Leraar geschorst om beledigen profeet

26-02-2019 14:13 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dit las dacht ik dat het wel een leraar zou zijn in een islamitisch land hier ver ver ver vandaan. Daar waar mensen weg vluchten omdat ze niet veilig zijn en geen eigen mening mogen hebben.

Maar ik schrok want het was een leraar van een school in Nederland.


Leraar geschorst om beledigen profeet Mohammed: 'Nog nooit voorgekomen' http://a.msn.com/01/nl-nl/BBU5yfA?ocid=se

Maar toen las ik dit:

Leerkracht geschorst na ’beledigen profeet’ https://www.telegraaf.nl/t/3206850/ via @telegraaf


...............
Volgens de techniekinstructeur volgde de beschuldiging op een incident in de klas eind januari. „Een leerlinge zei tegen een klasgenoot dat haar moeder mij ’haram’, ofwel vies vindt. Ik ving dat op en sprak haar daarop aan. In de pauze stonden ineens andere scholieren om mij heen en riepen op hoge toon dat ik de profeet beledigd zou hebben”, zegt de instructeur die om privacyredenen anoniem wil blijven.

Opstootje

Het opstootje in de gangen van de school werd gesust door de conciërge, maar de medeleerlingen dienden een klacht in bij de directeur van de school. „Die leerlingen geef ik niet eens les”, stelt de instructeur. De directeur van het Hoofdvaart College besloot naar aanleiding van de klacht van de medeleerlingen de instructeur te schorsen. Sindsdien zit hij thuis.
.................................
etc. etc.

Er loopt een onderzoek. De leerlingen die de docent beschuldigen van beledigen zitten niet eens in de klas van de docent. Ik vraag me dan wel af of de directeur genoeg reden had om de leerkracht te schorsen. Wat vinden jullie hiervan?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Nou breekt m'n klomp.

Leraren worden ook niet geschorst als ze godverdomme zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
26-02-2019 14:16
Nou breekt m'n klomp.

Leraren worden ook niet geschorst als ze godverdomme zeggen.
Dit inderdaad. En dan maar te zwijgen over wat leerlingen soms tegen leerkrachten zeggen :huh:
De leraar in kwestie mag haram genoemd worden, maar hij mag op zijn beurt niet zeggen dat een volwassen vent die een jong meisje huwt een pedo is?

Hele dubbele standaard als dit zo is. En weer een stukje dichter bij de mond snoeren.
Alle reacties Link kopieren
Fijn, zo'n schoolbestuur dat achter de leerkrachten staat O_o
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
26-02-2019 14:16
Nou breekt m'n klomp.

Leraren worden ook niet geschorst als ze godverdomme zeggen.
Dat hangt nogal van de school af, maar dat kan echt wel hoor, en niet alleen op christelijke scholen. Scholen hebben gewoon beleid over gedrag van leraren, en aanstootgevend gedrag van een docent kan reden voor schorsing zijn. Of dat nu 'godverdomme' op de veluwe is, of 'mohammed was een pedofiel' in sommige wijken van rotterdam, of 'ajax is een kutclub' in amsterdam, als je je het als docent voor elkaar krijgt dat je de halve klas tegen je hebt, dan mag je toch echt eerst eens op een cursus op-je-woorden-letten. Tenslotte vragen we dat van leerlingen ook.

Maar dit lijkt me verder een storm in een glas water. Er is een opstootje op een school, dus wordt leraar even thuisgehouden tot er duidelijk is wat er aan de hand is. Dat is veel vaker gebruik, zelfs als er helemaal niet aan de hand is. Maar als het de islam betreft levert het meteen leuke krantenkoppen op natuurlijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
26-02-2019 14:29
Dat hangt nogal van de school af, maar dat kan echt wel hoor, en niet alleen op christelijke scholen. Scholen hebben gewoon beleid over gedrag van leraren, en aanstootgevend gedrag van een docent kan reden voor schorsing zijn. Of dat nu 'godverdomme' op de veluwe is, of 'mohammed was een pedofiel' in sommige wijken van rotterdam, of 'ajax is een kutclub' in amsterdam, als je je het als docent voor elkaar krijgt dat je de halve klas tegen je hebt, dan mag je toch echt eerst eens op een cursus op-je-woorden-letten. Tenslotte vragen we dat van leerlingen ook.

Maar dit lijkt me verder een storm in een glas water. Er is een opstootje op een school, dus wordt leraar even thuisgehouden tot er duidelijk is wat er aan de hand is. Dat is veel vaker gebruik, zelfs als er helemaal niet aan de hand is. Maar als het de islam betreft levert het meteen leuke krantenkoppen op natuurlijk.

Het was niet zijn klas. Lees even:

stukje uit de Telegraaf:
Het opstootje in de gangen van de school werd gesust door de conciërge, maar de medeleerlingen dienden een klacht in bij de directeur van de school. „Die leerlingen geef ik niet eens les”, stelt de instructeur. De directeur van het Hoofdvaart College besloot naar aanleiding van de klacht van de medeleerlingen de instructeur te schorsen. Sindsdien zit hij thuis.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan hier niets zinnigs op zeggen, behalve dat ik graag de mening van hans teeuwen zou horen :p
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
26-02-2019 14:29
Fijn, zo'n schoolbestuur dat achter de leerkrachten staat O_o
Inderdaad. Dit zegt Dunamare in een brief op hun site:


...............................
In tegenstelling tot hetgeen in het artikel van De Telegraaf is gesuggereerd, is aan de betreffende medewerker geen sanctie opgelegd. Wel is hij gedurende het voormelde oplossingsgerichte traject tijdelijk vrijgesteld van zijn werkzaamheden.

We hebben er vertrouwen in dat dit traject zal resulteren in een oplossing en zullen in de tussentijd verder geen inhoudelijke mededelingen meer doen over deze kwestie.

:whut:
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Dat maakt weinig uit natuurlijk. Je hebt als docent gewoon geen vrijheid van meningsuiting. "Je moeder is een hoer" mag niet, en "je profeet is een pedofiel" ook niet. "Mohammed trouwde met een 8-jarige, wat we tegenwoordig in Nederland als pedofilie zouden afkeuren" mag in bepaalde context wel en in een andere niet (bij godsdienst of maatschappijleer in een rustig gesprek wel, op de gang door een techniekdocent niet). Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Als je vindt dat leraren maar alles mogen roepen vanwege de vrijheid van meningsuiting heb je er weinig van begrepen. Vrijheid van meningsuiting bestaat juist bij de gratie van het feit dat mensen hun woorden zorgvuldig kiezen en geen misbruik van die vrijheid maken. En als je dat aan jonge mensen wil leren, dan moet je zelf het voorbeeld geven.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Dus als een agent word beledigd mag hij geen bekeuring uitdelen omdat hij het goede voorbeeld moet geven?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 14:46
Dus als een agent word beledigd mag hij geen bekeuring uitdelen omdat hij het goede voorbeeld moet geven?
Huh? Hoe haal je dat uit mijn woorden? Een agent die wordt beledigd mag niet terugbeledigen. Dat is iets heel anders.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
26-02-2019 14:47
Huh? Hoe haal je dat uit mijn woorden? Een agent die wordt beledigd mag niet terugbeledigen. Dat is iets heel anders.
Oké.

Maar waar lees jij dat de docent beledigd heeft? Leerlingen die NIET in zijn klas zitten hebben hem beschuldigd dit gezegd te hebben.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de leraar heeft hij helemaal niet gezegd waar hij van wordt beschuldigd.
En die leerlingen weten nu hoe makkelijk het is om iemand weg te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
26-02-2019 14:57
Volgens de leraar heeft hij helemaal niet gezegd waar hij van wordt beschuldigd.
En die leerlingen weten nu hoe makkelijk het is om iemand weg te krijgen.
Dit
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 14:55
Oké.

Maar waar lees jij dat de docent beledigd heeft? Leerlingen die NIET in zijn klas zitten hebben hem beschuldigd dit gezegd te hebben.
Er is een opstootje op een school. Een groepje leerlingen tegen een leraar. Ik heb niet meteen een oordeel over wie hier fout zit. Maar het schoolbestuur doet 2 dingen: Er is, vrij snel, een overleg met de docent. Dat lijkt me goed. En na dat overleg besluit het schoolbestuur dat ze het dusdanig oneens zijn met de docent dat ze het voor de rust voorlopig beter vinden als hij thuisblijft.

Nu kan het natuurlijk dat dat schoolbestuur en de leerlingen allemaal knettergek zijn. Maar ik vermoed dat er toch een wat ingewikkelder verhaal achter zit. Wat er nou precies gezegd is, en hoe, en op welke toon, dat weet ik allemaal niet. Maar als je er na een simpel gesprek niet uitkomt en mediation nodig hebt, dan is het in elk geval niet heel eenvoudig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
26-02-2019 15:01
Er is een opstootje op een school. Een groepje leerlingen tegen een leraar. Ik heb niet meteen een oordeel over wie hier fout zit. Maar het schoolbestuur doet 2 dingen: Er is, vrij snel, een overleg met de docent. Dat lijkt me goed. En na dat overleg besluit het schoolbestuur dat ze het dusdanig oneens zijn met de docent dat ze het voor de rust voorlopig beter vinden als hij thuisblijft.

Nu kan het natuurlijk dat dat schoolbestuur en de leerlingen allemaal knettergek zijn. Maar ik vermoed dat er toch een wat ingewikkelder verhaal achter zit. Wat er nou precies gezegd is, en hoe, en op welke toon, dat weet ik allemaal niet. Maar als je er na een simpel gesprek niet uitkomt en mediation nodig hebt, dan is het in elk geval niet heel eenvoudig.

Wat er ook gezegd is en wat niet. Het is het ene woord tegen het andere woord. Maar zoals je al schreef, een leraar heeft een voorbeeldfunctie, De directeur mag daarom best wat meer vertrouwen in hem tonen als hij de aantijging ontkend. En een schorsing voor wat ???

Mag een leraar beledigd worden?

Een paar maanden geleden konden we in het nieuws de gevolgen zien van een jonge vrouw die beschuldigd werd van beledigen. Die vrouw werd zelf beledigd.



Pakistaanse rechtbank vernietigt doodvonnis voor christelijke vrouw https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ad858acb/ via @trouw

De aanklacht tegen de christen gaat terug naar 2009, toen zij water ging halen tijdens haar werk als landarbeider. Twee moslimvrouwen weigerden van dezelfde beker te drinken, omdat Bibi het door haar aanraking onrein had gemaakt.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 14:42
Inderdaad. Dit zegt Dunamare in een brief op hun site:


...............................
In tegenstelling tot hetgeen in het artikel van De Telegraaf is gesuggereerd, is aan de betreffende medewerker geen sanctie opgelegd. Wel is hij gedurende het voormelde oplossingsgerichte traject tijdelijk vrijgesteld van zijn werkzaamheden.

We hebben er vertrouwen in dat dit traject zal resulteren in een oplossing en zullen in de tussentijd verder geen inhoudelijke mededelingen meer doen over deze kwestie.

:whut:
O dat vind ik al anders
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 15:13
Wat er ook gezegd is en wat niet. Het is het ene woord tegen het andere woord. Maar zoals je al schreef, een leraar heeft een voorbeeldfunctie, De directeur mag daarom best wat meer vertrouwen in hem tonen als hij de aantijging ontkend. En een schorsing voor wat ???

Mag een leraar beledigd worden?


Nee, een leraar mag niet beledigd worden. En een leerling die dat doet wordt ook geschorst.

Maar een stapje terug, je weet toch gewoon helemaal niks? Ik weet niet wat er gezegd is, ik weet niet waarom de schoolleiding en de leraar het niet eens zijn, ze zijn het niet eens, dat is alles wat je weet. Laat ze dat lekker onderling uitvechten in plaats van dat wij hier met halve data gaan speculeren over of het wel of niet terecht is.

Een paar maanden geleden konden we in het nieuws de gevolgen zien van een jonge vrouw die beschuldigd werd van beledigen. Die vrouw werd zelf beledigd.

Pakistaanse rechtbank vernietigt doodvonnis voor christelijke vrouw https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ad858acb/ via @trouw

De aanklacht tegen de christen gaat terug naar 2009, toen zij water ging halen tijdens haar werk als landarbeider. Twee moslimvrouwen weigerden van dezelfde beker te drinken, omdat Bibi het door haar aanraking onrein had gemaakt.
Wat heeft Asia Bibi hier mee te maken? Die kreeg de doodstraf. Deze docent mag tijdelijk betaald thuiszitten tot er meer duidelijkheid is. Ik zie echt geen overeenkomst.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Wat een grootheidswaanzin hebben die pubers tegenwoordig toch, ze hebben een dubbele moraal.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
26-02-2019 15:32
Nee, een leraar mag niet beledigd worden. En een leerling die dat doet wordt ook geschorst.

Nee hoor, was dat maar waar.
Alle reacties Link kopieren
Zeeepje schreef:
26-02-2019 16:12
Nee hoor, was dat maar waar.
https://jeugdjournaal.nl/artikel/252677 ... eraar.html
https://www.techpulse.be/article/114557 ... -facebook/
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/289 ... -Instagram
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren

Gaat vooral om breed uitgemeten cyberpesten die voorbeelden, in de klas uitgescholden worden voor van alles en nog wat gebeurt elke leraar wel eens, en daar wordt echt niks mee gedaan.
Zoals iemand van het CDA vanochtend bij het programma Goedemorgen Nederland al zei,het gezag voor leerkrachten moet terug.
En de directie van scholen moeten een no tolerance gaan voeren voor jongeren die geen respect voor leerkrachten hebben. Normen en waarden lessen op school.En als thema bij een ouderavond lijkt me ook een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen leest de kop van het artikel en begint al boos te worden.

Maar je wordt echt niet zomaar een maand op non-actief gezet. We horen maar één kant van het verhaal en oh oh wat kunnen we ons heerlijk opwinden.
Waarschijnlijk is die instructeur geschorst om wat hij nadien tegen de schoolleiding zei en niet om een paar domme leerlingen die op hoge poten wat kakelen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven