Undercover tv opnames op school

08-02-2019 15:08 28 berichten
https://www.nu.nl/media/5731752/veenend ... names.html

Hoe kan dit? Wie dacht in vredesnaam dat dit een goed idee was, kinderen opnemen zonder toestemming, met de huidige wetgeving ook nog?

Wat denkt zo'n schoolbestuur ook! Die moeten toch beter weten? Ik snap niet hoe ze zover zijn gekomen überhaupt!

Ik vind het heel goed dat de kinderen zijn gaan rellen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft een torstemmingsformulier moeten tekenen.
Maar ik vind het ook een dom idee. School zou een veilige omgeving moeten zijn.
Ik vind dit echt inbreuk op de privacy en inderdaad goed in te denken dat de kinderen zijn gaan rellen.
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat je je leerlingen ongevraagd laat meedoen aan 'reallife soap'. Dit is niet de eerste keer dat er gedoe is op deze school. Bezem erdoor!
Krawalle! Heerlijk, omdat het terecht is natuurlijk.
Wat een fantastisch proactieve generatie.
montblanc schreef:
08-02-2019 15:12
Iedereen heeft een torstemmingsformulier moeten tekenen.
Maar ik vind het ook een dom idee. School zou een veilige omgeving moeten zijn.
Ik heb als ouder moeten tekenen bij de school voor foto's op hun reclame, en foto's online (wat ik heb geweigerd), maar toestemming voor tv opnames geven lijkt me iets dat dan ook expliciet moet voor je kind... én dat iedere ouder dat geheim houd voor zijn/haar kinderen?
Hoe?
montblanc schreef:
08-02-2019 15:12
Iedereen heeft een torstemmingsformulier moeten tekenen.
Maar ik vind het ook een dom idee. School zou een veilige omgeving moeten zijn.
Maar dat hebben ze dus niet.
RTL had toch ooit dat fijne plan dat ze mensen op de EH wilden gaan filmen?

Dat ging toen toch ook al zo schady?
Ik vind het stiekem filmen belachelijk en terecht dat ze het er niet mee eens waren. Niet iedereen wil zomaar gefilmd worden voor tv, ook niet onherkenbaar. Op zo'n school is onherkenbaarheid natuurlijk een farce, iedereen (her)kent elkaar. De manier waarop (rellen, vuurwerk e.d.) is echt des pubers en niet mijn manier, maar het doel heiligt de middelen ;-D
En 5 nepleerlingen plaatsen... Echt hoor wat is dat voor een bizar plan van RTL. En die schoolleiding/bestuur is ook echt van het potje gerukt.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-02-2019 15:27
Maar dat hebben ze dus niet.
Hoe bedoel je? De meesten hebben wel een formulier getekend dat ze gefilmd mogen worden.
montblanc schreef:
08-02-2019 15:40
Hoe bedoel je? De meesten hebben wel een formulier getekend dat ze gefilmd mogen worden.
De hele school?
De kinderen die nu protesteren? Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Onvoorstelbaar dat het schoolbestuur hier in mee is gegaan. Echt zo'n dom idee
Lucifer2018 schreef:
08-02-2019 15:35
En 5 nepleerlingen plaatsen... Echt hoor wat is dat voor een bizar plan van RTL. En die schoolleiding/bestuur is ook echt van het potje gerukt.
Vijf neoleerlingen ook inderdaad :facepalm: hoe achterlijk denken ze dat mensen zijn? Goed dat dit zo snel is uitgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral geschokt dat de schoolleiding zo ontzettend dom is dat ze niet hebben begrepen dat aan het plaatsen van 'nepleerlingen' ontzettend veel ethische bezwaren zitten. Dat ze zo makkelijk omgaan met het beschadigen van het vertrouwen van hun eigen docenten en leerlingen. Dat niemand van de schoolleiding blijkbaar heeft gedacht : dit kan echt niet. Je zou van die mensen toch enige intelligentie verwachten maar dat is blijkbaar te veel gevraagd.
Ik vraag me echt af waarom een schoolbestuur hier in vredesnaam aan mee zou doen?! Geld? In elk geval lekkere pr voor die school, zo vlak voor de open dagen.
Alle reacties Link kopieren
En wat te denken van het vertrouwen van de docenten in hun directie.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-02-2019 15:46
De hele school?
De kinderen die nu protesteren? Nee hoor.
Van de Volkskrant:
“Na de zomervakantie meldde de school dat de opnames waren uitgesteld tot december of november. Zowel aan medewerkers als leerlingen werd toestemming gevraagd om te filmen. ‘Sommige leerlingen werden drie of vier keer gevraagd of ze toch niet gefilmd mochten worden’, zegt de leerkracht. ‘Ze werden onder druk gezet.’”

Met de kanttekening dat niet herkenbaar in beeld komen mij ook een farce lijkt op een school, de inzet van acteurs i.p.v. een documentaire me ook misleidend lijkt, en het citaat ook aangeeft dat mensen onder druk zijn gezet - maar er zijn wel degelijk toestemmingsformulieren aan leerlingen gevraagd. Zich legaal indekken kunnen ze bin RTL4 vast goed.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
08-02-2019 15:18
Bizar dat je je leerlingen ongevraagd laat meedoen aan 'reallife soap'. Dit is niet de eerste keer dat er gedoe is op deze school. Bezem erdoor!
is dat zo?
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
08-02-2019 16:12
is dat zo?
Op elke school is wel eens wat. Maar het spannendste nieuws dat ik over deze school kan vinden is ophef over een verbod op mandjes en kratten op de fiets
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Een klap in het gezicht van leerlingen en leraren. Hoop dat de collega’s daar achter de schermen ook goed uitpakken. Leerlingen geef ik groot gelijk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dat schoolbestuur mag afscheid nemen wat mij betreft. Hoe bedenken ze het zeg. Dat RTL dit doet verbaast me dan weer niet, maar een schoolbestuur zou echt beter moeten weten.
Wat is er precies mis met de nepleerlingen als de echte leerlingen toestemming hebben gegeven? Nepleerlingen/acteurs lijken mij juist leuke tv opleveren in zo'n schoolsetting.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-02-2019 16:42
Wat is er precies mis met de nepleerlingen als de echte leerlingen toestemming hebben gegeven? Nepleerlingen/acteurs lijken mij juist leuke tv opleveren in zo'n schoolsetting.
Ten eerste zijn leerlingen gefilm zonder toestemming. De toestemming ging over het eventueel uitzenden van beelden, niet over het maken van die beelden. Dat mag juridisch juist zijn, het lijkt me ethisch niet correct.

Daarnaast: De leerlingen hadden geen toestemming gegeven voor nepleerlingen. Sommige leerlingen hadden toestemming gegeven voor gebruik van hun opnames. Dat is iets heel anders. Je mag er als leerling op school vanuit gaan dat de mensen om je heen echte leerlingen zijn, opnames of niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
redbulletje schreef:
08-02-2019 16:42
Wat is er precies mis met de nepleerlingen als de echte leerlingen toestemming hebben gegeven? Nepleerlingen/acteurs lijken mij juist leuke tv opleveren in zo'n schoolsetting.
Ja hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven