Geen paspoort voor veroordeelde pedoseksuelen?

23-02-2019 10:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen donderdag in het NRC.

Is dit serieus haalbaar of een stukje verkiezingsretoriek?

VVD, PVV, CDA en PvdA willen pedoseksuelen die onder toezicht van de reclassering staan, hun paspoort ontnemen. Een CDA-woordvoerder bevestigt dat een meerderheid in de Tweede Kamer achter het plan staat. Veroordeelde pedoseksuelen moeten volgens de Kamer niet kunnen reizen buiten de Europese Unie, om misbruik in verre landen te voorkomen. Volgens het CDA is het plan nodig omdat het toezicht op kindermisbruik in sommige landen gebrekkig is. Uit onderzoek van de World Tourism Organization van de VN blijkt dat onder meer Zuidoost-Azië een risicogebied voor kindermisbruik is. Of het juridisch haalbaar is om de ontneming van het paspoort vast te leggen in de wet, is onduidelijk. Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming, VVD) onderzoekt dat. (NRC)


Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het wordt onderzocht of het haalbaar is, staat er. Het zou mooi zijn als het inderdaad kan, lijkt mij een goede stap!
Ontneem eerst maar 'ns de Nederlandse paspoorten van mensen met dubbele nationaliteit die hier iets (willekeurig uit welke categorie van misdaad) hebben uitgevreten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 10:45
Ontneem eerst maar 'ns de Nederlandse paspoorten van mensen met dubbele nationaliteit die hier iets (willekeurig uit welke categorie van misdaad) hebben uitgevreten.
Het paspoort is niet de nationaliteit, hè? Het is alleen maar een reispas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik vind het een prima plan.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gebeurt dit in Australië ook al. Vind het een goed idee. Als ieder land zijn eigen rotzooi binnen houdt, kunnen ze ook niet zomaar meer tussen het toezicht heen glippen.
Lach hard, duik diep, kom terug..
redbulletje schreef:
23-02-2019 10:45
Ontneem eerst maar 'ns de Nederlandse paspoorten van mensen met dubbele nationaliteit die hier iets (willekeurig uit welke categorie van misdaad) hebben uitgevreten.
Dat zijn mensen uit maar een heel klein aantal landen...
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 10:45
Ontneem eerst maar 'ns de Nederlandse paspoorten van mensen met dubbele nationaliteit die hier iets (willekeurig uit welke categorie van misdaad) hebben uitgevreten.
Inderdaad, het is verkiezingstijd en de VVD/CDA komen weer eens met stoere praatjes.

Van de paar honderd terroristen in Syrië met een dubbel paspoort, zijn er inmiddels wel zo'n stuk of drie afgenomen!
Marigold1986 schreef:
23-02-2019 10:50
Dat zijn mensen uit maar een heel klein aantal landen...
Maar wel in heel grote getalen...
Alle reacties Link kopieren
Mooi plan. Geen idee of het op dit moment en in dit geval haalbaar is, maar daar kan aan gewerkt worden. Het innemen van paspoorten van jihadverdachten die naar Syrië wilden, was per slot van rekening ook mogelijk.
yette schreef:
23-02-2019 10:58
Mooi plan. Geen idee of het op dit moment en in dit geval haalbaar is, maar daar kan aan gewerkt worden. Het innemen van paspoorten van jihadverdachten die naar Syrië wilden, was per slot van rekening ook mogelijk.
Vind ik best raar. Had ze laten gaan na afnemen van irisscan en vingerafdrukken, zodat ze daarna nooit meer toegang zouden kunnen krijgen tot een westers land.
Tja. Onder toezicht reclassering klinkt zowiezo niet heel lekker compatibel met naar verre oorden reizen. Dus ik vind het wel een begrijpelijke maatregel die je ook gewoon kunt doorvoeren zonder verkiezingsretoriek.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 11:00
Vind ik best raar. Had ze laten gaan na afnemen van irisscan en vingerafdrukken, zodat ze daarna nooit meer toegang zouden kunnen krijgen tot een westers land.
Als je misdaad kan voorkomen, moet je dat doen. Als je willens en wetens toestaat dat mensen naar het buitenland vertrekken om te moorden of kinderen te verkrachten, ben je in mijn ogen heel fout bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat niet dan andere mensen als argument gaan gebruiken "dan zullen ze eerder onze kinderen misbruiken," aangezien het ongeacht de nationaliteit van een kind even erg is als het dit soort wreedheden moet meemaken.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Goede zaak.
Al zullen de pedopraktijken in eigen land hierdoor ook alleen maar toenemen vrees ik. Iemand die bereid is om naar een ander land te reizen om een kind te misbruiken zal dat uiteindelijk ook in eigen land doen ben ik van mening.
Het gebeurt nog te vaak dat veroordeelde pedofielen gewoon weer in een buurt met bv veel scholen mogen wonen.
Of erger nog veroordeelde pedos die erin slagen alsnog met kinderen te mogen werken en volledig vrijspel hebben. Laat ze daar ook wat aan doen.
Dan zijn er ook echt een hoop slachtoffers mee geholpen.
En het spijt me zeer.
Maar ik vind dat mensen het moeten weten als er een veroordeelde pedo zich bij hen in de buurt vestigt.
Laat ze maar afgesloten woonwijken gaan maken voor veroordeelde pedos, of iets.
Dat zal vast ook enkel en alleen het probleem verplaatsen maar toch.
Je zal maar een pedo naast je hebben wonen terwijl je koters rond hebt lopen.
Hun zaakje eraf halen is efficienter dan hun paspoort innemen.
Alle reacties Link kopieren
Goed plan, maar het lijkt me verkiezingsretoriek. Is er een concrete aanleiding voor dit nieuws ?
In 2013 heeft een kamermeerderheid zich hier ook al over uitgesproken volgens dit bericht :
Een Kamermeerderheid wil het paspoort afnemen van veroordeelde pedoseksuelen die een groot risico lopen opnieuw in de fout te gaan. VVD, PVV, CDA, ChristenUnie en SGP scharen zich achter dit voorstel van nationaal rapporteur mensenhandel Corinne Dettmeijer. https://www.trouw.nl/home/tweede-kamer- ... ~aa20bb19/

Daarnaast lees ik in dit rapport dat het al mogelijk is om veroordeelde zedendelinquenten een paspoort te ontnemen :
Het Wetboek van Strafrecht biedt verschillende mogelijkheden om de bewegingsvrijheid van veroordeelde pedoseksuelen te beperken. De rechter kan vrijheidsbeperkingen opleggen bij een voorwaardelijke veroordeling, als maatregel bij veroordeling, en bij een voorwaardelijke invrijheidstelling. Deze vrijheidsbeperkingen omvatten onder andere een meldplicht, een locatieverbod en een locatiegebod, maar geen expliciet reisverbod. Een reisverbod gaat er wellicht wel komen, nu de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie in het wetsvoorstel langdurig toezicht een reisverbod heeft opgenomen. Op basis van de Paspoortwet is het al mogelijk om veroordeelde zedendelinquenten een paspoort te weigeren of een paspoort vervallen te laten verklaren. Deze beslissing is echter niet aan de rechter maar aan de betrokken minister.
https://www.nationaalrapporteur.nl/bina ... -34742.pdf (rapport uit 2013)
nounou
Soulsista schreef:
23-02-2019 11:16
Goede zaak.
Al zullen de pedopraktijken in eigen land hierdoor ook alleen maar toenemen vrees ik. Iemand die bereid is om naar een ander land te reizen om een kind te misbruiken zal dat uiteindelijk ook in eigen land doen ben ik van mening.
Het gebeurt nog te vaak dat veroordeelde pedofielen gewoon weer in een buurt met bv veel scholen mogen wonen.
Of erger nog veroordeelde pedos die erin slagen alsnog met kinderen te mogen werken en volledig vrijspel hebben. Laat ze daar ook wat aan doen.
Dan zijn er ook echt een hoop slachtoffers mee geholpen.
En het spijt me zeer.
Maar ik vind dat mensen het moeten weten als er een veroordeelde pedo zich bij hen in de buurt vestigt.
Laat ze maar afgesloten woonwijken gaan maken voor veroordeelde pedos, of iets.
Dat zal vast ook enkel en alleen het probleem verplaatsen maar toch.
Je zal maar een pedo naast je hebben wonen terwijl je koters rond hebt lopen.
Tegenwoordig heb je vrijwel standaard een VOG nodig als je met kinderen werkt. Zelfs als vrijwilliger.

Ik meen dat er in ieder geval in de VS gebieden zijn waarin adressen van eerder veroordeelde pedofielen publiekelijk bekend worden gemaakt. Een probleem daarmee zou kunnen zijn dat je eigenrichting en stigmatisering in de hand werkt. Het idee van strafrecht is dat mensen na hun straf ook weer de kans krijgen om weer een normaal bestaan te leiden.
Alle reacties Link kopieren
Verkiezingsretoriek. Ze zijn bij de reclassering echt niet gek hoor, met zo'n verleden laten ze je echt niet naar Azië gaan.

Probleem is dat reclassering maar kort duurt. En eventueel paspoort afnemen dus straks ook.
Alle reacties Link kopieren
Een VOG houdt alleen maar in dat je nog niet betrapt én veroordeeld bent voor het één of ander.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
23-02-2019 11:41
Een VOG houdt alleen maar in dat je nog niet betrapt én veroordeeld bent voor het één of ander.
Er moet een uitgangspunt zijn toch. Anders kan niemand meer aan het werk in 'risicoberoepen'.
yette schreef:
23-02-2019 10:58
Mooi plan. Geen idee of het op dit moment en in dit geval haalbaar is, maar daar kan aan gewerkt worden. Het innemen van paspoorten van jihadverdachten die naar Syrië wilden, was per slot van rekening ook mogelijk.
Dit.
ManOpHetPrikbord schreef:
23-02-2019 11:24
Tegenwoordig heb je vrijwel standaard een VOG nodig als je met kinderen werkt. Zelfs als vrijwilliger.

Ik meen dat er in ieder geval in de VS gebieden zijn waarin adressen van eerder veroordeelde pedofielen publiekelijk bekend worden gemaakt. Een probleem daarmee zou kunnen zijn dat je eigenrichting en stigmatisering in de hand werkt. Het idee van strafrecht is dat mensen na hun straf ook weer de kans krijgen om weer een normaal bestaan te leiden.
Ja daar zou je dan een afweging in moeten maken. Wat weegt zwaarder het recht van een pedo die al eens een keer de fout in is gegaan, dat die een normaal bestaan kan leiden zonder veroordeling en dergelijke, of het in bescherming nemen van mogelijke slachtoffers die zo een pedo opnieuw zou kunnen maken maar dan wel als mogelijk gevolg dat de pedo dus verketterd wordt.
Ik zou het wel weten.
Het Nederlandse rechtssysteem is er teveel op ingericht om daders te beschermen.
ManOpHetPrikbord schreef:
23-02-2019 11:24
Tegenwoordig heb je vrijwel standaard een VOG nodig als je met kinderen werkt. Zelfs als vrijwilliger.

Ik meen dat er in ieder geval in de VS gebieden zijn waarin adressen van eerder veroordeelde pedofielen publiekelijk bekend worden gemaakt. Een probleem daarmee zou kunnen zijn dat je eigenrichting en stigmatisering in de hand werkt. Het idee van strafrecht is dat mensen na hun straf ook weer de kans krijgen om weer een normaal bestaan te leiden.


Was het maar zo'n feest dat alle vrijwilligers die met kinderen werken een VOG moeten hebben. Ik heb al bij verschillende organisaties gezien dat dit lang niet zo is. Momenteel probeer ik het ook te regelen voor een terugkerende activiteit met kinderen en vrijwilligers en dit was het antwoord van de gemeente:

"Of een VOG noodzakelijk is kan ik niet beoordelen, maar het is in ieder geval zo dat de gemeente daar geen potje voor beschikbaar heeft."

Dus nee, ga er maar niet vanuit dat alle vrijwilligers waarmee je kinderen in aanraking komen vrijwel standaard een VOG hebben.
Snoesje666 schreef:
23-02-2019 11:41
Een VOG houdt alleen maar in dat je nog niet betrapt én veroordeeld bent voor het één of ander.


Klopt, waterdicht is het niet. Ik heb ook echt niet de illusie dat misbruik altijd te voorkomen is. Maar ik vind wel dat je als organisatie er echt alles aan moet doen om het te voorkomen, om een VOG vragen is wel het minste wat je kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven