Een eerlijk antwoord maar zeer discutabel

31-01-2019 23:01 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rector Jan van Muilekom zei vanavond in het NOS journaal dat hij leerlingen WEL vrij geeft om te demonstreren voor een beter klimaat maar niet om te demonstreren tegen de komst van asielzoekers.

Afbeelding

Het hele verhaal staat op GS
https://www.geenstijl.nl/5146063/klimaa ... _246660617

Mogen leerlingen demonstreren onder schooltijd en zo ja is het aan de school te bepalen voor welke demonstraties wel / geen vrij wordt gegeven?

Als TO zal ik mijn mening als eerste geven:

Of je kiest er als school voor om leerlingen vrijaf te geven om naar demonstraties te gaan en desnoods limiteer je dat naar een - zelf uit te kiezen - demonstratie per schooljaar of je verbied demonstreren onder schooltijd.

Laat je dus leerlingen wel demonstreren onder schooltijd mag je wel een mening hebben over die demonstratie maar mag dat geen rol spelen in het al dan niet toestemming geven.
Het is niet aan de school te bepalen wat een leerling maatschappelijk relevant vind.
Voor alle duidelijkheid, het moet gaan om legale demonstraties.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik het wel mee eens. Het is inderdaad eenzijdig om de ene demonstratie wel vrij te geven en de ander niet. Fijn dat die man eerlijk is, maar het kan natuurlijk absoluut niet.

De enige reden die ik zou kunnen bedenken om dit niet toe te staan is omdat dergelijke demonstraties snel kunnen escaleren. Als een kind eigenlijk op school had moeten zitten maar gewond raakt in een demonstratie, dan krijg je toch een verantwoordelijkheidskwestie. Maar dit zou dan ook moeten gelden voor een pro-asielzoeker of anti-zwartepietdemonstratie. Immers is de kans op escalatie daar ook groot.

Een aantal jaar geleden zijn de scholierenprotesten ook in rellen ontaardt, maar dan zijn het uitsluitend scholieren en kan je wat makkelijker wegkomen als leerling en is de kans op onderling geweld aanzienlijk kleiner.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 23:14
4.38% gewijzigd
Wow! Dat vind ik wel asociaal zeg. Dát is pas écht een reden om te demonstreren en wat zoden aan de dijk zou kunnen zetten. Dat klimaat gaat z'n eigen gang wel met of zonder menselijk toedoen.
Alle reacties Link kopieren
Opvallend: je moet maatschappelijk en politiek idealisme van kinderen waarderen en de ruimte geven.

Maar alleen als de rector hetzelfde denkt over dat idealisme.
Afwijkend idealisme duidelijk niet.

Denk dat de rector hier nog maar beter mag nadenken.. malloot

Ben het met je eens TO

Laat ze dan zelf maar hun speerpunten kiezen om te demonstreren ( en daar echt een max. voor bepalen)
Voorwaarde : legale demonstratie
Dat is dus gewoon een vorm van censuur :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Niet zo snel, betekent toch niet dat hij het helemaal niet zou geven?

Eigenlijk ben ik het wel eens met die man. Demonstreren voor een nobel streven of gelijkheid snap ik een stuk beter dan demonstreren voor intolerantie.
Kom er maar in fucking pvv-ers :puh:
Alle reacties Link kopieren
Globale bedreigingen gelijk stellen aan internationale vraagstukken? Tsja discutabel is dat wel. Maar dáár gaat het hier niet over zeker? Succes met het bediscussiëren van niet met elkaar te vergelijken zaken. Daar vullen jullie vast weer een langlopend topic mee.
enn wijzigde dit bericht op 31-01-2019 23:58
0.37% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
redbulletje schreef:
31-01-2019 23:07
Wow! Dat vind ik wel asociaal zeg. Dát is pas écht een reden om te demonstreren en wat zoden aan de dijk zou kunnen zetten. Dat klimaat gaat z'n eigen gang wel met of zonder menselijk toedoen.
:woa:
Alle reacties Link kopieren
Dus je mag alleen demonstreren als de rector je idealen goedkeurt, wat een mafklapper

Ik las het stuk op geenstijl maar wat Gerrit HIemstra heeft gezegd is toch ook maf? "Want NOS weerman Gerrit Hiemstra heeft het zelf gezegd - iedereen ouder alsdan 30 mag zich NIET met het klimaat bemoeien". Hoezo mag je als je 30 jaar of ouder je niet met het klimaat bemoeien? Iemand die Gerrit dat heeft horen zeggen? In welke context?
Dat was niet zo slim van hem om te zeggen maar dat soort interviewtjes gaan zo snel.

Ik denk dat hij meer bedoelde dat een goed klimaat belangrijk is voor kinderen want die lopen nog minstens 80-90 jaar rond op deze aarde maar het migratiebeleid dat vind ik toch meer iets voor volwassenen/ de politiek omdat dat voor kinderen wellicht te ingewikkeld in elkaar zit. En tja je moet als school toch ergens een grens trekken.
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
31-01-2019 23:56
Dus je mag alleen demonstreren als de rector je idealen goedkeurt, wat een mafklapper

Ik las het stuk op geenstijl maar wat Gerrit HIemstra heeft gezegd is toch ook maf? "Want NOS weerman Gerrit Hiemstra heeft het zelf gezegd - iedereen ouder alsdan 30 mag zich NIET met het klimaat bemoeien". Hoezo mag je als je 30 jaar of ouder je niet met het klimaat bemoeien? Iemand die Gerrit dat heeft horen zeggen? In welke context?
Zit wel iets in. Net als dat het idioot is dat de Nederlandse pensioenfondsen worden geleid door 60+-ers en vakbondsleden die alleen de oudere werknemers vertegenwoordigen.

Dit zijn allemaal situaties waarin op korte termijn er nadeel is om op lange termijn een voordeel te creëren. Mensen van een bepaalde leeftijd gaan nooit meer van die voordelen profiteren: 30+-ers van klimaat, 60+-ers van pensioenveranderingen en hebben dus volstrekt geen incentive om dingen te veranderen.
Vrij om te demonstreren voor een beter klimaat zal een school onderling niet verscheuren wat wel gebeurt wanneer het om asielzoekers zou gaan. De eerste prioriteit van een school is zorgen dat iedereen daar thuis hoort. Daarnaast is het een demonstratie voor het algemeen belang van alle jongeren op de wereld en niet alleen van een bepaalde groep tegen een bepaalde groep. Ik vind het wel mooi dat jongeren zich in iets verdiepen en iets fysieks doen vanuit een overtuiging (of gewoon lekker niet op school zijn maar de stad in gaan :-D )
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg blij dat veel scholen aandacht geven aan politiek dmv debatwedstrijden, jongerenlagerhuis en MEP (modern european parlement)
Vroeger heb ik tegen de komst van kernenergie gedemonstreerd en ik vind het super wanneer mijn jongste mij nu uitlegt dat hij juist voor kernenergie is en ter onderbouwing ook een filmpje laat zien.

Tuurlijk heb ik ook mijn voorkeuren voor demonstraties maar ben er trots op dat je in dit land overal voor en tegen mag demonstreren ...

Ik denk niet dat een rector moet gaan bepalen welke demonstratie dat zou moeten zijn....
Wel denk ik dat je afspraken zou moeten maken over hoe je dit invult en wie er verantwoordelijk is (ouders)
anoniem_337593 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 00:23
26.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Universele verklaring van de rechten van de mens, Artikel 14

lid 1 Eenieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging.

En school die zijn leerlingen vrijaf geeft om te demonstreren tegen een van de mensenrechten zoals vervat in een verklaring waar ons land zich via de VN aan gebonden heeft zou ogenblikkelijk gesloten moeten worden.
óu sont les neiges d'antan

Dit is zo 100% Nederland. Alles zit erin. :idee:
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
01-02-2019 00:15
Vroeger heb ik tegen de komst van kernenergie gedemonstreert en ik vind het super dat mijn jongste mij nu uitlegt dat hij juist voor kernenergie is en dat ondersteunt met een filmpje...

En toen heb je nadat Lubach een filmpje hierover maakte welke wat media aandacht kreeg waardoor mensen nu denken dat kernenergie helemaal top is, je zoon uitgelegd dat hij niet zomaar alles moet geloven op internet maar beter wat feiten en visies van professionals op kan zoeken op dat gebied?
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
01-02-2019 00:18
Universele verklaring van de rechten van de mens, Artikel 14

lid 1 Eenieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging.

En school die zijn leerlingen vrijaf geeft om te demonstreren tegen een van de mensenrechten zoals vervat in een verklaring waar ons land zich via de VN aan gebonden heeft zou ogenblikkelijk gesloten moeten worden.
Inderdaad.

Gewoon Arie Slob volgen.
Demonstreren voor/tegen wat dan ook is prima, op je vrije zaterdag.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als onze school weer eens acties heeft, dan bekijk ik per onderwerp of zoon mee mag doen.
Voor Kika dus wel, voor een schoolactie die onnodige milieuvervuiling ten gevolge heeft niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
01-02-2019 00:06
Zit wel iets in. Net als dat het idioot is dat de Nederlandse pensioenfondsen worden geleid door 60+-ers en vakbondsleden die alleen de oudere werknemers vertegenwoordigen.

Dit zijn allemaal situaties waarin op korte termijn er nadeel is om op lange termijn een voordeel te creëren. Mensen van een bepaalde leeftijd gaan nooit meer van die voordelen profiteren: 30+-ers van klimaat, 60+-ers van pensioenveranderingen en hebben dus volstrekt geen incentive om dingen te veranderen.
Jij mag als "jongere" echt wel verkozen worden als lid in de medezeggenschapsraad/ledenraad o.i.d. in je pensioenfonds.
Dat je het niet doet, is aan jou.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
31-01-2019 23:56
Dus je mag alleen demonstreren als de rector je idealen goedkeurt, wat een mafklapper

Ik las het stuk op geenstijl maar wat Gerrit HIemstra heeft gezegd is toch ook maf? "Want NOS weerman Gerrit Hiemstra heeft het zelf gezegd - iedereen ouder alsdan 30 mag zich NIET met het klimaat bemoeien". Hoezo mag je als je 30 jaar of ouder je niet met het klimaat bemoeien? Iemand die Gerrit dat heeft horen zeggen? In welke context?
Je mag je er niet mee bemoeien, maar er wel voor betalen, toch?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
01-02-2019 00:24
En toen heb je nadat Lubach een filmpje hierover maakte welke wat media aandacht kreeg waardoor mensen nu denken dat kernenergie helemaal top is, je zoon uitgelegd dat hij niet zomaar alles moet geloven op internet maar beter wat feiten en visies van professionals op kan zoeken op dat gebied?
Nee, hoor, zo zijn we hier niet...
Heb geen zin om de beterweter uit te gaan hangen bij een puber.
Gelukkig deden mijn ouders dat ook niet, en dat heb ik altijd gewaardeerd.
Ze zijn jong er veranderen nog wel 100 x van mening, hebben ze mij niet voor nodig.
Ben juist blij dat ze er interesse in hebben en in veel dingen geinteresseerd zijn.
Ik geef best mijn mening, ga discussie aan maar hoef het niet te winnen en respecteer een andere mening.

Feiten en visies zijn op internet ook niet even betrouwbaar.
anoniem_337593 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 00:37
6.22% gewijzigd
Snoesje666 schreef:
01-02-2019 00:26
Inderdaad.

Gewoon Arie Slob volgen.
Demonstreren voor/tegen wat dan ook is prima, op je vrije zaterdag.
Dit.
Afschuwelijk land zijn we
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
01-02-2019 00:35
Feiten en visies zijn op internet ook niet even betrouwbaar.

Deze reactie snap ik niet want ik zei: "dat hij niet zomaar alles moet geloven op internet".

Verder vind ik je reactie wel leuk om te lezen, best mooi om er zo in te staan. :)
Die directeur laat dus zijn privémening doorschemeren aan opgroeiende kinderen...?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
01-02-2019 01:00
Deze reactie snap ik niet want ik zei: "dat hij niet zomaar alles moet geloven op internet".

Verder vind ik je reactie wel leuk om te lezen, best mooi om er zo in te staan. :)
Sorry , had je zin verkeerd gelezen.



Maar ik leg wel uit wat ik bedoel..

Mijn jongste neem vrijwel alle informatie tot zich via internet/filmpjes ed.
Zijn mening wordt daar op deze leeftijd erg door bepaald.
De krant lezen is niet helemaal zijn ding, laat staan een boek.
Ik probeer hem te vertellen dat niet alles wat op internet waar is...
Waarop hij mij een artikel op internet laat lezen waarin staat dat wat ik lees ook niet altijd op feiten berust.🙈🙈

Zo blijven wij bezig ( met plezier overigens), maar ik waardeer zijn inzet en hoop dat hij het goede (voor hem) eruit filtert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven