Zieke leerkrachten niet vervangen

04-02-2019 21:55 480 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het nieuws. Basisscholen worden opgeroepen zieke leerkrachten niet te vervangen en de kinderen naar huis te sturen. Zo dat het probleem nog meer aan het licht wordt gebracht. Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het persoonlijk van de zotte dat ouders nu weer de pineut gaan worden en voor de problemen op mogen draaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ze ermee hopen te bereiken. Dat Rutte opeens leerkrachten uit zn hoed gaat toveren? Of draait het weer om geld?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mja.. euhm... wie zouden dan hun kinderen moeten opvangen? De buren? De bakker?
Leerkrachten zijn er nou eenmaal niet.
enn wijzigde dit bericht op 04-02-2019 21:59
5.31% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Scholen hebben geld genoeg gekregen van de regering Rutte, ze potten het alleen op. En leraren maar klagen op het kabinet, ze kunnen beter naar hun schooldirectie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
04-02-2019 21:59
Scholen hebben geld genoeg gekregen van de regering Rutte, ze potten het allen op. En leraren maar klagen op het kabinet, ze kunnen beter naar hun schooldirectie gaan.
Geld is helemaal geen issue dat is er wel, maar er zijn geen mensen die dat geld willen verdienen. :lightbulb:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
04-02-2019 21:57
Ik weet niet wat ze ermee hopen te bereiken.
Huh? De kinderen moeten thuis blijven omdat er geen leerkrachten zijn. Je weet wel... zieke mensen met griep en geen vervangers omdat die er gewoonweg niet zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Veel invallers haken af, omdat de arbeidsvoorwaarden voor hen heel slecht zijn.
Ik snap de actie niet helemaal. Vorige maand zat oudste alweer 3 dagen thuis en 2 dagen in een andere groep, wegens zieke leerkracht. Denk niet dat deze actie de situatie verbetert.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zou het toch komen dat ze er niet zijn? Nou lees hier dit topic de eerste drie reacties:
1) ouders die door leerkrachten de pineut zijn
2) wat willen zij nou weer?
3) Geldoppotters.

Nee, het is een door de samenleving gewaardeerd en gerespecteerd beroep.zo aantrekkelijk en daar willen jonge mensen best wel werken.

Dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-02-2019 22:03
Huh? De kinderen moeten thuis blijven omdat er geen leerkrachten zijn. Je weet wel... zieke mensen met griep en geen vervangers omdat die er gewoonweg niet zijn.
Volgens mij is het idee om bij wijze van actie zieke leerkrachten niet te vervangen, ook als er wel invallers beschikbaar zijn.

Lijkt me ook niet bevorderlijk voor het aantrekken van invallers.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
04-02-2019 22:05
Veel invallers haken af, omdat de arbeidsvoorwaarden voor hen heel slecht zijn.
Gecreëerd door de overheid. De overheid bepaalt deze voorwaarden en waar de ivoren torens dachten te stimuleren blijken die ‘stimulansen’ nu dus juist af te remmen. Het onderwijs heeft echt niet zoveel vrijheid op dit vlak.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-02-2019 22:00
Geld is helemaal geen issue dat is er wel, maar er zijn geen mensen die dat geld willen verdienen. :lightbulb:
Dat is dan ook de rare gedachtenkronkel van o.a. de vakbonden: ze denken dat het probleem kan worden opgelost met meer geld. Zo'n beetje iedere organisatie heeft momenteel een probleem om mensen te vinden, ongeacht het geld. En dan kan je wel proberen mensen het onderwijs in te krijgen met meer geld, maar dan zullen anderen hun salarissen ook weer omhoog gooien om die mensen vast te houden. Op korte termijn is m.i. de enige optie om minder parttime te werken. Dan komt er opeens heel veel competentie bij op de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
04-02-2019 22:08
Volgens mij is het idee om bij wijze van actie zieke leerkrachten niet te vervangen, ook als er wel invallers beschikbaar zijn.

Lijkt me ook niet bevorderlijk voor het aantrekken van invallers.
Nee, klopt. Maar in zeer veel regio’s zijn ze er echt ook niet behalve in de oostelijke en noordelijke provincies,(dacht ik). En het zou mooi zijn als de mensen daar hun boeltje opppakken en naar een andere regio verhuizen. Maar de kosten voor wonen in de andere regio’s zijn veelal niet te betalen.
enn wijzigde dit bericht op 04-02-2019 22:14
4.40% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
04-02-2019 22:10
Dat is dan ook de rare gedachtenkronkel van o.a. de vakbonden: ze denken dat het probleem kan worden opgelost met meer geld. Zo'n beetje iedere organisatie heeft momenteel een probleem om mensen te vinden, ongeacht het geld. En dan kan je wel proberen mensen het onderwijs in te krijgen met meer geld, maar dan zullen anderen hun salarissen ook weer omhoog gooien om die mensen vast te houden. Op korte termijn is m.i. de enige optie om minder parttime te werken. Dan komt er opeens heel veel competentie bij op de arbeidsmarkt.
Zodra de economie aantrekt ontstaat er een vlucht uit het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nadat ik mijn pabo diploma heb gehaald nooit in het onderwijs gewerkt. Wel bevoegd maar geen ervaring dus.
No way dat ik aan een baan in het onderwijs kom. Na tig sollicitaties waarbij ik geen enkele keer op gesprek mocht komen heb ik de moed maar opgegeven.
Dit soort berichten in de media storen me dan ook enorm.
Alle reacties Link kopieren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-02-2019 22:13
Ik heb nadat ik mijn pabo diploma heb gehaald nooit in het onderwijs gewerkt. Wel bevoegd maar geen ervaring dus.
No way dat ik aan een baan in het onderwijs kom. Na tig sollicitaties waarbij ik geen enkele keer op gesprek mocht komen heb ik de moed maar opgegeven.
Dit soort berichten in de media storen me dan ook enorm.
Ok waar woon je? Serieus een vraag en ik kan je zo advertenties doorsturen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wie moet er dan wel de pineut worden? De overige leerkrachten die er (alweer) een paar kinderen bij krijgen? De kinderen die worden verdeeld met een werkpakket? De kinderen bij wie de verdeelde kinderen komen? De kinderen met een onbevoegde leerkracht voor de groep? Deze groepen zijn al jaren de pineut.... zo lossen we het namelijk al jaren op. Incidenteel is er ook geen ene leerkracht die daar probleem van maakt maar het is ondertussen dagelijkse kost op sommige scholen.

Natuurlijk zoekt elke school naar een goede oplossing, het wordt alleen steeds moeilijker. Als je ideeen weet die niet ten koste gaan van de onderwijskwaliteit....graag!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor de ouders en vooral als je werkt en geen oppas of zo kunt regelen.
Maar vanuit school is het ook lastig om iets te regelen als er geen leerkrachten zijn.
Ik vind het sowieso niet kunnen dat een school geen moeite doet om een invalkracht te vinden en dat ze gaan roepen dat niemand dat moet doen.

Gelukkig kunnen ze het bij ons op school nog redelijk goed opvangen door te schuiven met vaste krachten als er geen invalkrachten beschikbaar zijn.
Vandaag hadden ze het prima opgelost.
Juf uit groep 1/2 was ziek.
De juf die op maandag bij groep 5/6 staat is naar die groep gegaan, daar is ze op woe t/m vrij al, dus voor de kinderen geen vreemde juf.
De juf van groep 3/4 is naar groep 5/6 gegaan, want op woe t/m vrijdag staat ze op deze groep.
En de juf van groep 3/4 die normaal op maandag vrij is, heeft haar vrije dag ingeleverd door nu te komen.

Tot nu toe is het 1x voorgekomen dat de kinderen van groep 1/2 een dag thuis moesten blijven.
Maar aangezien we ook kinderopvang bij ons in school hebben, bieden ze, voor de ouders die niets kunnen regelen, opvang aan.

Ze moeten zorgen dat het weer leuk word om voor de klas te staan.
werkdruk is te hoog, er komt te veel bij kijken.
Je wilt niet weten wat een leerkracht buiten schooltijd nog doet aan dingen nakijken, organiseren, vergaderen, administratie, enz, enz.
Ik zie de juffen van mijn kinderen regelmatig pas rond 5 uur naar huis gaan (woon vlak bij de school)
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
04-02-2019 22:10
Op korte termijn is m.i. de enige optie om minder parttime te werken. Dan komt er opeens heel veel competentie bij op de arbeidsmarkt.
Yup maar mensen kun je niet dwingen om meer te werken, dat is en blijft wel een keuze.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam gisteren op een school waar een kleuterleerkracht met 45 kinderen in de kring zat. De twee andere leerkrachten hadden de griep. Ouders waren verzocht om hun kind thuis te laten, maar veel moesten echt werken en geen andere oppasmogelijkheden.

Ik vond het uiterst onverantwoord en ook heftig voor die kleintjes in zo'n klein klaslokaal opgepropt als varkens.
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
04-02-2019 22:16
Je wilt niet weten wat een leerkracht buiten schooltijd nog doet aan dingen nakijken, organiseren, vergaderen, administratie, enz, enz.
Ik zie de juffen van mijn kinderen regelmatig pas rond 5 uur naar huis gaan (woon vlak bij de school)
Dat vind ik een vrij normale tijd van naar huis gaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
mama-inge schreef:
04-02-2019 22:16
Vervelend voor de ouders en vooral als je werkt en geen oppas of zo kunt regelen.
Maar vanuit school is het ook lastig om iets te regelen als er geen leerkrachten zijn.
Ik vind het sowieso niet kunnen dat een school geen moeite doet om een invalkracht te vinden en dat ze gaan roepen dat niemand dat moet doen.

Gelukkig kunnen ze het bij ons op school nog redelijk goed opvangen door te schuiven met vaste krachten als er geen invalkrachten beschikbaar zijn.
Vandaag hadden ze het prima opgelost.
Juf uit groep 1/2 was ziek.
De juf die op maandag bij groep 5/6 staat is naar die groep gegaan, daar is ze op woe t/m vrij al, dus voor de kinderen geen vreemde juf.
De juf van groep 3/4 is naar groep 5/6 gegaan, want op woe t/m vrijdag staat ze op deze groep.
En de juf van groep 3/4 die normaal op maandag vrij is, heeft haar vrije dag ingeleverd door nu te komen.

Tot nu toe is het 1x voorgekomen dat de kinderen van groep 1/2 een dag thuis moesten blijven.
Maar aangezien we ook kinderopvang bij ons in school hebben, bieden ze, voor de ouders die niets kunnen regelen, opvang aan.

Ze moeten zorgen dat het weer leuk word om voor de klas te staan.
werkdruk is te hoog, er komt te veel bij kijken.
Je wilt niet weten wat een leerkracht buiten schooltijd nog doet aan dingen nakijken, organiseren, vergaderen, administratie, enz, enz.
Ik zie de juffen van mijn kinderen regelmatig pas rond 5 uur naar huis gaan (woon vlak bij de school)
Leuk hoor, voor die ouders, maar zo help je natuurlijk wel de kwaliteit van je onderwijs naar de klote.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-02-2019 22:12
Nee, klopt. Maar in zeer veel regio’s zijn ze er echt ook niet behalve in de oostelijke en noordelijke provincies,(dacht ik). En het zou mooi zijn als de mensen daar hun boeltje opppakken en naar een andere regio verhuizen. Maar de kosten voor wonen in de andere regio’s zijn veelal niet te betalen.
Het probleem speelt hier net zo goed
Ik woon in Drenthe en zoals je in mijn onderstaande stukje kunt lezen weten ze het nog redelijk op te lossen.
Maar ook hier word wel eens een klas naar huis gestuurd omdat er geen inval leerkracht is.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-02-2019 22:13
Ik heb nadat ik mijn pabo diploma heb gehaald nooit in het onderwijs gewerkt. Wel bevoegd maar geen ervaring dus.
No way dat ik aan een baan in het onderwijs kom. Na tig sollicitaties waarbij ik geen enkele keer op gesprek mocht komen heb ik de moed maar opgegeven.
Dit soort berichten in de media storen me dan ook enorm.
Dat ligt dan toch echt aan wat anders dan aan geen werk oid. Je mag niet eens op gesprek komen? Hier staan ze te springen om leerkrachten.
Enn schreef:
04-02-2019 22:17
Yup maar mensen kun je niet dwingen om meer te werken, dat is en blijft wel een keuze.
Maar daarmee nog wel een probleem. Er zijn echt heel veel deeltijdbanen in het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
04-02-2019 22:16
Je wilt niet weten wat een leerkracht buiten schooltijd nog doet aan dingen nakijken, organiseren, vergaderen, administratie, enz, enz.
Ik zie de juffen van mijn kinderen regelmatig pas rond 5 uur naar huis gaan (woon vlak bij de school)
Huh 5 uur is toch een prima tijd om naar huis te gaan?

Het nadeel is vooral al het werk dat je 's avonds nog hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven