Wat vinden jullie (Jeanine Hennis-Plasschaert)

13-01-2019 20:00 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Er is nogal wat ophef ontstaan - voornamelijk op sociale media- over deze foto.
Jeanine Hennis-Plasschaert , werkzaam voor de VN in Irak, ontvangt de Iraanse ambassadeur met een hoofddoek op.

Het is niet de bedoeling de zoveelste discussie over islamitische kleding te starten maar is het wenselijk dat westerse vrouwen hun kleding aanpassen als ze islamitische mannen tijdens een officieel bezoek ontvangen?

TO trapt af

Ik sta er gemengd in, ze is daar niet als vertegenwoordiger van Nederland maar van een internationale organisatie als de VN, haar kantoor is in Irak (een islamitisch land) en ze ontvangt de vertegenwoordiger van een islamitisch buurland.
Ik zie de hoofddoek - in dit geval - ook meer als een beleefdheids-vorm van de ontvangende partij (Jeanine Hennis) dan als een symbool van zwichten voor de islam want dat is de kritiek op internet.

Het dragen van een hoofdoek is in dit geval

Totaal aantal stemmen: 101

Te zot voor woorden, had ze niet moeten doen (26%)
Geen probleem, erg beleefd (74%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet. Toen KLM nog op Teheran vloog moest de crew daar ook van boord af met een hoofddoek. Lands wijs lands eer noemen ze dat toch ?
rascalles wijzigde dit bericht op 13-01-2019 20:04
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het ook als beleefdheid.

Wij willen ook dat mensen zich hier aanpassen, dan kun je zelf ook het goede voorbeeld geven
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het uploaden van de foto mislukt in de OP dus zet ik hem hier nogmaals neer.
Afbeelding

Of kunnen jullie hem wel zien?
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 13-01-2019 20:03
7.11% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht , de ontmoeting was in Nederland ? Hmmm....
Te zot voor woorden natuurlijk.
Daarmee dwing je natuurlijk geen gelijkwaardigheid en/of respect af, als je je als onderdanig onderkruipsel van het mannelijke geslacht gaat gedragen als vertegenwoordiger!
Bizar!
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
13-01-2019 20:03
Oh wacht , de ontmoeting was in Nederland ? Hmmm....
Volgens mijn vertaling in Irak
Daar werkt ze voor de VN
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
13-01-2019 20:04
Volgens mijn vertaling in Irak
Daar werkt ze voor de VN
Oke nou prima dan toch ? Ik zie het probleem niet.
Zetten hoogwaardigheidsbekleders uit andere landen wel 'ns hun culturele hoofdbedekking (tulband bijv) af bij bezoek aan westerse landen? Nee. Niet doen dus!
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 20:06
9.84% gewijzigd
redbulletje schreef:
13-01-2019 20:04
Te zot voor woorden natuurlijk.
Daarmee dwing je natuurlijk geen gelijkwaardigheid en/of respect af, als je je als onderdanig onderkruipsel van het mannelijke geslacht gaat gedragen als vertegenwoordiger!
Bizar!
Helemaal mee eens!
Doet iedereen daar dus waarom het nu en door haar ineens nieuws is...
Mensen gedragen zich alsof als zij iets nog nooit eerder hebben gezien, het nog nooit eerder is gebeurd ofzo.
Maxima doet dit ook al tijden, zoals iedereen daar.
Google maar maxima hoofddoek dan zie je foto's van het hele koningshuis met bedekt hoofd. Wa doet een keppeltje op indien nodig, etc.
Erg netjes van haar!
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem, we zouden allemaal wat meer beleefd moeten worden en ons aanpassen wanneer we ergens te gast zijn.

Het gaat om de functie, en daarvoor maakt het niet uit of dat je man of vrouw bent. Een man zal daar ook niet zo snel in korte broek de ambassadeur ontvangen, ook al is het hel warm.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het-groepje schreef:
13-01-2019 20:07
Doet iedereen daar dus waarom het nu en door haar ineens nieuws is...
Mensen gedragen zich alsof als zij iets nog nooit eerder hebben gezien, het nog nooit eerder is gebeurd ofzo.
Maxima doet dit ook al tijden, zoals iedereen daar.
Google maar maxima hoofddoek dan zie je foto's van het hele koningshuis met bedekt hoofd. Wa doet een keppeltje op indien nodig, etc.

Helemaal mee eens.
rascalles schreef:
13-01-2019 20:03
Oh wacht , de ontmoeting was in Nederland ? Hmmm....

Nee, haar kantoor in Irak zoals ik het lees.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
13-01-2019 20:11
Nee, haar kantoor in Irak zoals ik het lees.
Ja ik lees het nu ook.
Het-groepje schreef:
13-01-2019 20:07
Doet iedereen daar dus waarom het nu en door haar ineens nieuws is...
Mensen gedragen zich alsof als zij iets nog nooit eerder hebben gezien, het nog nooit eerder is gebeurd ofzo.
Maxima doet dit ook al tijden, zoals iedereen daar.
Google maar maxima hoofddoek dan zie je foto's van het hele koningshuis met bedekt hoofd. Wa doet een keppeltje op indien nodig, etc.
Maar het is dus allemaal eenrichtingsverkeer, want niemand past zich ooit aan de westerlingen aan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-01-2019 20:14
Maar het is dus allemaal eenrichtingsverkeer, want niemand past zich ooit aan de westerlingen aan.
Misschien wordt dat door Nederland ook niet verwacht . En elders wel van bezoek. Prima toch .
redbulletje schreef:
13-01-2019 20:14
Maar het is dus allemaal eenrichtingsverkeer, want niemand past zich ooit aan de westerlingen aan.

Wat voor geloofsuitingen hebben katholieken bijvoorbeeld? Jij ziet graag dat een sikh een gouden kruisje om zou doen ofzo?
rascalles schreef:
13-01-2019 20:16
Misschien wordt dat door Nederland ook niet verwacht . En elders wel van bezoek. Prima toch .
Je komt daardoor in 'n onderdanige positie. Als regeringsleider wil je toch op z'n minst gelijkwaardig zijn met de regeringsleider die je ontmoet?
Star² schreef:
13-01-2019 20:17
Wat voor geloofsuitingen hebben katholieken bijvoorbeeld? Jij ziet graag dat een sikh een gouden kruisje om zou doen ofzo?
Nee hoor, gewoon neutraal gekleed. Overigens heb ik er geen moeite mee als degene uit de andere cultuur een tulband/keppel draagt, maar respecteer de westerse regeringsvertegenwoordigers gewoon zoals zij zijn: dus zonder hoofdbedekking of met 'n hoedje voor de koningin ipv hoofddoek.
Alle reacties Link kopieren
[quote=redbulletje post_id=29468468 time=1547407069 user_id=109047]
Je komt daardoor in 'n onderdanige positie. Als regeringsleider wil je toch op z'n minst gelijkwaardig zijn met de regeringsleider die je ontmoet?
[/quot

Ik denk dat (niet) aanpassen niet als ongelijkwaardig wordt gezien.
redbulletje schreef:
13-01-2019 20:17
Je komt daardoor in 'n onderdanige positie. Als regeringsleider wil je toch op z'n minst gelijkwaardig zijn met de regeringsleider die je ontmoet?
.
Gelijkwaardigheid komt met respect.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het werkelijk belachelijk en idioot.
Waarom een westerse vrouw zoiets onderdanigs als een hoofddoek draagt heeft mijn inziens echt helemaal niks met respect te maken.
Je aanpassen en zo'n doek om je hoofd , omdat dat door een mannen gedomineerde omgeving gewenst is.
Achterlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-01-2019 20:17
Je komt daardoor in 'n onderdanige positie. Als regeringsleider wil je toch op z'n minst gelijkwaardig zijn met de regeringsleider die je ontmoet?

Jeanine Hennis-Plasschaert is een intelligente vrouw die blijkbaar de inschatting heeft gemaakt dat dit nodig was, om te bereiken wat zij wil in dit gesprek met de Iraanse ambassadeur in Irak.
Ik vind het vooral opmerkelijk dat de manier waarop zij zich kleedt onderwerp van ophef op twitter is, en niet wat ze zegt of doet.
Dus zowel islamisten als westerse bemoeials hebben een mening over hoe vrouwen zich moeten kleden.

Als het werkelijk zou gaan om de strijd van Iraanse vrouwen tegen de hoofddoek zou het beter zijn hen te ondersteunen in plaats van een relletje te schoppen over Jeanine Hennis. Ik vind het zeer schijnheilig.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven