1 miljoen huizen extra, hoe en waar?

27-01-2019 16:25 419 berichten
De Nederlandse bevolking groeit langzaam door, en er wonen steeds minder mensen in een gemiddeld huis.

Om de ergste woningnood op te lossen, zijn er tot 2030 1 miljoen huizen extra nodig.
Om een beetje een beeld te geven: dat betekent een groei van het aantal huizen met 15%.

Vraag: waar moeten deze huizen komen, en wat voor huizen moeten er dan gebouwd worden?

Ik trap af. Al jaren vraag ik me af waarom er nog zoveel standaard eengsgezinswoningen-met-tuin worden gebouwd, terwijl de gezinnen alsmaar kleiner worden. Hier in mijn (groei)dorp wordt er de komende jaren weer een flink stuk polder volgebouwd met eengsgezinswoningen. Ondertussen blijven bejaarden in de bestaande wijken wonen in veel te grote (vaak vrijstaande) huizen en worden er nauwelijks appartementen gebouwd.

Ik zie dus het liefst meer appartementen op handige plekken (bijvoorbeeld bij winkels of aan de rand van stadscentra). Als er een miljoen extra huizen gebouwd gaan worden in wijken die ver weg van alles liggen, dan loopt Nederland nog veel meer vast met het verkeer dan nu al gebeurt. Bovendien bouw je dan grote eengsgezinswoningen voor alleenstaanden of gezinnen van 2 personen of zo.

Verder wil bijna iedereen tegenwoordig in de stad wonen, dus hier zullen veel van de extra huizen gebouwd moeten gaan worden.

Verder moet er in ieder geval snel gebouwd gaan worden. Verruim dus mogelijkheden voor hoogbouw en het herinrichten van sommige kantorenwijken als woonwijk.
Alle reacties Link kopieren
Veel bejaarden willen niet in een flat hoor. Ik moet er ook niet aan denken. Ik zou wel naar een kleinere woning willen met tuin.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nederland is nu al veel te vol gebouwd. En de nieuwere huizen hebben standaard veel te kleine tuinen. Zelfs vrijstaande huizen worden op 'n postzegeltje grond gebouwd. Veel mensen snakken juist naar meer ruimte om zich heen. Nederland moet leger, minstens terug naar 12 miljoen inwoners maximaal.
Jullie zijn een land dat leeft op water ...

Leggen ze toch gewoon nog wat stukken droog?


En ik hoor dus ook héél veel ouderen die wel kleiner willen, maar liefst nog altijd een vrijstaande woning met tuin.
Ik zou ook niet meer terug naar een appartement willen. Je hebt toch altijd last van leefgeluiden boven, onder en naast je.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook niet, wij wonen met zijn tweetjes in een groot huis met 5 slaapkamers. Heerlijk toch, die ruimte?

Als we vertrekken is het naar een vrijstaand iets, met beneden bad en slaapkamer, en boven een ruime zolder. Echt nooit in een flat. Hooguit een penthouse :)

Overigens wil tegenwoordig helemaal niet iedereen in de stad wonen, waar haal je dat vandaan?
redbulletje schreef:
27-01-2019 16:38
Nederland is nu al veel te vol gebouwd. En de nieuwere huizen hebben standaard veel te kleine tuinen. Zelfs vrijstaande huizen worden op 'n postzegeltje grond gebouwd. Veel mensen snakken juist naar meer ruimte om zich heen. Nederland moet leger, minstens terug naar 12 miljoen inwoners maximaal.
En naar waar moeten die 5 miljoen mensen dan?
En al het extra spul dat er nog aankomt?
Ik ken veel mensen van mijn leeftijd (rond de zestig) die erover denken om naar een appartement te verhuizen. Probleem is dat het aanbod niet echt aansluit bij hun vraag. Appartementen zijn óf te klein, óf veel te duur.

Ik zag laatst op TV iemand enthousiast praten over "in de hoogte bouwen" om de woningnood op te lossen. In Rotterdam werd een nieuw complex gebouwd. Prijzen vanaf 250.000 voor de kleinste woningen. Droom lekker verder dacht ik toen. Maar voor betaalbare huur- of koop appartementen zal zeker belangstelling zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo zeer dat 'bijna iedereen tegenwoordig in de stad wil wonen' maar veel werkgelegenheid concentreert zich in de stad en het gebied eromheen, waardoor mensen ook wel noodgedwongen in de stad wonen.
Het zou mooi zijn wanneer het mogelijk is om werkgelegenheid meer te spreiden over het land. De vraag is of dat haalbaar is.

Ik ben met je eens dat er meer woningen gebouwd kunnen worden die gericht zijn op éénpersoonshuishoudens, omdat die categorie sterk toeneemt.

Het lijkt me logisch in een stad, waar grond zo prijzig is, dat er meer hoogbouw is en dat daar vooral appartementen gebouwd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
27-01-2019 16:29
Veel bejaarden willen niet in een flat hoor. Ik moet er ook niet aan denken. Ik zou wel naar een kleinere woning willen met tuin.
Tja... iedereen, heeft het te doen met het aanbod dat te realiseren valt. Een tuin is voor veel mensen in een stad geen haalbare kaart.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2019 16:38
Nederland is nu al veel te vol gebouwd. En de nieuwere huizen hebben standaard veel te kleine tuinen. Zelfs vrijstaande huizen worden op 'n postzegeltje grond gebouwd. Veel mensen snakken juist naar meer ruimte om zich heen. Nederland moet leger, minstens terug naar 12 miljoen inwoners maximaal.
En hoe gaan we dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Belangrijker is betaalbaarder bouwen. Zoals eerder gezegd, er zijn genoeg ouderen die naar een (senioren)appartementencomplex willen, maar dat is vaak onbetaalbaar.

Was laatst in het nieuws dat nieuwbouwwoningen sowieso voor velen al onbetaalbaar zijn. De prijzen van grondstoffen en arbeid rijzen de pan uit.

Ik wil wel graag vrijstaand wonen. Voor het huis heb ik al een schoonmaakster, mocht ik de tuin niet meer bij kunnen houden dan huur ik een tuinman in.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:39
Jullie zijn een land dat leeft op water ...
Leggen ze toch gewoon nog wat stukken droog?
[....]

Ik vraag me af, gezien de stijgende waterspiegel, of dat haalbaar is?
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:40
En naar waar moeten die 5 miljoen mensen dan?
En al het extra spul dat er nog aankomt?
Vertrekken! En zeker geen nieuwe inwoners meer toelaten.
In elk geval geen woningen meer bijbouwen. We zitten al met veel te veel mensen op dit hele kleine stukje land.
Case-je schreef:
27-01-2019 16:42
Tja... iedereen, heeft het te doen met het aanbod dat te realiseren valt. Een tuin is voor veel mensen in een stad geen haalbare kaart.
Maar als je nu in een groot huis met tuin woont ... blijf je daar gewoon wonen als het alternatief een duur klein appartement zonder tuin midden in de stad is.
Dan neem je desnoods een poetsvrouw en een tuinman, maar dan blijf je waar je bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat betaalbaarder wonen (zowel huur als koop) nu te weinig voor handen is.
Ik woon in een appartement van 53 vierkante meter en heb geen last van leefgeluiden, mijn gebouw is goed gebouwd.
Hoewel ik af en toe eens kan dromen van een benedenhuis met tuintje op het noorden, zie ik dat in de komende jaren niet gebeuren. Ik zou er voor de stad uit willen verhuizen, maar weet niet waar naartoe. Ik sta wel ingeschreven in Dordt, maar ook daar duurt het vele jaren eer je aan de beurt komt daar.
Tot zover heb ik het prima naar mijn zin in mijn hutje, maar, in tegenstelling tot wat ik dacht toen ik hier kwam wonen, ga ik niet feet first hier vandaan, maar dan zullen ze wel op moeten schieten met bouwen, anders red ik het niet meer en zit ik hier wel tot mijn laatste ademtocht.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 16:47
0.14% gewijzigd
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:45
Maar als je nu in een groot huis met tuin woont ... blijf je daar gewoon wonen als het alternatief een duur klein appartement zonder tuin midden in de stad is.
Dan neem je desnoods een poetsvrouw en een tuinman, maar dan blijf je waar je bent.
Zeker weten! No way dat mijn moeder naar 'n appartement wil verhuizen ook al kan ze zelf het onderhoud van vrijstaand huis en grote tuin niet aan. Als je zo je leven moet eindigen dan zal 't snel gaan denk ik met zo'n enorme achteruitgang in leefcomfort.
Ik moet het me niet voorstellen dat ik in een doosje woon met boven en onder mij een gezin (of alleenstaande ouder) met 3 kinderen. Trouwens, voor kinderen is het ook niks op een appartement wonen.
In zo een situatie wordt iedereen zot.

Het zàl in de hoogte moeten, maar niet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:45
Maar als je nu in een groot huis met tuin woont ... blijf je daar gewoon wonen als het alternatief een duur klein appartement zonder tuin midden in de stad is.
Dan neem je desnoods een poetsvrouw en een tuinman, maar dan blijf je waar je bent.
Als het een koophuis is, bepaalt de eigenaar.
Als het een huurhuis is, zeker als het om sociale huur gaat, dan vind ik het niet vreemd om te mogen bepalen dat mensen zonder kinderen geen woningen blijven bewonen die zijn gebouwd om mét kinderen in te wonen. Maar dan moeten er dus ook wel voldoende betaalbare kleinere woningen beschikbaar zijn om mensen 'door te schuiven'.
Wat betreft de vraag naar woningen, deze is verreweg het grootst in de grote steden (met Amsterdam als koploper). In het algemeen zie je dat de prijzen in en om grote steden sneller stijgen dan het gemiddelde. De randen van Nederland en allerlei kleine dorpjes lopen juist leeg.

Dat is een andere reden dat ik denk dat het model “bouw maar weel een polder vol met rijtjeshuizen en wat tweekappers” dood gaat lopen. Landelijk gezien is de ruimte er nog wel voor, maar rondom de grote steden niet of nauwelijks meer.

Nieuwbouw in Amsterdam bestaat bijna volledig uit appartementen, toch wordt hier de hoofdprijs voor betaald.
ManOpHetPrikbord schreef:
27-01-2019 16:52
Wat betreft de vraag naar woningen, deze is verreweg het grootst in de grote steden (met Amsterdam als koploper). In het algemeen zie je dat de prijzen in en om grote steden sneller stijgen dan het gemiddelde. De randen van Nederland en allerlei kleine dorpjes lopen juist leeg.

Dat is een andere reden dat ik denk dat het model “bouw maar weel een polder vol met rijtjeshuizen en wat tweekappers” dood gaat lopen. Landelijk gezien is de ruimte er nog wel voor, maar rondom de grote steden niet of nauwelijks meer.

Nieuwbouw in Amsterdam bestaat bijna volledig uit appartementen, toch wordt hier de hoofdprijs voor betaald.
Wat dat betreft kunnen ze in die smerige steden idd nog wel hogere gebouwen wegzetten. De mensen die in 'n flat in de stad willen wonen boeit het waarschijnlijk toch niet of ze op de 14e of 54e etage wonen als de liften maar snel genoeg zijn.
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:45
Maar als je nu in een groot huis met tuin woont ... blijf je daar gewoon wonen als het alternatief een duur klein appartement zonder tuin midden in de stad is.
Dan neem je desnoods een poetsvrouw en een tuinman, maar dan blijf je waar je bent.

Je hoeft niet midden in de stad te gaan zitten natuurlijk. Ik ben zelf verhuisd naar een appartement toen mijn kinderen de deur uit waren. Ik woonde in een zeskamerwoning. Ik heb nu een mooi balkon, goed uitzicht en ik woon dicht bij een park. Maar ik ben alleen, dus ik heb aan drie kamers voldoende. Dat ik mijn tuin moest inleveren vond ik jammer, maar spijt heb ik nooit gehad.
En waarom woont iedereen in Amsterdam en Rotterdam ...
Omwille van werkgelegenheid.


Is het geen optie voor de regering om grote bedrijven te stimuleren om zich ook elders in 't land te vestigen?
(Desnoods met wat financiële hulp)

Of een bedrijf zijn hoofdvestiging nu heeft in Amsterdam, in Groningen, in Arnhem of in Eindhoven ...
Case-je schreef:
27-01-2019 16:48
Als het een koophuis is, bepaalt de eigenaar.
Als het een huurhuis is, zeker als het om sociale huur gaat, dan vind ik het niet vreemd om te mogen bepalen dat mensen zonder kinderen geen woningen blijven bewonen die zijn gebouwd om mét kinderen in te wonen. Maar dan moeten er dus ook wel voldoende betaalbare kleinere woningen beschikbaar zijn om mensen 'door te schuiven'.
Je kan iemand zijn woning toch niet uitzetten als je er al 25 jaar woont?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven