Schiphol in zee? Lely Airport !

08-02-2019 21:37 5 berichten
Een nieuwe studie wijst uit dat een luchthaven in zee 33 tot 46 miljard euro gaat kosten. Exclusief overschrijdingen. Exclusief ingewikkelde verbindingen.

https://www.nu.nl/politiek/5732400/bouw ... -euro.html

Dit lijkt mij een riskant en duur project. En een aanslag op de kustlijn die zijn weerga niet kent.

Ik zie twee oplossingen.

1. Ga verder met Schiphol, maar accepteer een harde bovengrens van 500.000 vluchten. Dus geen verdere groei. Het wordt anders te druk en ook onveiliger. Wellicht kan de Nederlandse overheid investeren in snellere internationale verbindingen zodat korte afstand-vluchten kunnen worden opgeofferd voor uitbreiding van het lange-afstand netwerk.

2. Bouw een nieuwe mega-hub in de Flevopolder onder de A6 ergens tussen Almere en Lelystad. Veel ruimte, wegen liggen er al grotendeels, en de aanvliegroutes geven veel minder hinder (want voornamelijk agrarisch gebied). Schiphol kan dan dicht, waardoor Amsterdam ook weer vooruit kan met woningbouw.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
In zee is het opeens een aanslag op de kustlijn, maar bij Lelystad niet? De veluwe, oostvaardersplassen, ijsselmeergebied en gaasterland dan? Nee hoor laat ze het maar lekker in zee bouwen, dan hebben er een hoop minder mensen en dieren last van.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
08-02-2019 21:51
In zee is het opeens een aanslag op de kustlijn, maar bij Lelystad niet? De veluwe, oostvaardersplassen, ijsselmeergebied en gaasterland dan? Nee hoor laat ze het maar lekker in zee bouwen, dan hebben er een hoop minder mensen en dieren last van.

Verschillende windmolenparken, visserijgebieden en druk scheepvaartgebied.. zo makkelijk is een vliegveld in zee niet hoor.

En het budget gaan ze bij lange na niet halen, dat wordt net zo’n ramp als de noord-zuidlijn.

En een tunnel tussen Schiphol en de kust, voor vervoer van mensen, vracht, bagage, bevoorrading.. die moet dan onder het Noordzeekanaal door (als het ten noorden daarvan zou komen), dus flink diep. En er is recent een hoogspanningstraject gemaakt.
Bovendien moet zo’n tunnel een kilometer of 25 lang worden.

Koekoek.
himalaya wijzigde dit bericht op 09-02-2019 09:25
3.78% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het geld stoppen in betrouwbare, veilige en snelle treinverbindingen tussen de grote steden hier en Londen, Parijs, Wenen enz. En alle vliegreizen minder dan 700 km schrappen. Stoppen met alle financiële voordeeltjes die er zijn voor vliegen en daarmee het reizen met de trein goedkoper en goed maken, zowel binnenland als buitenland. Zo is er geen uitbreiding van Schiphol nodig. En doen we tenminste iets voor milieu en toekomst.
Alle reacties Link kopieren
De eerste 12 miljard is er al als de huidige locatie van Schiphol wordt omgezet in bouwgrond voor woningbouw....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven