Homofobe Nashville verklaring

07-01-2019 13:34 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben het allemaal wel gezien of gehoord gisteren. Er is een Nederlandse vertaling van de Nashville verklaring. Ik dacht tot gisteren bij “Nashville” aan (country)muziek, cowboys, laarzen, paarden en dergelijke. Maar nu staat de plaats ook symbool voor christelijke afwijzing van homo’s. Ook SGP leider van der Staay heeft dit vod ondertekend samen met een zoodje dominees van de PKN en de Hersteld Hervormde Kerk. Gelukkig zijn er ook veel PKN dominees die de Nashville verklaring verwerpen.

Opvallend is dat het deze keer nogal stil blijft onder lui die bij elke anti homo uiting door moslims het hoogste woord hebben. Opvallend is ook dat mensen die bij islamitische homofobe uitlatingen er het zwijgen toe doen nu juist weer het hoogste woord hebben.
Zowel repressief links als dom rechts handelen weer zeer voorspelbaar.

Enfin, voor homo’s wordt Nederland weer een klein stukje minder goed toeven. Dat betreur ik.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Van der Staaij is het toch? Wat doet het christendom überhaupt in de regering?
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
carabosse schreef:
07-01-2019 13:39
Van der Staaij is het toch? Wat doet het christendom überhaupt in de regering?
De SGP zit niet in de regering. CDA en CU wijzen de Nashville verklaring af.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik betreur die Nashville verklaring ook ten zeerste. Erg jammer dat een groep mensen denkt te kunnen spreken voor een hele grote groep religieuze mensen die er (gelukkig) anders over denken.

Of het opvallend stil blijft onder de mensen die jij beschrijft weet ik niet. Weet wel dat ik op twitter en fb erg veel reacties (veelal negatief) op dit pamflet voorbij zie komen.

Weet ook dat er binnen de christelijke gemeenschap (waar ik zelf ook toe behoor) door veel mensen afwijzend op gereageerd wordt.

Jammer, erg jammer.
Ik vind die verklaring een stap van een eeuw terug in de tijd. Gelukkig zijn er veel kerken die zich ervan distantiëren. Dat een politicus het heeft ondertekend vind ik erg kwalijk en ik vraag me ook af of dit zonder gevolgen kan blijven.
Alle reacties Link kopieren
Hier iemand die (trots) onderdeel is van zowel de Christelijke als de LGBT-gemeenschap, maar wat ben ik (negatief) geraakt door het feit dat zulke, relatief invloedrijke, personen een dergelijke verklaring ondertekenen. Wat een grote stap terug. Wat een afkeuring van mijn zijn. Mijn God gelooft in liefde. In elke vorm. In- en intriest, deze verklaring.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zorgelijk dat er dus mensen zijn die zo geobsedeerd zijn door andermans geslachtsdelen en seksuele voorkeuren. Het komt echt ziekelijk en gefrustreerd over.
De kerken lopen al leeg, dit is nou niet bepaald een handige zet. Ook al distantiëren de meeste kerken zich hier van.
Ik hoop dat dit gevolgen heeft voor vd Staaij, maar ik vrees dat er niks gebeurt.
Ik kan er niets meer van maken dan dit:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
ach ja, het verbaast me niets. Die Van Der Staaij houdt er wel meer achterlijke gedachten op na.

Maar wat betekent het steunen van dit Verdrag concreet? Volgens mij verandert het weinig aan de LGHTB rechten in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
07-01-2019 13:34


Opvallend is dat het deze keer nogal stil blijft onder lui die bij elke anti homo uiting door moslims het hoogste woord hebben. Opvallend is ook dat mensen die bij islamitische homofobe uitlatingen er het zwijgen toe doen nu juist weer het hoogste woord hebben.
Zowel repressief links als dom rechts handelen weer zeer voorspelbaar.

Dat vind ik een wat voorbarige en heel pessimistische veronderstelling, hoor, zelfs een voorzitter bij de EO heeft zich uitgesproken.
Trouwens, één van de ondertekenaars is een voormalig lijstduwer van de Christenunie, Orlando Bottenbley, (volgens de NOS).
Het schokt me eerlijk gezegd dat zelfs predikanten van de PKN ondertekend hebben, ik dacht dat daar gematigden verenigd waren.
Net op het nieuws dat het OM onderzoek gaat doen naar strafbaarheid van de Nashville-verklaring.
https://nos.nl/artikel/2266464-om-onder ... aring.html
nounou
carabosse schreef:
07-01-2019 13:39
Van der Staaij is het toch? Wat doet het christendom überhaupt in de regering?
Dat zei ik gisterenavond ook tegen mijn man en dan janken dat je niks van christenen moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ook binnen de orthodoxe kerk staan veel gelovigen niet achter deze verklaring. Als christen (niet orthodox overigens) vind ik dit een verschrikkelijk pamflet. Het is wat mij betreft zo niet waar het christendom voor staat. Iedereen is welkom in Gods huis, echt iedereen. God is wij betreft liefde voor iedereen. Heb je naaste lief geldt kennelijk niet voor alle gelovigen.

Verklaring is alleen ondertekend door mannen, het is zo ouderwets, zo terug in de tijd. Zo waar wij in Nederland en de meeste christenen niet voor staan.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 14:27
14.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een fb-profielfoto aangepast naar aanleiding van een gebeurtenis maar vandaag is de dag: ik heb mijn profielfoto veranderd in de lhbt-vlag.
Werkelijk ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe dom en kortzichtig en liefdeloos die verklaring is.
:thunder:
redhothead wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:02
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
CarrieM schreef:
07-01-2019 13:58
Ik vind het zorgelijk dat er dus mensen zijn die zo geobsedeerd zijn door andermans geslachtsdelen en seksuele voorkeuren. Het komt echt ziekelijk en gefrustreerd over.
De kerken lopen al leeg, dit is nou niet bepaald een handige zet. Ook al distantiëren de meeste kerken zich hier van.
Ik hoop dat dit gevolgen heeft voor vd Staaij, maar ik vrees dat er niks gebeurt.

Nou, niet allemaal. Juist sommige conservatieve protestantse kerken hebben een enorme groei doorgemaakt, de afgelopen jaren.
Ook de kerk waar Orlando Bottenbley predikant was, een megakerk in Drachten https://nl.wikipedia.org/wiki/Orlando_Bottenbley
Deze conservatieve predikanten hebben vrees ik veel invloed op hun kerkgangers.

Ik vind het goed dat dit nu eindelijk eens boven tafel komt, want de acceptatie in sommige christelijke kringen is ver te zoeken, maar bleef altijd binnenshuis als een akelig geheim, verborgen voor buitenstaanders.
nounou
Alle reacties Link kopieren
carabosse schreef:
07-01-2019 13:39
Van der Staaij is het toch? Wat doet het christendom überhaupt in de regering?
CDA en CU zijn ook christelijk, Denk vertegenwoordigd toch wel de Islam. Kennelijk is daar behoefte aan.
Alle reacties Link kopieren
Eén van de ondertekenaars, een krijgsmachtpredikant, is "geschrokken van de ophef" en heeft zijn ondertekening teruggetrokken.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
Wat een achterlijk gedraai.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-01-2019 14:42
Eén van de ondertekenaars, een krijgsmachtpredikant, is "geschrokken van de ophef" en heeft zijn ondertekening teruggetrokken.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
Wat een achterlijk gedraai.
Lafaard.
Zazamaenade schreef:
07-01-2019 14:42
Eén van de ondertekenaars, een krijgsmachtpredikant, is "geschrokken van de ophef" en heeft zijn ondertekening teruggetrokken.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
Wat een achterlijk gedraai.
Wat een laffe zak ben je dan. Sta je achter zo’n walgelijk statement, maar alleen als het veilig zonder al te veel commentaar van andersdenkenden is.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
redhothead wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:02
97.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier een link naar de verklaring, met dit soort verheugende teksten :

Het is inmiddels gemeengoed ervan uit te gaan dat het menselijke zelfverstaan als mannelijk en vrouwelijk geen deel vormt van Gods mooie plan, maar dat deze veeleer een uiting is van iemands eigen autonome voorkeur. Op deze wijze wordt de weg tot volle en blijvende vreugde middels Gods goede ontwerp voor Zijn schepselen vervangen door het pad van kortzichtige alternatieven die vroeg of laat het menselijk leven ruïneren en God onteren. https://nashvilleverklaring.nl/nashvilleverklaring-nl/

De lijst ondertekenaars is gisteravond offline gehaald, volgens eigen zeggen omdat enkelen zich hebben teruggetrokken, maar er ook nieuwe ondertekenaars zijn.

Op die site staat ook dat er een studiedag komt over deze verklaring. Ik heb lang niet meer gedemonstreerd, maar dit :thunder:

Ik denk dat deze heren hun borst nat kunnen maken, de komende weken.
nounou
Het is toch helemaal geen nieuws dat die types zo denken? Homoseksualiteit (of doodgewone vrouwenrechten) en reli-fundamentalisme gaan nergens samen.

Ik vind het juist wel prettig dat ze door dit soort acties weer eens openlijk en duidelijk laten zien hoe onverdraagzaam en bekrompen ze precies zijn.
Hun aanhang wordt er alleen maar kleiner door, en voor de religieuze homo zijn er inmiddels genoeg minder achterlijke uitwijkmogelijkheden.
Het zal mij als lid van de lhbti-enz.-groep echt roesten wat een wereldvreemde splinterpolicitus als Van der Staay van me vindt. Dat wist ik trouwens toch al wel.
Snarky schreef:
07-01-2019 15:12
Het is toch helemaal geen nieuws dat die types zo denken? Homoseksualiteit (of doodgewone vrouwenrechten) en reli-fundamentalisme gaan nergens samen.

Ik vind het juist wel prettig dat ze door dit soort acties weer eens openlijk en duidelijk laten zien hoe onverdraagzaam en bekrompen ze precies zijn.
Hun aanhang wordt er alleen maar kleiner door, en voor de religieuze homo zijn er inmiddels genoeg minder achterlijke uitwijkmogelijkheden.
Het zal mij als lid van de lhbti-enz.-groep echt roesten wat een wereldvreemde splinterpolicitus als Van der Staay van me vindt. Dat wist ik trouwens toch al wel.

Dat is het.

Altijd wat gek dat zo'n item opeens nieuws wordt. Ik zag op GeenStijl trouwens het eerste bericht hierover voordat andere media het oppikte. Ben benieuwd of er nu ook zo druk wordt gebeld met adverteerders, zoals bij Johan Derksen, en de ministers direct gesprekken gaan voeren.

Ben bang dat dit weer een losse scheet is. Want men weet dondersgoed dat die gristenen altijd deze mening hebben, en dat in elke moskee dezelfde verderfelijke praatjes wordt verspeid.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-01-2019 14:13
Ook binnen de orthodoxe kerk staan veel gelovigen niet achter deze verklaring. Als christen (niet orthodox overigens) vind ik dit een verschrikkelijk pamflet. Het is wat mij betreft zo niet waar het christendom voor staat. Iedereen is welkom in Gods huis, echt iedereen. God is wij betreft liefde voor iedereen. Heb je naaste lief geldt kennelijk niet voor alle gelovigen.

Verklaring is alleen ondertekend door mannen, het is zo ouderwets, zo terug in de tijd. Zo waar wij in Nederland en de meeste christenen niet voor staan.
Maaaaar in de bijbel staat.. En ja, dat staat nou eenmaal in de bijbel. Tijd om dat boek voor eens en altijd weg te smijten zou ik zeggen.

Schrijf een nieuw boek. Noem het 'Gezellig christen zijn, liedjes zingen en af en toe wat eten'. Juist als christen moet je heel duidelijk stand nemen tegen dit soort onverdraagzaam tuig.

Maar dat gebeurt niet. Een glas, een plas en alles bleef zoals het was. Zoals het altijd gaat bij misstanden binnen de kerk. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
Zuidelijke staten waar Nashville onder valt zijn nog steeds niet tolerant, niet tegenover homo's maar ook niet tegenover kleurlingen, zit in het dna.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de ophef ook niet. Niks nieuws onder de zon toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven