Aftreden door racistische foto uit 1984, terecht of waanzin?

02-02-2019 09:09 188 berichten
De democratische gouverneur uit Virginia (een staat in het oosten van de VS) ligt ineens onder vuur. Er is een jaarboek uit zijn studententijd opgedoken waarin zijn naam staat onder een foto van ‘blackface’ (een blank persoon die een donkere huidskleur opschminkt) en iemand met een witte puntmuts op. Nu willen zijn partijgenoten dat hij aftreedt.

Is dit terecht? Of is het denkbaar dat een hele slechte grap uit iemands studententijd door de vingers wordt gezien?

En kun je iemand ‘schuldig’ verklaren puur op grond van een foto? Ook hier weer conclusies zonder informatie. Misschien maakte deze man zich juist sterk voor burgerrechten etc en hebben zijn clubgenoten daarom de draak met hem gestoken door buiten zijn medeweten om deze foto te plaatsen.

https://www.ad.nl/buitenland/partijgeno ... ~a951f124/
Wat ik begreep, is deze foto ooit geplaatst in zijn jaarboek. Ik denk dus dat hij er toentertijd helemaal achter stond of in elk geval er geen been in zag om zoiets ergens geprint te hebben... Ik vind dat wel kwalijk.
Dat er überhaupt een dergelijke foto is van de man is al voldoende imo. In de context van de VS gaat zo’n foto namelijk erg ver.
Aftreden.
Er is geen context waarin zo’n foto acceptabel is. In nederland waarschiknlijk wel maar in de rest van de beschaafde wereld (met koloniaal verleden) is zo’n actie racistisch en onnacceptabel.
Alle reacties Link kopieren
Ook in 1984 was de impact van de kkk en dus deze foto bekend. Ik snap ook niet dat dit in een jaarboek terecht heeft kunnen komen, onder de noemer van ‘grappig’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waar leg je dan de grens?

Het gaat om iets van 25 jaar geleden en veel mensen staan op hun 45e totaal anders in het leven dan op hun 20e. Ze hebben andere voorkeuren, overtuigingen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de context in dit geval juist heel
belangrijk. Je kunt je zo aankleden voor de lol met een verkleedfeestje en dan is het “smakeloos” op zijn best. Je kunt je ook zo aankleden om een politieke statement te maken tegen racisme, of voor een toneelspel dat de geschiedenis kritisch weergeeft, oid. Dan ligt het m.i. toch net even anders.

Wat ik begrijp komt de man nu alleen met erkenning van het gebeurde en excuses daarvoor, en niet met een verklaring die het in een gunstigere context plaatst. Dus dan zal er waarschijnlijk eerder sprake zijn van het eerste dan van het tweede. En in dat geval vind ik dat idd wel een reden om de man - ook na zoveel jaar - onder vuur te leggen. Als politiek kopstuk heb je een verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie, en kun je nu eenmaal aangesproken worden op dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
02-02-2019 09:41
Waar leg je dan de grens?

Het gaat om iets van 25 jaar geleden en veel mensen staan op hun 45e totaal anders in het leven dan op hun 20e. Ze hebben andere voorkeuren, overtuigingen etc.
Dan had de man duidelijk afstand moeten nemen van zijn eerdere gedrag, berouw moeten tonen, zich in moeten spannen om zijn veranderde denkbeelden tegen het racisme met woord en daad kracht bij te zetten. En niet pas nu die foto naar buiten komt, maar al jaren eerder toen hij politiek actief werd.
ManOpHetPrikbord schreef:
02-02-2019 09:41
Waar leg je dan de grens?

Het gaat om iets van 25 jaar geleden en veel mensen staan op hun 45e totaal anders in het leven dan op hun 20e. Ze hebben andere voorkeuren, overtuigingen etc.
Waar je de grens legt? Nou uhm, bij racisme misschien?? :nut:
Dat is onnacceptabel. 5 jaar geleden, 10 jaar geleden, 25 jaar geleden en ook 50 jaar geleden. Onnacceptabel. Period!
Alle reacties Link kopieren
Als het iemand is die daarna zich fel heeft uitgesproken tegen racisme, ruim voordat de foto uit kwam, zou het denk ik anders zijn. Dan kan je er een goede draai aan geven (ik begreep vroeger niet wat er slecht aan was maar het heeft me juist doen beseffen..etc)
Maar als hij daarna niks actief heeft gedaan tegen racisme snap ik wel dat de foto negatieve reacties op roept.

En in Amerika is zoiets sowieso nog veel gevoeliger. Zou net zoiets zijn als een politicus hier vroeger met een hakenkruis is gefotografeerd.
ManOpHetPrikbord schreef:
02-02-2019 09:41
Het gaat om iets van 25 jaar geleden en veel mensen staan op hun 45e totaal anders in het leven dan op hun 20e.
.
Je basishouding verandert niet. Racisme zit diep als je je zo uitdost, dat vlakt misschien af maar niet weg met de tijd.
ManOpHetPrikbord schreef:
02-02-2019 09:41
Waar leg je dan de grens?

Het gaat om iets van 25 jaar geleden en veel mensen staan op hun 45e totaal anders in het leven dan op hun 20e. Ze hebben andere voorkeuren, overtuigingen etc.
Eens een racist, altijd een racist.
Alle reacties Link kopieren
Rare foto, rare actie. Ik kan mij geen enkele situatie voorstellen waarbij dit grappig was. En hoe bespreek je dit, hoe kom je tot dit plan? Wie gooide dat balletje op? :roll: ‘joh maak jij je gezicht zwart, trek ik een witte puntjas aan.’ Aftreden vind ik een logisch gevolg.
Terecht natuurlijk
Prins Harry mocht na deze foto ook nog steeds prins zijn:

Afbeelding

Ik zie het wat genuanceerder denk ik.
Tiana_76 schreef:
02-02-2019 10:07
Prins Harry mocht na deze foto ook nog steeds prins zijn:

Afbeelding

Ik zie het wat genuanceerder denk ik.
Een prins zet je niet zo makkelijk af als een politicus. Een politicus was hier nooit mee weggekomen
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
02-02-2019 10:07
Prins Harry mocht na deze foto ook nog steeds prins zijn:

Afbeelding

Ik zie het wat genuanceerder denk ik.
Ik moest hier ook aan denken bij dit topic. Vond ik toen ook walgelijk, en ik denk er ook altijd aan als ik nieuws lees over Harry. Wat een domme zet was dat.
Dit is de realiteit. Wen er maar aan. De rechtstaat zoals we die kennen wordt langzamerhand vervangen door een soort eigenrichting van een boze woedende online menigte, die niet zal rusten voordat je je baan, reputatie, sociale omgeving en zelfs je leven kwijt bent voor een foto of uiting die 'fout' wordt gevonden.

Burgers worden elkaars eigen jury en beul. Het is misschien amusant om te zien hoe het anderen overkomt, of je voelt je misschien zelfs even een beter gutmensch om er aan ook mee te doen. Maar besef waar je mee bezig bent. Vroeg of laat zul je er zelf het slachtoffer van worden.
Sjulia schreef:
02-02-2019 10:10
Ik moest hier ook aan denken bij dit topic. Vond ik toen ook walgelijk, en ik denk er ook altijd aan als ik nieuws lees over Harry. Wat een domme zet was dat.
Dat bedoel ik ja. Toch lijkt hij daardoor geen gezichtsverlies te hebben geleden, hij kan zijn functie gewoon uitoefenen, praatjes houden etc.
Tiana_76 schreef:
02-02-2019 10:14
Dat bedoel ik ja. Toch lijkt hij daardoor geen gezichtsverlies te hebben geleden, hij kan zijn functie gewoon uitoefenen, praatjes houden etc.
Hij is geboren als prins en hij blijft prins. Niet te vergelijken met iemand die gekozen is.
Cazandra schreef:
02-02-2019 10:13
Dit is de realiteit. Wen er maar aan. De rechtstaat zoals we die kennen wordt langzamerhand vervangen door een soort eigenrichting van een boze woedende online menigte, die niet zal rusten voordat je je baan, reputatie, sociale omgeving en zelfs je leven kwijt bent voor een foto of uiting die 'fout' wordt gevonden.

Burgers worden elkaars eigen jury en beul. Het is misschien amusant om te zien hoe het anderen overkomt, of je voelt je misschien zelfs even een beter gutmensch om er aan ook mee te doen. Maar besef waar je mee bezig bent. Vroeg of laat zul je er zelf het slachtoffer van worden.
Jij beschrijft het ongemak dat ik hierbij voel.
Erizon schreef:
02-02-2019 09:50
.
Je basishouding verandert niet. Racisme zit diep als je je zo uitdost, dat vlakt misschien af maar niet weg met de tijd.
Hier ben ik het niet mee eens.
Je kan bijvoorbeeld van huis uit racistisch zijn opgevoed maar doordat je ouder wordt inzien dat dat niet okè is.
Alle reacties Link kopieren
Ik word daar niet zelf het slachtoffer van want ik doe zulke dingen niet, simpel.

Als reactie op: Vroeg of laat zul je er zelf het slachtoffer van worden.
humanista wijzigde dit bericht op 02-02-2019 10:24
33.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
02-02-2019 10:13
Dit is de realiteit. Wen er maar aan. De rechtstaat zoals we die kennen wordt langzamerhand vervangen door een soort eigenrichting van een boze woedende online menigte, die niet zal rusten voordat je je baan, reputatie, sociale omgeving en zelfs je leven kwijt bent voor een foto of uiting die 'fout' wordt gevonden.

Burgers worden elkaars eigen jury en beul. Het is misschien amusant om te zien hoe het anderen overkomt, of je voelt je misschien zelfs even een beter gutmensch om er aan ook mee te doen. Maar besef waar je mee bezig bent. Vroeg of laat zul je er zelf het slachtoffer van worden.
Ik ben het met je eens dat het zorgwekkend is dat mensen elkaar zo makkelijk ten gronde kunnen richten via social media haatcampagnes. Er hoeft maar 1 iemand boos op je te zijn en voor je het weet gaat er een foto van je rond met valse beschuldigingen die door de goegemeente gretig wordt gedeeld.

Maar... in dit geval gaat het niet om burgers en social media. Het gaat om een hoogeplaatste Amerikaanse politieke leider die door het volk op die positie gekozen is.
watdachtjehiervan schreef:
02-02-2019 10:20
Hier ben ik het niet mee eens.
Je kan bijvoorbeeld van huis uit racistisch zijn opgevoed maar doordat je ouder wordt inzien dat dat niet okè is.
Gaat natuurlijk niet alleen over racisme. De KKK heeft zeer gewelddadige ideeen en was verantwoordelijk voor gruwelijke moordpartijen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven