Wachttijden kinderopvang baby's 1 jaar of meef

07-02-2019 19:18 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Langere wachtlijsten kinderopvang door nieuwe babynorm

De wachtlijsten in de kinderopvang zijn nog verder gegroeid doordat er als gevolg van nieuwe kwaliteitseisen op de babygroepen in een klap 2500 pedagogisch medewerkers extra nodig zijn. En die leidsters zijn er niet. Gemiddeld is de wachttijd voor kinderopvang inmiddels één jaar.
https://www.ad.nl/binnenland/langere-wa ... ~a2fbcf3d/

Juist. En hoe verwachten we dat ouders dan de opvang regelen?? Nog voor de bevruchting alvast een plekje reserveren? Dit kan toch niet?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou inderdaad nog voor de bevruchting al een plekje moeten reserveren met zo 'n wachttijden... ik zou niet eens nog zwanger durven worden!
Alle reacties Link kopieren
Zo creëeren ze wel werk.
In 2008 werden er veel leidsters ontslagen en nu is er een tekort. Ongelooflijk. Waar gaan ze die mensen vandaan toveren. Ik las gisteren een artikel over dat er in de geestelijke gezondheidszorg ook tekorten zijn en dat leidt tot dode patiënten, omdat er een tekort is aan zorg. Overal tekort aan personeel. Ik vraag mij echt af wat voor werk doet iedereen?
DuchessMeganMarkle schreef:
07-02-2019 19:26
Zo creëeren ze wel werk.
In 2008 werden er veel leidsters ontslagen en nu is er een tekort. Ongelooflijk. Waar gaan ze die mensen vandaan toveren. Ik las gisteren een artikel over dat er in de geestelijke gezondheidszorg ook tekorten zijn en dat leidt tot dode patiënten, omdat er een tekort is aan zorg. Overal tekort aan personeel. Ik vraag mij echt af wat voor werk doet iedereen?
Dit heeft een andere oorzaak. In de GGZ zijn GZ-psychologen en klinisch psychologen nodig. Basispsychologen zijn er meer dan genoeg. Je moet een opleidingsplek hebben om GZ-psycholoog of klinisch psycholoog te kunnen worden en daar is een tekort aan. Terwijl er meer dan genoeg basispsychologen in de rij staan voor die opleidingsplaatsen.

Overigens vind ik het niet vreemd dat er nu tekorten zijn in de kinderopvang. Ik ken meerdere mensen die inderdaad 10 jaar geleden zijn ontslagen of maar niet aan de bak komen en nu totaal ander werk doen. Die denken er nu ze kinderen hebben en dergelijke echt niet meer aan om daar weer naar terug te gaan terwijl ze het toen echt hartstikke leuk werk vonden. Dat is natuurlijk wat bij het onderwijs ook deels is gebeurd. Heel lang kwam je daar niet in de bak en zat je eeuwen in een invalpoule, ga je iets anders zoeken en nu zijn er grote tekorten.
En dit is ook niet de eerste keer. Bij mijn oudste was de wachttijd gemiddeld 1,5 jaar voor de gewenste dagen.

Serieus bij week 9 al ingeschreven en eerst paar maanden geschoven met de dagen en hulp bij opvang ect.
DuchessMeganMarkle schreef:
07-02-2019 19:26
Zo creëeren ze wel werk.
In 2008 werden er veel leidsters ontslagen en nu is er een tekort. Ongelooflijk. Waar gaan ze die mensen vandaan toveren. Ik las gisteren een artikel over dat er in de geestelijke gezondheidszorg ook tekorten zijn en dat leidt tot dode patiënten, omdat er een tekort is aan zorg. Overal tekort aan personeel. Ik vraag mij echt af wat voor werk doet iedereen?
Serieus?
MrsLady schreef:
07-02-2019 19:58
Dit heeft een andere oorzaak. In de GGZ zijn GZ-psychologen en klinisch psychologen nodig. Basispsychologen zijn er meer dan genoeg. Je moet een opleidingsplek hebben om GZ-psycholoog of klinisch psycholoog te kunnen worden en daar is een tekort aan. Terwijl er meer dan genoeg basispsychologen in de rij staan voor die opleidingsplaatsen.

Al die grove bezuinigingen in de geestelijke gezondheidzorg van de afgelopen 10 jaar zijn daar de oorzaak van hoor.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
07-02-2019 19:18
https://www.ad.nl/binnenland/langere-wa ... ~a2fbcf3d/

Juist. En hoe verwachten we dat ouders dan de opvang regelen?? Nog voor de bevruchting alvast een plekje reserveren? Dit kan toch niet?
Dat valt op zich wel mee.
De meeste mensen weten met 6 weken wel dat ze zwanger zijn. Stel dat je met 8 weken opvang aanvraagt heb je nog 7 maanden zwangerschap + 3 maanden verlof voor de boeg. Dan hoef je na je verlof maar 2 maanden te overbruggen. Als je dat als ouders deelt met ouderschapsverlof, vakantiedagen, evt opa’s/oma’s kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook last van. Heb voor mijn zoontje een dag extra nodig tijdelijk, maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk. Toch nog een beroep doen op de grootouders dus helaas.

Die vinden dat zelf overigens vooral enig :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook omgeschoold toen de grote ontslagen vielen in de kinderopvang en nee hoe leuk ook, nu zou ik er niet meer naar terug gaan.

Nu zelf een kind en gestart met flexibele opvang ivm onregelmatige werktijden.
Zelfs dat is al niet meer mogelijk ivm de nieuwe regels van leidster-kind ratio en veel aanvraag op de gewilde dagen. "noodgedwongen" naar 2 vaste dagen over 2 maanden.
De rest is puzzelen met opa's/oma's, tantes, partner aangepast werktijden en zelf meer avonden en weekenden werken...


En dan kan ik me indenken dat het in de randstad nog erger is dan hier onder de rivieren in de kleinere steden/dorpjes.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
07-02-2019 20:06
Dat valt op zich wel mee.
De meeste mensen weten met 6 weken wel dat ze zwanger zijn. Stel dat je met 8 weken opvang aanvraagt heb je nog 7 maanden zwangerschap + 3 maanden verlof voor de boeg. Dan hoef je na je verlof maar 2 maanden te overbruggen. Als je dat als ouders deelt met ouderschapsverlof, vakantiedagen, evt opa’s/oma’s kom je een heel eind.
Ik had mijn dochter met 10 weken zwangerschap ingeschreven, en toen te horen gekregen dat er wel plek zou zijn en ik de papieren met 7 a 8 maanden zou krijgen. Met 8 maanden belden ze dat er helaas toch geen plek was, en door de nieuwe regels de komende zes maanden ook zeker niet zou komen en dan misschien 1 dag (ik had haar ingeschreven voor 4 dagen). Toen vrij snel bevallen/feestdagen en daarna als een gek aan het zoeken naar mogelijkheden, maar het is echt onmogelijk. Alles zit nog maanden en maanden vol, inclusief gastouders. Oppas en nanny aan huis gezocht, ondanks heel veel hogere kosten, maar de bureaus nemen niet eens meer nieuwe gezinnen aan. Inderdaad heel fijn, dit soort regels maar dan niet bedenken dat je een enorm probleem creeert. En ik had nou niet het gevoel dat de baby’s voor 1 januari nou zo onveilig en ongelukkig waren.
En dan ben ik nog volledig flexibel in welke dagen, ik kan mijn werk heel makkelijk schuiven. Ik sta open voor alles van 1 tot 4 dagen. Maar het mag niet baten.
Ouderschapsverlof is leuk, maar onbetaald. Dat is dus echt maar heel tijdelijk een optie. En niet iedereen heeft opa’s en oma’s in de buurt die bereid en/of in staat zijn om structureel op te passen.

Ik baal er echt enorm van, ik had echt 1000x liever mijn baby in een groep van 4 gehad, dan nu mijn halve verlof op zoek zijn naar een oplossing.
Niet bekend met wachttijden. Zal wel komen omdat we in een uithoek wonen. Een dag extra of ruilen is nooit een probleem.
Ze vonden het al vroeg dat we ons kind aangemeld hebben toen ik 14 weken zwanger was.
Maarja, op onze basisschool (is er maar 1) is ook geen wachtlijst.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter (nu 2,5 jaar) week voordat ik weer aan het werk ging aangemeld. (Zat in de ww en wist toen pas dat ik een baan had). De baby waar ik van in verwachting ben rond de 20w aangemeld. Hier is geen wachtlijst. In heel 2018 is er 1 baby bijgekomen. Al komen er in het eerste half jaar van dit haar 4 baby’s bij. Wij wonen in een dorp vlakbij een grote stad.
nausicaa schreef:
07-02-2019 20:18
Ik had mijn dochter met 10 weken zwangerschap ingeschreven, en toen te horen gekregen dat er wel plek zou zijn en ik de papieren met 7 a 8 maanden zou krijgen. Met 8 maanden belden ze dat er helaas toch geen plek was, en door de nieuwe regels de komende zes maanden ook zeker niet zou komen en dan misschien 1 dag (ik had haar ingeschreven voor 4 dagen). Toen vrij snel bevallen/feestdagen en daarna als een gek aan het zoeken naar mogelijkheden, maar het is echt onmogelijk. Alles zit nog maanden en maanden vol, inclusief gastouders. Oppas en nanny aan huis gezocht, ondanks heel veel hogere kosten, maar de bureaus nemen niet eens meer nieuwe gezinnen aan. Inderdaad heel fijn, dit soort regels maar dan niet bedenken dat je een enorm probleem creeert. En ik had nou niet het gevoel dat de baby’s voor 1 januari nou zo onveilig en ongelukkig waren.
En dan ben ik nog volledig flexibel in welke dagen, ik kan mijn werk heel makkelijk schuiven. Ik sta open voor alles van 1 tot 4 dagen. Maar het mag niet baten.
Ouderschapsverlof is leuk, maar onbetaald. Dat is dus echt maar heel tijdelijk een optie. En niet iedereen heeft opa’s en oma’s in de buurt die bereid en/of in staat zijn om structureel op te passen.

Ik baal er echt enorm van, ik had echt 1000x liever mijn baby in een groep van 4 gehad, dan nu mijn halve verlof op zoek zijn naar een oplossing.

Pfoe! Ben blij dat ik afgelopen dinsdag (14 weken zwanger en toen aangemeld) te horen heb gekregen dat er voor 2 dagen in ieder geval plek is en de 3e hooguit een maand na afloop verlof anders had ik een slapeloze nacht gehad vannacht.

Wat ontzettend vervelend om zo in onzekerheid je verlof door te brengen. Opa’s en oma’s zijn inderdaad niet altijd een optie en onbetaald verlof ook niet. Bovendien kan ik mij ook voorstellen dat je werkgever daar ook niet blij mee is als je nu aangeeft er nog een x aantal maanden onbetaald verlof achteraan te plakken.
Heb je nog opties in je hoge hoed? Ik kan mij de stress goed voorstellen!

Overigens zou ik bereid zijn vrienden/familie uit de brand te helpen door opvang te bieden op Mn vrije dag op te passen tot de opvang ruimte heeft. Maar zou dan zelf ook weer Mn kind niet bij iedereen willen achterlaten 😅
Lucifer2018 schreef:
07-02-2019 20:05
Al die grove bezuinigingen in de geestelijke gezondheidzorg van de afgelopen 10 jaar zijn daar de oorzaak van hoor.
Klopt, maar de oorzaak is geen personeelstekort. Er staan meer dan genoeg mensen te popelen om die opleidingsplekken te krijgen. Dat er onvoldoende opleidingsplekken zijn komt wel voort uit de bezuinigingen. Maar er is in principe geen personeelstekort. Wel aan gekwalificeerd personeel en dat komt door de bezuinigingen die nog steeds gaande zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar ondanks die "bezuinigingen" wordt er aan zorg jaar in jaar uit iedere keer meer uitgegeven. Op een gegeven moment is daar de rek toch ook wel uit zou je zeggen. De oplossing moet echt uit iets anders dan geld gaan komen.
Sara9876 schreef:
07-02-2019 21:00
Maar ondanks die "bezuinigingen" wordt er aan zorg jaar in jaar uit iedere keer meer uitgegeven. Op een gegeven moment is daar de rek toch ook wel uit zou je zeggen. De oplossing moet echt uit iets anders dan geld gaan komen.
Er wordt in de zorg alleen maar gekeken naar uitgaven. Natuurlijk kost de zorg ieder jaar meer geld, maar als opa's en oma's langer fit blijven en op hun kleinkinderen kunnen passen Is dat alleen maar goed voor de economie.
Sara9876 schreef:
07-02-2019 21:00
Maar ondanks die "bezuinigingen" wordt er aan zorg jaar in jaar uit iedere keer meer uitgegeven. Op een gegeven moment is daar de rek toch ook wel uit zou je zeggen. De oplossing moet echt uit iets anders dan geld gaan komen.
Zorg is zo heel veel meer dan waar het over ging. Psychische zorg.
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
07-02-2019 20:40
Pfoe! Ben blij dat ik afgelopen dinsdag (14 weken zwanger en toen aangemeld) te horen heb gekregen dat er voor 2 dagen in ieder geval plek is en de 3e hooguit een maand na afloop verlof anders had ik een slapeloze nacht gehad vannacht.

Wat ontzettend vervelend om zo in onzekerheid je verlof door te brengen. Opa’s en oma’s zijn inderdaad niet altijd een optie en onbetaald verlof ook niet. Bovendien kan ik mij ook voorstellen dat je werkgever daar ook niet blij mee is als je nu aangeeft er nog een x aantal maanden onbetaald verlof achteraan te plakken.
Heb je nog opties in je hoge hoed? Ik kan mij de stress goed voorstellen!

Overigens zou ik bereid zijn vrienden/familie uit de brand te helpen door opvang te bieden op Mn vrije dag op te passen tot de opvang ruimte heeft. Maar zou dan zelf ook weer Mn kind niet bij iedereen willen achterlaten 😅
Mijn vrienden willen ook wel helpen, maar wonen vrij ver weg, en hebben alleen op woensdag vrij ivm eigen kinderen.
De stress liep inderdaad wat hoog op, nadat ik gisteren weer vier keer nee te horen kreeg. Vandaag echt alles en iedereen gebeld, en heel misschien nu iets voor twee dagen een maand te laat. Dus (bijna) een maand extra verlof, dan daarna een tijdje 3 dagen werken i.p.v. 4, opvang op vrij onhandige plek, en oma moet heel veel regelen maar kan de laatste dag. Niet ideaal, maar ik zou al heel blij zijn als dat lukt.
Ik baal er gewoon van dat ze het zo moeilijk maken (en voor degenen die ervaringen hebben van bv een jaar geleden: het is dus plotseling heel veel lastiger geworden). Ik heb een goede baan, die ik graag doe. Wil ook gewoon blijven werken, dacht dat ik het geregeld had, en dan verzinnen ze weer zoiets. Niet heel gek dat er dan mensen afhaken.
Alle reacties Link kopieren
sow Nausicaa dat is schrikken, ik heb ook met 10 weken zwangerschap aangemeld bij de kdv en mijn kindje heeft over drie weken gelukkig wel een plekje maar we konden niet de dagen kiezen (maakte ons ook niet heel veel uit want flexibele werkgever)
nausicaa schreef:
07-02-2019 21:45
Mijn vrienden willen ook wel helpen, maar wonen vrij ver weg, en hebben alleen op woensdag vrij ivm eigen kinderen.
De stress liep inderdaad wat hoog op, nadat ik gisteren weer vier keer nee te horen kreeg. Vandaag echt alles en iedereen gebeld, en heel misschien nu iets voor twee dagen een maand te laat. Dus (bijna) een maand extra verlof, dan daarna een tijdje 3 dagen werken i.p.v. 4, opvang op vrij onhandige plek, en oma moet heel veel regelen maar kan de laatste dag. Niet ideaal, maar ik zou al heel blij zijn als dat lukt.
Ik baal er gewoon van dat ze het zo moeilijk maken (en voor degenen die ervaringen hebben van bv een jaar geleden: het is dus plotseling heel veel lastiger geworden). Ik heb een goede baan, die ik graag doe. Wil ook gewoon blijven werken, dacht dat ik het geregeld had, en dan verzinnen ze weer zoiets. Niet heel gek dat er dan mensen afhaken.
Als alleenstaande moeder lijken me dit soort dingen wel lastig ja. Anders kun je het nog verdelen, maar voor jou komt het zo te horen echt allemaal op jouw dak.

Ik hoop dat het je toch gaat lukken om opvang te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
07-02-2019 22:26
Als alleenstaande moeder lijken me dit soort dingen wel lastig ja. Anders kun je het nog verdelen, maar voor jou komt het zo te horen echt allemaal op jouw dak.

Ik hoop dat het je toch gaat lukken om opvang te regelen.
Dank je! Ja, dat maakt het niet makkelijker, maar met partner had ik nog steeds een behoorlijk probleem gehad.
(En stiekem denk ik natuurlijk ook nog: waarom wil niemand haar hebben, ze is echt de beste baby ooit!)
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
07-02-2019 20:06
Dat valt op zich wel mee.
De meeste mensen weten met 6 weken wel dat ze zwanger zijn. Stel dat je met 8 weken opvang aanvraagt heb je nog 7 maanden zwangerschap + 3 maanden verlof voor de boeg. Dan hoef je na je verlof maar 2 maanden te overbruggen. Als je dat als ouders deelt met ouderschapsverlof, vakantiedagen, evt opa’s/oma’s kom je een heel eind.
Opa’s en oma’s moeten tegenwoordig ook tot hun 68e aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Raar ook dat mensen denken te kunnen rekenen op opa’s en oma’s. Arme opa’s en oma’s heb je eindelijk rust en kun je genieten van je pensioen moet je nog kleinkinderen opvangen van je eigen kinderen. Als wij ooit kinderen krijgen wil ik niet op mijn kleinkinderen passen misschien incidenteel, maar niet standaard.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 08-02-2019 15:23
2.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
07-02-2019 23:07
Dank je! Ja, dat maakt het niet makkelijker, maar met partner had ik nog steeds een behoorlijk probleem gehad.
(En stiekem denk ik natuurlijk ook nog: waarom wil niemand haar hebben, ze is echt de beste baby ooit!)
Nausicaa, ik heb je een pb gestuurd (als die aankomt) ik meen me te herinneren dat we uit dezelfde regio komen en 'mijn' opvang zei vorige week bij intake dat ze nog plekken hadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven