Hebben wij het zo slecht in Nederland. Deel ll

22-12-2018 16:48 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een interessante eerste deel en de uitzending van Pauw 19 december waar de minister president Rutte tafelgast was, wilde ik tóch weer een topic starten omtrent onze samenleving.

Mark Rutte vertelde dat in januari 96% van de samenleving erop vooruit gaat. De overige 4% gaat er niet op vooruit. Ondertussen stijgen de vaste lasten omhoog, zorgverzekering en energie rekening etc. Ik sprak vandaag een thuiszorg medewerkster die binnen 4 uur bij 24 mensen moet langsgaan, sorry.

In mijn vorige topic ben ik dus een stuk wijzer geworden dat niet iedereen kán werken en dus voor altijd maar de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Wat je nu hoort is steeds “het gaat goed met de economie, iedereen gaat erop vooruit”. Waar gaat iedereen erop vooruit?

- tekort aan rechters en politieagenten
-tekort aan leraren, waardoor sommige kinderen 4 dagen naar school gaan
- te weinig handen aan het bed
- te weinig verpleegkundigen

Ik hoorde zelfs Mark Rutte zeggen, ‘mensen die parttime werken, moeten dat gat opvullen’ serieus? Waarom die sectoren niet aantrekkelijk maken en de werkdruk verlagen, mensen gaan nu weg omdat de werkdruk te hoog is. Of bijvoorbeeld veel BBL’ers aan het werk zetten en de opleiding voor ze betalen. Geld tegen aan smijten helpt ook niet.

Wat zou volgens jullie de beste oplossing zijn voor onze samenleving?
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 22-12-2018 17:05
2.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vorige topic

actueel/hebben-wij-het-zo-slecht-in-ned ... #p29303984
Alle reacties Link kopieren
“Iedereen gaat erop vooruit” betekent qua loon/koopkracht. Niet dat alles in de wereld beter wordt.

En sprak Rutte echt over “die gat”? Lijkt me sterk :-D
Er is niet één beste oplossing, daar is alles veel te complex voor. Ik denk wel dat het met een stuk minder mensen het allemaal een stuk beter te behappen is. Of dan in ieder geval de samenstelling, dus minderen ouderen die zorg nodig hebben, minder 'kansarmen', vul maar in.

Maar goed, dat is geen reeële oplossing natuurlijk.

Minder onzinbanen, vage management- en adviesfuncties en ZZP creatievelingen die kunnen verdwijnen zodat er weer meer mensen een 'echte' baan in het onderwijs, zorg of politie kunnen vervullen, dat zou best nog eens een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je heel het bedrijfsleven zo'n beetje omgooien en echt veel mensen van baan laten switchen (die ze niet willen doen), ook niet reeël.

Misschien praat ik onzin, maar dit is wat ik from the top of my head nu even kan verzinnen
Alle reacties Link kopieren
Mijn loon/koopkracht gaan er niet op vooruit verwacht ik: geen loonstijging van mijn baas, maar het kan zijn dat door belastingsmaatregelen er netto toch meer overblijft. Maar ondertussen worden boodschappen duurder (o.a. door de 6% > 9% aanpassing op allerlei normale producten), heeft Nuon al een stijging van het maandbedrag aangekondigd, en zal ongetwijfeld de huur met een 2-3% omhoog gaan in juli.

Maar ik kom prima rond, zou vrij gemakkelijk kunnen bezuinigen, dus voor mij geen probleem.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat nooit zo hoe ze het berekenen dat "iedereen erop vooruit gaat". Het aantal mensen dat onder de officiële armoedegrens leeft en bijv. van voedselbanken gebruik moet maken voor het dagelijks bestaan, is alleen maar gestegen de afgelopen 10 jaar. En zelf zie ik het ook (vooropgesteld dat ik absoluut niet mag en wil klagen, we kunnen ons goed bedruipen), maar dan heet het dat de inflatie 2,5% is, en die inflatiecorrectie wordt dan ook op je salaris toegepast, maar ondertussen stijgen de prijzen 4 tot 5% door de bank genomen, en dan ben ik geen rekenwonder, maar dan kom je volgens mij toch tekort.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:15
Ik snap dat nooit zo hoe ze het berekenen dat "iedereen erop vooruit gaat".
Dat vraag ik me ook altijd af. Ze moeten daarbij toch ook van gemiddelden uitgaan. Want ook als de gemiddelde loonstijging 2% is, dan kun jij net pech hebben en bij een bedrijf werken die een nullijn aanhoudt. Of de boodschappen worden niet duurder, behalve koffie en jij drinkt daarvan sloten per dag.
Het aantal mensen dat onder de officiële armoedegrens leeft en bijv. van voedselbanken gebruik moet maken voor het dagelijks bestaan, is alleen maar gestegen de afgelopen 10 jaar.
En dat niet alleen, ook de verschillen tussen arm en rijk zijn erg gestegen. Topmensen met idioot hoge salarissen, terwijl mensen met eenvoudige banen er soms zelfs een 2e baan bij nodig hebben om rond te komen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Iets dat stijgt gaat altijd omhoog :lightbulb:
the_Wicked_Witch schreef:
22-12-2018 17:32
Iets dat stijgt gaat altijd omhoog :lightbulb:
En hoe groter de hoogte, hoe dieper de val. :lightbulb:
RégineFilange schreef:
22-12-2018 17:11
Er is niet één beste oplossing, daar is alles veel te complex voor. Ik denk wel dat het met een stuk minder mensen het allemaal een stuk beter te behappen is. Of dan in ieder geval de samenstelling, dus minderen ouderen die zorg nodig hebben, minder 'kansarmen', vul maar in.

Maar goed, dat is geen reeële oplossing natuurlijk.

Minder onzinbanen, vage management- en adviesfuncties en ZZP creatievelingen die kunnen verdwijnen zodat er weer meer mensen een 'echte' baan in het onderwijs, zorg of politie kunnen vervullen, dat zou best nog eens een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je heel het bedrijfsleven zo'n beetje omgooien en echt veel mensen van baan laten switchen (die ze niet willen doen), ook niet reeël.

Misschien praat ik onzin, maar dit is wat ik from the top of my head nu even kan verzinnen

Inderdaad! En dan de uitzendbureaus er tussenuit. Voor het geld waarvoor je een uitzend-leerkracht via 'Dit is Wijs' inhuurt, kun je er zonder tussenkomst van die uitzendbureaus bijna twee inhuren. Het zou verboden moeten worden in die sectoren.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-12-2018 17:11
Er is niet één beste oplossing, daar is alles veel te complex voor. Ik denk wel dat het met een stuk minder mensen het allemaal een stuk beter te behappen is. Of dan in ieder geval de samenstelling, dus minderen ouderen die zorg nodig hebben, minder 'kansarmen', vul maar in.

Maar goed, dat is geen reeële oplossing natuurlijk.

Minder onzinbanen, vage management- en adviesfuncties en ZZP creatievelingen die kunnen verdwijnen zodat er weer meer mensen een 'echte' baan in het onderwijs, zorg of politie kunnen vervullen, dat zou best nog eens een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je heel het bedrijfsleven zo'n beetje omgooien en echt veel mensen van baan laten switchen (die ze niet willen doen), ook niet reeël.

Misschien praat ik onzin, maar dit is wat ik from the top of my head nu even kan verzinnen
Er heerst ook een grote vergrijzing. En ik ben het met je eens dat al die coaching, mindfulness etc banen weg mogen vallen wat mij betreft. Bijna iedereen is ZZP’er, dat is niet goed. 100.000 banen kom nog vrij in de zorg, dat is écht véél. En je hebt dan ook nog een groep die niet kan werken. Hoe compenseren wij die?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit dan weer in een sector die super booming is, (toeristen sector) het loont gewoon niet meer om voor een baas te werken.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
22-12-2018 18:10
Er heerst ook een grote vergrijzing. En ik ben het met je eens dat al die coaching, mindfulness etc banen weg mogen vallen wat mij betreft. Bijna iedereen is ZZP’er, dat is niet goed. 100.000 banen kom nog vrij in de zorg, dat is écht véél. En je hebt dan ook nog een groep die niet kan werken. Hoe compenseren wij die?
De vergrijzing kan niet lang meer als smoes worden gebruikt. De vergrijzing is een gevolg van de geboortegolf na de Tweede Wereldoorlog en die mensen zijn nu 70+. Het zal echt niet zo gek lang meer duren voor die generatie voor een groot deel is weggevallen en dan is het vergrijzingsprobleem ook opeens weg, want dan daalt het aantal ouderen significant, onder meer doordat na de Tweede Wereldoorlog de gezinsgrootte radicaal is afgenomen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-12-2018 18:14
De vergrijzing kan niet lang meer als smoes worden gebruikt. De vergrijzing is een gevolg van de geboortegolf na de Tweede Wereldoorlog en die mensen zijn nu 70+. Het zal echt niet zo gek lang meer duren voor die generatie voor een groot deel is weggevallen en dan is het vergrijzingsprobleem ook opeens weg, want dan daalt het aantal ouderen significant, onder meer doordat na de Tweede Wereldoorlog de gezinsgrootte radicaal is afgenomen.
Het is ook maar een smoes, eentje die binnen 20 jaar is opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof Mark Rutte niet eigenlijk. Maar halverwege 2019 weet ik of mijn vermoeden juist is. Begin wel te geloven dat ze daar in Den Haag hun eigen leugens geloven..of ons keihard verneuken, de tijd zal het leren, we gaan het wel zien. Ik ben niet optimistisch helaas. Ik weet niet waar het plafond is.
Alle reacties Link kopieren
Rutte liegt wanneer zijn lippen bewegen dat is zijn kernkwaliteit als politicus. Ik kan echt niets wat die man met met zijn eeuwige grijs op zijn smoel zegt serieus nemen. Wanneer hij wordt betrapt op een leugen dan zegt hij dat hij verkeerd is begrepen. Hij is de enige die binnen 24 uur totaal tegengestelde kan ze beweren waarbij hij het volk laat denken dat we te dom zijn om hem te begrijpen. Ja natuurlijk wordt je land wanneer je dat gedrag vertoont een kwetsbaar vaasje.
Over gaslighting gesproken. Hij kan trouwens ook extreem boos worden maar dat weet men alleen binnenskamers.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zal wel te goedgelovig of naief zijn (maar eigenlijk vind ik het zelf gewoon nuchter realistisch), maar ik denk eigenlijk wel dat alle politici ervan overtuigd zijn het juiste te doen, en dat ook echt willen doen, ook Mark Rutte. Maar dat dingen gewoon te complex zijn om snel op te lossen, en voor alle lagen in de bevolking effect te hebben.

De samenleving is de afgelopen 25 jaar een stuk complexer geworden, spring daar maar eens adequaat op in.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-12-2018 18:56
Ik zal wel te goedgelovig of naief zijn (maar eigenlijk vind ik het zelf gewoon nuchter realistisch), maar ik denk eigenlijk wel dat alle politici ervan overtuigd zijn het juiste te doen, en dat ook echt willen doen, ook Mark Rutte. Maar dat dingen gewoon te complex zijn om snel op te lossen, en voor alle lagen in de bevolking effect te hebben.

De samenleving is de afgelopen 25 jaar een stuk complexer geworden, spring daar maar eens adequaat op in.

Een samenleving wordt niet vanzelf helemaal uit zijn eigen complexer, die wordt complexer gemaakt. Onder meer door de politiek. Door hun besluiten en beleid. Dus je zou mogen verwachten dat ze dan ook nadenken over de gevolgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
RégineFilange schreef:
22-12-2018 18:56
Ik zal wel te goedgelovig of naief zijn (maar eigenlijk vind ik het zelf gewoon nuchter realistisch), maar ik denk eigenlijk wel dat alle politici ervan overtuigd zijn het juiste te doen, en dat ook echt willen doen, ook Mark Rutte. Maar dat dingen gewoon te complex zijn om snel op te lossen, en voor alle lagen in de bevolking effect te hebben.

De samenleving is de afgelopen 25 jaar een stuk complexer geworden, spring daar maar eens adequaat op in.
Het is alles korte termijndenken wat uit Den Haag komt en de gevolgen zijn vaak niet te overzien. Kijk nou wat Balkenende heeft gedaan met de bejaardenhuizen en in welke situatie de ouderen nu zitten. Hij kan het allemaal wel vreselijk goed bedoeld hebben, maar de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Dat is maar één klein voorbeeldje van de vele die bedacht zijn door figuren die het allemaal denken te kunnen en te weten.
Ik denk dat het eens hoog tijd wordt dat politici zich een achter de oren krabben met de vraag of ze wel geschikt zijn om zoveel over hun medemens te zeggen te hebben.
pejeka schreef:
22-12-2018 19:21
Een samenleving wordt niet vanzelf helemaal uit zijn eigen complexer, die wordt complexer gemaakt. Onder meer door de politiek. Door hun besluiten en beleid. Dus je zou mogen verwachten dat ze dan ook nadenken over de gevolgen.

Mwa, ik denk toch dat het niet zo simpel in elkaar zit. Sommige dingen daar kan de landelijke politiek nu ook eenmaal weinig aan doen. De komst van internet dat onze levens veranderd heeft bijvoorbeeld, mondiale veranderingen in de wereld, sociologisch, demografisch. Op veel vlakken is het dagelijks leven nogal veranderd als je het vergelijkt met de jaren 50 t/m 90. (Daar zal jij je toch in moeten kunnen vinden Pejeka? :D)

Ik vind het altijd wat simpel om alles 100% op het bordje van de regering te leggen. Alsof wij het beter zouden doen in hun positie (los van dat er ongetwijfeld ook dingen beter kunnen).
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-12-2018 19:30
Mwa, ik denk toch dat het niet zo simpel in elkaar zit. Sommige dingen daar kan de landelijke politiek nu ook eenmaal weinig aan doen. De komst van internet dat onze levens veranderd heeft bijvoorbeeld, mondiale veranderingen in de wereld, sociologisch, demografisch. Op veel vlakken is het dagelijks leven nogal veranderd als je het vergelijkt met de jaren 50 t/m 90. (Daar zal jij je toch in moeten kunnen vinden Pejeka? :D)

Ik vind het altijd wat simpel om alles 100% op het bordje van de regering te leggen. Alsof wij het beter zouden doen in hun positie (los van dat er ongetwijfeld ook dingen beter kunnen).
Nou, laten we als voorbeeld dan eens die vergrijzing nemen die eerder in dit topic werd genoemd.

De regering weet al tientallen jaren dat de grote groep mensen die na de Tweede Wereldoorlog is geboren, ook een keer oud zou worden. Maar de regering heeft al die tientallen jaren de kop in het zand gestoken. De AOW-premies hebben tientallen jarenlang, mede door die grote groep mensen die na de Tweede Wereldoorlog geboren is, vele malen meer opgebracht dan nodig was om aan de lopende AOW-uitkeringen te voldoen. Dat extra geld, zou je denken, zet een weldenkende regering dan opzij, omdat ze weten dat er een grote groep mensen is die oud gaat worden. Maar nee. Dat geld werd gewoon overgeheveld naar de Algemene Middelen en er werd niks gereserveerd voor de toekomst. En nu ZIJN die mensen ouder en hebben recht op AOW, en nu wordt er gezucht en gesteund want o wee die vergrijzing is zo duur...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-12-2018 19:55
Nou, laten we als voorbeeld dan eens die vergrijzing nemen die eerder in dit topic werd genoemd.

De regering weet al tientallen jaren dat de grote groep mensen die na de Tweede Wereldoorlog is geboren, ook een keer oud zou worden. Maar de regering heeft al die tientallen jaren de kop in het zand gestoken. De AOW-premies hebben tientallen jarenlang, mede door die grote groep mensen die na de Tweede Wereldoorlog geboren is, vele malen meer opgebracht dan nodig was om aan de lopende AOW-uitkeringen te voldoen. Dat extra geld, zou je denken, zet een weldenkende regering dan opzij, omdat ze weten dat er een grote groep mensen is die oud gaat worden. Maar nee. Dat geld werd gewoon overgeheveld naar de Algemene Middelen en er werd niks gereserveerd voor de toekomst. En nu ZIJN die mensen ouder en hebben recht op AOW, en nu wordt er gezucht en gesteund want o wee die vergrijzing is zo duur...
Ja, dat was die van Dam. Hij heeft overigens ook goud verkocht die loser, terwijl dat nergens voor nodig was. Dat is die vent met het grootste gat in zijn hand aller tijden. Brrr, en ik heb toch al zo'n hekel aan die vent, met dat vieze bekkie van hem.
pejeka schreef:
22-12-2018 18:14
De vergrijzing kan niet lang meer als smoes worden gebruikt. De vergrijzing is een gevolg van de geboortegolf na de Tweede Wereldoorlog en die mensen zijn nu 70+. Het zal echt niet zo gek lang meer duren voor die generatie voor een groot deel is weggevallen en dan is het vergrijzingsprobleem ook opeens weg, want dan daalt het aantal ouderen significant, onder meer doordat na de Tweede Wereldoorlog de gezinsgrootte radicaal is afgenomen.
Dat klopt niet, de vergrijzing - het aandeel niet-werkende ouderen ten opzichte van de werkende bevolking - is een structureel probleem. Mensen worden steeds ouder, en daar komt bij dat het geboortecijfer in de jaren zeventig is ingestort en nooit meer is hersteld. Aan de onderkant komen er gewoon weinig mensen bij. Nederland komt als land structureel in een situatie waarin er veel ouderen zijn ten opzichte van het aantal mensen dat werkt.

Dat de bevolking in NL toeneemt, komt door immigratie en door de nog steeds stijgende levensverwachting. Niet omdat er veel kinderen worden geboren.
Nederland is in veel opzichten best een prima land. De problemen die ik zie ontstaan:

1. De Kloof
De kloof groeit en groepen mengen minder goed. Lager en hoger opgeleiden leiden steeds meer verschillende levens. De verschillen in gezondheid nemen toe. Inkomensverschillen volgens mij ook. Dit wordt een bron van sociale spanningen.

2. Democratisch tekort
De democratie in Nederland functioneert matig. Het Parlement is redelijk machteloos vanwege fractiediscipline en dichtgetimmerde regeerakkoorden. Belangrijke problemen worden doorgeschoven naar het maatschappelijke middenveld (pensioen, klimaat etc) die niet het democratische mandaat hebben maar ondertussen wel de dienst uitmaken. Dit leidt tot onbezonnen en overhaast beleid (Nederland van het gas af etc) waar geen draagvlak voor is en waar de burger grotendeels voor opdraait.

Onvrede heeft geen democratische uitlaatklep. Je kunt stemmen op een partij, maar niemand heeft op Ed Nijpels gestemd die als nieuwe klimaatpaus een akkoord bij elkaar poldert waar Jan met de Pet voor betaalt. Zie hier het succes van de gele hesjes.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-12-2018 17:11

Minder onzinbanen, vage management- en adviesfuncties en ZZP creatievelingen die kunnen verdwijnen zodat er weer meer mensen een 'echte' baan in het onderwijs, zorg of politie kunnen vervullen, dat zou best nog eens een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je heel het bedrijfsleven zo'n beetje omgooien en echt veel mensen van baan laten switchen (die ze niet willen doen), ook niet reeël.
Die discussie hebben we een tijdje terug hier ook gevoerd, maar het ligt inderdaad niet zo simpel. Geen creatievelingen bijvoorbeeld betekent dus ook:
- geen tv
- geen radio
- geen muziek
- geen boeken
- geen tijdschriften
- geen originele meubels
- geen kerstballen
- geen entertainment meer voor kinderen op een camping of ander vakantiepark
- geen etc etc

Ik denk niet dat er echte onzinbanen bestaan. Het is eerder dat we ons niet precies kunnen voorstellen wat anderen doen. Niemand vindt van zichzelf dat hij/zij een onzinbaan heeft. Domweg omdat je weet wat je bijdraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven