UWV rommelt met IVA

20-02-2019 22:50 33 berichten
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-krijgen

Het UWV heeft dus, wegens gebrek aan verzekeringsartsen, bijna 2.000 mensen zonder keuring, definitief arbeidsongeschikt verklaard.

Dat is toch absurd.
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 20-02-2019 23:48
Reden: Titel aangepast.
0.00% gewijzigd
Mhaw. Vind het weer een onvolledig en beetje een opgeblazen artikel.

De verpleegkundigen zouden voor bepaalde zaken en afkeuringen wel hebben overlegd met de verzekeringsartsen.
Alle reacties Link kopieren
Ongeneeslijk zieke mensen laten wachten op een beslissing omdat er een tekort aan verzekeringsartsen is, dát is pas absurd.
Lucifer2018 schreef:
20-02-2019 22:52
Mhaw. Vind het weer een onvolledig en beetje een opgeblazen artikel.

De verpleegkundigen zouden voor bepaalde zaken en afkeuringen wel hebben overlegd met de verzekeringsartsen.
Ja en het waren herkeuringen van mensen die al volledig waren afgekeurd begreep ik uit het artikel.
Ik vind het ook nog wel meevallen op zich.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik vraag me ook af hoe erg het allemaal nou daadwerkelijk is. Sowieso: hoe oud waren deze werknemers, wat voor type ziekte, hoe lang, etc.. Deze mensen allemaal zien en onderzoeken en dan tot een percentage van een paar procent komen die alsnog moeilijk aan werk komt is wellicht nog wel duurder. Er zullen ook dossiers tussen gelegen hebben met mensen die bijna op pensioenleeftijd zijn of al 20 jaar met bepaalde klachten rondlopen of een bepaalde prognose hebben. Sowieso is zo een enorme achterstand vanuit het UWV natuurlijk net zo goed onwenselijk. Dus tsja? Dat een aantal er dan 'mee weg komen' is dat echt zo verschrikkelijk? Sommigen zullen sowieso twijfelgevallen zijn of mensen die wat af en aan modderen. Dat kost evengoed gemeenschapsgeld met steeds allerlei herkeuringen en dergelijke.

Is het ook nou zo erg dat een verpleegkundige in plaats van een arts dat heeft gedaan? Ik denk niet dat dat perse het geval is. Ja, bij sommige dingen zal een arts een betere inschatting kunnen maken, maar een verpleegkundige is echt niet incapabel en kan ook wel het een en ander opzoeken/vragen.
Het gaat er niet om dat mensen een levenslange uitkering misgunt wordt als ze daar recht op hebben.

Maar dan moet het wel secuur en volgens procedures (die er natuurlijk niet voor niets zijn) beoordeeld worden.

Laten we het omdraaien: wat als er mensen afgekeurd zijn zonder dat er daadwerkelijk een arts aan te pas is gekomen, valt het dan ook allemaal wel mee?
Hetvrijewoord schreef:
20-02-2019 23:25
Het gaat er niet om dat mensen een levenslange uitkering misgunt wordt als ze daar recht op hebben.

Maar dan moet het wel secuur en volgens procedures (die er natuurlijk niet voor niets zijn) beoordeeld worden.

Laten we het omdraaien: wat als er mensen afgekeurd zijn zonder dat er daadwerkelijk een arts aan te pas is gekomen, valt het dan ook allemaal wel mee?
Nee als ze afgekeurd zouden worden dan zou het voor mij anders zijn. Dit is een bevestiging van een al eerdere keuring dus ik heb er geen probleem mee. Maar dat neemt niet weg dat als het inderdaad niet mag het uiteraard niet zo door kan gaan.
Maar op zich heb ik er geen moeite mee als de verpleegkundigen een schifting maken in die dossiers.
_Inkie_ schreef:
20-02-2019 23:29
Nee als ze afgekeurd zouden worden dan zou het voor mij anders zijn. Dit is een bevestiging van een al eerdere keuring dus ik heb er geen probleem mee. Maar dat neemt niet weg dat als het inderdaad niet mag het uiteraard niet zo door kan gaan.
Maar op zich heb ik er geen moeite mee als de verpleegkundigen een schifting maken in die dossiers.

Heb je het volledige stuk gelezen? Het gaat hier niet alleen maar om een schifting.
Knap staaltje onvermogen van de overheid, ja maar de achterstanden, dan moet je dat bij de bron aanpakken en niet aan het eind van de rit broddelwerk leveren.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
20-02-2019 23:25
Maar dan moet het wel secuur en volgens procedures (die er natuurlijk niet voor niets zijn) beoordeeld worden.
Bij het UWV zijn er anders genoeg procedures en omslachtigheden die er voor niets zijn. :facepalm:
Lorah schreef:
20-02-2019 23:39
Bij het UWV zijn er anders genoeg procedures en omslachtigheden die er voor niets zijn. :facepalm:

Oh, dan is het toch goed. :nut:
Alle reacties Link kopieren
Heel goed! Gewoon pragmatisch van ze.
Echt weer een schokkend en bizar bericht.

Bijzonder dat mensen dit NIET schokkend vinden en zo laconiek reageren.

Hier betalen wij met z’n allen voor.

Die keuringen zijn niet zorgvuldig gedaan, maar puur om wachtlijsten weg te werken.

“Die dossiers kwamen bij ons te liggen en die hebben we met een aantal medewerkers snel weggewerkt, zonder de patiënt gezien of gebeld te hebben."

Absurd wat mij betreft!

Verbazen doet het me overigens weer niet......
_Inkie_ schreef:
20-02-2019 23:05
Ja en het waren herkeuringen van mensen die al volledig waren afgekeurd begreep ik uit het artikel.
Ik vind het ook nog wel meevallen op zich.
Weet je hoe je volledig arbeidsongeschikt wordt rond einde wachttijd (want ook in de eerste twee jaar is er nauwelijks capaciteit om mensen te zien voor de ZW, dus die kom je wel door)? Je knieoperatie plannen rond die datum. Opname (ook gepland) = volledige arbeidsongeschiktheid, staat gewoon in de wet. Dan er 10 jaar niet naar omkijken & anno 2018 als IVA met een gekopieerde handtekening van een dokter. Cashen. :nope:

“Iedereen was al heel lang arbeidsongeschikt”. Nee, iedereen was al heel lang niet herbeoordeeld, dus we hebben geen idee hoe het met iemand is gegaan, behalve zijn ingevulde vragenlijst. Wat denk je dat die mensen met inmiddels +5 jaar afstand tot de arbeidsmarkt daarop invullen?

Wat er is gebeurd is absurd. Je zal maar zelf een kwaal hebben en daarmee door hebben gewerkt, en naast zo’n gratis geld persoon wonen. Dat is toch niet uit te leggen.
De verpleegkundigen hebben bekeken wie er bij een arts moest komen begreep ik en wie niet. Ik denk maar zo dat zij toch wel verstand hebben van ziektebeelden en de mensen niet laten opdraven waarvan al duidelijk is dat een herkeuring niets gaat veranderen.
Verpleegkundigen op hbo niveau hebben echt wel kwaliteiten hoor om goede afwegingen te maken. Neemt niet weg dat dit niet de bedoeling is om het zo te doen, maar om nou te zeggen dat het heel erg is allemaal dat vind ik dus niet.
_Inkie_ schreef:
20-02-2019 23:29
Nee als ze afgekeurd zouden worden dan zou het voor mij anders zijn. Dit is een bevestiging van een al eerdere keuring dus ik heb er geen probleem mee. Maar dat neemt niet weg dat als het inderdaad niet mag het uiteraard niet zo door kan gaan.
Maar op zich heb ik er geen moeite mee als de verpleegkundigen een schifting maken in die dossiers.
Als het inderdaad alleen maar een schifting was geweest, was dat prima. In dit geval hebben ze, volgens het artikel, het werk van een verzekeringsarts gedaan.
z-u-s schreef:
21-02-2019 06:35
Weet je hoe je volledig arbeidsongeschikt wordt rond einde wachttijd (want ook in de eerste twee jaar is er nauwelijks capaciteit om mensen te zien voor de ZW, dus die kom je wel door)? Je knieoperatie plannen rond die datum. Opname (ook gepland) = volledige arbeidsongeschiktheid, staat gewoon in de wet. Dan er 10 jaar niet naar omkijken & anno 2018 als IVA met een gekopieerde handtekening van een dokter. Cashen. :nope:

“Iedereen was al heel lang arbeidsongeschikt”. Nee, iedereen was al heel lang niet herbeoordeeld, dus we hebben geen idee hoe het met iemand is gegaan, behalve zijn ingevulde vragenlijst. Wat denk je dat die mensen met inmiddels +5 jaar afstand tot de arbeidsmarkt daarop invullen?

Wat er is gebeurd is absurd. Je zal maar zelf een kwaal hebben en daarmee door hebben gewerkt, en naast zo’n gratis geld persoon wonen. Dat is toch niet uit te leggen.
In jouw scenario krijg je dan geen IVA, maar WGA en kan er na je operatie of wat dan ook gewoon weer een herkeuring plaats vinden.
_Inkie_ schreef:
21-02-2019 08:47
De verpleegkundigen hebben bekeken wie er bij een arts moest komen begreep ik en wie niet. Ik denk maar zo dat zij toch wel verstand hebben van ziektebeelden en de mensen niet laten opdraven waarvan al duidelijk is dat een herkeuring niets gaat veranderen.
Verpleegkundigen op hbo niveau hebben echt wel kwaliteiten hoor om goede afwegingen te maken. Neemt niet weg dat dit niet de bedoeling is om het zo te doen, maar om nou te zeggen dat het heel erg is allemaal dat vind ik dus niet.
Eens.

Op maar 1 locatie voor een zeer beperkte tijd. Kijk de schoonheidsprijs verdient het niet en ze moeten dat echt anders gaan doen, dus wel elk dossier overleggen en de beslissing bij de arts laten. Maar deze dossiers waar ze dit bij hebben gedaan zijn van mensen die al jaren een wia hebben en herkeuringen hebben om de zoveel tijd dus blijkbaar echt niet beter worden.
z-u-s schreef:
21-02-2019 06:35
Weet je hoe je volledig arbeidsongeschikt wordt rond einde wachttijd (want ook in de eerste twee jaar is er nauwelijks capaciteit om mensen te zien voor de ZW, dus die kom je wel door)? Je knieoperatie plannen rond die datum. Opname (ook gepland) = volledige arbeidsongeschiktheid, staat gewoon in de wet. Dan er 10 jaar niet naar omkijken & anno 2018 als IVA met een gekopieerde handtekening van een dokter. Cashen. :nope:

“Iedereen was al heel lang arbeidsongeschikt”. Nee, iedereen was al heel lang niet herbeoordeeld, dus we hebben geen idee hoe het met iemand is gegaan, behalve zijn ingevulde vragenlijst. Wat denk je dat die mensen met inmiddels +5 jaar afstand tot de arbeidsmarkt daarop invullen?

Wat er is gebeurd is absurd. Je zal maar zelf een kwaal hebben en daarmee door hebben gewerkt, en naast zo’n gratis geld persoon wonen. Dat is toch niet uit te leggen.

WGA is wat anders dan de IVA. Zoals jij dit schets werkt het dus niet, wees gerust.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt erop dat de verzekeringsarts deze taak heeft gedelegeerd aan zijn verpleegkundige.
Er is een groot te kort aan bedrijfsartsen en verzekeringsartsen in Nederland waardoor het niet meer haalbaar is iedereen door de verzekeringsarts gezien/ gesproken wordt.
De verzekeringsarts kan overigens ook op basis van het dossier, zonder een werknemer gezien te hebben het dossier beoordelen.
erizito schreef:
20-02-2019 22:57
Ongeneeslijk zieke mensen laten wachten op een beslissing omdat er een tekort aan verzekeringsartsen is, dát is pas absurd.
Eens.
Miss-Pippilotta schreef:
21-02-2019 05:30
Echt weer een schokkend en bizar bericht.

Bijzonder dat mensen dit NIET schokkend vinden en zo laconiek reageren.

Hier betalen wij met z’n allen voor.


Die keuringen zijn niet zorgvuldig gedaan, maar puur om wachtlijsten weg te werken.

“Die dossiers kwamen bij ons te liggen en die hebben we met een aantal medewerkers snel weggewerkt, zonder de patiënt gezien of gebeld te hebben."

Absurd wat mij betreft!

Verbazen doet het me overigens weer niet......

Wie zegt dat iedereen hier belasting betaalt? De meeste hier zijn netto ontvangers, geen netto betalers. Als je niets tot weinig belasting betaalt, snap ik ook wel dat je dit bericht niet schokkend vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een netto betaler. Van wat ik per jaar aan belasting betaal kun je minstens een stuk of 5 van zulke mensen een uitkering geven. Maar ik vind dit niet schokkend. Ja, er glippen mensen door de mazen van controles. Altijd. En er zijn altijd mensen die daar misbruik van maken. Maar ik heb er ook geen behoefte aan om in een politiestaat te wonen waar werkelijk alles voortdurend en permanent gecontroleerd wordt.

Dit is geen handige zet. Maar ook niet wereldschokkend, gewoon wat je krijgt bij wachtlijsten en gebrek aan personeel. Dat er daardoor een paar mensen een uitkering krijgen die ze niet horen te hebben is echt niet het einde van de wereld. En ik vermoed dat als je als belastingbetaler zou moeten betalen voor een gegarandeerd 100% waterdichte regeling, je duurder uit zou zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
21-02-2019 11:21
Ik ben een netto betaler. Van wat ik per jaar aan belasting betaal kun je minstens een stuk of 5 van zulke mensen een uitkering geven. Maar ik vind dit niet schokkend. Ja, er glippen mensen door de mazen van controles. Altijd. En er zijn altijd mensen die daar misbruik van maken. Maar ik heb er ook geen behoefte aan om in een politiestaat te wonen waar werkelijk alles voortdurend en permanent gecontroleerd wordt.

Dit is geen handige zet. Maar ook niet wereldschokkend, gewoon wat je krijgt bij wachtlijsten en gebrek aan personeel. Dat er daardoor een paar mensen een uitkering krijgen die ze niet horen te hebben is echt niet het einde van de wereld. En ik vermoed dat als je als belastingbetaler zou moeten betalen voor een gegarandeerd 100% waterdichte regeling, je duurder uit zou zijn.
En dat is maar de vraag ook, zijn die er en hoeveel zijn dat er?

Want het waren allemaal mensen die al langer een wga hadden en blijkbaar met de info dossiers en eerdere keuringen en met de verpleegsters hun kennis het oordeel kregen dat ze ook niet beter zouden worden.
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Maar ik denk dat er altijd wel een aantal mensen de grenzen opzoekt. Hoeveel dat er zijn? Misschien 1%? Dus dat zijn 20 mensen die misschien een bijstandsuitkering zouden moeten krijgen ipv een arbeidsongeschikheidsuitkering. Laten ze die gemiddeld 20 jaar krijgen, en laten ze 200 euro per maand teveel krijgen. Dat is 1 miljoen euro. Klinkt heel veel. Maar wat kost het het UWV als ze een wachtlijst van 2000 mensen moeten wegwerken, terwijl ze geen personeel kunnen krijgen? En hoeveel mensen laat je lang in onzekerheid zitten terwijl ze wel gewoon recht hebben op een uitkering, en wat vinden we dat waard?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
21-02-2019 11:31
Klopt. Maar ik denk dat er altijd wel een aantal mensen de grenzen opzoekt. Hoeveel dat er zijn? Misschien 1%? Dus dat zijn 20 mensen die misschien een bijstandsuitkering zouden moeten krijgen ipv een arbeidsongeschikheidsuitkering. Laten ze die gemiddeld 20 jaar krijgen, en laten ze 200 euro per maand teveel krijgen. Dat is 1 miljoen euro. Klinkt heel veel. Maar wat kost het het UWV als ze een wachtlijst van 2000 mensen moeten wegwerken, terwijl ze geen personeel kunnen krijgen? En hoeveel mensen laat je lang in onzekerheid zitten terwijl ze wel gewoon recht hebben op een uitkering, en wat vinden we dat waard?
Maar filter je die 1% eruit met een blik van de arts zelf op het dossier? Blijkbaar zijn de wia al ingekomen met hun beperkingen. En al eerder herkeurd.

Of is dat gewoon hoe het systeem werkt. Dat er altijd een mini percentage mensen in uitkeringen zitten die ze misschien niet verdienen?

Vind dit echt zo'n nieuwsbericht dat onderbuikgevoelens bewust moet aanwakkeren. Terwijl er een logische verklaring voor is en het misschien allemaal wel meevalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven