Rookverbod verder uitbreiden?

26-11-2018 19:44 149 berichten
Volgens mij is er een nieuwe wet in de maak die roken nog verder aan banden legt (oa rondom overheidsgebouwen en bij verenigingen).

Gisteren was ik met mijn kinderen bij een Sinterklaas-intocht (hier in de provincie gebeurt alles wat later). Naast mij stonden twee jonge moeders met kleine kinderen. Ondanks dat we allemaal dicht opeengepakt stonden, staken ze alletwee een sigaret op. Ik zag een heleboel mensen geirriteerd kijken, maar niemand zei iets. Geen idee of dat een uiting is van beleefdheid, wegkijkerigheid, geen zin in confrontatie-gedrag of angst voor gedoe.

Wel kregen de rookdames spontaan veel meer ruimte om zich heen; niemand wilde ernaast staan met z’n kinderen. Dat riep bij mij de vraag op: komt er binnenkort een punt waar roken in binnensteden en bij evenementen helemaal wordt verboden? Mijn kinderen zijn alvast voor, want die begonnen spontaan te kuchen bij de lucht van een sigaret.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel triest dat je niet ff kan wachten om thuis een peuk te roken maar ik vind wel dat iedereen er een beetje in doorslaat.
Lijkt me heerlijk. Bok op met die gore rook.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
26-11-2018 19:46
Ik vind het heel triest dat je niet ff kan wachten om thuis een peuk te roken maar ik vind wel dat iedereen er een beetje in doorslaat.
Dit dus. Waarschijnlijk stonden alle ouders so-wie-so in een omgeving die vergeven was van gassen van autoverkeer, schoorsteenuitstoot, industriële uitstoot, enz, dus om nou te stellen dat je in maagdelijke alpenlucht stond tot die ander een sigaret opstak, is nogal dubieus. Dan nog kan je die sigaret niet fijn vinden ruiken, maar je gaat er niet dood van als iemand anders in je buurt een sigaret rookt in de open lucht, dus waarom verbieden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-11-2018 19:49
Dit dus. Waarschijnlijk stonden alle ouders so-wie-so in een omgeving die vergeven was van gassen van autoverkeer, schoorsteenuitstoot, industriële uitstoot, enz, dus om nou te stellen dat je in maagdelijke alpenlucht stond tot die ander een sigaret opstak, is nogal dubieus. Dan nog kan je die sigaret niet fijn vinden ruiken, maar je gaat er niet dood van als iemand anders in je buurt een sigaret rookt in de open lucht, dus waarom verbieden?
Nou ja, je geeft het zelf al aan: er zit genoeg troep in de lucht.

Daarnaast heeft het geen enkele functie (waar uitlaatgassen e.d. nog uit verkeer, verwarming of industrie komen is tabak puur een luxeproduct). Roken kost de staatskas ongeveer evenveel als het oplevert en het stinkt als de neten, dus ik ben voor gewoon een algeheel verbod. Wie z'n nicotinefix per se moet hebben pakt maar pleisters of kauwgum.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis een poll.

Ik ben voor de uitbreiding van een rookverbod.

Het is slecht, het stinkt, mensen die roken stinken, moeten ze zelf weten, als ik er maar niet naar ga stinken.
Als mensen in mijn buurt een sigaret opsteken dan slaat mijn astma sowieso (let op de schrijfwijze! :proud: ) alle lucht uit mijn longen. Dus ik zou überhaupt ook weinig kunnen zeggen en zelf een eind verderop gaan staan.

Ja ik hoop dat er dus een uitbreiding komt van het rookverbod bij overheidsgebouwen. En bij de ingangen van overdekte winkelcentra. En ruim rond de ingang van ziekenhuizen. En bij bushokjes.

Maar bij een intocht op een open plein? Nee, daar zou ik niks van (willen) zeggen. Als anti-roker heb je ook de mogelijkheid om zelf ergens anders te gaan staan.
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 26-11-2018 20:03
4.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
26-11-2018 19:56
Nou ja, je geeft het zelf al aan: er zit genoeg troep in de lucht.

Daarnaast heeft het geen enkele functie (waar uitlaatgassen e.d. nog uit verkeer, verwarming of industrie komen is tabak puur een luxeproduct). Roken kost de staatskas ongeveer evenveel als het oplevert en het stinkt als de neten, dus ik ben voor gewoon een algeheel verbod. Wie z'n nicotinefix per se moet hebben pakt maar pleisters of kauwgum.
Een auto is ook een luxeproduct. Eén waaraan we grootscheeps verslaafd zijn geraakt, en waardoor alternatieven als openbaar vervoer zijn ingeperkt. Veel autoritjes binnen de stad zijn onnodig: even naar de supermarkt 5 minuten verderop, even naar een vriendin 15 minuten verderop, enz. Zullen we daar een net zo grote taks op gaan zetten als op roken dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
*Labalade* schreef:
26-11-2018 20:00
Maar bij een intocht op een open plein? Nee, daar zou ik niks van (willen) zeggen. Als anti-roker heb je de ook mogelijkheid om zelf ergens anders te gaan staan.
Bij een Sinterklaasoptocht? Ik weet het niet hoor, hier is het meestal retedruk en als je iets wil zien van de optocht heb je die keus niet altijd. Bovendien is het gewoon asociaal om tussen de menigte te gaan staan paffen. Als sommige mensen een verbod nodig hebben om dat tot zich door te laten dringen ben ik voor.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
pejeka schreef:
26-11-2018 20:02
Een auto is ook een luxeproduct. Eén waaraan we grootscheeps verslaafd zijn geraakt, en waardoor alternatieven als openbaar vervoer zijn ingeperkt. Veel autoritjes binnen de stad zijn onnodig: even naar de supermarkt 5 minuten verderop, even naar een vriendin 15 minuten verderop, enz. Zullen we daar een net zo grote taks op gaan zetten als op roken dan?
Over een jaar of 10 rijdt iedereen elektrisch.
Ik rijd nu een jaartje rond in een Tesla en wil nooit meer iets anders.

En hoe minder vervuiling er is, des te meer gaan we ons ergeren aan de vervuiling die overblijft. Dat is misschien een beetje hypocriet (mijn ouders rookten vroeger gewoon in huis..) maar zo werkt het kennelijk.
pejeka schreef:
26-11-2018 19:49
Dit dus. Waarschijnlijk stonden alle ouders so-wie-so in een omgeving die vergeven was van gassen van autoverkeer, schoorsteenuitstoot, industriële uitstoot, enz, dus om nou te stellen dat je in maagdelijke alpenlucht stond tot die ander een sigaret opstak, is nogal dubieus. Dan nog kan je die sigaret niet fijn vinden ruiken, maar je gaat er niet dood van als iemand anders in je buurt een sigaret rookt in de open lucht, dus waarom verbieden?
Klopt niet. Sigarettenrook is geconcentreerd dus véél gevaarlijker.
Gezellig, kinderen die onder dwang voor jouw tabak werken: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b01d4dffd/
Verbieden op terrassen, op straat en in parken. Liever vandaag dan morgen!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-11-2018 20:02
Een auto is ook een luxeproduct. Eén waaraan we grootscheeps verslaafd zijn geraakt, en waardoor alternatieven als openbaar vervoer zijn ingeperkt. Veel autoritjes binnen de stad zijn onnodig: even naar de supermarkt 5 minuten verderop, even naar een vriendin 15 minuten verderop, enz. Zullen we daar een net zo grote taks op gaan zetten als op roken dan?
Mooi gezegd.
Ik sta paf van al die ophef over rook in de buitenlucht. Ik rook zelf niet, maar in de buitenlucht vind ik het pruma als ieman er eentje opsteekt.
Ik ben heel erg voor. Vakantieparken, hotels, pretparken, dierentuinen, terrassen, bossen, het station etc.
Alle reacties Link kopieren
Een verbod bij speelplaatsen en op schoolpleinen vind ik prima. Maar dat ze nu ook de speciale rookhokken bij bedrijven willen verbieden gaat mij te ver. Het is nog steeds een legaal verkrijgbaar product. En ze willen dat verbod al in 2020 invoeren terwijl de maatregelen tegen alcoholgebruik pas in 2040 gereed hoeven zijn. En een suikertaks wordt ook niet ingevoerd. Dat hele preventieakkoord slaat nergens op. Teveel betutteling en toch niet doorpakken. En de rokers zijn al aangeschoten wild.
Gewoon totaal verbieden.
Overal.

Je vergast jezelf maar met die k*nkerstankstokken.
Maar niet een ander.


En in de ideale wereld zie ik de verkoop dus ook gewoon verboden worden.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
26-11-2018 20:19
Gewoon totaal verbieden.
Overal.

Je vergast jezelf maar met die k*nkerstankstokken.
Maar niet een ander.
Ja, vreet jezelf maar de kanker en zuip je de kanker.
bethweeter schreef:
26-11-2018 20:20
Ja, vreet jezelf maar de kanker en zuip je de kanker.
Daar maak ik een ander dan tenminste niet ziek mee.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
26-11-2018 20:21
Daar maak ik een ander dan tenminste niet ziek mee.
Maar je laat een ander wel voor de kosten opdraaien. Zoals ik al eerder zei: het is een legaal verkrijgbaar product. Als ze de verkoop van sigaretten verbieden prima, maar dat gebeurt niet omdat het de staatskas teveel spekt. Wie heeft er nou last van als mensen in een hok buiten hun werk staat te roken? Niemand. Het is mij teveel rokertje pesten geworden.
bethweeter schreef:
26-11-2018 20:16
Een verbod bij speelplaatsen en op schoolpleinen vind ik prima. Maar dat ze nu ook de speciale rookhokken bij bedrijven willen verbieden gaat mij te ver. Het is nog steeds een legaal verkrijgbaar product. En ze willen dat verbod al in 2020 invoeren terwijl de maatregelen tegen alcoholgebruik pas in 2040 gereed hoeven zijn. En een suikertaks wordt ook niet ingevoerd. Dat hele preventieakkoord slaat nergens op. Teveel betutteling en toch niet doorpakken. En de rokers zijn al aangeschoten wild.
Die rookruimtes bij bedrijven zijn achterlijk. Je support daar verslaafden mee. Iemand die van een drankje houdt staat toch ook niet elk uur uit een heupflesje te lurker?
Van mij mag roken in een menigte best verboden worden, het is superasociaal.
Maar als je op gepaste afstand gaat staan, is er weinig aan de hand.

Weet je wat ze écht zouden moeten doen? De tabaksindustrie verplichten om binnen 5 jaar tijd alle gifstoffen en verslavende stoffen in sigaretten geleidelijk te laten verdwijnen, tot het nulpunt.

Zijn we over 6 jaar allemaal van het roken af. Dat zou pas goed zijn voor de volksgezondheid.
ManOpHetPrikbord schreef:
26-11-2018 20:06
Over een jaar of 10 rijdt iedereen elektrisch.
ik rijd nu een jaartje rond in een Tesla en wil nooit meer iets anders.

En hoe minder vervuiling er is, des te meer gaan we ons ergeren aan de vervuiling die overblijft. Dat is misschien een beetje hypocriet (mijn ouders rookten vroeger gewoon in huis..) maar zo werkt het kennelijk.

Niet iedereen kan of wil een Tesla betalen of krijgt deze via/op de zaak.
Zelf heb ik weinig keus omdat ik met ov plus fiets minstens 2u onderweg ben naar mn werk. Als ik dichterbij werk gaat de auto er ook uit. Jammer geld.
Een rookverbod al coholverbod, suikerverbod, en een vleesverbod. Wat een prachtige wereld met al die verboden.
Ik zal vast nog wel wat vergeten ..
*Labalade* schreef:
26-11-2018 20:00
Als mensen in mijn buurt een sigaret opsteken dan slaat mijn astma sowieso (let op de schrijfwijze! :proud: ) alle lucht uit mijn longen. Dus ik zou überhaupt ook weinig kunnen zeggen en zelf een eind verderop gaan staan.

Ja ik hoop dat er dus een uitbreiding komt van het rookverbod bij overheidsgebouwen. En bij de ingangen van overdekte winkelcentra. En ruim rond de ingang van ziekenhuizen. En bij bushokjes.

Maar bij een intocht op een open plein? Nee, daar zou ik niks van (willen) zeggen. Als anti-roker heb je ook de mogelijkheid om zelf ergens anders te gaan staan.
Dat had ik laatst. Moest ik door de uitgang tussen de rokers door. Het was al dagen zwoegen voor lucht, dat was echt verschrikkelijk, want toen helemaal geen lucht meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven