Massaal wangedrag met Oud en Nieuw

03-01-2019 09:23 1334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederland gaat zich steeds meer misdragen met Oud en Nieuw. Het aantal incidenten is met 12% toegenomen. Elk jaar loopt de schade van Oud en Nieuw in de miljoenen, vallen er doden en gewonden en moet de politie massaal uitrukken om asociaal tuig in toom te houden (vind je het dan gek als een agent dan eens te ver gaat bij het aanpakken van tuig?)

Nu wordt er gepleit voor het op de schop gooien van het "feest" dat geen feest maar een slagveld is. Wellicht is het toch een goed idee om vuurwerk te verbieden en de opening van gelegenheden waar wordt "gefeest" en alcohol wordt genuttigd sterk te beperken. Het zal een hoop ellende schelen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226597 ... eweld.html

"Feesten" Oud en Nieuw beperken?

Totaal aantal stemmen: 366

Ja (79%)
Nee (18%)
Anders (3%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken eigenlijk geen ander land waar het altijd zo uit de hand loopt als bij ons in Nederland. In andere landen waar ik oud en nieuw heb gevierd was het altijd een feestje. Hier ben ik eigenlijk een beetje bang om over straat te gaan rond oud en nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Heb het nooit een feest gevonden. Durf niet eens de straat op. Wat mij betreft al heel lang tijd voor verandering! Het verbieden van consumentenvuurwerk en vreugdevuren zou een goed begin zijn. Het is gewoon niet veilig. Zeker niet in combi met alcohol.
ghost79 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 09:37
11.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hoor, ik zou het wel jammer vinden, maar ik bevind me altijd alleen in overbrave kringen. Vroeger als kind vond ik Scheveningen altijd een spannende happening, maar dat was de uitzondering.
Mwah. Heb gister beelden gezien van Den Haag in de jaren 80. Toen woonde ik daar ook en heb dat uit eerste hand meegekregen.
Dat was pas een slagveld.

Maar het verbieden van consumentenvuurwerk zou een mooie stap zijn. Gewoon elke gemeente een vuurwerkshow oid.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 09:36
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerder al geschreven in het topic over vuurwerkoverlast (wat ineens was verwijderd?), hoe erg het hier was. Er is heel veel zooi en ook schade. Gewonden ook.

40% vd slachtoffers is omstander. Veel gewonden waren slachtoffer van legaal vuurwerk.
Dus zeggen dat een verbod niet gaat helpen omdat alle overlast wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk, is ook onzin.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
03-01-2019 09:30
Mwah. Heb gister beeldeb gezien can Den Haag in de jaren 80. Toen woonde ik daar ook en heb dat uit eerste hand meegekregen.
Dat was pas een slagveld.

Maar het verbieden van consumentenvuurwerk zou een mooie stap zijn. Gewoon elke gemeente een vuurwerkshow oid.
Toen was het alleen daar, dat was echt berucht, ik was daar toen ook elk jaar. Naar ik de op lees is het nu op veel plekken zo.

Ik heb weleens een artikel (ik kan het nu niet meer vinden) gelezen dat zowel Scheveningers als politie zich verheugden op de jaarlijkse knokpartij tussen beiden. Van beide kanten vonden ze het wel lachen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 09:36
5.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het beperken van feestgelegenheden zou werken. Dan heb je nog meer mensen die feest willen vieren, daar nergens voor terecht kunnen en dus met de ziel onder de arm de straat op trekken om stennis te schoppen.
De straffen zouden hoger moeten zijn.
Waarom gooit men op 4 januari geen ruit in? Volgens mij omdat je daar niks aan hebt en omdat je dan een boete krijgt.
Het zou wel weer vragen om extra beveiliging een aantal jaar, totdat het effect heeft.
Ik zou niet weten hoe je normale mensen die denken dat dit dan wel kan op oudjaarsavond zover krijgt om zich te schamen. Ik kan me ook niet voorstellen waarom ze denken dat het wel kan, zelfs met drank op. Waarom zijn mensen zich zo asociaal gaan gedragen bij dit feest? Is dat omdat iedereen het doet?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
03-01-2019 09:30
Mwah. Heb gister beeldeb gezien can Den Haag in de jaren 80. Toen woonde ik daar ook en heb dat uit eerste hand meegekregen.
Dat was pas een slagveld.

Maar het verbieden van consumentenvuurwerk zou een mooie stap zijn. Gewoon elke gemeente een vuurwerkshow oid.
Je zou in probleemwijken ook een uitgaansverbod (avondklok) kunnen instellen. het is een rigide maatregel, maar het mag indien er gevaar bestaat voor ernstige ordeverstoringen.
oudebaas wijzigde dit bericht op 03-01-2019 09:35
1.37% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
dubbel
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
03-01-2019 09:34
Je zou in probleemwijken ook een uitgaansverbod (avondklok) kunnen instellen. het is een rigide maatregel, maar het mag indien er gevaar bestaat voor ernstige ordeverstoringen.
Ik hoorde gister op het nieuws dat ze bekende raddraaiers van dit jaar, volgend jaar een meldplicht willen opleggen. Oud en nieuw op het bureau vieren.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
03-01-2019 09:34
Ik weet niet of het beperken van feestgelegenheden zou werken. Dan heb je nog meer mensen die feest willen vieren, daar nergens voor terecht kunnen en dus met de ziel onder de arm de straat op trekken om stennis te schoppen.
De straffen zouden hoger moeten zijn.
Waarom gooit men op 4 januari geen ruit in? Volgens mij omdat je daar niks aan hebt en omdat je dan een boete krijgt.
De straffen zijn al behoorlijk hoog. De pakkans is echter te klein. Er zijn nu eenmaal niet genoeg agenten in Nederland om de hordes tuig in toom te houden. Of ze zouden met scherp moeten schieten.. maar dan kun je beter de feesten zelf verbieden. dat scheelt minder doden en gewonden.

Het zou wel weer vragen om extra beveiliging een aantal jaar, totdat het effect heeft.
Ik zou niet weten hoe je normale mensen die denken dat dit dan wel kan op oudjaarsavond zover krijgt om zich te schamen. Ik kan me ook niet voorstellen waarom ze denken dat het wel kan, zelfs met drank op. Waarom zijn mensen zich zo asociaal gaan gedragen bij dit feest? Is dat omdat iedereen het doet?
Ik denk dat massapsychose meespeelt. Net als voetbalhooligans of de bewoners van Parijse voorsteden die massaal auto's en winkels afbranden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
03-01-2019 09:25
Ik ken eigenlijk geen ander land waar het altijd zo uit de hand loopt als bij ons in Nederland. In andere landen waar ik oud en nieuw heb gevierd was het altijd een feestje. Hier ben ik eigenlijk een beetje bang om over straat te gaan rond oud en nieuw.
Ik vond het in het buitenland altijd een beetje saai.
Van mij mogen ze dat hele oud en nieuw afschaffen.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
03-01-2019 09:39
Ik hoorde gister op het nieuws dat ze bekende raddraaiers van dit jaar, volgend jaar een meldplicht willen opleggen. Oud en nieuw op het bureau vieren.
Dat is denk ik niet genoeg. Temeer daar de meeste raddraaiers nooit gepakt worden. Je kunt wel degenen die wél gepakt wordende hoofdelijk aansprakelijk stellen voor alle aangerichte schade. Laat ze de komende jaren/decennia maar afbetalen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
03-01-2019 09:34
Ik weet niet of het beperken van feestgelegenheden zou werken. Dan heb je nog meer mensen die feest willen vieren, daar nergens voor terecht kunnen en dus met de ziel onder de arm de straat op trekken om stennis te schoppen.
Ze vieren toch overal oud en nieuw? ik bedoel over de hele wereld. Heb jij wel eens gehoord dat het in Spanje, Italie, Turkije of Amerika, om maar wat te noemen, zo uit de hand loopt als hier in Nederland?.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
03-01-2019 09:41
Ik vond het in het buitenland altijd een beetje saai.
Waarom? Vind het juist superleuk in het buitenland. Ik ben een aantal keren in Belgie geweest, alles was daar open, we konden geen restaurant meer in, alle restaurants waren volgeboekt, feesten op straat, muziek, ijsbaan enz.. In Italië ook.
Ik zou eerder voetbal afschaffen. Hooligans zijn de grootste tuig van Nederland. :popcorn:
Vanochtend in de Telegraaf stond een artikel wat hier mee te maken heeft:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2979648 ... de-afgrond


Gister in Nieuwsuur was dezelfde agent op tv. Het oud-en-nieuw-feest is geen feest meer, maar meer een reden om eens lekker los te gaan. Ik merk het ook in mijn stad. De sfeer lijkt elk jaar grimmiger te worden, auto's worden in de fik gestoken en het lijkt wel Afghanistan op straat. Overal rook, geknal en schreeuwende mensen. Wij blijven dan ook altijd binnen. Geen mens die me de straat op krijgt.
Vuurwerk (met name knallers) afschaffen en per gemeente een aantal siervuurwerkshows...

sowieso is NL te lief met straffen uitdelen
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
03-01-2019 09:45
Waarom? Vind het juist superleuk in het buitenland. Ik ben een aantal keren in Belgie geweest, alles was daar open, we konden geen restaurant meer in, alle restaurants waren volgeboekt, feesten op straat, muziek, ijsbaan enz.. In Italië ook.
Ik ben alleen bij mensen thuis geweest en dan is oud en nieuw echt gewoon een beetje een feestje thuis. Niet iets waar je je kinderen voor wakker zou maken zeg maar. Het was ook niet in de binnenstad, maar een buitenwijk in Londen, buitenwijk net buiten Parijs en een dorp in Zwitserland. Daar gebeurt dus helemaal niks op straat. Echt helemaal niks.
redbulletje schreef:
03-01-2019 09:42
Van mij mogen ze dat hele oud en nieuw afschaffen.
Of vieren zoals in Australie. Gewoon om negen en twaalf uur wat gemeentevuurwerk, waarna iedereen huiswaarts gaat.
Ik ben in Londen opgegroeid en daar gebeurt inderdaad helemaal niets met O&N. Was best schrikken toen ik als tiener in Nederland kwam wonen. :)
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
03-01-2019 09:47
Ik zou eerder voetbal afschaffen. Hooligans zijn de grootste tuig van Nederland. :popcorn:
Daar zit ook wat in.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Van mij hoeven ze de feesten opzich niet te beperken. Alleen het gebruik van alcohol (en andere verdovende middelen) in combinatie met vuurwerk zou iets aan gedaan moeten worden. Daarnaast betere controle op illegaal vuurwerk en betere handhaving. En wellicht een systeem dat vandalen geen vuurwerk meer kunnen kopen en bij overtreding een flinke boete moeten betalen of de bak in.
Beter zou zijn gewoon de hele verkoop van vuurwerk aan consumenten verbieden en overschakelen op vuurwerkshows door professionals.
Ik denk dat als je het feest gaat beperken er juist heel veel verzet komt en het voor iedereen verpest wordt net zoals bij Sinterklaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven