Moet Nederland het migratiepact van Marrakech ondertekenen?

25-11-2018 11:26 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moet Nederland het VN-migratiepact van Marrakech ondertekenen?

Volgens de voorstanders is het pact niet juridisch bindend.
Rutte zei eerder al dat het akkoord niet juridisch bindend is. Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen van de Eerste Kamer Op 20 oktober zei premier Rutte nog: „Het migratieakkoord van Marrakesh is geen juridisch bindend document.

Maar een steeds meer landen willen niet tekenen Verenigde Staten, Australië, Oostenrijk, Hongarije, Croatie, Tsjechië, Polen, Zwitserland, Israël omdat er twijfel is over de juridische status.

In Nederland groeit het verzet Oud-VVD-leider Frits Bolkestein heeft opgeroepen niet te tekenen
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vvd ... pact-niet/

Ook Paul Scheffer (hoog¬leraar Europese studies ) is kritisch.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~becba3bf/
Mijn mening is dat Nederland geen verdragen moet tekenen waarvan de juridische status zo onduidelijk is dat slimme advocaten het in de rechtszaal zo kunnen misbruiken dat Nederland gedwongen wordt om migranten toe te laten die men normaal gewoon zou kunnen weigeren.

Als we migranten nodig hebben nodigen we die zelf wel uit.
Dit gaat trouwens niet over vluchtelingen die weg moeten voor oorlog en geweld die zijn altijd welkom dit gaat over migranten.

Nederland met

Totaal aantal stemmen: 104

Wel tekenen (7%)
Niet tekenen (93%)
In verband met dyslexie laat ik mijn teksten nakijken maar het gaat ook wel eens mis.
Waar zou jij dan op gaan stemmen als je strategisch stemt?

Persoonlijk stem ik niet strategisch. Ik ben wat zwabberend en stem op de partij die op dat moment het beste bij me past. De afgelopen jaren is dat de SP geweest en dat zal het de komende verkiezing waarschijnlijk weer worden.

Een ding is duidelijk geworden met de huidige coalitie: de politici zijn niet te vertrouwen en hebben zelf geen idee waar ze mee bezig zijn.
De VVD weet heel goed dat als ze dit verdrag tekenen (of zelfs te zeer verdedigen), dit bij de komende Provinciale Statenverkiezingen betekent dat veel VVD-kiezers overstappen naar FvD.

Tegelijkertijd is het strategisch internationaal niet handig om nu al 'nee' te zeggen. Als ze handig zijn wachten ze nog even af, misschien dat er nog wel meer Europese landen gaan aankondigen niet te tekenen. Dan kunnen ze op het laatste moment zeggen 'De Marrakesh-resolutie heeft alleen zin als er voldoende steun voor is. Met zo weinig Europese steun is het beter om eerst over een nieuw - beter/acceptabeler - verdrag te onderhandelen."
Er moet helemaal niet over een nieuw verdrag onderhandeld worden.

Wat 'Nederland' moet doen mijns inziens: niet allerlei gedateerde internationale verdragen boven het eigen land zetten. Eerst de rotzooi in je eigen toko opruimen, dan eens verder nadenken.

En al helemaal niet naar de pijpen van dat bezopen logge orgaan van een EU gaan dansen.
Daarnaast zou het de VVD/coalitie sieren als ze een keer een standpunt innemen in plaats van dat gedraaikont.
Alle reacties Link kopieren
Belgie is ook nog altijd niet zeker dat ze gaan tekenen. De grootste partij van het land, NVA wil niet. De rest wel. Er zit daardoor een regeringscrisis aan te komen met vervroegde verkiezingen!
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
25-11-2018 14:21
De VVD weet heel goed dat als ze dit verdrag tekenen (of zelfs te zeer verdedigen), dit bij de komende Provinciale Statenverkiezingen betekent dat veel VVD-kiezers overstappen naar FvD.

Tegelijkertijd is het strategisch internationaal niet handig om nu al 'nee' te zeggen. Als ze handig zijn wachten ze nog even af, misschien dat er nog wel meer Europese landen gaan aankondigen niet te tekenen. Dan kunnen ze op het laatste moment zeggen 'De Marrakesh-resolutie heeft alleen zin als er voldoende steun voor is. Met zo weinig Europese steun is het beter om eerst over een nieuw - beter/acceptabeler - verdrag te onderhandelen."
Dat denk ik ook.

Ik vermoed dat alles on hold gaat dan volgt een heronderhandeling.
Vermoedelijk zullen ze de naam veranderen (dus ergens anders tekenen)
En dan gaat het hup over de Europese verkiezingen heen en ergens volgend jaar komt het onder een andere naam met een paar kleine wijzigingen terug.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
25-11-2018 14:59
Belgie is ook nog altijd niet zeker dat ze gaan tekenen. De grootste partij van het land, NVA wil niet. De rest wel. Er zit daardoor een regeringscrisis aan te komen met vervroegde verkiezingen!
Wel slim van de NVA
Je poot stijf houden op een impopulair verdrag en dan kunnen zeggen "wij waren als enige tegen"
Dat levert verkiezingswinst op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Welke landen tekenen er niet:
VS,Australië,Hongarije,Oostenrijk,Polen,Tsjechië, Bulgarije,Kroatië, Estland,Israël,Zwitserland.

Denemarken en Slovakije twijfelen nog.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
25-11-2018 14:21
Waar zou jij dan op gaan stemmen als je strategisch stemt?

Persoonlijk stem ik niet strategisch. Ik ben wat zwabberend en stem op de partij die op dat moment het beste bij me past. De afgelopen jaren is dat de SP geweest en dat zal het de komende verkiezing waarschijnlijk weer worden.

Een ding is duidelijk geworden met de huidige coalitie: de politici zijn niet te vertrouwen en hebben zelf geen idee waar ze mee bezig zijn.

Op Pim die ik ook kende uit zijn pre-politieke tijdperk was vrij zeker gebeurd als hij was blijven leven. Nou nooit op huidige Wilders, had theoretisch wel gekund op de Wilders die ooit regering gedoogde geplaatst in deze tijd. Ook zijn niet leden opzet van de partij staat bij erg tegen. Baudet zijn partij kan nu zeker mits hij de juiste mensen om zich heen blijft/gaat verzamelen. Het democratisch gehalte van een partij is belangrijk, lering trekken/voortschrijdend inzicht krijgen en dat ook daadwerkelijk toepassen als dat de wens van de leden is.

Wel zal er gevoelsmatig altijd een stevige link aanwezig zijn/blijven met de aloude VVD.

Jouw SP zou ik snappen als de sterk patriarchale roots van de familie Marijnissen niet aanwezig waren. Nu is SP het speeltje van de familie, zonder democratie jouw dochter doorschuiven dat doen en deden enkel de feodale onder ons.
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
25-11-2018 15:47
Welke landen tekenen er niet:
VS,Australië,Hongarije,Oostenrijk,Polen,Tsjechië, Bulgarije,Kroatië, Estland,Israël,Zwitserland.

Denemarken en Slovakije twijfelen nog.
België staat ook nog niet vast!
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
25-11-2018 16:39
België staat ook nog niet vast!
Klopt,België is ng niet zeker,Slovakije heeft nu ook definitief nee gezegd lees ik net ergens.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
25-11-2018 15:47
Welke landen tekenen er niet:
VS,Australië,Hongarije,Oostenrijk,Polen,Tsjechië, Bulgarije,Kroatië, Estland,Israël,Zwitserland.

Denemarken en Slovakije twijfelen nog.
Houdt dat in dat landen als Duitsland en Frankrijk wel willen tekenen? Die hebben toch ook veel immigrantenoverlast? Waarom is hier geen Europees referendum over?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-11-2018 17:07
Houdt dat in dat landen als Duitsland en Frankrijk wel willen tekenen? Die hebben toch ook veel immigrantenoverlast? Waarom is hier geen Europees referendum over?
Voor zover ik weet gaan Duitsland en Frankrijk gewoon tekenen hoewel er ook in die landen wel discussie is over dit migratie pact.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik zelf zeg "nee", maar ik denk dat het toch gaat gebeuren, omdat de meerderheid in Nederland "ja" zegt...

Ik vind het opvallend hoeveel Nederlanders voor open grenzen zijn, en ook worden uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer terug gestuurd,maar krijgen hier"brood, bed en bad"...

Ik hoop wel dat de nieuwe golf nieuwe Nederlanders wel eens kiezen voor iets anders dan de randstad,het is hier overvol...
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/21/me ... t-a2756093

Er komt een CDU partijcongres over.

Spahn heeft „een lont aan het kanselierschap van Angela Merkel gebonden”, schreef de Süddeutsche Zeitung dinsdag in een commentaar. „Zegt het congres ‘nee’ tegen het migratiepact, dan kan Merkel dat niet gewoon uitzitten. Het zou een ‘nee’ zijn tegen haar hele filosofie, waarin migratie een internationaal probleem is dat via multilaterale samenwerking opgelost moet worden.”

In de bondsdag legde Merkel er de nadruk op dat het pact in het nationale belang van Duitsland is, omdat het erop gericht is in álle landen de omstandigheden voor migranten te verbeteren, migratie te reguleren en illegale migratie tegen te gaan. Het pact gaat niet over vluchtelingen, daarvoor is er een ander pact.

Dat er eerder niet over het migratiepact gesproken zou zijn, zei Merkel met een nauw verholen uithaal naar Spahn, „is het tegendeel van juist.” „De soevereiniteit van ons land en onze wetgeving wordt hierdoor niet geraakt.” Ze kreeg veel bijval, ook vanuit de oppositie, maar vanuit de bankjes van de AfD klonk gejoel. Hoongelach steeg op toen Merkel zei dat het pact niet bindend is. Dat staat inderdaad uitdrukkelijk in de 34 pagina’s tellende tekst, maar tegenstanders wijzen erop dat er ook vaak staat: „Wij verplichten ons…” Ze vrezen dat het pact zal leiden tot meer migratie naar de rijke, noordelijke landen.


Binnen de CDU heeft het voorstel van Spahn steun gekregen van Saksen-Anhalt en Saksen. De stem van die deelstaten is voor de CDU komende tijd belangrijk, omdat er volgende herfst deelstaatverkiezingen worden gehouden. SPD en CSU, de Beierse zusterpartij van de CDU, zijn voor het pact, net als oppositiepartijen FDP, Groenen en Die Linke.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Maakt m.i. niet uit wat/hoe pact inhoudt. Tekenen Duitsland en Frankrijk, dan komt Mark Rutte hijgend met zn pen aangerend. Tekenen D/F niet, is er nog hoop voor NL.
Annette78 schreef:
26-11-2018 08:46
Maakt m.i. niet uit wat/hoe pact inhoudt. Tekenen Duitsland en Frankrijk, dan komt Mark Rutte hijgend met zn pen aangerend. Tekenen D/F niet, is er nog hoop voor NL.
Ze zouden beter Australie en Zwitserland kunnen volgen, die geven tenminste een goed voorbeeld.
Nederland moet geen enkel internationaal pact tekenen dat omstreden is.
redbulletje schreef:
26-11-2018 08:48
Ze zouden beter Australie en Zwitserland kunnen volgen, die geven tenminste een goed voorbeeld.
Inderdaad. Maar zoals gezegd komt Nederland altijd als eerste aanrennen om een aai over hun bol.
Natuurlijk tekenen Duitsland en Frankrijk. Macron en Merkel zijn niet de meest realistische mensen en hebben maar een doel: een groot EU-rijk. Ben je het niet met ze eens? Dan moet je je waffel houden.

Een goed voorbeeld is Le Maire die onze enige echte eigen Hoekstra een veeg uit de pan geeft.

De EU is een gedrocht dat gedoemd is te mislukken. Alleen Macron en Merkel weten dat nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Betty33 schreef:
25-11-2018 17:39
ik zelf zeg "nee", maar ik denk dat het toch gaat gebeuren, omdat de meerderheid in Nederland "ja" zegt...

Ik vind het opvallend hoeveel Nederlanders voor open grenzen zijn, en ook worden uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer terug gestuurd,maar krijgen hier"brood, bed en bad"...

Ik hoop wel dat de nieuwe golf nieuwe Nederlanders wel eens kiezen voor iets anders dan de randstad,het is hier overvol...

Heb ik een referendum gemist? Zal je nog verbazen hoeveel Nederlanders tegen zijn
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
26-11-2018 10:07
Heb ik een referendum gemist? Zal je nog verbazen hoeveel Nederlanders tegen zijn
Dat denk ik ook, maar dan nog, ik denk dat wij gewoon niets te willen hebben. Rutte zal wel braaf tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
26-11-2018 11:26
Dat denk ik ook, maar dan nog, ik denk dat wij gewoon niets te willen hebben. Rutte zal wel braaf tekenen.
Denk het ook
Wat moeten ze met dit verdrag? Ik zie alleen maar nadelen.

Ik heb de petitie tegen dit verdrag maar ondertekend. Misschien haalt dat nog iets uit als het veel getekend wordt!

https://petities.nl/petitions/geen-toes ... ?locale=nl
Travelgirl90 schreef:
27-11-2018 06:55
Wat moeten ze met dit verdrag? Ik zie alleen maar nadelen.

Ik heb de petitie tegen dit verdrag maar ondertekend. Misschien haalt dat nog iets uit als het veel getekend wordt!

https://petities.nl/petitions/geen-toes ... ?locale=nl
Bedankt voor de link, ik heb getekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven