Mensen zonder postadres

28-01-2019 21:36 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren naar De Monitor gekeken, met interesse, want mijn man is in de daklozenzorg werkzaam. Helaas was het een tamelijk eenzijdig document dat meer vragen opriep dan beantwoordde.

Er kwam een jonge vrouw aan het woord, die anderhalf jaar geleden "door omstandigheden" dakloos was geworden, en nu zichzelf nergens meer kon inschrijven. Weliswaar had ze ouders waar ze af en toe langs ging, en die wilden ook als postadres fungeren, maar meer niet, en de gemeente wilde dat adres niet als postadres accepteren omdat ze daar eigenlijk nooit verbleef. Ze had als "standplaats" Leeuwarden, maar sliep bij vrienden in het hele land, Rotterdam, Den Haag, Alphen, Gouda, Gorinchem, Arnhem, enz. Het kwam er zo ongeveer op neer dat ze zo'n beetje elke dag het halve land door reisde per trein om een nachtje of soms twee nachtjes bij iemand te kunnen slapen. Door het feit dat ze nergens ingeschreven stond, had ze geen uitkering en geen (zorg)verzekering.

Ligt het nou aan mij dat ik dan niet snap waar ze het geld vandaan haalt om elke dag voor 40-50 euro te verreizen om naar een vriend of vriendin aan de andere kant van het land te gaan om een nachtje te slapen? Als ik het zo optelde, stel dat ze per week voor 400 of 500 euro verreist van hot naar haar, dan kan je voor die 1600-2000 euro per maand toch ook een kamer huren? Ze zat verder ook prima in de kleren, trendy kapsel, dat zal ook niet voor niks zijn. En stel dat ze dat écht niet zou kunnen, een kamer huren, waarom kan ze dan niet bij de ouders wonen? Normale ouders zouden toch zeggen: Joh, balen dat je je baan kwijt bent en dat je je appartement niet meer kan betalen, maar kom dan tijdelijk weer bij ons wonen tot je de dingen weer op een rijtje hebt? Waarom willen die ouders wél postadres zijn, maar geen onderdak bieden aan hun dochter?

Allemaal vragen die niet beantwoord werden in het programma en dat vond ik wel een beetje missen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik ook altijd irritant: te weinig informatie en teveel open eindjes.
Alle reacties Link kopieren
Ouders krijgen misschien toeslagen die ze kwijtraken bij inschrijving. Ze heeft grote en veel schulden?
Denk dat ze veel zwart reist ipv een kaartje te kopen.
Er zijn genoeg dingen te verzinnen
Alle reacties Link kopieren
romig50 schreef:
28-01-2019 21:40
Ouders krijgen misschien toeslagen die ze kwijtraken bij inschrijving. Ze heeft grote en veel schulden?
Denk dat ze veel zwart reist ipv een kaartje te kopen.
Er zijn genoeg dingen te verzinnen
Elke dag het halve land door reizen zonder kaartje lukt echt niet, zeker niet nu alle stations ontoegankelijk zijn door poortjes. Dus ik was gewoon benieuwd waar ze dat geld dan vandaan haalde terwijl ze al bijna 2 jaar een inkomen had. En waarom haar ouders haar wel wilden inschrijven als "postadres", maar waarom ze daar niet een tijdje zou kunnen verblijven. Die info zat gewoon niet in het programma en dan vind ik dat ik maar halve informatie krijg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb het met een half oog gezien maar ik had dezelfde vragen. Daarbij heb ik hier in mijn werk veel mee te maken en het is écht niet nodig om geen postadres te hebben. Maar dan moet je zelf wel iets doen zeg maar, en niet afwachten tot het allemaal voor je geregeld wordt.

Deze dame wilde niet zoveel. En dan lukt er ook niets
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog wel (kleinere) stations die geen poortjes hebben maar waar je moet in- en uitchecken bij paaltjes, dus als je daar een beetje overzicht van hebt kun je nog best zwartrijden.

Ik heb het niet gezien, maar kan me wel voorstellen dat het onbevredigend is om met dit soort vragen te blijven zitten.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Die poortjes wandel je toch in alle gemakkelijkheid doorheen achter iemand aan. Lijkt me niet dat ze betaalt voor die treinreizen.
Silence is golden. Duct tape is silver.
En ik ken vrij veel mensen die zich niet bij hun ouders mogen inschrijven wegens dan geen uitkering meer krijgen omdat ouders teveel verdienen en dan kom je nog nergens, of ouders die een uitkering hebben en teruggaan in inkomen, of in de Wsnp zitten of het huis al te vol hebben, of drugsverslavingen of psychiatrische problemen bij ouders of kind. Dus dat vind ik niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
28-01-2019 21:52
Ik heb het met een half oog gezien maar ik had dezelfde vragen. Daarbij heb ik hier in mijn werk veel mee te maken en het is écht niet nodig om geen postadres te hebben. Maar dan moet je zelf wel iets doen zeg maar, en niet afwachten tot het allemaal voor je geregeld wordt.

Deze dame wilde niet zoveel. En dan lukt er ook niets

Met je eens. In het programma zei ze zelf ook letterlijk niet een postadres via de daklozeninstanties te willen regelen e.d. Wat ze dan wél wilde, was niet helemaal duidelijk, behalve dan dat ze een adres wilde om haar uitkeringen en toeslagen te kunnen innen. Maar blijkbaar moest de gemeente dat dan maar betalen met als adres "Gemeentepark, pad 7, bank 3" ofzo. Maar ik verbaasde me (nogmaals) er heel erg over dat ze zonder inkomen kans zag rond te lopen in een modieuze outfit, met nette schoenen en kleding, een trendy vers gestyled kapsel, en blijkbaar elke dag geld om naar de andere kant van het land te reizen om op de bank te gaan slapen bij een kennis in Rotterdam of Arnhem. Dan kan je toch ook een zolderkamer huren van dat geld?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
In Nederland krijg je geen woning en inkomen en mag je zelfs niet werken zonder dat je ergens ingeschreven staat.
Dus iets huren wordt vaak onmogelijk gemaakt omdat huurders de laatste loonstroken of inkomensbriefjes willen zien. Als bewijs dat je iedere maand aan de huur kan voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Diamond1983 schreef:
28-01-2019 22:07
In Nederland krijg je geen woning en inkomen en mag je zelfs niet werken zonder dat je ergens ingeschreven staat.
Dus iets huren wordt vaak onmogelijk gemaakt omdat huurders de laatste loonstroken of inkomensbriefjes willen zien. Als bewijs dat je iedere maand aan de huur kan voldoen.
Dat kan zo zijn, maar dan nog kan je tijdelijk bij je ouders gaan wonen (zeker als je daar zo'n goed contact mee hebt als die met alle liefde voor je als postadres willen fungeren) en dan snap ik nog steeds niet waar je dan wél het geld vandaan haalt om elke dag weer het halve land door te reizen per trein om een nachtje op de bank bij vrienden aan de andere kant van het land door te brengen. Ik snap gewoon niet dat Teun van de Keuken dat niet vroeg aan haar. Want dat is toch één van de eerste vragen die bij je opkomt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zwartreizen kan nog steeds. Of ik ken ook wel mensen die gehaald en gebracht worden of een tientje bij die en een tientje bij die regelen voor een reis. Dat vroeg ik me nou juist niet af.

En een kamer huren lukt niet zonder adres en zonder adres heb je geen inkomen. Met alleen een postadres heb je een daklozen uitkering en daar kun je weer geen kamer van huren. Het is niet héél makkelijk om zelf op te lossen. Maar het kan zeker wel.
En ze wist dat ze op tv kwam dus dat ze er netjes uit ziet vind ik ook niet wonderlijk. Lang niet alle daklozen hebben een jas met gaten en een baard. Aan een groot deel zie je niet dat ze dakloos zijn
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
28-01-2019 22:19
Zwartreizen kan nog steeds. Of ik ken ook wel mensen die gehaald en gebracht worden of een tientje bij die en een tientje bij die regelen voor een reis. Dat vroeg ik me nou juist niet af.

En dan word je betrapt op zwartrijden. Waar sturen ze de boete naartoe? Ze heeft geen postadres...
Alle reacties Link kopieren
Zwartrijden kan heel makkelijk. Je kunt zo achter iemand aan het poortje door hoor.
Meestal moet je gebruik maken van de nachtopvang als je een gemeentelijk postadres wil hebben en als je een ander postadres hebt moet je wel aangegeven waar je verblijft. Verblijf je buiten de gemeente waarvan je een bijstandsuitkering ontvangt dan wordt je geacht in die gemeente te verblijven. Of ze moeten deelnemen aan een traject om uit de dakloosheid te komen. Al met al zijn er vaak een aantal regels waaraan je je moet houden en genoeg mensen willen dat niet. Ze willen vaak wel de rechten maar niet de plichten.

Als ze bij haar ouders zou gaan wonen zou ze dat via een huurcontract kunnen doen zodat eventuele schuldeisers alleen haar kamer kunnen leeghalen. Ze kan dan van haar uitkering huur/kostgeld betalen om haar ouders te compenseren voor een eventuele inkomensachteruitgang. Maar mogelijk stellen de ouders ook wat eisen.

Uitzending was heel onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet gezien maar ik zou geen vragen hebben bij wat je opnoemt. Zwart reizen is gemakkelijk en ik begrijp dat er zeker situaties zijn waarin je het als ouders verstandiger vindt om je kind het zelf uit te laten zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
29-01-2019 21:28
Ik heb het niet gezien maar ik zou geen vragen hebben bij wat je opnoemt. Zwart reizen is gemakkelijk en ik begrijp dat er zeker situaties zijn waarin je het als ouders verstandiger vindt om je kind het zelf uit te laten zoeken.
Zwartreizen kan misschien één keer werken, maar echt niet 20 dagen per maand terwijl je elke dag meerdere uren per trein aflegt. En de poortjes zijn tegenwoordig heus wel zó afgesteld, dat die vrijwel meteen na passeren sluiten en om dan met iemand mee te kunnen lopen, moet je wel zo ongeveer aan zijn rug geplakt zitten. Dus dat ongemerkt doen is echt niet simpel of makkelijk mogelijk. En mocht je zonder geldig plaatsbewijs betrapt worden en je hebt geen geldige ID (die je alleen maar kan krijgen als je een woonadres hebt), dan word je op het volgende station aan de politie overhandigd. Dus zo simpel is het allemaal niet.

Maar dat allemaal daargelaten, ik vond de uitzending gewoon erg tendentieus. Met name gericht op het in een zwart daglicht stellen van de gemeentes en andere instanties, die toch heus hun stinkende best doen om mensen te helpen vaak. Mijn man is al 25 jaar actief in de daklozenopvang en ik weet voldoende van zijn werk om te snappen dat het een enorme worsteling is om juist de daklozen zélf zo ver te krijgen dat ze orde op zaken stellen in hun leven en ook mee willen werken met instanties om hun leven weer op de rails te krijgen. Alleen in de laatste twee/drie maanden heeft mijn man het twee keer meegemaakt dat een persoon die hij onder zijn hoede had, en waarvoor hij echt álles had geregeld en die alleen maar hoefden op te dagen op de afgesproken tijd bij de afgesproken instantie of gemeente om de laatste zaken te regelen, het zelf gewoon lieten afweten... en dan krijgt mijn man van die smoesjes te horen als "Jah man, verslapen..." of "Kon niet, kwam wat anders tussen" (wat dan meestal betekent: er kwam een vriend langs om te blowen en te zuipen), of "Sorry, ik was ziek, moest ik afbellen dan?" (waarbij vaak blijkt dat dat "ziek" zijn ofwel een kater is, ofwel een verkoudheidje van geen betekenis). enz.

En dat is gewoon niet fair. Tuurlijk zal er ook bij gemeenten en instanties wel eens iets fout gaan, of te lang duren. Maar het is niet eerlijk te stellen dat de fout alléén bij de instanties en gemeentes ligt en dat de daklozen alléén maar hulpeloze slachtoffers van het systeem ziin. Dat beeld trachtte het programma echter wél te schetsen en dat vind ik dus niet reëel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg daklozen die elke dag zonder kaartje reizen, en bijna elke dag een boete krijgen.. maar van een kale kip kan je niet plukken hè

Dus pakken ze elke dag die boete aan en zullen nooit betalen
Als je man met daklozen werkt kan hij je vast meer vertellen.

Of schrijf een mailtje naar de omroep die de docu uit heeft gezonden en stel je vragen. Klinkt alsof deze dame verslaafd is en voor de uitzending op kosten van de omroep naar de kapper is geweest, nieuwe kleding heeft gehad enz.

Haar ouders zullen haar verslaving niet willen faciliteren. Aannames, natuurlijk maar dit beeld is niet ongewoon (ken ook mensen werkzaam in die sector).

Op Den Haag Centraal zijn geen poortjes, en nog veel meer stations hebben geen poortjes heb ik gezien. Ook kan je er gewoon overheen springen: wordt je gepakt valt er niets bij je te halen. Dan komt de politie, die zullen je geen dagen vasthouden voor zwartrijden. Zo gaat dat, ze is de enige niet helaas..
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
30-01-2019 14:15
Als je man met daklozen werkt kan hij je vast meer vertellen.

Of schrijf een mailtje naar de omroep die de docu uit heeft gezonden en stel je vragen. Klinkt alsof deze dame verslaafd is en voor de uitzending op kosten van de omroep naar de kapper is geweest, nieuwe kleding heeft gehad enz.

Haar ouders zullen haar verslaving niet willen faciliteren. Aannames, natuurlijk maar dit beeld is niet ongewoon (ken ook mensen werkzaam in die sector).

Op Den Haag Centraal zijn geen poortjes, en nog veel meer stations hebben geen poortjes heb ik gezien. Ook kan je er gewoon overheen springen: wordt je gepakt valt er niets bij je te halen. Dan komt de politie, die zullen je geen dagen vasthouden voor zwartrijden. Zo gaat dat, ze is de enige niet helaas..
Dat kan allemaal waar zijn, maar dan is dat TV-programma gewoon tendentieus en doet geen recht aan de realiteit. Veel instanties en ook veel gemeentes doen hun uiterste best deze mensen te helpen en weer op de rails te krijgen, mijn man is er al 25 jaar mee bezig, en dan vind ik het gewoon té eenzijdig de gemeentes en instanties af te schilderen als boeman en de daklozen als zielig slachtoffer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Volgens jouw inschatting betaalt deze persoon 1600 - 2000 per maand aan treinkaartjes.

Een onbeperkt treinabonnement kost 347 euro.

Dus.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
30-01-2019 20:04
Volgens jouw inschatting betaalt deze persoon 1600 - 2000 per maand aan treinkaartjes.

Een onbeperkt treinabonnement kost 347 euro.

Dus.
Dan nog: waar haalt een persoon zonder inkomen dat geld elke maand vandaan? Dus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Geen idee, maar ze zal ook eten en drinken. Misschien doet ze wel zwarte klusjes her en der.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
30-01-2019 20:11
Geen idee, maar ze zal ook eten en drinken. Misschien doet ze wel zwarte klusjes her en der.
Kan allemaal zijn, maar dan vind ik het fout dat het niet in de uitzending naar voren kwam hoe ze dan nu voor haar bestaan betaalde. Want dát ze dat kon, blijkt uit haar verzorgde uiterlijk, uit het feit dat ze het hele land door kon reizen om her en der te overnachten, enz.

Maar nogmaals, wat me het meeste stak is dat de gemeentes en instanties op zo'n akelige manier werden weggezet, terwijl daar heel veel mensen dagelijks hun best doen om die daklozen aan eten, onderdak, medische zorg, enz. te helpen. Dat vond ik gewoon heel onterecht.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bij Kruidvat en Albert Heijn verkopen ze af en toe treinkaartjes voor maar 9,95 waarmee je onbeperkt kunt reizen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven