NS gaat schadevergoeding betalen aan Holocaust-slachtoffers

27-11-2018 22:26 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst gaat de NS individuele schadevergoedingen betalen aan overlevenden en nabestaanden van de Holocaust. Daarmee komt er een einde aan de strijd tussen Salo Muller en het spoorbedrijf. Muller verwijt de NS dat ze miljoenen heeft verdiend aan het vervoer van Joden naar Westerbork tijdens de Tweede Wereldoorlog.

"We hebben gezamenlijk besloten om niet juridisch tegenover elkaar te komen staan, maar een commissie in te stellen", zegt Roger van Boxtel, president-directeur van de NS, na het overleg met Muller vandaag. "Die commissie gaat uitzoeken op welke wijze wij een individuele tegemoetkoming aan getroffenen kunnen vormgeven."

Hoe hoog de vergoedingen worden en wie hier precies recht op hebben, is nog niet bekend. Muller noemde vorig jaar de regeling die de Franse spoorwegen twee jaar geleden hebben getroffen. Die kwam neer op zo'n tachtigduizend euro voor een overlevende en achtduizend euro voor een nabestaande.

De Nederlandse Spoorwegen hebben zich niet verzet tegen de deportatie van Joden naar kamp Westerbork. Aan de transporten heeft het bedrijf omgerekend zo'n 2,5 miljoen euro verdiend.

"De NS gaf gehoor aan de opdracht van de Duitsers: treinen beschikbaar stellen. De Duitsers betaalden ervoor en zeiden dat de NS moest zorgen voor een dienstregeling. Dat heeft de NS kritiekloos uitgevoerd", zei Dirk Mulder van Herinneringscentrum Kamp

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226112 ... ffers.html

Mijn mening:

Ik vind het een mooi gebaar alleen wel erg laat, overlevenden zijn er nauwelijks meer en nabestaanden stokoud.
Wat ik me nog afvraag is het volgende, als de NS een schadevergoeding betaald aan de nabestaanden en daarmee min of meer schuld bekend kunnen we dan ook stellen dat bijvoorbeeld treinmachinisten mede-schuldig zijn aan aan de deportaties (de holocaust)
Hoe ver gaat de aansprakelijkheid?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hoe oud denk je dat die machinisten zijn?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-11-2018 09:25
Reden: Stemmingmakerij
92.73% gewijzigd
Hoezo zijn de nabestaanden stokoud? De gevolgen van de Holocaust werken generaties lang door. Ik voel me absoluut een nabestaande doordat mijn halve familie uitgemoord is, en dat heeft nogal effect gehad op mijn overgebleven familie en daardoor ook op mij. Stokoud zou ik mezelf echter niet noemen.
Alle reacties Link kopieren
Is dit echt waar? Bizar.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
28-11-2018 00:08
Hoezo zijn de nabestaanden stokoud? De gevolgen van de Holocaust werken generaties lang door. Ik voel me absoluut een nabestaande doordat mijn halve familie uitgemoord is, en dat heeft nogal effect gehad op mijn overgebleven familie en daardoor ook op mij. Stokoud zou ik mezelf echter niet noemen.
Ik zat te denken aan de kinderen van slachtoffers, die moeten minimaal achter in de 70 zijn.
Stokoud is inderdaad wat kort door de bocht :-D
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
27-11-2018 23:32
Hoe oud denk je dat die machinisten zijn?
Klopt, te oud maar was meer een vraag in het algemeen.
Zijn de NS machinist mededaders?
Volgens mij zijn ze ook in andere landen niet vervolgd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
28-11-2018 09:13
Klopt, te oud maar was meer een vraag in het algemeen.
Zijn de NS machinist mededaders?
Volgens mij zijn ze ook in andere landen niet vervolgd.
natuurlijk zijn zei ook dader zonder machinisten geen holocaust de stille krachten achter de holocaust waren de zwijgende medewerkers die na de oorlog gewoon aan het werk bleven en met 65 op onze kosten met pensioen gingen deze stille daders moeten gewoon alsnog bestraft worden doen ze in duitsland ook gewoon.
In verband met dyslexie laat ik mijn teksten nakijken maar het gaat ook wel eens mis.
In het verlengde hiervan kunnen we dan misschien ook de nabestaanden van de slachtoffers van de slavernij een beetje fatsoenlijk gaan behandelen.

Over schadevergoeding en het straffen van daders heb ik het niet eens, gewoon niet weghonen zou al dikke winst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Individuele schadevergoedingen van de NS vind ik eerlijk gezegd een beetje raar, ze hadden ook niet echt een keuze. Het 'inleveren' van de verdiensten (die dan daarna natuurlijk naar de nabestaanden kunnen gaan) vind ik logischer klinken.
‘Spoorwegpersoneel, machinisten, bedenkt dat iedere trein die geladen met slaven door u vervoerd wordt, ter slachtbank gaat!’ schrijft verzetsman Gerrit van der Veen op 3 augustus 1942 in De Waarheid. Het is een niet mis te verstane oproep aan het adres van de Nederlandse Spoorwegen om het werk voor de Duitse bezetter, en in het bijzonder het vervoer van politieke gevangenen en Joden, met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Ja schuldig want pas op 17 september 1944 ging de NS in staking.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
28-11-2018 13:54
‘Spoorwegpersoneel, machinisten, bedenkt dat iedere trein die geladen met slaven door u vervoerd wordt, ter slachtbank gaat!’ schrijft verzetsman Gerrit van der Veen op 3 augustus 1942 in De Waarheid. Het is een niet mis te verstane oproep aan het adres van de Nederlandse Spoorwegen om het werk voor de Duitse bezetter, en in het bijzonder het vervoer van politieke gevangenen en Joden, met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Ja schuldig want pas op 17 september 1944 ging de NS in staking.
De spoorwegstaking van september 1944 was ter ondersteuning van Market Garden
Maar inderdaad ze hadden kunnen staken al had dat vermoedelijk niet veel uitgemaakt, de treinen waren dan met NSB en Duits personeel bemand en vermoedelijk hadden de Duitsers furieus gereageerd, stakingen bij diensten die essentieel waren voor de oorlogsvoering werden normaal met veel geweld de kop in gedrukt.

Het spoorwegpersoneel had dan moeten onderduiken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
28-11-2018 14:24
De spoorwegstaking van september 1944 was ter ondersteuning van Market Garden
Maar inderdaad ze hadden kunnen staken al had dat vermoedelijk niet veel uitgemaakt, de treinen waren dan met NSB en Duits personeel bemand en vermoedelijk hadden de Duitsers furieus gereageerd, stakingen bij diensten die essentieel waren voor de oorlogsvoering werden normaal met veel geweld de kop in gedrukt.

Het spoorwegpersoneel had dan moeten onderduiken.
Ja, of in het verzet.
FunnyFace8 schreef:
28-11-2018 00:08
Hoezo zijn de nabestaanden stokoud? De gevolgen van de Holocaust werken generaties lang door. Ik voel me absoluut een nabestaande doordat mijn halve familie uitgemoord is, en dat heeft nogal effect gehad op mijn overgebleven familie en daardoor ook op mij. Stokoud zou ik mezelf echter niet noemen.
Dit. Een leeftijdsgenootje (halverwege de 40) van mij heeft een nabestaanden uitkering als kleinkind van. Heel ernstige psychische problemen.
Ik vind dit dubbel, het is niet alsof de NS veel keus had in die tijd, waarom zouden ze dan ervoor moeten boeten? Anderzijds geven ze toch een vergoeding en bekennen ze daarmee schuld en gaat hiermee het hek van de dam?
Snarky schreef:
28-11-2018 13:45
In het verlengde hiervan kunnen we dan misschien ook de nabestaanden van de slachtoffers van de slavernij een beetje fatsoenlijk gaan behandelen.

Over schadevergoeding en het straffen van daders heb ik het niet eens, gewoon niet weghonen zou al dikke winst zijn.

Mods, ik word gestafd en mijn post wordt verwijderd. Niet dat ik wil dat dit verwijderd word maar enige uitleg lijkt mij op zijn plaats..

Komt gewoon op hetzelfde neer.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-11-2018 16:07
Reden: Stemmingmakerij
5.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
28-11-2018 14:28
Ja, of in het verzet.

Dan moet je nog steeds onderduiken.
Niet alle verzetslieden hoefden onder te duiken, dat lag er aan of ze gezocht werden, maar een onderduikende spoorwegbeambte zou zeer zeker gezocht worden.

Dan waren de opties:

1) Onderduiken
2) Met valse papieren elders gaan wonen en eventueel verzetsactiviteiten ondersteunen.

In september 1944 moesten 30.000 personeelsleden van de NS onderduiken, dit had dan ergens in 1942 moeten gebeuren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Soms kunnen keuzes van jaren geleden achteraf fout blijken te zijn, hoe lang gaan dit soort zaken nog door.
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 29-11-2018 06:45
Reden: Taalfout
25.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ollieopviva schreef:
28-11-2018 13:39
natuurlijk zijn zei ook dader zonder machinisten geen holocaust de stille krachten achter de holocaust waren de zwijgende medewerkers die na de oorlog gewoon aan het werk bleven en met 65 op onze kosten met pensioen gingen deze stille daders moeten gewoon alsnog bestraft worden doen ze in duitsland ook gewoon.
Dit is wel zo simplistisch en zwart-wit gesteld, dat weet je zelf ook wel toch?
Snarky schreef:
28-11-2018 13:45
In het verlengde hiervan kunnen we dan misschien ook de nabestaanden van de slachtoffers van de slavernij een beetje fatsoenlijk gaan behandelen.

Over schadevergoeding en het straffen van daders heb ik het niet eens, gewoon niet weghonen zou al dikke winst zijn.
Eens. Gewoon respectvol ermee omgaan en erkenning.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-11-2018 15:21
Eens. Gewoon respectvol ermee omgaan en erkenning.
Misschien een idee om een slavernij topic te openen en daar verder te babbelen over dat onderwerp.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
28-11-2018 15:02
Dan moet je nog steeds onderduiken.
Niet alle verzetslieden hoefden onder te duiken, dat lag er aan of ze gezocht werden, maar een onderduikende spoorwegbeambte zou zeer zeker gezocht worden.

Dan waren de opties:

1) Onderduiken
2) Met valse papieren elders gaan wonen en eventueel verzetsactiviteiten ondersteunen.

In september 1944 moesten 30.000 personeelsleden van de NS onderduiken, dit had dan ergens in 1942 moeten gebeuren.
Eigenlijk moet ik hier niet op reageren maar ik vind dat ieder persoon die fout was in WO2 en een steentje heeft bijgedragen moet worden vervolgd. Ieder radartje die uiteindelijk naar de moordkampen heeft geleid en in mijn ogen zijn dat de machinisten, NSB'ers en al dat andere klotevolk die vanuit egoïstisch denken/handelen families oneindig veel leed en ellende hebben bezorgd voor slachtoffers en nabestaanden.
Bobby-Pin schreef:
28-11-2018 15:32
Eigenlijk moet ik hier niet op reageren maar ik vind dat ieder persoon die fout was in WO2 en een steentje heeft bijgedragen moet worden vervolgd. Ieder radartje die uiteindelijk naar de moordkampen heeft geleid en in mijn ogen zijn dat de machinisten, NSB'ers en al dat andere klotevolk die vanuit egoïstisch denken/handelen families oneindig veel leed en ellende hebben bezorgd voor slachtoffers en nabestaanden.
Ik weet niet wat ik in die periode zelf zou hebben gedaan als ik een gezin zou hebben gehad.
Het is achteraf heel stoer praten over wat fout is en niet maar in die tijd en die omstandigheden.....
Als je al leest hoe hier op topics wordt gereageerd over bijvoorbeeld heel onredelijke eisen van werkgevers onder het mom van 'regels zijn regels en anders fraudeer je', ik weet niet hoeveel mensen met gevaar voor eigen leven regels durven te overtreden.
ikind het belangrijker dat we ons bewust zijn en ervan hebben geleerd. Daar is dit een mooie stap naartoe.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel oorlogen wil je teruggaan, TO?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
28-11-2018 15:32
Eigenlijk moet ik hier niet op reageren maar ik vind dat ieder persoon die fout was in WO2 en een steentje heeft bijgedragen moet worden vervolgd. Ieder radartje die uiteindelijk naar de moordkampen heeft geleid en in mijn ogen zijn dat de machinisten, NSB'ers en al dat andere klotevolk die vanuit egoïstisch denken/handelen families oneindig veel leed en ellende hebben bezorgd voor slachtoffers en nabestaanden.

Wanneer is iemand dan fout? Dan zou je zo'n beetje iedereen die niets gedaan hebben tegen het wegvoeren van buren, vrienden, familie. Degenen die gewoon nog spullen verkochten aan Duitse soldaten. Dus eigenlijk iedereen, dus ook de gewone man, die gewoon door probeerde te gaan met zijn leven en de eigen familie in leven te houden. Want ze hebben niet voorkomen dat deze mensen weggevoerd werden.

Het is heel erg makkelijk lullen vanuit een comfortabele positie. Het leven is gewoon niet zo zwart-wit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven