Vele malen erger: misbruik in de sport

11-01-2019 18:42 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja beste atheïsten onder jullie. Ten tijde van het Deetman-onderzoek werd er van alles geroepen over misbruik in de kerk.

Maar nu, na de publicatie in 2017 van de commissie onder leiding van Oud-minister Klaas de Vries 'Seksuele intimidatie en misbruik in de sport' waarin gesteld werd dat het wel om 200.000 slachtoffers zou kunnen gaan,
na het nieuws van vorige week dat Jerry M. 35 jaar binnen de atletiekwereld zijn gang kon gaan,
na het nieuws van vandaag dat het aantal meldingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag in sport vorig jaar verdubbeld is blijft het oorverdovend stil.

Het lijkt mij dat mensen gewoonweg de kerk willen bashen en ze misbruik binnen andere verbanden schouderophalend aanzien.
willem1959 schreef:
13-01-2019 21:39
Zie je de fout die je nu zelf maakt?

Dat is precies wat ik bedoel.
Welke fout maak ik en wat bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
keuteltje schreef:
22-01-2019 19:59
WAt is toch de oorzaak dat dit zoveel gebeurd bij scouting, soort etc? Toch niet allemaal pedo’s? Wie kan mij hier iets over uitleggen.. ben wel benieuwd!
Ik ben benieuwd
Ik denk dat de registratie verbeterd is, waardoor er twee keer zoveel gevallen zijn.

Daarnaast denk ik dat mensen die zich op de verkeerde manier aangetrokken voelen tot kinderen eerder voor zo’n functie kiezen, zeker als ze toch al toegang hebben tot het wereldje, omdat ze zelf de sport beoefenen of op scouting zitten. Ik denk dat het daarin niet verschilt van een kerk. Volgens mij is het lastiger om als wildvreemde in een kerk te komen en te zeggen dat je graag kinderen wilt helpen op hun gelovige pad. Waarschijnlijk is de screening in de sport, scouting, kerk daardoor minder, omdat de personen al bekend zijn in het wereldje en dan vallen vreemde gedragingen minder op dan bij iemand die nieuw binnenkomt.
Wat ook een factor van belang is. Ik denk dat er meer mensen sporten dan er tegenwoordig in de kerk zitten.
keuteltje schreef:
25-01-2019 21:14
Ik ben benieuwd
Ja, daar durf ik wel een slag naar te slaan: pedo's en misbruikers zoeken plekken op waar je kinderen kunt vinden, liefst zonder ouders of andere mensen die een oogje in het zeil houden erbij.
Een doucheruimte is voor zulk volk een waar walhalla.
Ook kan je makkelijk kinderen betasten na een val of zoiets: 'masseren' heet het dan. Of gewoon even controleren of er niets aan de hand is als een kind even pijn heeft na een val.

Kinderen die helemaal niemand meer hebben die ze wil of kan helpen komen van oudsher in tehuizen terecht onder de bezielende leiding van gristelijke broeders en zusters die soms zelf gelovig worden teneinde in zo'n weeshuis te kunnen werken. Kleine pakkans: weeskinderen in een tehuis kunnen geen kant op. Als ze dat al zouden durven vertellen.

Speeltuinen, zwembaden zijn ook een feest voor pedo's: kijken, kijken en de rest erbij fantaseren. Fotootje voor thuis, filmpje van kinderen die aan het spelen zijn. Alleen krijgen ze daar zelden de kans om ook toe te slaan, en is de pakkans veel groter.

Denk aan de Schiedammer parkmoord waar de verkeerde pedo oppakten en opsloten (al eerder veroordeeld voor kindermisbruik).
Die ook liep te loeren op kinderen: had hij ff pech dat een andere pedo daar een paar meter van hem af een kind misbruikte en vermoordde. Om nog maar te zwijgen over het tweede kind dat zich dood hield en het alleen daarom overleefde.

En dan te bedenken dat er die dag nóg 3 geregistreerde/veroordeelde zedendelinquenten rondhingen daar; alleen hadden die een goed alibi. Er liepen er dus 5 rond die middag in dat park. Bizar, niet?
Gelukkig kijken ze alleen maar toch: waar kinderen zijn, liefst schaarsgekleed zijn pedo's. Zie je niet aan hun gezichten, je denkt dat het vaders of opa's van kinderen zijn.

De kerk: Er worden niet voor niets zoveel 'grapjes' gemaakt over priesters en koorknaapjes; in iedere grap zit een kern van waarheid...
"Het lijkt mij dat mensen gewoonweg de kerk willen bashen en ze misbruik binnen andere verbanden schouderophalend aanzien."


Dat zal het zijn, jij hebt het door. :facepalm:
keuteltje schreef:
22-01-2019 19:59
WAt is toch de oorzaak dat dit zoveel gebeurd bij scouting, soort etc? Toch niet allemaal pedo’s? Wie kan mij hier iets over uitleggen.. ben wel benieuwd!
1. Gelegenheid.
2. Bij de meeste kinderen die misbruikt worden is de dader een bekende en gebeurt het misbruik in huiselijke sfeer. De kans dat dat uitkomt is kleiner en als dat uitkomt wordt het geen groot nieuws. Een scoutingleider of sporttrainer die zich vergrijpt aan kinderen wordt wel groot nieuws omdat er vaak meerdere slachtoffers zijn, en het schokkender is omdat het enorm appelleert aan de angst van ouders dat ze hun eigen kinderen er niet tegen kunnen beschermen. Ze denken hun kinderen wel te kunnen beschermen tegen een bekende dader, want ze verwachten die niet binnen hun familie- en vriendenkring.
SadButTrue999 schreef:
25-01-2019 22:03
Ja, daar durf ik wel een slag naar te slaan:...

Denk aan de Schiedammer parkmoord waar de verkeerde pedo oppakten en opsloten (al eerder veroordeeld voor kindermisbruik).
Die ook liep te loeren op kinderen: had hij ff pech dat een andere pedo daar een paar meter van hem af een kind misbruikte en vermoordde. Om nog maar te zwijgen over het tweede kind dat zich dood hield en het alleen daarom overleefde.

En dan te bedenken dat er die dag nóg 3 geregistreerde/veroordeelde zedendelinquenten rondhingen daar alleen hadden die een goed alibi. Er liepen er dus 5 rond die middag in dat park. Bizar, niet? ...
Wauw.. dat is inderdaad bizar..
keuteltje schreef:
22-01-2019 19:59
WAt is toch de oorzaak dat dit zoveel gebeurd bij scouting, soort etc? Toch niet allemaal pedo’s? Wie kan mij hier iets over uitleggen.. ben wel benieuwd!
Kinderen zitten er vanaf jongs af aan op en als er wat raars gebeurt denken zij dat dit zo "hoort" omdat zij door weinig levenservaring niet doorhebben dat dat niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
22-01-2019 20:31
Welke fout maak ik en wat bedoel je?
Er wordt niet al 20 jaar openlijk gesproken over kindermisbruik in de sport.
willem1959 schreef:
27-01-2019 20:24
Er wordt niet al 20 jaar openlijk gesproken over kindermisbruik in de sport.
Dan heb je niet goed opgelet, ik herinner me de namen niet meer maar wel de nodige schandalen uit de sportwereld. Is ook wel degelijk onderzoek naar geweest: even googelen en ik vond een hele rits artikelen waarvan dit er één is:
https://www.nu.nl/sport-overig/5045804/ ... sport.html
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, er is onderzoek naar geweest. Maar 20 jaar gelden, en zelf 10 jaar geleden, kwam het niet of nauwelijks ter sprake.
Maar als het over misbruik in de kerk gaat dan heeft iedereen zijn praatje al weer klaar. Bij de pastoor op schoot, in het biechthokje, noem maar op. Als mensen hun kinderen naar een clubje in de kerk laten gaan, nou, dan moeten ze oppassen hoor. Maar je kind op de atletiekclub, op voetbal, op turnen, dan hoor je niets.
willem1959 schreef:
27-01-2019 20:24
Er wordt niet al 20 jaar openlijk gesproken over kindermisbruik in de sport.
Toen ik 11 was en op judo zat ben ik meegegaan naar het examen van een stagair voor jeugdjudoleraar. Er was toen veel in het nieuws over kindermisbruik bij sport en scouting. Daardoor mochten de meeste kinderen niet mee van hun ouders met een voor hen vreemde stagair en had hij de grootste moeite om twee kinderen te vinden die wel mochten. Vandaar dat ik het nog goed weet. Ik ben nu 31, dus dat is 20 jaar geleden. Ik doe nu zelf een opleiding tot leraar martial arts en (kinder)misbruik is een hot item waar NOC*NSF veel aandacht aan besteed.
Als je misbruikt bent in de sport en je doet een melding, dan acht ik de kans groter dat die melding serieus genomen wordt dan wanneer je misbruikt bent in de kerk. Daar zijn ze toch iets meer onder het tapijt schuiven en hand boven het hoofd houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven