nog geregeld.
De strijk en poets worden gerealiseerd door dienstencheques. Hier niet.

De randvoorwaarden om fulltime te werken als ouder zijn in België echt veel beter! Daarnaast loont het veel meer want de opvang kost slechts een kleine fractie van wat opvang in Nederland kost.

In Vlaanderen heel normaal om je 6 jarige 10 dagen op scoutskamp te sturen en iedere andere vereniging organiseert ook allerlei kampen, speelpleinwerkingen enz. Bestaat in Nederland allemaal een stuk minder waardoor het veel moeilijker is vrije dagen van de kinderen op te vangen zonder al je verlof in te zetten of je scheel t betalen aan de BSO.
Om nog maar te zwijgen over de betere ouderenzorg in Vlaanderen waar mantelzorg echt veel minder aan de orde is als in Nederland.

Als de overheid rond wijst naar andere landen waar meer uren gewerkt word moeten ze stoppen met wijzen naar de vrouw, maar de mogelijkheden creëren om het te realiseren.
Zorg voor klassenassistenten ipv opdravende moeders, zorg voor schoolzwemmen en goede sportfaciliteiten voor in de BSO. Zorg voor fatsoenlijke ouderenzorg ipv mantelzorg bij jonge ouders neer te leggen die al vanalles moeten.
Precies! Er is een cultuuromslag nodig.
Niet meer automatisch naar de moeder wijzen als er voorleesmoeders, luizenmoeders, schoolreismoeders, schoolschoonmaakmoeders etc. etc. nodig zijn.
En zorgtaken voor ouders/schoonouders niet automatisch door (schoon)dochters te laten verrichten. Want wie zorgden er voor mijn schoonvader toen schoonmoeder langdurig in het ziekenhuis/verpleeghuis was? De schoondochters. Naast hun baan.
Ook zou er inderdaad weer betere ouderenzorg moeten komen. Ik werk 4 dagen en zorg op mijn vrije dag voor mn moeder van 82. k ben zelf niet piep meer en het valt me best zwaar, aangezien mijn ziekte echtgenoot ook de nodige zorg en aandacht nodig heeft.
Ik ben van plan met vervroegd pensioen te gaan, want ik houd dit echt geen jaren meer vol.
amarna schreef:
26-11-2018 13:56
Precies! Er is een cultuuromslag nodig.
Niet meer automatisch naar de moeder wijzen als er voorleesmoeders, luizenmoeders, schoolreismoeders, schoolschoonmaakmoeders etc. etc. nodig zijn.
En zorgtaken voor ouders/schoonouders niet automatisch door (schoon)dochters te laten verrichten. Want wie zorgden er voor mijn schoonvader toen schoonmoeder langdurig in het ziekenhuis/verpleeghuis was? De schoondochters. Naast hun baan.
Ook zou er inderdaad weer betere ouderenzorg moeten komen. Ik werk 4 dagen en zorg op mijn vrije dag voor mn moeder van 82. k ben zelf niet piep meer en het valt me best zwaar, aangezien mijn ziekte echtgenoot ook de nodige zorg en aandacht nodig heeft.
Ik ben van plan met vervroegd pensioen te gaan, want ik houd dit echt geen jaren meer vol.

Tja, als je leesmoeders zoekt, zul je ze vinden. :lightbulb:

Waarom zoeken scholen geen leesOUDERS, overblijfOUDERS, etc.?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 26-11-2018 15:24
0.05% gewijzigd
Andersom schreef:
26-11-2018 14:05
Tja, als je leesmoeders zoekt, zul je ze vinden. :lightbulb:

Waarom zoeken scholen geen leesOUDERS, overblijf OUDERS, etc.?
Daar kun je scholen natuurlijk op aanspreken. Dat zou ik wel doen in ieder geval. Hier is dat niet nodig, want hier wordt gevraagd naar ouders en zijn er dus ook genoeg vaders die meelopen naar de bieb, helpen met luizenkammen of klassenouder zijn.
Andersom schreef:
26-11-2018 13:22
Ik die ook graag iets voor een ander. Daarbij maakt het mij gelukkig niet uit wat de onderliggende reden is van het verzoek om hulp. Ik doe het voor degene die ik daar mee help. Dat maakt het voor mij en voor die ander en stuk eenvoudiger. Zeker als je zelf na verloop van tijd de afspraak zou willen aanpassen.

Zo deed ik de naschoolse opvang voor een vriendinnetje van dochter. Daarmee hielp ik dat meisje en haar moeder, geen boodschap aan de vader.
Ik vind dus dat in de eerste plaats de ouders aan de beurt zijn. Die zijn immers verantwoordelijk voor hun eigen kinderen.

Het is toch absurd dat ik de kinderen opvang van een man die bij wijze van spreken mijn collega kan zijn. Dan loop ik dus onbetaald zijn taken uit te voeren, zodat hij meer betaalde uren kan maken. Je zou wel gek zijn om daaraan mee te werken.
Ikigai schreef:
26-11-2018 16:05
Ik vind dus dat in de eerste plaats de ouders aan de beurt zijn. Die zijn immers verantwoordelijk voor hun eigen kinderen.

Het is toch absurd dat ik de kinderen opvang van een man die bij wijze van spreken mijn collega kan zijn. Dan loop ik dus onbetaald zijn taken uit te voeren, zodat hij meer betaalde uren kan maken. Je zou wel gek zijn om daaraan mee te werken.

Prima dat jij zo redeneert, ik redeneer anders. Is niet goed of fout hoor, maar gewoon ook een mogelijkheid. Als ik een kind iets kan en wil bieden dat door anderen wordt nagelaten dan ga ik dat niet niet doen om het kind dat bij zo'n eigen ouders zou moeten krijgen. Zonder oordelen kun je zo'n kind ik helpen.

Zo at hier ooit vaak een vriendinnetje van dochter mee, die thuis erg vaak geen warm eten kreeg. (Tosti is ook warm eten, vond moeder) Dus als ze om etenstijd nog niet was opgehaald, dan at ze mee.
Andersom schreef:
26-11-2018 16:55
Prima dat jij zo redeneert, ik redeneer anders. Is niet goed of fout hoor, maar gewoon ook een mogelijkheid. Als ik een kind iets kan en wil bieden dat door anderen wordt nagelaten dan ga ik dat niet niet doen om het kind dat bij zo'n eigen ouders zou moeten krijgen. Zonder oordelen kun je zo'n kind ik helpen.

Zo at hier ooit vaak een vriendinnetje van dochter mee, die thuis erg vaak geen warm eten kreeg. (Tosti is ook warm eten, vond moeder) Dus als ze om etenstijd nog niet was opgehaald, dan at ze mee.
Verwaarloosde kinderen, daar zou ik natuurlijk wél iets voor willen doen. Maar van alles gaan opvangen, omdat de vader zelf te beroerd is om het gesprek op zijn werk aan te gaan? Waarom zou je dat als vrouwen-in-de-omgeving altijd moeten gaan opvangen dan?
Ikigai schreef:
26-11-2018 17:34
Verwaarloosde kinderen, daar zou ik natuurlijk wél iets voor willen doen. Maar van alles gaan opvangen, omdat de vader zelf te beroerd is om het gesprek op zijn werk aan te gaan? Waarom zou je dat als vrouwen-in-de-omgeving altijd moeten gaan opvangen dan?

Het is lastig kijken achter de voordeur bij anderen. Je weet niet waarom mensen de keuzes maken die ze maken.

Het vriendinnetje dat hier mee-at werd misschien verwaarloosd, het vriendinnetje dat hier na school was had een vader die het behoorlijk af liet weten. Zonder oordeel waren ze hier beiden welkom, kind heeft er namelijk geen schuld aan.
Andersom schreef:
26-11-2018 17:56
Het is lastig kijken achter de voordeur bij anderen. Je weet niet waarom mensen de keuzes maken die ze maken.

Het vriendinnetje dat hier mee-at werd misschien verwaarloosd, het vriendinnetje dat hier na school was had een vader die het behoorlijk af liet weten. Zonder oordeel waren ze hier beiden welkom, kind heeft er namelijk geen schuld aan.
Maar weet je, die 88% van de vaders die fulltime blijft werken, die denken oprecht dat het prima gaat. En dat gaat het ook omdát vrouwen als jij en hun eigen vrouw hún zorgtaken op zich blijven nemen.

Zolang vrouwen zich in de eerste plaats verantwoordelijk voelen, zullen vaders niet de noodzaak zien in uren te minderen.
Ikigai schreef:
27-11-2018 06:44
Maar weet je, die 88% van de vaders die fulltime blijft werken, die denken oprecht dat het prima gaat. En dat gaat het ook omdát vrouwen als jij en hun eigen vrouw hún zorgtaken op zich blijven nemen.

Zolang vrouwen zich in de eerste plaats verantwoordelijk voelen, zullen vaders niet de noodzaak zien in uren te minderen.

Ik zie het nog steeds niet als mijn taak de buurman op te voeden.
Andersom schreef:
27-11-2018 07:15
Ik zie het nog steeds niet als mijn taak de buurman op te voeden.
Ik niet om de kinderen van de buurman op te voeden, dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
27-11-2018 09:18
Ik niet om de kinderen van de buurman op te voeden, dus dat scheelt.
Dat doet de oppas of de opvang toch ook niet? Dus jij, die het buurmeisje eens pw mee laat theedrinken en met je kind laat spelen dus ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Het zal allemaal best dat de economie nog beter zou zijn als vrouwen meer werken. Maar ik word een beetje economie-moe. Een groeiende economie wordt als grootste goed gezien. Alles staat in het teken van deze zgn economie. Welvaart, welvaart en nog eens welvaart. Consumeren maar met zijn allen!
Maar zo'n economie is niet zaligmakend, integendeel. Een goed draaiende economie is ook weer een zware belasting op het milieu: meer uitputting van onze bronnen, meer uitstoot co2, meer consumeren en dus meer afval etc.

Er is meer in het leven dan economie en consumeren. ik snap dat vrouwen er voor kiezen deeltijd te werken. Je wil niet 5 dagen per week meedoen aan die ratrace en in de file staan. Maar ook tijd hebben voor wat er echt toe doet: je kinderen, die zien opgroeien en tijd met hen doorbrengen. Het zal voor het BNP wel allemaal niet zo gunstig zijn, of in ieder geval: niet gunstig genoeg. Maar er is meer in het leven dan dat. We zijn geen slaafjes van ons kapitalistiische systeem. Al zou de overheid dat wel graag willen.
Mevrouw75 schreef:
27-11-2018 10:01
Dat doet de oppas of de opvang toch ook niet? Dus jij, die het buurmeisje eens pw mee laat theedrinken en met je kind laat spelen dus ook niet.
De opvang is een professionele organisatie waar vrouwen betaald krijgen voor hun werk.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
27-11-2018 10:31
De opvang is een professionele organisatie waar vrouwen betaald krijgen voor hun werk.
Als zelfs die het kind van de buurman niet opvoeden doe jij het als buurvrouw al helemaal niet.
Mevrouw75 schreef:
27-11-2018 13:45
Als zelfs die het kind van de buurman niet opvoeden doe jij het als buurvrouw al helemaal niet.
Hij doet het in ieder geval niet zelf.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
27-11-2018 10:27
Het zal allemaal best dat de economie nog beter zou zijn als vrouwen meer werken. Maar ik word een beetje economie-moe. Een groeiende economie wordt als grootste goed gezien. Alles staat in het teken van deze zgn economie. Welvaart, welvaart en nog eens welvaart. Consumeren maar met zijn allen!
Maar zo'n economie is niet zaligmakend, integendeel. Een goed draaiende economie is ook weer een zware belasting op het milieu: meer uitputting van onze bronnen, meer uitstoot co2, meer consumeren en dus meer afval etc.

Er is meer in het leven dan economie en consumeren. ik snap dat vrouwen er voor kiezen deeltijd te werken. Je wil niet 5 dagen per week meedoen aan die ratrace en in de file staan. Maar ook tijd hebben voor wat er echt toe doet: je kinderen, die zien opgroeien en tijd met hen doorbrengen. Het zal voor het BNP wel allemaal niet zo gunstig zijn, of in ieder geval: niet gunstig genoeg. Maar er is meer in het leven dan dat. We zijn geen slaafjes van ons kapitalistiische systeem. Al zou de overheid dat wel graag willen.
We hebben een groei nodig om de stijgende kosten op te vangen. Denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg. Die wordt steeds duurder omdat er meer mogelijk is en omdat we steeds ouder worden. Dat moet ergens van betaald worden. Je kan ook het pakket kleiner maken, maar ja.. dat vinden mensen ook niet leuk.

Ik snap ook dat er vrouwen zijn die er voor kiezen om deeltijd te werken. Allemaal prima. Maar ik hou van mijn baan en zou er niet aan moeten denken dat parttime te moeten doen. En mijn vakgebied (onderzoek) kan eigenlijk ook niet echt parttime gedaan worden, want je bent er toch bijna iedere minuut van de dag mee bezig in je hoofd.
In mijn vakgebied lopen vrouwen voornamelijk een achterstand op wanneer er kinderen komen. M.i. komt dat omdat vrouwen toch nog steeds de grootste zorgtaak op zich nemen (bewust of onbewust).
Mijn vriend wil heel graag kinderen, van mij hoeft het niet zo. Heb wel gezegd dat als hij het heel graag wil, dat hij dan parttime moet gaan werken (anders is het niet te betalen).
Sannie124 schreef:
27-11-2018 15:02
We hebben een groei nodig om de stijgende kosten op te vangen. Denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg. Die wordt steeds duurder omdat er meer mogelijk is en omdat we steeds ouder worden. Dat moet ergens van betaald worden. Je kan ook het pakket kleiner maken, maar ja.. dat vinden mensen ook niet leuk.

Ik snap ook dat er vrouwen zijn die er voor kiezen om deeltijd te werken. Allemaal prima. Maar ik hou van mijn baan en zou er niet aan moeten denken dat parttime te moeten doen. En mijn vakgebied (onderzoek) kan eigenlijk ook niet echt parttime gedaan worden, want je bent er toch bijna iedere minuut van de dag mee bezig in je hoofd.
In mijn vakgebied lopen vrouwen voornamelijk een achterstand op wanneer er kinderen komen. M.i. komt dat omdat vrouwen toch nog steeds de grootste zorgtaak op zich nemen (bewust of onbewust).
Mijn vriend wil heel graag kinderen, van mij hoeft het niet zo. Heb wel gezegd dat als hij het heel graag wil, dat hij dan parttime moet gaan werken (anders is het niet te betalen).
Dus je vriend moet parttime gaan werken, maar zelf moet je er niet aan denken? En je hoeft niet per se kinderen, maar als je vriend bereid is parttime te werken wil je ze ineens wel? Ik snap je geloof ik niet zo goed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven