Is je een jongetje/meisje voelen aangeboren of aangeleerd?

06-12-2018 16:27 96 berichten
Nav dit artikel in de LINDA ben ik het programma Me Jane you Tarzan gaan kijken op NPO over opvoeding. Daarin het oa het verhaal van MIka. Die genderneutraal wordt opgevoed.
Ook stelt de presentator wat mij betreft terecht de vraag: Je een jongetje of meisje voelen, is dat aangeboren of aangeleerd?

Je kan jezelf de vraag stellen: als je van 'gender' wisselt of je dan ook niet gewoon in een hokje zit, weliswaar het omgekeerde hokje, maar nog steeds een hokje.

Hoewel ik merk dat mijn beeld aan het veranderen is, heb ik nog steeds moeite met de term 'genderneutraal' opvoeden. Want wat is dat dan? En raak je als volwassene dan niet in een identiteitscrisis? En hoe erg is het om als jongetje of meisje behandeld en opgevoed te worden als je zo geboren bent?
Om hoeveel procent gaat het nu werkelijk die zich ongelukkig of vervreemd van hun gender voelen? Is dat significant of hebben we het maar over een heel klein deel. Dat maakt namelijk in zoverre uit dat de overgrote meerderheid zich naar mijn idee niet hoeft te conformeren naar de kleine groep uitzonderingen, en je kan je dan inderdaad afvragen of dit wel doen niet schadelijk is voor die grote groep?

Deze mensen willen hun kinderen niet in een boxje stoppen maar in mijn optiek is genderneutraliteit inmiddels ook een boxje geworden. En ik merk dat ik een beetje iebelig van deze benadering word. Alsof ze hoegenaamd super vooruitstrevend zijn maar het eigenlijk stiekem helemaal niet zijn. Maar zich juist lijken af te zetten. Maar waartegen dan wel?

Het: ik heb een kind die zich zowel een jongetje als meisje voelt is dan toch net zo goed aangeleerd in het geval van bijvoorbeeld Mika? Dit kind is evenzogoed groot gebracht met een 'idee' die aangeleerd is. Als je echt genderneutraal wilt opvoeden dan heb je het er niet over lijkt mij. En dat lijkt me verdomde ingewikkeld. Ook deze kinderen groeien in meer of mindere mate op in de 'buitenwereld'. Zeker als je kind op een gegeven moment gaat puberen en hun lijf gaat veranderen. Meisjes worden nu eenmaal ongesteld omdat ze een vrouw worden met bijbehorende hormonen en jongetjes krijgen een zaadlozing omdat ze dan als man kinderen kunnen verwekken. Hoe ga je dat dan weer verantwoorden? Zo maak je het wat mij betreft volgens mij veel te ingewikkeld.
De kinderen hebben een mapa en een mama. De mama heeft de kinderen daadwerkelijk gedragen dus zij is de echte mama. Daarmee impliceer je toch eveneens een geslachtelijk verschil? Als genderneutraal persoon kan je nu eenmaal biologisch gezien nog steeds niet wat de ander ook kan. Wij zijn nu eenmaal geen zeepaardjes (die zowel mannelijke als vrouwenlijke voortplantingsorganen hebben)

Ik krijg vanuit het programma vooral het gevoel dat MIka denkt dat hij nu zowel met poppen als met auto's kan spelen en als dat genderneutraal opvoeden is, dan deed ik dat ook al back in the days. Maar ik krijg the funny feeling dat het om meer dan dat draait. Als een soort persoonlijk statement geprojecteerd op hun kinderen.

Mika praat ook gewoon maar zijn ouders na en niks van wat het jonge kind verteld heeft hij zelf bedacht. Dus waarom zijn deze mensen 'beter' bezig dan andere mensen? Ik zou het eerder willen omdraaien.

Ik geloof wel dat er een slag te slaan valt. Maar of dit het antwoord is? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik denk dat jongens het meisjes gelijk zijn, maar niet hetzelfde...

Ik ben er kortom nog niet helemaal over uit. Ik heb mijn kinderen niet genderneutraal groot gebracht en ik zie als moeder van zowel jongetjes als meisjes toch wel degelijk een verschil in aangeboren genderspecifiek gedrag. Maar is dat wel echt zo?

En waar houdt het dan op een gegeven moment op?

Graag hierover jullie mening.

Hier een link naar het programma
https://www.npostart.nl/me-jane-you-tar ... KN_1701251
Ik denk dat identiteit grotendeels aangeleerd is.
Ik vind dat verder geen probleem.
Ik ben het met jou eens!
Alle reacties Link kopieren
Gender neutraal... dan zit je dus gedwongen in het midden oid? Kijk als je een meisje verbiedt broeken te dragen of met auto's te spelen en een jongen niet met poppen mag dan ben je verkeerd bezig én bezig een hokje te maken. Maar wat is er nou mis met gewoon naar het kind kijken? Zoon wilde een pop dus zoon kreeg een pop. Nichtje is lasser, tja. Btw zij heeft 2 meiden die allebei echt meisje meisje zijn :rofl: Dus een lichte schok toen ze hun eigen mening kregen en er roze, bloemetjes en strikjes moesten komen :D
Maar het zijn individuen. Als je ze als zodanig beschouwd en mening en smaak respecteert is het zgn genderneutraal niet nodig en in mijn ogen zelfs onwenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is, denk ik, heel moeilijk om kinderen genderneutraal groot te brengen in een maatschappij die vooral genderspecifiek is. Je kunt als gezin geen eiland zijn tot waar externe normen niet reiken. Maar goed, ik zal de documentaire eens bekijken als ik WiFi heb :)

Ik denk persoonlijk dat mannen en vrouwen gelijk èn overwegend hetzelfde zijn. Veel van wat wij zien als typisch jongens- of meisjesgedrag is cultureel bepaald, niet biologisch. Maar goed, dat is geen populaire mening in een samenleving waarin identiteit toch al onder druk staat en genderidentiteit een strohalm vormt :)
Je als een jongen of een meisje gedragen is aangeleerd. Je een jongen of een meisje voelen is aangeboren.
Ja ik ben het met jullie eens hoor. Je moet het kind als individu bekijken. Maar volgens mij doen we ook heel veel onbewust daarin sturen. De hele samenleving is erop ingesteld. Daar valt denk ik best nog winst te behalen. Maar zoals overal heb je een extremistische groep die weer doorslaat in het andere uiterste en dan denk ik: is dit nou wat we moeten willen?
Het lijkt wel allemaal politiekverantwoord te zijn tegenwoordig om elke minderheid met open armen te ontvangen en alleen maar algemeen geaccepteerde en veilige antwoorden te geven. Ik vind daar soms wat van.
Maar goed dat is weer een andere discussie. Het is wel zo dat ik zie dat door de openheid steeds meer jongeren er voor uit durven komen dat zij moeite hebben met zich identificeren met 1 sekse. Dat er voor hen mogelijkheden zijn dat te onderzoeken lijkt mij niet meer dan fair. Maar kinderen vanaf de conceptie al hun mogelijke identiteit te cattegoriseren als neutraal lijkt me best een ding. Aangezien kinderen zich volgens mij graag met iemand willen kunnen identificeren en hoewel Mika's ouders ook genderneutraal zijn, zijn zij wel de grote uitzondering in het geheel. Nu is het met uitzonderingen niks mis, maar wel als je zo vroeg al voor je kinderen een keuze maakt. Aan de andere kant kan je natuurlijk ook weer zeggen dat we dat nu ook al doen.
Ingewikkelde materie dus. Ik vind het een interessant onderwerp. Ik sta open voor beide kanten merk ik. Hoewel ik over sommige dingen wel een mening heb. Maar ook die is maar aangeleerd :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de docu niet gezien, maar je maakt wel een paar denkstappen die ik anders maak.

Onze dochter heeft een tijdlang heel hard geroepen dat ze een jongen was en mensen deden daar behoorlijk spastisch over (een kind van 2-3 jaar) Wij hebben haar een beetje laten gaan. Wel uitgelegde dat ze een meisje was, omdat etc, maar daar was ze het gewoon niet mee eens. Ze kreeg ook wel dingen mee vanuit de ‘buitenwereld’ wat jongens en meisjes doen en daar identificeerde ze zich absoluut niet mee.

Ik heb een paar trangenders in de klas (gehad) en daardoor ook wel een beetje het idee gekregen dat je mannelijke of vrouwelijke identiteit niet alleen maar aangeleerd is, maar aan de andere kant zie ik ook wel de dwingende factor van de maatschappij, hoe subtiel en onderhuids die toch echt aanwezig is, ondanks het feit dat we dat massaal ontkennen.
Alle reacties Link kopieren
Er is daar een heel interessante documentaire over, je moet eens zien of je het ergens kan zien. Bruce moest Brenda worden ofzoiets noemt het.

Het gaat over een jongen, Bruce, die als baby bij een operatie door een medische fout zijn penis geamputeerd wordt. Op dat moment (is al ettelijke jaren geleden), beslissen de dokters en psychiaters in overleg met de ouders om er "een meisje" van te maken en het ook als dusdanig op te voeden, Brenda. Brenda heeft nooit geweten dat ze een jongen was. Brenda kreeg gewoon poppen en jurkjes zoals andere meisjes.

Al vroeg in de kindertijd liep het fout, Brenda wilde helemaal geen rokjes dragen of met meisjespoppen spelen.
Ik weet niet meer hoe het hele verhaal ging, maar op latere leeftijd had hij zich weer van geslacht laten veranderen, was hij getrouwd (volgens mij ook kinderen), en als ik me niet vergis heeft hij zelfmoord gepleegd.
Je kunt je ook afvragen of stereotypering perse erg is of potentieel gevaarlijk zelfs.
Ik vind mezelf een hele ruimdenkende en vooruitstrevende moeder maar ben ik dat ook echt?
Ik vind het wel interessant om dat te onderzoeken. Tot een aantal jaren geleden heb ik me dat nauwelijks afgevraagd. Maar nu het steeds meer een hot item is geworden vind ik het toch wel tijd om ook eens mijn eigen gedrag onder de loep te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
06-12-2018 16:37
Het is, denk ik, heel moeilijk om kinderen genderneutraal groot te brengen in een maatschappij die vooral genderspecifiek is. Je kunt als gezin geen eiland zijn tot waar externe normen niet reiken. Maar goed, ik zal de documentaire eens bekijken als ik WiFi heb :)

Ik denk persoonlijk dat mannen en vrouwen gelijk èn overwegend hetzelfde zijn. Veel van wat wij zien als typisch jongens- of meisjesgedrag is cultureel bepaald, niet biologisch. Maar goed, dat is geen populaire mening in een samenleving waarin identiteit toch al onder druk staat en genderidentiteit een strohalm vormt :)
De gemiddelde jongen is wel anders dan het gemiddelde meisje, maar binnen de seksen is de variatie ook ontzettend groot. Het gemiddelde van alle jongens zegt zo weinig over dat ene exemplaar dat bij mij woont.


TO, je hebt het over ‘kinderen als jongen of als meisje opvoeden’. Wat bedoel je daar mee?
Meisjes krijgen vaak al vanaf de geboorte mee dat ze lief en mooi zijn. Jongens dat ze stoer zijn. Als dat is wat je bedoelt met als jongen of als meisje opvoeden denk ik dat het wel degelijk kwaad kan.
Mevrouw75 schreef:
06-12-2018 16:49
Ik heb de docu niet gezien, maar je maakt wel een paar denkstappen die ik anders maak.

Onze dochter heeft een tijdlang heel hard geroepen dat ze een jongen was en mensen deden daar behoorlijk spastisch over (een kind van 2-3 jaar) Wij hebben haar een beetje laten gaan. Wel uitgelegde dat ze een meisje was, omdat etc, maar daar was ze het gewoon niet mee eens. Ze kreeg ook wel dingen mee vanuit de ‘buitenwereld’ wat jongens en meisjes doen en daar identificeerde ze zich absoluut niet mee.

Ik heb een paar trangenders in de klas (gehad) en daardoor ook wel een beetje het idee gekregen dat je mannelijke of vrouwelijke identiteit niet alleen maar aangeleerd is, maar aan de andere kant zie ik ook wel de dwingende factor van de maatschappij, hoe subtiel en onderhuids die toch echt aanwezig is, ondanks het feit dat we dat massaal ontkennen.

Ja precies daar ben ik het wel mee eens!

Toch zie je in deze docu bijvoorbeeld ook het onderzoek met meisjes baby's die als jongetjes worden aangekleed en jongensbaby's die als meisjes worden aangekleed en de reactie op hen door verzorgers met betrekking tot het aanbieding van bijvoorbeeld bepaald speelgoed. Ik merk dat ik het geen steekhoudend onderzoek vind en het mij niet overtuigd.
Eze schreef:
06-12-2018 16:50
De gemiddelde jongen is wel anders dan het gemiddelde meisje, maar binnen de seksen is de variatie ook ontzettend groot. Het gemiddelde van alle jongens zegt zo weinig over dat ene exemplaar dat bij mij woont.


TO, je hebt het over ‘kinderen als jongen of als meisje opvoeden’. Wat bedoel je daar mee?
Meisjes krijgen vaak al vanaf de geboorte mee dat ze lief en mooi zijn. Jongens dat ze stoer zijn. Als dat is wat je bedoelt met als jongen of als meisje opvoeden denk ik dat het wel degelijk kwaad kan.
Ja precies daar ga je al :-)
Want wat is een meisjes opvoeding en wat is een jongensopvoeding? Dat is dus een goede vraag en ik denk dat ik het dan met je eens ben. We sturen onbewust een stuk meer dan we denken. Ik ook. Want wat is jongens gedrag en wat is meisjes gedrag?
Ik hink echt op twee benen. Lastig lastig.
Alle reacties Link kopieren
Onlangs wad de documentaire "no more boys and girls" op TV. Vond ik een prima documentaire over bewust wording van hoe wij jongens en meisjes vanaf de geboorte al anders opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
06-12-2018 16:52
Ja precies daar ben ik het wel mee eens!

Toch zie je in deze docu bijvoorbeeld ook het onderzoek met meisjes baby's die als jongetjes worden aangekleed en jongensbaby's die als meisjes worden aangekleed en de reactie op hen door verzorgers met betrekking tot het aanbieding van bijvoorbeeld bepaald speelgoed. Ik merk dat ik het geen steekhoudend onderzoek vind en het mij niet overtuigd.
Hoe bedoel je dat?
Mooi 'raadsel' die voorbij komt (ik kende hem trouwens al) is die van vader en zoon die neerstorten in een vliegtuig. Pa overleefd het niet en zoon komt op de operatietafel terecht en de dokter daar zegt: deze jongen kan ik niet opereren want het is mijn zoon. Rara hoe zit dat?
Moet je eens zien hoe bepaalde denkwijzen verankerd zitten in onze brein. Echt let maar op, ook jij trapt erin!
Dahlia74 schreef:
06-12-2018 16:55
Onlangs wad de documentaire "no more boys and girls" op TV. Vond ik een prima documentaire over bewust wording van hoe wij jongens en meisjes vanaf de geboorte al anders opvoeden.
Oh interessant. Ga ik kijken!
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
06-12-2018 16:58
Mooi 'raadsel' die voorbij komt (ik kende hem trouwens al) is die van vader en zoon die neerstorten in een vliegtuig. Pa overleefd het niet en zoon komt op de operatietafel terecht en de dokter daar zegt: deze jongen kan ik niet opereren want het is mijn zoon. Rara hoe zit dat?
Moet je eens zien hoe bepaalde denkwijzen verankerd zitten in onze brein. Echt let maar op, ook jij trapt erin!
Het is de moeder
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
06-12-2018 16:50
Je kunt je ook afvragen of stereotypering perse erg is of potentieel gevaarlijk zelfs.

Je hoeft er niet per se een waardeoordeel aan te hechten, denk ik. Genderspecificiteit heeft gevolgen, voor het gezinsleven, de arbeidsmarkt, het welbevinden. Of die gevolgen wenselijk zijn hangt af van de context: hoe de maatschappij in elkaar zit en welke doelen je als collectief nastreeft. Als we een duidelijke taakverdeling nastreven met zo min mogelijk onenigheid over de invulling daarvan is genderspecificiteit een goede manier om dat te bereiken. Het zorgt voor transparantie en dat vermindert conflict. Als we nastreven om het menselijk kapitaal in de samenleving optimaal te benutten is genderspecificiteit niet zo handig. Het zorgt ervoor dat een deel van ons kapitaal niet beschikbaar is. Het is maar waar een maatschappij behoefte aan heeft.
Wat houdt dat genderneutrale opvoeden precies in? Dat ze die jongen poppen geven, of poppen niet afraden als hij dat zou willen? Even simpel gezegd. Of ook jurken kopen en aantrekken....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je kinderen nodeloos belast als je genderneutraal opvoedt. Juist het plaatsen in hokjes maakt de wereld overzichtelijk en begrijpelijk voor kinderen. Als ze meer ontwikkeld zijn, dan kun je gaan uitleggen dat niet iedereen zich jongen/meisje voelt of dat hun gevoel aansluit bij het lichaam waarin zij geboren zijn.
Alle reacties Link kopieren
De Hema kondigde een jaar geleden (of zo) aan dat ze bij kinderkleding geen jongens- of meisjeslabels meer zouden gebruiken. Gewoon ‘broek’ en niet ‘jongensbroek’ of ‘meisjesbroek’. Op de website kun je ondertussen in elk geval weer zoeken op jongenskleding en meisjeskleding...
Nummer*Zoveel schreef:
06-12-2018 17:02
Ik vind dat je kinderen nodeloos belast als je genderneutraal opvoedt. Juist het plaatsen in hokjes maakt de wereld overzichtelijk en begrijpelijk voor kinderen. Als ze meer ontwikkeld zijn, dan kun je gaan uitleggen dat niet iedereen zich jongen/meisje voelt of dat hun gevoel aansluit bij het lichaam waarin zij geboren zijn.
Of jij past ontzettend in het hokje Meisje maar je ouders komen maar steeds met auto's aan omdat ze er niet tegen kunnen dat jij een roze barbie wil.

Maar ik weet niet of er mensen zijn die zulke ideeën boven hun kind zouden stellen. Andersom wel, dus waarschijnlijk zo ook?
En hoe erg is het om als jongetje of meisje behandeld

Hoe behandel je een kind als jongen of meisje? Door speelgoed? Kleding? Gebruik van hij/zij?

Ik behandel mijn kinderen (en andere kinderen) gewoon als kind volgens mij.
Wat ik ook lastig vind is dat stukje op die gendergelijke school. Je ziet daar in boekjes dat piraten ook meisjes kunnen zijn (dat kan je aan het plaatje zien want de piraat heeft lang haar) en je ziet er de meisjes met vlechtjes en bloemenjurkjes een boor hanteren. Ik merk dat ik nog niet zo goed begrijp waar genderneutraliteit voor staat en volgens mij vele met mij. Want als je een meisje vlechtjes in doet en een roze jurkje aantrekt en een boekje voorleest met meisjes piraten met lang haar en strikjes ben je dan eigenlijk wel zo genderneutraal bezig als je denkt?
Wat is dat eigenlijk genderneutraliteit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven