Edelherten Oostvaardersplassen

10-12-2018 17:29 189 berichten
Vind het vreselijk dat er vandaag begonnen is om edelherten in de Oostvaardersplassen neer te schieten.

Er zijn veel meningen etc.

In ieder geval zijn deze dieren eerst uitgezet, vermenigvuldigd.
Hoe zit het met geboorte beperking dus sterrelistatie etc?

En wat kost deze hele operatie om de dieren te doden wel niet?
Vlieg verkeer wordt daarboven plat gelegd, 2 hebben ontslag genomen, personeel voor de daad, vergaderingen, vernietiging van de beestjes, vervoer, kogels etc etc.

Is dit niet veel duurden in vergelijking met x zakken voer?

En er zijn mij lijkt mij zat vrijwilligers die bereid zijn om te willen en kunnen helpen.

Zo vlak voor de kerst is dit mijns inziens ook mooi meegenomen voor de barbaren.
Eerst vetgemest, vermenigvuldigd, althans geen geboorte beperking en nu de kogel..

Kan me hier vreselijk woest om maken.
Deze situatie is sowieso zelf gecreëerd.

De herten leven nu in afschuwelijke stress, worden nu in een periode van x tijd neergeknald en vluchten als ze de jagers horen aankomen.

Dit kan toch niet..
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 10-12-2018 17:38
4.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mee eens.

De mens is verdorven en ik hoop dat we gauw uitgestorven zijn.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Je kunt edelherten niet gaan steriliseren. Enig idee hoe ingrijpend die operatie is?

De 2 mensen van Staatsbosbeheer hebben geen ontslag genomen, maar hebben overplaatsing aangevraagd.

Een deel van het vlees wordt beschikbaar gesteld voor menselijke consumptie.

Hoeveel zakken voer denk je dat er nodig is voor zo’n 2000 herten, een paar maanden lang?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Los van de kosten voor het voer, het worden er meer en meer en meer en meer... en dan? Damherten worden in de duinen ook beheerd al jaren!
Alle reacties Link kopieren
Bijvoeren is niet handig, daar komen alleen maar meer herten van. Deze beesten hebben tenminste nog in de vrije natuur mogen leven. Een stuk beter leven dan al die andere dieren die nu worden geslacht voor dat extra lekkere stukje vlees tijdens de kerst.
Don't get high on your own supply.
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw voorstel dan? Als je gaat bijvoeren dan zijn het er volgend jaar 4000.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, een mooi stukje wild. Beter dan het bewust fokken van varkens in krappe megastallen en die vervolgens doden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
himalaya schreef:
10-12-2018 17:38
Je kunt edelherten niet gaan steriliseren. Enig idee hoe ingrijpend die operatie is?

De 2 mensen van Staatsbosbeheer hebben geen ontslag genomen, maar hebben overplaatsing aangevraagd.

Een deel van het vlees wordt beschikbaar gesteld voor menselijke consumptie.

Hoeveel zakken voer denk je dat er nodig is voor zo’n 2000 herten, een paar maanden lang?
Uiteraard begrijp ik dat sterilisatie ingrijpend is en je dit niet zo even doet.
Echter wordt deze manier ook grootst aangepakt en dit lijkt mij niet dé enige oplossing.

Sterilisatie is niet onmogelijk toch?

En moet dit elk jaar terug komen of elke zoveel jaar?
Dus het doden.

Heb geen flauw idee wat zoveel voer zou mieren kosten.
Daar ben ik wel benieuwd naar maar ook naar het bedrag van deze hele operatie.

Goed als deze 2 overplaatsing hebben gevraagd ipv ontslag ook prima.
To, denk je echt dat steriliseren en bijvoeren goedkoper zijn?
Hoeveel stress krijgen ze van gevangen worden om te worden gesteriliseerd?


Wat is volgens jou de beste oplossing? Het is een mislukt project, daar is vrijwel iedereen het over eens. Maar wat nu dan, als dit niet de beste oplossing is?
Alle reacties Link kopieren
*** schreef:
10-12-2018 17:45
Bijvoeren is niet handig, daar komen alleen maar meer herten van. Deze beesten hebben tenminste nog in de vrije natuur mogen leven. Een stuk beter leven dan al die andere dieren die nu worden geslacht voor dat extra lekkere stukje vlees tijdens de kerst.
Zo is dat. En in de echte natuur, zoals in Canada of Siberië of in de tijd voordat er mensen waren, verhongerden wilde dieren ook massaal als het er te veel werden. Of ze worden leven verscheurd door beren en wolven. De natuur is geen Disneyland maar een vrij onaangenaam fenomeem. De herten in de Oostvaardersplassen komen er met een kogel genadig vanaf vergeleken met hun soortgenoten in de echte natuur.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
10-12-2018 17:48
To, denk je echt dat steriliseren en bijvoeren goedkoper zijn?
Hoeveel stress krijgen ze van gevangen worden om te worden gesteriliseerd?


Wat is volgens jou de beste oplossing? Het is een mislukt project, daar is vrijwel iedereen het over eens. Maar wat nu dan, als dit niet de beste oplossing is?
Buiten dat, steriliseren helpt pas als meer dan 80% van de wijfjes gesteriliseerd is. Daaronder wordt de sterilisatie gecompenseerd doordat de vruchtbarewijfjes meer jongen krijgen die ook weer vaker de volwassen leeftijd halen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
De herten vangen en overplaatsen zou de herten te veel stress geven en daardoor alsnog overlijden. Sterilisatie lijkt me in dat geval het zelfde. Het zal het dier te veel stress geven.
TO ik vind het ook heel naar wat er nu gebeurd, en ga ook niet morgen op mijn vrije dag even lekker naar Lelystad om de jagers koffie te brengen en gezellig mee te kijken. Maar er is al zoveel over gezegd en geschreven, zoveel deskundigen hebben er naar gekeken, deze beslissing is niet zomaar genomen.
Ze hebben hier geen natuurlijke vijand dus de populatie loopt uit de hand. Niets mis met een jachtseizoen, vers wild op tafel, lekker!
Alle reacties Link kopieren
In iedere populatie ontstaat overbevolking en vervolgens honger en ziekte om dat weer te corrigeren. Dat gold ook voor mensen, totdat anticonceptie werd uitgevonden.
Anticonceptie bij wilde dieren is echter niet te doen. Daar wordt overbevolking op de oude, al honderden miljoenen jaren oude manier, opgelost.
Tessa44- schreef:
10-12-2018 17:53
TO ik vind het ook heel naar wat er nu gebeurd, en ga ook niet morgen op mijn vrije dag even lekker naar Lelystad om de jagers koffie te brengen en gezellig mee te kijken. Maar er is al zoveel over gezegd en geschreven, zoveel deskundigen hebben er naar gekeken, deze beslissing is niet zomaar genomen.
:proud:

(Nu denk ik, jagers kennende, dat ze zelf een thermoskan bij zich hebben)
oudebaas wijzigde dit bericht op 10-12-2018 18:00
25.18% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Het zou juist een betaalde attractie kunnen worden dat jagen op herten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-12-2018 17:59
Het zou juist een betaalde attractie kunnen worden dat jagen op herten.
Zij het dat jagen zeer veel kennis en schietvaardigheid vereist. Dat leer je niet even tijdens een introductiedagdeel.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Dit kun je financieel nog veel beter uit nutten, ik weet zeker dat er mensen zijn die wel paar honderd euro willen betalen om een hert te mogen schieten.
Daarmee bespaar je op arbeidskosten van de boswachters, en maak je meer geld uit het gebied.

En vervolgens in de toekomst de populatie op peil houden
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Waar kun je dat vlees kopen?
Alle reacties Link kopieren
*** schreef:
10-12-2018 17:45
Deze beesten hebben tenminste nog in de vrije natuur mogen leven. Een stuk beter leven dan al die andere dieren die nu worden geslacht voor dat extra lekkere stukje vlees tijdens de kerst.
Dit!
Ik vind het vooral heel veel hypocriet gezeur.
Voor de kerstdagen worden er een paar miljoen dieren afgemaakt die allemaal een afschuwelijk leven gehad hebben.
De gemiddelde kalkoen/konijn en noem het allemaal maar op, komen allemaal uit de industrie. Die hebben dus een veel erger leven gehad als deze herten.
jo12345 wijzigde dit bericht op 10-12-2018 18:09
5.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lolly3 schreef:
10-12-2018 18:05
Waar kun je dat vlees kopen?
Bij de poelier of speciaalslager. En bij de Sligro of Hanos als je een eigen bedrijf hebt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Rationeel gezien is afschieten het meest diervriendelijk. @(

Gevoelsmatig kan ik er heel boos om worden en radicaal het standpunt innemen: driekwart minder mensen in NL, meer ruimte voor de dieren. Maja, in my dreams. :peep:
Steriliseren :rofl:
Hoe verzin je het.

Afschieten en opeten. Prima optie. Doen ze met ganzen ook, daar hoor je dan weer amper iemand over.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
10-12-2018 18:05
Dit!
Ik vind het vooral heel veel hypocriet gezeur.
Voor de kerstdagen worden er een paar miljoen dieren afgemaakt die allemaal een afschuwelijk leven gehad hebben.
De gemiddelde kalkoen/konijn en noem het allemaal maar op, komen allemaal uit de industrie. Die hebben dus een veel erger leven gehad als deze herten.
Vandaag in de Volkskrant weer een vreselijk verhaal over de leefomstandigheden van kersteenden. Geef mij maar een eerlijk geschoten wild eendje op een van de kerstdagen. En verder vegetarisch.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
10-12-2018 17:48
Zo is dat. En in de echte natuur, zoals in Canada of Siberië of in de tijd voordat er mensen waren, verhongerden wilde dieren ook massaal als het er te veel werden. Of ze worden leven verscheurd door beren en wolven. De natuur is geen Disneyland maar een vrij onaangenaam fenomeem. De herten in de Oostvaardersplassen komen er met een kogel genadig vanaf vergeleken met hun soortgenoten in de echte natuur.
Met hekken rondom en het oppervlak niet te vergelijken met de natuur.
Het is al jarenlang een beschamende vertoning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven