Is de aarde nog te redden?

19-12-2018 21:15 388 berichten
Benieuwd hoe de meningen hier verdeeld zijn. Naar aanleiding van een discussie in het topic over goedkope vliegtickets. Je mag eventueel twee antwoorden aanvinken als je niet kunt kiezen.

Is de aarde zoals wij hem kennen nog te redden?

Totaal aantal stemmen: 171

Ja, door forse investeringen in nieuwe technologie (6%)
Ja, maar alleen met hele drastische maatregelen (22%)
Nee, we consumeren en vervuilen gewoon door, dat is niet meer te stoppen (45%)
De aarde hoeft niet gered, de mens speelt nauwelijks een rol in milieu en klimaat (13%)
Doe niet zo dramatisch, er is niks bijzonders aan de hand (8%)
Ik weet inmiddels niet meer wie ik nog moet geloven (6%)
Alle reacties Link kopieren
Iedereen snapt dat er iets moet gebeuren maar wijst daarbij naar een ander : Hij moet veranderen of ik wil wel veranderen maar de overheid moet het betalen.

Dit gaan we niet meer oplossen.

Uiteindelijk zal de wal het schip wel keren met heel veel doden tot gevolg.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De aarde gaat het wel redden hoor, maar voor de mensheid gaat het op termijn lastig worden vrees ik...
Ik heb zowel ja als nee gestemd; ja, met heel drastische maatregelen (zoals zeker een kwart tot de helft van de wereldbevolking ombrengen en vrijwel helemaal stoppen met intensieve veeteelt), maar aangezien die maatregelen te drastisch zijn, is het antwoord nee.

De aarde bewoonbaar voor ons mensen en dieren dan trouwens he, de bol zelf hoeft niet 'gered'.
@florita, dat denk ik ook. Daarom heb het 'de aarde zoals wij hem kennen' genoemd in de pollvraag.
Alle reacties Link kopieren
Après nous le déluge..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in klimaat verandering, maar goed dan ben ik weer een komplottheoriest wat “gevaar” is voor de bevolking. Vliegtuig sprayt elke dag ons atmosfeer om zogenaamd ozonlaag te beschermem, ookwel geoengineering genoemd. Dit maakt juist alle mensen, dieren en planten ziek. En alsof dat niet genoeg is worden landbouw ook besproeid met gif. Wie maakt nu meer zorgen om “klimaat” verandering; de staat of “komplotteroristen”. Mijn mening is dat per periode de tempertuur daalt/stijgt. Met periode bedoel ik ook een periode van 10 tot 20 jaar, misschien zelfs langer(zo werkt de natuur).
anoniem_376937 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 21:41
1.68% gewijzigd
RégineFilange schreef:
19-12-2018 21:36
De aarde bewoonbaar voor ons mensen en dieren dan trouwens he, de bol zelf hoeft niet 'gered'.
Klopt. Ik heb nog overwogen om er 'is de mensheid nog te redden?' van te maken. Maar dat klonk nogal EO-erig.
anoniem_336277 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 21:41
0.18% gewijzigd
Ben wel benieuwd hoe het 'afloopt' eigenlijk. Raar idee dat ik dat zelf nooit zal weten, tenzij ik zelf de apocalyps meemaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal even herhalen wat ik elders zei:
De biodiversiteit is in het verleden wel eens erger afgenomen. Tussen Snowball Earth en de Cambrische Explosie was zelfs vrijwel al het leven verdwenen. De Aarde redt het wel na de komende massaextinctie waar waarschijnlijk ook de Mens aan ten onder zal gaan. Er zullen weer nieuwe soorten en nieuwe ecosystemen ontstaan zoals zo vaak is gebeurd op deze planeet.
Ik denk ook niet dat het de mensheid gaat lukken de komende catastrofe te voorkomen. Politiek en sociaal zijn we niet in staat de massaconsumptie en de CO2 uitstoot daadwerkelijk tegen te gaan. Politici die iets willen doen aan CO2 uitstoot zitten over een paar jaar in de oppositie.
Het is onmogelijk om de problemen op te lossen. Problemem als de bevolkingsexplosie, de massaconsumptie, de vervuiling en noem maar op. De mensen willen niet dat hun vrijheid tot consumeren en voortplanten ook maar een millimeter wordt ingetoomd.


Ook kan het zijn dat de mensheid weer terug komt op het niveau waarin de mens evolutionair thuishoort. Levend als kleine groepjes jager-verzamelaars zoals de mens 90% van onze geschiedenis heeft geleefd. De 10.000 jaar “geschiedenis” en “beschaving” zjn dan slechts een kort intermezzo.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
RégineFilange schreef:
19-12-2018 21:41
Ben wel benieuwd hoe het 'afloopt' eigenlijk. Raar idee dat ik dat zelf nooit zal weten, tenzij ik zelf de apocalyps meemaak.
.
Ik vind de eindigheid van de mens sowieso best een raar idee. Het gaat voor de laatste generatie waarschijnlijk wel heel naar worden...
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-12-2018 21:41
Ben wel benieuwd hoe het 'afloopt' eigenlijk. Raar idee dat ik dat zelf nooit zal weten, tenzij ik zelf de apocalyps meemaak.
Misschien duurt het nog wel een paar generaties.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
19-12-2018 21:44
Ik zal even herhalen wat ik elders zei:
Het is onmogelijk om de problemen op te lossen. Problemen als de bevolkingsexplosie, de massaconsumptie, de vervuiling en noem maar op. De mensen willen niet dat hun vrijheid tot consumeren en voortplanten ook maar een millimeter wordt ingetoomd.
.
Ik denk dit ook. En toch blijf ik mijn best doen om mijn eigen verspilling, consumptie en vervuiling in toom te houden. Dat ben ik voor mijn gevoel gewoon aan mijn stand verplicht.
oudebaas schreef:
19-12-2018 21:45
Misschien duurt het nog wel een paar generaties.
Waarschijnlijk. Maar het is een beetje als met een film die je niet af kan kijken. Frustrerend dat je nooit zal weten hoe het afloopt.
Er zijn best een paar dingen in het leven die ik niet per se hoef mee te maken, @RégineFilange...
Alle reacties Link kopieren
Een van de redenen waarom ik geen kinderen heb. Ik zie het somber in voor de mensheid.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-12-2018 21:50
Waarschijnlijk. Maar het is een beetje als met een film die je niet af kan kijken. Frustrerend dat je nooit zal weten hoe het afloopt.
Maar dat is met veel dingen zo. We maken allemaal niet mee hoe onze nazaten het doen in 2100.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-12-2018 21:50
Waarschijnlijk. Maar het is een beetje als met een film die je niet af kan kijken. Frustrerend dat je nooit zal weten hoe het afloopt.
Precies! Geen spoilers in dit topic mocht je het wel (menen) te weten aub :fortune: :thumbsup:
Lady_Day schreef:
19-12-2018 21:55
Een van de redenen waarom ik geen kinderen heb. Ik zie het somber in voor de mensheid.
Verstandig. Hoewel alle generaties voor ons dat waarschijnlijk ook al dachten denk ik dat het nu écht minder leuk gaat worden voor de kinderen van nu. We zijn het tipping point van de welvaart denk ik wel over.
Ik denk wel dat de aarde zich gaat redden wellicht niet in de huidige vorm maar dat is van zoveel dingen afhankelijk en daar hebben wij lang niet altijd invloed op. Ik denk wel dat milieu bewust leven helpt maar het zal uiteindelijk denk ik niet de aarde redden als het mis gaat. Ik bedoel we kunnen geraakt worden door andere planeten, meteorieten en die houd je niet tegen. Miljoenen jaren zijn dinosaurussen en dergelijke ook uitgestorven en toen waren er nog niet eens mensen die voor veel vervuiling zorgden.
https://m.youtube.com/watch?v=GuoxLggqI_g

Interessante documentaire over het milieu door
Marijn Poels. Hij was gisteren bij Jensen.
The uncertaintly has setteled.
Het is wel handig als je, naast Engels ook Duits en Venlo’s verstaat ;-)
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 22:10
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het echt niet, maar de tijd dat ik me druk maakte is voorbij. Vergeleken bij anderen ben ik erg weinig vervuilend: er is maar één auto in het gezin waar geen grote afstanden in worden afgelegd, hoogstzelden met het vliegtuig, we zijn matige eters en maken alles op wat er gekocht wordt, weinig vlees, ik ben een enthousiast knutselaar en hergebruiker, dus nu zijn de anderen aan de beurt of af te zien mochten ze dat nodig vinden voor hun nageslacht. Ik heb mijn best gedaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat elk nieuw gekocht kledingstuk gemiddeld maar vier keer gedragen wordt. Men kiest hier zelf voor hoor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
C
retrostar schreef:
19-12-2018 22:08
Het schijnt dat elk nieuw gekocht kledingstuk gemiddeld maar vier keer gedragen wordt. Men kiest hier zelf voor hoor.
Ik dacht zeven keer. Maar dat vind ik ook al enorm schokkend. Ik was trouwens vandaag in zo'n goedkope kledingwinkel en ik vond het een ontzettend treurig gezicht. Massa's kleren voor weggooiprijzen. Shirtjes en bh's voor 3 euro, truien voor 8 euro... Niemand die de echte prijs voor die kleding betaalt. En dan denken mensen dus blijkbaar dat ze het ook zo weer kunnen inruilen voor iets nieuws, want het heeft toch niks gekost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven